За даними останнього звіту Київської школи економіки (KSE), до трійки найбільш постраждалих від війни сфер належать промисловість і бізнес — сума збитків сягає 11,3 млрд дол. Зокрема, повністю зруйновані ММК ім. Ілліча, «Азовсталь», пошкоджені «Укртатнафта», Авдіївський коксохім та інші.
Важливо, щоб повоєнне відновлення економіки України не супроводжувалося зростанням викидів парникових газів і забруднюючих речовин, а наша промисловість залишалася конкурентоспроможною на європейських ринках. У рамках підготовки до членства в Європейському Союзі нам необхідно імплементувати норми Директиви 2010/75/ЄС про зменшення промислового забруднення. Цей документ запроваджує комплексний підхід до оцінки впливу промислових установок на довкілля та єдині норми викидів для промисловості на основі найкращих доступних технологій і методів керування (НДТМ), або best available techniques (BAT), які затверджені Єврокомісією. В рамках реформи об'єднують три дозволи (на викиди в атмосферне повітря, спеціальне водокористування та поводження з відходами) в один інтегрований довкільний дозвіл, який видаватиметься через окрему IT-систему. Це сприятиме зменшенню бюрократії та комплексному підходу до оцінки шкоди, завданої довкіллю.
Досвід Чехії, де реформа контролю та зменшення промислового забруднення впроваджувалася з 2003 року, сьогодні є надзвичайно корисним для України.
Реформа контролю та зменшення промислового забруднення у Чехії
Реформа у Чехії була введена в дію законодавчим актом (Integrated Pollution Prevention and Control Directive), який набрав чинності 1 січня 2003 року.
Основні принципи її реалізації такі:
- заміна кількох дозволів (на викиди в повітря, водокористування та поводження з відходами) на один інтегрований дозвіл;
- одна адміністративна точка входу для бізнесу — адміністрація Краю, яка співпрацює з чеським управлінням екології, управлінням водозабору, санепідстанцією тощо;
- отримання інтегрованого дозволу на кожну промислову установку;
- кожен дозвіл — результат індивідуальної роботи дозвільного органу, громадськості та бізнесу. Юридичні обов'язкові умови дозволу унікальні залежно від масштабу виробництва, технічних характеристик обладнання, економічного стану підприємства, екологічної ситуації на місцевості;
- мінімальні вимоги до викидів є обов'язковими для дотримання всіма.
За такими правилами близько 1500 промислових установок у Чехії отримали інтегрований дозвіл (див. рис. 1). Інформація про них повністю доступна для громадськості. Це зберегло конкурентоспроможність Чехії на європейських ринках, а жителям промислових районів — здоров'я та життя.
У промисловості Чехії було десять років, щоб підготуватися до запровадження НДТМ (BAT). Українська промисловість теж матиме термін для підготовки близько 12 років.
Видача інтегрованого дозволу у Чехії
Процедура видачі інтегрованого дозволу (див. рис. 2) починається із заповнення оператором заявки відповідно до консультацій Краю — адміністративної одиниці в Чехії, яка видає інтегрований дозвіл. Контроль за дотриманням умов здійснює екологічна інспекція та інші контролюючі органи, але в цілому система спрямована на запобігання забрудненню, а не на каральні заходи.
Міністерство екології Чехії є дозвільним органом для установок з транскордонним впливом і може готувати додаткові настанови для секторів щодо застосування норм НДТМ (BAT). Крім того, міністерство є тим органом, до якого бізнес може звернутися, щоб оскаржити застосування коригувальних заходів.
Процес видачі інтегрованого дозволу в Чехії може тривати до 185 днів. Процедура його отримання є уніфікованою для всіх власників як нових, так і старих промислових установок.
Аби підтримати реформу, в Чехії 2005 року створили агентство екологічної інформації (CENIA), яке підпорядковується Міністерству екології. Це так званий арбітр, до обов'язків якого входить збалансувати інтереси та досягти прийнятного компромісу між варіантами технологій, станом довкілля в зоні установки, економічним впливом, інтересами громадськості, охорони здоров'я та національними і міжнародними зобов'язаннями у сфері захисту довкілля. За запитом дозвільного органу CENIA може перевіряти точність даних про витрати на екологізацію підприємства.
