UA / RU
Підтримати ZN.ua

Forbes: Україні потрібні не лише літаки F-16, а й певне обладнання до них

Експерт наголошує, що на ефективність українських винищувачів буде сильно впливати те, які дані вони будуть отримувати під час повітряного бою.

У спробах України дати відсіч російським окупантам Захід не приховує, що ділиться з Києвом як високотехнологічним обладнанням, так і критично важливою для виконання місій інформацією. Цей обмін може продовжитися у повітряній війні.

Якщо подаровані Заходом винищувачі F-16 будуть передані Україні разом з належним комунікаційним обладнанням і функціональними каналами передачі даних, великий флот засобів управління повітряними боями НАТО зможе обмінюватись тактичними даними з українськими літаками. Це зробить їх більш ефективними, - пише в статті для Forbes директор і засновник консалтингової компанії Themistocles Advisory Group Крейг Хупер.

Він наголошує, що допомога Заходу у сфері ситуаційної обізнаності і даних про повітряну обстановку в реальному часі буде безцінною, коли перші українські F-16 вступлять у війну і почнуть збивати крилаті ракети Росії. Також обмін інформацією буде грати важливу роль, коли українські пілоти почнуть знищувати російську інфраструктуру ППО і почнуть опановувати удари по наземним цілям.

«НАТО може допомогти. Україна вже має потужну мережу повітряного спостереження, але Альянс має багато сучасних засобів управління повітряними боями. Сама НАТО володіє і експлуатує флот з 14 літаків Boeing E-3A Повітряної системи попередження і управління (AWACS), які повністю здатні контролювати повітряний простір України зовні», - підкреслює автор.

А якщо Альянс не захоче застосувати ці свої літаки, у США є понад 30 власних  Boeing E-3. Деякі європейські країни також можуть допомогти, використовуючи власні літаки повітряного спостереження в небі сусідніх країн.

Читайте також: Союзники працюють над збільшенням кількості літаків F-16 для України – Кулеба

Західні літаки AWACS та інші подібні літаки з радарами - це безцінний актив у будь-якій повітряній війні. Використовуючи свої сенсорні і комунікаційні комплекси в якості повітряних квотербеків, ці літаючі командні центри можуть передавати інформацію про цілі винищувачам, які вже перебувають в повітрі. Діючи з безпечних дистанцій, вони можуть допомогти Україні здобути перевагу в небі. Але це можливо лише за умови, що F-16 будуть надані Києву з необхідним обладнанням для отримання даних від мережі протиповітряної оборони НАТО.

Чи будуть українські F-16 «на зв’язку»?

Ніхто насправді не знає, які комунікаційні можливості будуть в подарованих Україні літаків. Захід мовчить про будь-які інші можливості, які може запропонувати Києву обіцяний флот з близько 60 F-16.

Нідерланди, Данія і Норвегія - перші донори F-16 для України - обіцяють українським пілотам надійні і добре обслуговувані літаки. Норвезькі винищувачі оснащені гальмівними парашутами, які можуть бути корисними на коротких злітно-посадкових смугах. Крім того, Данія і Норвегія пропонують F-16, оснащені пошуковими прожекторами, які пропонують дещо застарілий спосіб пошуку крилатих ракет вночі.  Однак, вони можуть стати пригоді, якщо Україна захоче застосувати свої нові літаки для знищення російських безпілотників і при цьому обмежити використання ракет.

Ці цікаві можливості в поєднанні з кращими радарами і кращими ракетами можуть запропонувати корисні можливості українським пілотам. Але Україна зможе отримати максимальну користь від своїх нових літаків лише тоді, якщо на борту F-16 будуть засоби зв’язку, здатні забезпечити управління боєм в режимі реального часу.

Україні потрібні дані AWACS

Можливо, найкращі дані протиповітряної оборони і підтримка управління повітряним боєм походять від платформ повітряного спостереження, таких як AWACS. Флот літаків E-3 НАТО старий, але грізний. За даними Альянсу, такі літаки-радари «здатні виявляти, відстежувати, ідентифікувати і повідомляти про потенційно ворожі літаки, що діють на малих висотах, а також забезпечувати управління винищувачами. Вони можуть одночасно відстежувати і ідентифікувати морські контакти і надавати координаційну підтримку надводним силам Альянсу».

Читайте також: Надання Україні F-16 під питанням? У Нідерландах "сподіваються", що після формування уряду політика щодо України не зміниться

«З можливостями виявляти літаки на відстані понад 215 морських миль, постійна присутність AWACS над, скажімо, Румунією забезпечує покриття Чорного моря, Одеси і окупованого Криму. Більш сучасні системи управління повітряним боєм можуть «бачити» ще далі. Немає жодних причин не використовувати цю інформацію в українських інтересах», - вважає Хупер.

Він зауважує, що в України вже є добре підготовлені бойові диспетчери ППО. Але можна було б відправити частину з них для проходження підготовки на борту літаків AWACS. Це дозволило б їм здобути цінний досвід безпосередньої підтримки українських винищувачів. А з огляду на те, що в найближчі роки AWACS НАТО будуть замінені на більш досконалі літаки, старі зразки можуть стати ідеальною донорською платформою для України після закінчення війни, коли відносини між Москвою і Києвом будуть напруженими.

Насамкінець, в інтересах Заходу якнайшвидше зробити подаровані винищувачі F-16 якомога ефективнішими.  Росії це не сподобається, а її друзі на Заході будуть заламувати руки і скреготіти зубами через ідею поділитися даними з AWACS. Але якщо українські F-16 підуть в бій з якісними даними, отриманими з сучасних літаків повітряного спостереження, вони здобудуть вкрай необхідні перемоги на полі бою вже найближчим часом. І Захід може допомогти в цьому.