UA / RU
Підтримати ZN.ua

The Economist: Військовим пілотам України потрібні нові винищувачі і F-16 - лише один з варіантів

Видання пояснює, чому шведські літаки Gripen краще підходять українським ВПС, хоча мають один вагомий недолік.

Згідно з нещодавно оприлюдненим американським документом, відколи Росія вторглася в Україну минулого року, українські військово-повітряні сили втратили 60 винищувачів, що становить 40% їхнього довоєнного флоту. У Києва залишилося близько 80 літаків. Росія має майже 500, які були «виділені» на війну. І вони значною мірою перевершують українські, маючи кращі радари і боєприпаси більшої дальності. 

Хороша новина полягає в тому, що Росія не змогла використати цю перевагу, щоб домінувати в небі. Агресор не зумів знищити українську протиповітряну оборону. Тому літаки Москви змушені стріляти ракетами або скидати бомби з великої відстані. І часто вони це роблять дуже неефективно. Погана ж новина полягає в тому, що повітряний баланс здається хитким, - пише The Economist.

Регулярні атаки російських безпілотників і ракет з жовтня змусив Україну витратити величезну кількість боєприпасів для своїх зенітно-ракетних комплексів (ЗРК). 

«Ситуація стабілізувалася в останні тижні з надходженням нових поставок, - сказав західний чиновник. Але якщо боєприпаси для ЗРК закінчаться, Україні доведеться обирати між захистом міст, критичної інфраструктури, баз або військ на передовій», - йдеться в статті. 

«Наше завдання номер один - зупинити російські літаки в нашому небі. Ми не хочемо ситуації, як це було в Маріуполі, де вони... зрівняли з землею ціле місто», - сказав виданню речник ВПС України полковник Юрій Ігнат.

Теоретично, винищувачі можуть замінити наземну протиповітряну оборону, збиваючи ворожі літаки, безпілотники і крилаті ракети. Але нинішній український флот не дуже годиться для цього завдання. Ігнат пояснив, що вся справа в «застарілих радіолокаційних технологіях». Польща і Словаччина за останні тижні поставили вісім літаків МіГ-29. Але це не велика кількість. І багато з них не придатні до польотів, тож використовуються на запчастини. Україні потрібен новий флот.

Читайте також: Ігнат розповів, чи зможуть системи ППО Patriot збивати ракети "Кинджал" та "Іскандер"

«Gripen, побудований шведською компанією Saab - один з кандидатів. Багато в чому він ідеально підходить для потреб України. Винищувач був розроблений спеціально для захисту повітряного простору Швеції від літаків Росії, а не для виконання більш вигадливих завдань, таких як проникнення глибоко в тил ворога для виконання ударних місій. Він також може сідати на короткі злітно-посадкові смуги і навіть на дороги в умовах, коли традиційні авіабази зазнають ракетних ударів. Saab заявляє, що заправити і переозброїти літак можна за десять хвилин силами одного техніка і п'яти призовників», - пише The Economist.

Основна проблема з Gripen полягає в тому, що їх дуже мало. Швеція продала або здала в оренду близько 66 машин іншим країнам. Сама вона має менше 100. А оскільки заявку Швеції на членство в НАТО блокують Туреччина і Угорщина, країна не наважується ослаблювати свою оборону. За словами Тобіаса Білльстрема, міністра закордонних справ Швеції, ніщо не виключено з порядку денного, але «у нас не так багато Gripen». За словами полковника Ігната, Швеція може надати лише одну ескадрилью, приблизно 14 одиниць, а на інші доведеться чекати 10 років.

Український військовий не приховує, що саме він хотів би отримати: «Україні потрібні F-16». З початку виробництва в 1970-х роках було побудовано понад 4600 таких літаків. Деякі моделі все ще будують в Південній Кароліні. ВПС США планують тримати свої найсвіжіші моделі в небі до 2040-х років. 

«Це Toyota Hilux у світі військової авіації», - каже Едвард Стрінгер, маршал авіації у відставці Королівських ВПС Великої Британії, киваючи на дуже поширений і витривалий пікап. 

Читайте також: Дискусія триває — Столтенберг про поставки Україні F-16

У 2020 році на F-16 припадало близько 30% флоту європейських членів НАТО. І в цьому жоден інший літак не зрівняється з американським винищувачем. Україна придивляється до ринку вживаних літаків. Минулого року Норвегія зняла з озброєння всі свої F-16 на користь стелс-літаків F-35. Данія, Бельгія і Нідерланди планують зробити те ж саме. У лютому Україна зробила офіційний запит на нідерландські винищувачі. Стрінгер пояснює, що запчастини і засоби технічного обслуговування будуть доступні в сусідніх Польщі і Румунії, а також в Греції і Туреччині.

