UA / RU
Підтримати ZN.ua

Новий закон про мобілізацію: юрист проаналізував зміни в законодавстві

Він вказав на проблемні моменти законопроєкту.

Нещодавно Кабінет Міністрів України зареєстрував новий законопроєкт про мобілізацію. У документі, зокрема, йдеться про обмеження прав ухилянтів, зниження призовного віку та підстави для відстрочки.
Також було зареєстровано проєкт Закону  «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за військові правопорушення».

Адвокат приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини Роман Лихачов дав оцінку цим законопроєктам, пише NV.

Читайте також: Мобілізація в Україні: які обмеження можуть запровадити для ухилянтів

За словами юриста, законопроєкти мають як позитивні, так і негативні моменти. До того ж, вони мають певні положення, які можна трактувати двозначно.

Звільнення зі служби

Серед позитивних моментів законопроєкту юрист назвав визначення строку для звільнення військовослужбовців — 36 місяців. При цьому він вважає, що 3 роки безперервної служби — це дуже великий термін. Також законопроєкт частково розв’язує питання щодо людей, які підписують контракт на службу: встановлює, що такі військові можуть звільнятися після завершення дії контракту.

Уряд своїми пропозиціями унормовує питання рівних положень щодо звільнення для контрактників та мобілізованих. За словами юриста, раніше велика кількість статей не збігалася.

Він підкреслив, що якщо нардепи ухвалять законопроєкт, то звільнитися з військової служби буде важче, адже для цього буде передбачено менше підстав. Наприклад, чимало військових звільнялися у зв’язку з постійним доглядом за родичами чи іншими особами з інвалідністю. За ухвалення нових норм, такого не буде — йтиметься лише про коло родичів першого ступеня спорідненості. Також скасовується такі підстави для звільнення, як інвалідність III групи у дружини.

При цьому деякі люди з інвалідністю III групи дійсно потребують догляду, наприклад онкохворі. Але згідно з новими нормами, партнер такої людини має продовжувати службу.

Мобілізація

Серед двозначних моментів юрист, зокрема, виділив й питання мобілізації осіб з інвалідністю. За його словами, у частині норм йдеться про те, що всі особи з інвалідністю будуть мати відстрочку.

Водночас у деяких нормах прописано, що тільки особи з I та II групами інвалідності матимуть право на відстрочку та можуть проходити військову службу за бажанням. Тоді, як зауважив юрист, незрозуміло, як вирішуватиметься питання з людьми з III групою інвалідності, яких в Україні сотні тисяч.

Юрист не підтримує ідею щодо скасування категорії обмежено придатних.

«В мене основне питання: а як будуть визначати, наскільки особа придатна до служби в ДШВ [Десантно-штурмові війська], морській піхоті? Там різні ступені здоров’я. Тобто у командира написано, що особа придатна, тоді його і в ДШВ можуть відправити, в штурмовики», — зауважив він.

За його словами, скасування такої категорії може призвести до збільшення кількості осіб, які самовільно залишили свою військову частину.

Право на відстрочку

Законопроєкт скасовує багато відстрочок. Наприклад, студенти, які здобувають освіту за тим же рівнем, що вони вже мають (наприклад, людина, що має бакалаврську освіту вчиться на бакалавра за іншою спеціальністю), втратять право на відстрочку.

«Досить багато змін. В цілому вони направлені на те, щоб зменшити кількість відстрочок і зменшити кількість звільнень з військової служби. Тобто фактично є проблеми з мобілізацією і держава цими законами просто зменшує кількість осіб, які мають право на відстрочку», — вважає він.

Додаткові повноваження поліції

Юрист підкреслив, що запропоновані зміни надають нові права поліцейським. Зокрема, правоохоронці зможуть перевіряти усі військово-облікові документи.

Водночас законопроєкт, який спрямований на зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу, передбачає навіть затримання осіб на строк до трьох діб за порушення законодавства про оборону, військовий обов’язок, військову службу, правила військового обліку, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період. А адміністративне стягнення може бути накладено протягом трьох років з дня його вчинення або виявлення. Також там передбачені великі штрафи — до 200 тис. грн.

Обмеження для ухилянтів і рішення без суду

Відповідно до законопроєкту, за повідомленням керівника ТЦК дані про осіб, які ухиляються від служби, вносяться до Єдиного реєстру боржників, та до них застосовуються певні обмеження.

«Прямо в ТЦК можна буде виносити постанову про притягнення до відповідальності, накладати штраф, і вона піде до виконавчої служби. А якщо вона неправомірна, а за це особі заблокують всі рахунки? Поки він її оскаржить, пройде декілька місяців з нашою судовою тяганиною. Хто буде відповідати за неправомірно складені постанови?» — запитав юрист.

За його словами, це можна фактично прирівняти до обмеження прав боржника, який не сплачує аліменти.

«Тобто досить багато моментів щодо захисту прав, вони фактично зменшуються. Плюс всі заборони із нерухомим майном, виїздом за кордон, обмеженням керування [автомобілем]. В демократичних державах це питання, тобто обмеження розпорядження коштами, це питання суду», — зазначив Лихачов.

Він підкреслив, що мета суду — неупереджено розібратися у ситуації. Тому, на його думку, з такими питаннями керівнику ТЦК варто звертатися до суду, а далі той має розбиратися, наскільки доцільно вчиняти певні дії стосовно особи. Адвокат зауважив, що це практика всіх демократичних країн.

Бронювання і чиновники

Лихачов також зазначив, що законопроєкт майже не торкається теми призову чиновників та процесу бронювання.

«У нас досить багато заброньованих осіб в державі, і тут майже не стосувалося цього. Для мене це дивно, адже це певний ресурс для військової служби», — додав він.

Нагадаємо, хто має право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації у новому законопроєкті.