UA / RU
Підтримати ZN.ua

Приватизація, нові ринки та конфісковане майно: як змінилося управління активами за минулий рік

Автор: Ілля Михайлов

На початку минулого року, у лютому, Держрибагентство оголосило в електронній торговій системі Прозорро.Продажі перші онлайн-аукціони на промисловий вилов риби. І вже за місяць відома по всій країні мережа рибних ресторанів написала у соцмережах, що виграла один із таких аукціонів на квоти, аби не залежати від постачальників.

Першу спробу врегулювати ринок проведення конкурсів з риболовного промислу у водоймах України через відкриті електронні торги держава намагалася зробити ще 2019 року, оскільки до того державне регулювання цього ринку було незрозумілим і непрозорим. Так, до початку реформи за весь 2022 рік плата за використання водних біоресурсів становила лише 10,2 млн грн. Після того, як уряд перевів рибні аукціони на Прозорро.Продажі, місцеві бюджети торік уже отримали у десять разів більше — майже 110 млн грн.

Це тільки один із прикладів, як держава 2023 року в умовах повномасштабної війни вдосконалювала регулювання ринків. Які ще кроки зробили торік уряд і парламент, аби підвищити ефективність управління публічними активами? Та що дає масштабування єдиних правил на різних ринках?

Читайте також: Україна продаватиме конфісковане майно держави-агресора через  “Прозорро.Продажі”

 

Велика приватизація та реформа для ключових держкомпаній

Одним із чи не найважливіших законодавчих рішень 2023 року у сфері управління публічними активами стало розблокування великої приватизації. Це свідчить про готовність держави зупинити знецінення активів і залучити приватні інвестиції, що потребувало прозорої й чіткої правової рамки. Влітку 2022-го парламент не лише відновив за новими правилами малу приватизацію на державних онлайн-аукціонах, а й уперше за час незалежності визначив, що велика приватизація має проходити так само відкрито й прозоро через онлайн-аукціони, як і мала.

У держбюджеті на 2024 рік заплановано, що Фонд державного майна України повинен залучити від приватизації чотири мільярди гривень. Аби ФДМУ міг виконати цей план, у липні 2023-го уряд встановив додаткові гарантії для електронних торгів з малої приватизації та технічні вимоги для запуску великої. І електронна торгова система та майже 20 авторизованих майданчиків, через які ФДМУ зможе оголосити торги, а учасники взяти в них участь, повністю технічно готові до старту торгів з великої приватизації, які очікуються цього року.

Ще одним важливим кроком до підвищення ефективності управління публічними активами стала реформа для понад 130 державних компаній. Закон України №2792-IX, що набрав чинності 28 березня 2023 року, і постанова уряду, прийнята на його виконання наприкінці вересня, визначили механізми продажу та оренди активів державних акціонерних товариств.

Читайте також: Після розкриття схем замовники розривають договори. Але чи є це перемогою?

За новими правилами, ті з них, якими одноосібно володіє держава, продаватимуть і здаватимуть в оренду свої активи через державні онлайн-аукціони Прозорро.Продажі. Раніше ці компанії не були зобов’язані продавати через конкурентні електронні торги своє майно, а самостійно визначали способи відчуження та оренди у власних порядках згідно з законодавством про діяльність акціонерних товариств. Це не тільки відкриває доступ бізнесу до ринку таких активів, а й дає можливість підвищити ефективність самих компаній і довіру до них, зокрема серед міжнародних партнерів.

Через майже три місяці від запуску нових правил реалізовують свої активи в системі сім державних акціонерних товариств, які виставили на онлайн-аукціони майна вже на понад чверть мільярда гривень.

 

Як відбуватиметься продаж підсанкційного майна

Високий суспільний інтерес, увага міжнародних партнерів і потреба отримати для економіки й держави загалом максимальну вигоду від управління активами, пов’язаними з країною-агресоркою, сприяли тому, аби уряд і парламент законодавчо врегулювали, як саме буде реалізовуватися таке майно.

Формувати державну санкційну політику Україна почала ще 2014 року, після збройного вторгнення Росії. Тоді це нагадувало будування літака у польоті, а кількість викликів і досі залишається безпрецедентною. На сьогодні у світі немає випадків, коли держави були б змушені настільки швидко вибудовувати комплексне управління активами, пов’язаними з країною-агресоркою.

Говорячи про так зване російське майно, потрібно розуміти, що це кілька видів різних за своїм походженням активів, кожен із яких потребує окремого законодавчого врегулювання.

Читайте також: Кабінет міністрів заборонив приватизацію на територіях активних бойових дій

Після обрання нового керівництва Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) пришвидшилося вдосконалення законодавства щодо реалізації арештованого та конфіскованого у кримінальних провадженнях майна. Віднині такі активи продаватимуться через аукціони Прозорро.Продажі.

Також Кабінет міністрів раніше вже прийняв рішення щодо реалізації примусово вилучених російських активів. А нещодавно затвердив і Порядок управління так званими підсанкційними активами. Останні два види активів виставлятиме на електронні торги Фонд держмайна. А гроші від їхнього продажу й оренди надходитимуть на рахунки Фонду ліквідації наслідків збройної агресії.

Такі законодавчі рішення дають змогу комплексно врегулювати питання реалізації майна, пов’язаного з країною-агресоркою, аби це працювало на економіку держави і відкривало бізнесу доступ до нових активів.

 

Нові активи на державних аукціонах

Станом на кінець 2023 року через державні онлайн-аукціони Прозорро.Продажі реалізовуються публічні активи на понад 20 ринках, серед яких державна та комунальна нерухомість для оренди, земельні ділянки сільгосппризначення, об’єкти малої приватизації, спецдозволи на користування надрами тощо. З більш як 80 млрд грн, які державні онлайн-аукціони допомогли заробити до бюджетів різних рівнів за весь час своєї роботи, 15 млрд грн надійшло за минулий рік.

Результати працюючих у державній системі ринків показують, зокрема, й важливість системного та послідовного встановлення правил гри. На практиці це працює так. Коли архітектура системи забезпечує неможливість втручання у перебіг торгів, прозорість процесу та ефективність реалізації різних активів, то на запит держави, яка є регулятором та управлінцем усіх активів, ми допомагаємо масштабувати ці принципи на нові ринки.

Читайте також: Знайти і приватизувати: ФДМУ оголосив пошук об’єктів для продажу, бізнесменів закликали стати амбасадорами

Серед них — згаданий раніше процес розподілу квот на промисловий вилов риби, який тривалий час залишався непрозорим. Законодавче врегулювання запуску рибних аукціонів відкрило доступ бізнесу до таких активів на державних онлайн-аукціонах, дало змогу залучити понад 50 нових учасників ринку, а також показало, скільки коштів недоотримували місцеві бюджети через невстановлені чіткі та відкриті правила для всіх.

Ще один кейс, який показує хоча й відносно невеликий за обсягами, але важливий, з погляду послідовного запровадження прозорих і єдиних правил, ринок ,— це продаж бурштину з Держсховища. Торік такі активи з’явилися в державній електронній торговій системі вперше і вже принесли майже 16 млн грн до держбюджету.

Усі ці приклади показують, що в умовах повномасштабної війни держава як ніколи повинна рухатися в напрямку системного та послідовного вдосконалення законодавства, масштабування чітких правил гри і конвертації своїх активів у доходи до бюджетів.