Нові яскраві відео з Калузького турбінного заводу служать попередженням для України і її союзників. Це попередження говорить, що принаймні на промисловому рівні Росія сповнена рішучості продовжувати війну ще дуже довго.
На відео видно калузьких робітників, які вручну виготовляють коробку передач для газотурбінного танкового двигуна, і це вперше за останні 30 років. Мета, очевидно, полягає в тому, щоб виготовити нову турбіну потужністю 1500 кінських сил.
«Ця турбіна має очевидне застосування: вона буде рухати нові танки Т-80, на виробництві яких зосередилася російська промисловість», - пише в статті для Forbes американський військовий кореспондент Девід Акс.
Завод «Уралвагонзавод» в Омську не виробляв нових корпусів для Т-80 з 1991 року. І робота над турбінами ГТД-1250 для Т-80 на Калузькому заводі також простоювала впродовж десятиліть після розпаду Радянського Союзу.
В останні майже 30 років російська армія поповнювала свій парк Т-80 старими, відремонтованими корпусами і двигунами. Запаси цих корпусів і двигунів, очевидно, починають вичерпуватися, оскільки втрати російських танків в Україні перевищили 2 тисячі одиниць. Акс пише, що коли Росія пішла на повномасштабне вторгнення в Україну в лютому 2022 року, у розпорядженні російської армії було приблизно 3 тисячі активних танків.
«Уралвагонзавод» виробляє лише кілька десятків нових Т-72Б3 і Т-90М щомісяця. Цього замало, щоб компенсувати щомісячні втрати на полі бою на рівні більше 100 машин. Саме тому влітку 2022 року Кремль почав витягувати зі сховищ сотні старих Т-62, випущених в 1960-х роках, а також Т-54 і Т-55, які лишилися з 1950-х років.
«Але Т-62 і Т-54/55, а також трохи новіші Т-72 «Урал» і Т-80Б з армійських резервів - це тимчасовий захід. На деякі з них ставлять нову оптику і додаткову броню, на інші - ні. Щоб продовжувати воєнні дії на третій, четвертий чи п'ятий рік, російським збройним силам потрібні нові танки. Багато танків», - пише Акс.
Тому не дивно, що два тижні тому генеральний директор «Уралвагонзаводу» Алєксандр Попов оголосив, що його компанія відновить виробництво 46-тонних тримісних Т-80 «з нуля». Це амбітний крок. Хоч на омському заводі все ще десь лежать основні компоненти для Т-80, доведеться налагодити співпрацю з сотнями постачальників, щоб виготовити десятки тисяч деталей, необхідних для збірки новеньких Т-80. Це стосується і газотурбінних двигунів.
Акс пише, що в 1975-2001 роках, коли Росія виробляла Т-80, в Калузі випускали тисячі ГТД-1000 і ГТД-1250 для цього типу танків. Кожен з цих двигунів пропонує потужність більше тисячі кінських сил. І це серйозна потужність для 46-тонної бойової машини. Український 42-тонний Т-64БВ оснащений порівняно слабшим дизельним двигуном з 850 кінськими силами.
Потужність двигуна Т-80 пояснює його високу швидкість - 70 кілометрів на годину. Але це також означає високе споживання пального, що обмежує його запас ходу до 480 кілометрів. Навіщо тоді в Калузі намагаються відновити виробництво турбін потужністю 1500 кінських сил?
Оскільки деякі російські війська (наприклад, повітряно-десантні і морські полки) надають перевагу швидкості, а не паливній ощадливості, цілком логічно, що вони хочуть отримати ще більшу потужність для своїх нових Т-80. Двигун потужністю 1500 кінських сил також дасть Т-80 нового покоління значний потенціал для розвитку. «Уралвагонзавод» міг би нагромадити тонни додаткової броні.
«Робота на Калузькому турбінному заводі стало переконливим свідченням того, що росіяни серйозно налаштовані на створення нових танків. Звичайно, це не станеться швидко. Але це і не потрібно. «Уралвагонзаводу» може знадобитися кілька місяців (або навіть рік чи більше) для того, щоб повністю підготуватися до випуску нових модернізованих Т-80», - пояснює автор, додаючи, що рік - це не великий термін для війни, яка, здається, не скоро закінчиться.
І коли «Уралвагонзавод» нарешті буде готовий виробляти нові Т-80, нові калузькі турбіни ГТД-1500 також будуть готові.