Надання відступу для отримання дозволу
Під час реалізації реформи зменшення та контролю промислового забруднення основна мета будь-якої держави — скоротити викиди до прийнятного рівня і зберегти кількість робочих місць. Для цього у статті 15(4) Директиви 2010/75/ЄС вказано, що підприємство може отримати відступ для впровадження норм НДТМ, але це не стосується моніторингу чи звітування (див. рис. 3). Відступ надають, якщо оцінка показує, що досягнення рівнів викидів згідно з НДТМ призвело б до непропорційно великих витрат порівняно з екологічними вигодами. Надання відступу неможливе, якщо показники якості повітря значно перевищені.
Щоб це виявити, проводять cost-benefits аналіз, де враховують річну вартість інвестицій для застосування НДТМ, отриману вигоду для довкілля, порівнюють інші сценарії та враховують витрати на подолання наслідків забруднення.
Найчастіше відступ застосовують, коли обмежено джерела даних про інші установки для порівняння через наукове ноу-хау. Тому винятки застосовуються нечасто, особливо в секторах, де є достатня база для порівняння.
Відродження промислового гіганта в Чехії
Результат реформи в Чехії можна побачити на прикладі Моравсько-Сілезького краю — одного з найбільш промислово навантажених регіонів Європи. Тут виробляється 100% чавуну та коксу Чехії, також продовжується видобуток вугілля, тому рівень забруднення довкілля є найвищим. Але завдяки реформі за останні десять років було зменшено викиди пилу від промислових джерел більш як на 65% (див. рис. 4). Аналогічно відбулося в Північно-Моравському краї: 1970 року викиди від стаціонарних джерел забруднення становили 325 тис. тонн пилу, а 2020-го — лише 5 тис. тонн.
Такий вигляд у результаті впровадження реформи зменшення та контролю промислового забруднення можуть мати Кривий Ріг, відновлений Маріуполь чи інші промислові гіганти України після повоєнного відновлення.
Варто також розуміти, що наразі однією з основних умов при залученні інвестицій від міжнародних організацій є відповідність екологічним стандартам. Екологічна та соціальна політика ЄБРР включає вимоги щодо відповідності висновкам НДТМ.
Сьогодні впровадити реформу зменшення та контролю промислового забруднення в Україні намагаються депутати комітету з питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради за підтримки Міндовкілля. Для цього вони розробили законопроєкт №6004-д, який разом із підзаконними актами імплементує положення Директиви 2010/75/ЄС в українське законодавство.
«Ми провели велику роботу зі всіма сторонами щодо схвалення законопроєкту «Про забезпечення конституційних прав громадян на безпечне для життя і здоров'я довкілля» №6004-д, щоб українська промисловість розвивалася за європейськими стандартами. Це сигнал для всіх інвесторів, що ми впроваджуємо принципи Green Deal в Україні, й економічне зростання не має супроводжуватися збільшенням викидів та енергоспоживання в Україні», — каже голова комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування Олег Бондаренко.
Міністр захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець зазначає, що в процесі впровадження реформи Україна враховує передовий досвід інших країн: «При впровадженні реформи нам важливо вивчати досвід схожих до нас країн, таких як Чехія. Адже ми повинні пройти цей шлях швидко, якісно, уникаючи помилок. Крім того, Україна вже розпочала співпрацю з Іспанією в рамках Севільського процесу для обміну досвідом».
Реалізувати реформу в Україні допомагають німецькі, українські та чеські експерти в рамках проєкту «Найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ)», що виконується Німецьким товариством міжнародного співробітництва за дорученням Міністерства екології.
«Ми підтримуємо Україну у всебічному впровадженні норм Директиви про промислові викиди і, таким чином, у сталому зменшенні промислового забруднення. Ми підтримуємо зацікавлені компанії у модернізації заводів, запровадивши відповідний інструмент фінансування. Для українського уряду ми переклали документи, допомогли підготувати законопроєкти та сприяли розробці ІТ-системи з видачі інтегрованих дозволів», — сказав керівник відділу співробітництва у Східній Європі, Центральній Азії, Африці та на Близькому Сході у федеральному управлінні Міністерства екології, охорони природи, ядерної безпеки та захисту прав споживачів Німеччини Юрген Кейнхорст.