UA / RU
Підтримати ZN.ua

F/A-18 Hornet. Чим особливі літаки, які Україна може отримати від Австралії?

Також такі борти перебувають на озброєнні декількох країн НАТО.

Сьогодні посол України в Австралії Василь Мирошниченко повідомив, що офіційний Київ відправив країні запит щодо стану винищувачів F/А-18. У заяві сказано, що наша сторона хоче дізнатися більше про 41 борт цього типу. Що становить собою такий літак – розглянемо в публікації.

F/A-18 Hornet став першим всепогодним винищувачем і штурмовиком, який був розроблений для таких завдань, як перехоплення і ближня авіаційна підтримка. F/A-18 A-D використовуються у штурмових ескадрильях морської піхоти США, а також у збройних силах інших країн – наприклад, Австралії, Канади, Іспанії та Фінляндії.

Свої можливості та універсальність Hornet продемонстрував на початку свого використання – під час операції "Буря в пустелі", де літак збивав винищувачі та бомбардував ворожі цілі, довівши свою смертоносну ефективність в якості ударного винищувача. Те, що такі борти отримували прямі попадання ракет класу "земля-повітря" та успішно відновлювалися, ще більше зміцнило тезу про міцність і живучість цього літака.

Використання у складі ВПС Австралії

До складу збройних сил Австралії входили літаки моделі F/A-18С. Борти цієї модифікації здатні виконувати повний спектр завдань: домінування в повітрі, супровід винищувачів, розвідка, дозаправка в повітрі, ближня авіаційна підтримка, придушення засобів ППО та завдання високоточних ударів удень і вночі.

Придбання сучасних оборонних технологій завжди мало політичний вимір, оскільки постачання та обслуговування необхідного обладнання продовжує співпрацю з іноземним виробником. Наявність у Австралії цього літака означало, що протиповітряна оборона країни стала відповідати стандартам НАТО.

Історія

F/A-18 Hornet здійснив свій перший політ у 1978 році і був прийнятий на озброєння Корпусу морської піхоти у 1983 році, а ВМС США – у 1984 році. Винищувач прийшов на зміну F-4 Phantom і A-7 Corsar.

F/A-18A і C – одномісні літаки, а F/A-18B і D – двомісні. Модель "B" переважно використовується для тренувань, а моделі F/A-18A+ і C/D – для штурмових дій, тактичного управління повітряним простором, передового управління повітряним простором і розвідувальних місій. Протягом усього терміну експлуатації літак зазнав декількох модернізацій, що дозволило розширити його можливості.

Читайте також: Фінляндія готує новий пакет допомоги Україні й активно обговорює внесок у "танкову коаліцію"

Виробництво моделей C і D завершилось у 2000 році, а остання поставка F/A-18D до Корпусу морської піхоти США відбулася влітку того ж року. У квітні 2018 року ВМС США оголосили про виведення F/A-18C з бойового складу. ВМС і Корпус морської піхоти продовжують аналізувати потреби в обслуговуванні та утриманні бортів, оскільки літаки старіють і наближаються до завершення свого життєвого циклу.

Незважаючи на те, що Super Hornet значно більший за свого попередника F/A-18 Hornet, він приблизно на 7000 фунтів важчий і має на 50% більшу дальність польоту, але водночас – меншу кількість деталей і менші потреби в технічному обслуговуванні.

Конструкція літака

Міцний планер літака був побудований з відкритою архітектурою, що дозволяє легко інтегрувати нові системи озброєння і технологій. Завдяки поетапній модернізації блоків Super Hornet довів свою адаптивність і здатність не відставати від супротивника в сучасному динамічному бойовому середовищі.

Версія Block II включає в себе радар з активною електронно-сканованою антенною решіткою (AESA), вдосконалені сенсори і авіоніку, збільшену дальність польоту і можливість застосування арсеналу високоточної зброї.

Читайте також: Туреччина проводить перші випробовування власного винищувача 5-го покоління

Остання на цей час модернізація літака, Block III, подовжує термін служби і дальність польоту, а також включає вдосконалену систему кабіни, модернізацію радару та розвинену систему взаємодії в повітрі. У червні 2020 року компанія "Боїнг" передала ВМС США два випробувальні літаки F/A-18 Block III Super Hornet, виробництво яких розпочнеться після успішних випробувань, а також уклала контракт на постачання 78 нових літаків F/A-18 Block III до 2024 року.

Висновок

Надання Україні літаків цієї моделі значно посилить потенціал Повітряних сил ЗСУ та дозволить ефективно боротися з російською винищувальною авіацією. Звісно, не йдеться про надання бортів найближчими місяцями, адже потрібно навчити особовий склад. Однак у середньостроковій перспективі F/A-18 Hornet може стати основним літаком ПС ЗСУ.