UA / RU
Підтримати ZN.ua

Forbes: Росія вперше за 30 років запустила виробництво танкових двигунів, це поганий знак

Москва, схоже, готує нове покоління потужних танків для довгої війни проти України.

Нові яскраві відео з Калузького турбінного заводу служать попередженням для України і її союзників. Це попередження говорить, що принаймні на промисловому рівні Росія сповнена рішучості продовжувати війну ще дуже довго.

На відео видно калузьких робітників, які вручну виготовляють коробку передач для газотурбінного танкового двигуна, і це вперше за останні 30 років. Мета, очевидно, полягає в тому, щоб виготовити нову турбіну потужністю 1500 кінських сил.

«Ця турбіна має очевидне застосування: вона буде рухати нові танки Т-80, на виробництві яких зосередилася російська промисловість», - пише в статті для Forbes американський військовий кореспондент Девід Акс.

Завод «Уралвагонзавод» в Омську не виробляв нових корпусів для Т-80 з 1991 року. І робота над турбінами ГТД-1250 для Т-80 на Калузькому заводі також простоювала впродовж десятиліть після розпаду Радянського Союзу.

В останні майже 30 років російська армія поповнювала свій парк Т-80 старими, відремонтованими корпусами і двигунами. Запаси цих корпусів і двигунів, очевидно, починають вичерпуватися, оскільки втрати російських танків в Україні перевищили 2 тисячі одиниць. Акс пише, що коли Росія пішла на повномасштабне вторгнення в Україну в лютому 2022 року, у розпорядженні російської армії було приблизно 3 тисячі активних танків.

Читайте також: В Україну прибули перші танки Abrams — NYT

«Уралвагонзавод» виробляє лише кілька десятків нових Т-72Б3 і Т-90М щомісяця. Цього замало, щоб компенсувати щомісячні втрати на полі бою на рівні більше 100 машин. Саме тому влітку 2022 року Кремль почав витягувати зі сховищ сотні старих Т-62, випущених в 1960-х роках, а також Т-54 і Т-55, які лишилися з 1950-х років.

«Але Т-62 і Т-54/55, а також трохи новіші Т-72 «Урал» і Т-80Б з армійських резервів - це тимчасовий захід. На деякі з них ставлять нову оптику і додаткову броню, на інші - ні. Щоб продовжувати воєнні дії на третій, четвертий чи п'ятий рік, російським збройним силам потрібні нові танки. Багато танків», - пише Акс.

Тому не дивно, що два тижні тому генеральний директор «Уралвагонзаводу» Алєксандр Попов оголосив, що його компанія відновить виробництво 46-тонних тримісних Т-80 «з нуля». Це амбітний крок. Хоч на омському заводі все ще десь лежать основні компоненти для Т-80, доведеться налагодити співпрацю з сотнями постачальників, щоб виготовити десятки тисяч деталей, необхідних для збірки новеньких Т-80. Це стосується і газотурбінних двигунів.

Акс пише, що в 1975-2001 роках, коли Росія виробляла Т-80, в Калузі випускали тисячі ГТД-1000 і ГТД-1250 для цього типу танків. Кожен з цих двигунів пропонує потужність більше тисячі кінських сил. І це серйозна потужність для 46-тонної бойової машини. Український 42-тонний Т-64БВ оснащений порівняно слабшим дизельним двигуном з 850 кінськими силами.

Потужність двигуна Т-80 пояснює його високу швидкість - 70 кілометрів на годину. Але це також означає високе споживання пального, що обмежує його запас ходу до 480 кілометрів. Навіщо тоді в Калузі намагаються відновити виробництво турбін потужністю 1500 кінських сил?

Оскільки деякі російські війська (наприклад, повітряно-десантні і морські полки) надають перевагу швидкості, а не паливній ощадливості, цілком логічно, що вони хочуть отримати ще більшу потужність для своїх нових Т-80. Двигун потужністю 1500 кінських сил також дасть Т-80 нового покоління значний потенціал для розвитку. «Уралвагонзавод» міг би нагромадити тонни додаткової броні.

Читайте також: Німецька компанія через Туреччину постачає до РФ станки для виробництва зброї — Bloomberg

«Робота на Калузькому турбінному заводі стало переконливим свідченням того, що росіяни серйозно налаштовані на створення нових танків. Звичайно, це не станеться швидко. Але це і не потрібно. «Уралвагонзаводу» може знадобитися кілька місяців (або навіть рік чи більше) для того, щоб повністю підготуватися до випуску нових модернізованих Т-80», - пояснює автор, додаючи, що рік - це не великий термін для війни, яка, здається, не скоро закінчиться.

І коли «Уралвагонзавод» нарешті буде готовий виробляти нові Т-80, нові калузькі турбіни ГТД-1500 також будуть готові.