Ще до 2017 р. "Укрзалізниця" отримала від уряду безпрецедентний "аванс" - право здійснювати закупівлі для модернізації та оновлення рухомого складу на 16 млрд грн до затвердження зведеного фінплану.
І "Укрзалізниця" нібито цим правом скористалася. Уже в першому кварталі поточного року, без фінплану, було запущено процедури закупівлі рухомого складу та комплектуючих до них. Але підхід до ціноутворення майбутніх закупівель у залізничників, як виявилося, був поверховий - більшість тендерів оголосили за заниженими цінами, що не давало можливості вагонобудівникам брати в них участь. Ніхто не працюватиме собі на збитки.
Здавалося, уряд відреагував на це. Національний комітет з промислового розвитку, який очолює прем'єр-міністр, втрутився в ситуацію і на засіданнях експертних комісій більш-менш врегулював частину питань вартості нової залізничної техніки, яку планує закупити "Укрзалізниця". Нарешті вагонобудівники пожвавилися в очікуванні замовлень української залізниці, підготувалися до тендерів і…
Не так сталося, як гадалося. Кланам - "присоскам "Укрзалізниці" - начхати на вітчизняних виробників, жадібність - основна рушійна сила їхніх дій. І зацікавлений читач бачить, як саботуються тендери "Укрзалізниці" фірмами "прокладками".
У ЗМІ час від часу з'являються публікації на ці теми. Наприклад, ТОВ "Максмед Інтернешнл" і ТОВ "Євроклінсервіс" - фірми, які не виробляють жодного продукту, так звані "купи-продай", оскаржують усі значні закупівлі "Укрзалізниці", намагаючись правдами й неправдами "заволодіти" замовленням або не допустити логічного завершення тендерної процедури з укладення договору за результатами акцепту з виробником. Кредо таких фірм: або товар постачатиметься через нас, або закупівля не відбудеться. І обидва варіанти забезпечують, треба розуміти, їм позитивний результат. Якщо "Укрзалізниця" "здасться", то "прокладка" виставить умову виробнику про поставку товару через неї з отриманням відповідних "комісійних". Якщо ні - правління "Укрзалізниці" запише черговий мінус собі в "послужний список" за невиконання планів капітальних вкладень, тим самим наблизивши кінцевий термін свого перебування біля керма. А раптом прийдуть зговірливіші!
Добре розуміючись на недосконалому законодавстві про публічні закупівлі, ці дві "прокладки", чергуючись, спочатку вимагають скасувати котрусь із прописаних умов у тендерній документації, а потім, після розгляду АМКУ поданої скарги, незалежно від остаточного рішення органу оскарження про задоволення чи відхилення першої скарги, подають наступну. При цьому в наступній скарзі вже інша фірма, "ображена" рішенням АМКУ, вимагає повернути скасовані норми, або попередня компанія подає нову скаргу на інші умови тендерної документації.
Такий "симбіоз" цих двох компаній спостерігається в поточному році щодо багатьох тендерів "Укрзалізниці". Ці дані є в системі ProZorro.
Наприклад, щодо тендеру на закупівлю рейок, підкладок і накладок на загальну очікувану суму 2,02 млрд грн. Спочатку скаргу подало ТОВ "Максмед Інтернешнл" з вимогою розділити на окремі лоти підкладки і накладки, рейки із загартованою поверхнею кочення та із загартованою боковою поверхнею кочення. АМКУ задовольнив скаргу. Потім, 17.05.17 р., тендер залізниці оскаржило ТОВ "Євроклінсервіс" із питання сертифікації пропонованого товару.
У квітні "Євроклінсервіс" взяла участь у тендерах філії "Дарницький вагоноремонтний завод" на закупівлю профілю Z-310 для хребтової балки. Переможцем стало "Максмед Інтернешнл" із сумою пропозицій понад
8 млн грн.
Добре визначена робота цих компаній у тендерах на закупівлю піввагонів. Фірма "Максмед Інтернешнл" 24 травня п. р. подала скаргу до АМКУ, розгляд якої відбувся 13.06.17 р. з результатом "відхилити". І вже цього ж дня, скориставшись у зв'язку з поданою скаргою "Максмед Інтернешнл" подовженим терміном оскарження до 16.06.17, компанія "Євроклінсервіс" подає іншу скаргу. Так можна діяти до нескінченності, бо терміни оскарження подовжуватимуться автоматично.
Аналогічна ситуація щодо тендеру на закупівлю дизель-поїздів. 28.04.17 р. "Максмед Інтернешнл" подала першу скаргу. Рішення АМКУ від 23.05.17 - "відхилити скаргу". Та невгамовна "прокладка" 26.05.17 р. подає другу скаргу. Розгляд скарги АМКУ призначено на 16.06.17, а термін оскарження - подовжений до 18.06.17. Як ви гадаєте, що буде далі? Думаю, ми це побачимо вже незабаром.
Головна проблема ситуації - що, навіть "прищучивши" такі фірми, результату не доб'ємося, бо з'являться нові, з новими скаргами. То невже уряд не може втрутитися в ситуацію і внести "під гаслами підтримки вітчизняних виробників" негайні зміни до законодавства про публічні закупівлі, які б обмежили для таких фірм-"прокладок" можливість подавати скаргу за скаргою й саботувати тендери "Укрзалізниці"?
І скажіть, хто відповідатиме в такій ситуації за простій вітчизняних вагонобудівних підприємств, у яких зажевріла надія вижити - і тут-таки майже згасла?
А поки що: маємо те, що маємо…