Втім, F-16 теж має деякі недоліки. Один з них - ціна. Gripen набагато дешевший у використанні і в обслуговуванні. Джастін Бронк з Королівського інституту об'єднаних служб (RUSI) також каже, що ще одна проблема - це стан українських аеродромів. Радянські злітно-посадкові смуги були побудовані так, що нагадують плитку на підлозі. Вони складаються з бетонних блоків, шпарини між якими заповнені герметиком. Така конструкція дозволяє витримувати розширення і стиснення від екстремальної спеки і холоду. Але це також означає, що між блоками накопичується мох, каміння й інше сміття. Gripen з меншими повітрозабірниками, розташованими вище на фюзеляжі, впорається з цим набагато краще, ніж F-16, - пояснює Бронк.

Україна могла б відремонтувати деякі аеродроми, але це лише привабило б російські ракети. І хоча F-16 в крайньому випадку може сідати на дороги, його легша ходова частина не так добре пристосована до навантажень на коротких злітно-посадкових смугах. В цьому переконався кореспондент The Economist, коли сам здійснив політ в кабіні Gripen. Полковник Ігнат відкидає такі зауваження. 

«Ми вважаємо, що це спроба замилити нам очі. Будь-який літак може приземлитися в Україні», - наполягає він.

Проте The Economist пише, що в приватних розмовах деякі досвідчені українські військові пілоти більш скептично ставляться до прагнення уряду придбати саме F-16. У будь-якому випадку, не менш важливим, ніж сам літак, є його озброєння. 

Читайте також: У Естонії не виключили, що могли б придбати літаки F-16 для передачі Україні

Бронк каже, що навіть крихітний флот шведських Gripen: від 8 до 12 одиниць, - міг би стримувати російські ВПС, які не схильні до ризику. Але за умови, що шведські машини будуть озброєні найсучаснішими ракетами класу «повітря-повітря» Meteor. Їх спільно розробили Велика Британія, Франція, Німеччина, Італія, Іспанія і Швеція. Тому для експорту потрібен консенсус. Це також дало б Швеції багатонаціональне політичне прикриття для будь-якого рішення про відправку літаків. 

«Проблема в тому, що європейці, цілком можливо, не захочуть ризикувати, щоб новітні Meteor потрапили до рук росіян. Америка може так само вагатися щодо відправки свого аналога - ракет AIM-120, які, за словами Бронка, будуть потрібні для того, щоб дати F-16 дальність, аналогічну до тієї, яка є в російських ракет», - йдеться в статті.

Україні будуть потрібні й інші допоміжні засоби. Стрінгер вказує на важливість радіоелектронної боротьби (РЕБ) для засліплення російських військових літаків. На його думку, Україна могла б розгорнути простіші наземні системи, а не спеціальні літаки РЕБ, які використовують США і їхні союзники. 

Андерс Перссон, який обіймав посаду заступника командувача ВПС Швеції до серпня минулого року, вказує на важливість каналу передачі даних, який з'єднує винищувачі з радарами протиповітряної оборони на землі. Він попереджає, що без такого зв'язку Gripen чи F-16 будуть корисними не більше, ніж оновлені МіГ-29.

Наразі багато західних чиновників наполягають на тому, що дебати про винищувачі - це відволікання уваги від поповнення запасів ракет для українських ЗРК. The Economist пише, що це звучить самовдоволено. Російські військово-повітряні сили легко висміювати. 20 квітня вони навіть випадково скинули бомбу російське місто Бєлгород. Але ВПС ще можуть відіграти певну роль у майбутньому наступі України, особливо якщо російські літаки вирішать, що можуть піти на більший ризик. Але так не повинно було статися. 

Читайте також: У Польщі розпочалося виробництво компонентів для винищувачів F-16

«Якби ми почали ці зусилля минулого року, сучасні бойові літаки вже були б в українських руках», - нарікає Девід Дептула, декан Інституту аерокосмічних досліджень імені Мітчелла в Арлінгтоні і колишній генерал-лейтенант Повітряних сил США. 

Він переконаний, що якби Захід діяв зараз, то до кінця року в руках України могло б опинитися до 30 літаків F-16. 

«Там, де є воля, знаходяться і способи», - каже американський військовий.