UA / RU
Підтримати ZN.ua

Для заправляння БТРів

"Укрспирт" міг би забезпечити виробництво біодобавок, еквівалентне 250 тис т бензину, але… податківці зупиняють спиртзаводи

Автор: Рита Рєзнік

"Укрспирт" міг би забезпечити виробництво біодобавок, еквівалентне 250 тис т бензину, але… податківці зупиняють спиртзаводи

На сайті Міндоходів (Державна фіскальна служба) ще й досі можна прочитати новину від 16 липня ("Укрспирт" продавав підакцизний продукт під виглядом відходів"), в якій державне підприємство звинувачується в нелегальному відвантаженні етилового спирту. Тобто йдеться про чистісінький кримінал. Та здивувало інше. З тексту випливало, що ДП "Укрспирт" постачало нелегальній спирт самому собі. Але з якою метою?

Щоб розібратися, ми звернулися до ДП "Укрспирт". І з'ясувалося, що 12 липня в м. Люботин Харківської області слідчі Державної фіскальної служби (ДФС) затримали автоцистерну, яка перевозила на інший склад "Укрспирту" не спирт, а фракцію головну етилового спирту (ФГЕС) - побічний продукт спиртового виробництва, тобто відходи. Переміщення здійснювалося із супровідними документами на вантаж, в яких зазначалося, що саме і куди перевозиться.

Проте слідчий фінансових розслідувань ДФС на підставі припущення, що в автоцистерні перевозять спирт, порушив кримінальне провадження. Його дії були оскаржені в суді. Апеляційний суд Харківської області 31 липня
2014 р. підтримав апеляційну скаргу Караванського МПД ДП "Укрспирт": "Висновки судової товарознавчої експертизи №8587 від 30.07.2014 р. узгоджуються з доводами апелянта про те, що вилучена рідина є фракцією головною етилового спирту, яка не відноситься до підакцизної продукції, що виключає об'єкт кримінального правопорушення…"

Це, так би мовити, офіційне пояснення, за яким проступає низка серйозних проблем, без нагального розв'язання яких ДП "Укрспирт" просто зупиниться, а держава не отримає до бюджету ні акцизу, ні інших податків, ні додаткового пального для БТРів...

Підакцизні відходи?

В це важко повірити, але податківці зуміли своїм листом від 14.04.2011 р. №10663/7/21-018, який, як відомо, має інформаційно-роз'яснювальний характер, фактично розширити перелік підакцизних товарів. До нього "увійшли" ще й відходи виробництва - ФГЕС, хоч це не передбачено жодним нормативним документом. Крім того, листом ДНУ "УкрНДІспиртбіопрод" підтверджено, що ФГЕС не належить до групи 22 "Алкогольні і безалкогольні напої та оцет" розділу IV "Готові харчові продукти", оскільки фракція є відходом харчової промисловості.

Довідка DT.UA

ФГЕС - побічний продукт (3%) виробництва спирту - є токсичним відходом з підвищеним умістом альдегідів і може бути використана для технічних цілей. "Укрспирт" утилізує фракцію, переробляючи її на технічні рідини для виробництва розчинників, антидетонаційної присадки для бензину, омивачів.

Судова практика не на боці податківців. Суди не підтримують акцизної самодіяльності фіскального органу. Це визнає й сама Державна фіскальна служба. Зокрема, в її листі від 25.05.2014 р. на запит ДП "Укрспирт" прямо зазначається, що "судові рішення з питань оподаткування зазначеної продукції виносяться не на користь органів Міндоходів". Тому там вважають, що для врегулювання цього питання "є необхідність у внесенні змін до законодавства щодо чіткого визначення порядку здійснення державного контролю за виробництвом і оподаткуванням ФГЕС".

Втім, це не заважає податківцям нараховувати мільйонні штрафи на вже відвантажену продукцію.

І що робити спиртзаводам, поки ситуацію буде остаточно вирішено? Сьогодні податкова відмовляється ставити штамп для вивезення ФГЕС на утилізацію. Куди їм її подіти? Виробництво спирту зупиняється, адже ємність для зберігання цієї фракції на заводі акредитована. Після її заповнення підприємство працювати не може. Інакше сплатить штраф у 200% від вартості фракції, що перевищує норми зберігання. Вивезеш без дозволу податкової - той самий штраф. Та й кому вона потрібна після сплати повної ставки акцизного збору, на чому наполягає фіскальний орган.

Не хочуть САТівці (контролери спирту, алкоголю й тютюну з Департаменту контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів) брати до уваги й незаперечний факт, що ДП "Укрспирт" - це одна юридична особа, до складу якої входять спиртзаводи на правах місць провадження діяльності (тобто цехів одного єдиного підприємства). І технологічні перевезення з одного цеху в інший не є безоплатною реалізацією. Адже в Податковому кодексі чітко зазначено, що реалізація підакцизних товарів передбачає "їх відвантаження згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату, компенсацію або без такої, а також безоплатного відвантаження товарів, в тому числі з давальницької сировини". У цьому ж випадку немає двох суб'єктів договору і факту передачі продукції іншій особі.

Ось як прокоментував ситуацію заступник генерального директора ДП "Укрспирт" Віктор Панков: "Ми готові йти на будь-яку систему контролю, декларувати будь-які баланси переробки, показувати, куди й для чого рухається певний продукт, але система контролю, крім нас, чомусь нікому не потрібна. Натомість податкова наполягає на своїх ініціативах щодо додаткового збору акцизу, що не допоможе збільшити акцизні надходження до бюджету, але зашкодить галузі".

Біопальне
під подвійним акцизом

Через аналогічні дії фіскальних органів загострилося й питання виробництва альтернативних видів палива. У 2012-2013 роках значне зростання акцизного податку на звичайне автомобільне пальне сприяло стрімкому зростанню виробництва автомобільного біопального (з добавками етанолу і нульовою ставкою акцизу). Якщо в
2012 р. було вироблено 12 тис. т етанолу, то в 2013-му - вже 50 тис. Моторна добавка на основі вітчизняного етанолу (КМПА) замінила токсичну російську добавку на основі метанолу (МТБЕ). Ціна біобензину приблизно на 2 грн була нижчою від ціни звичайного. Але 14 червня податкова відібрала зразки готової продукції і звернулася до митної лабораторії. Аналіз було зроблено тільки на вміст етанолу. На підставі таких "фахових" досліджень, готову продукцію віднесли до "спирту етилового", що відповідає коду 2207-2208. З таким самим успіхом можна було виявити спирт у кефірі і назвати його підакцизним продуктом. Однак тепер компонент моторного пального (КМПА), на думку податківців, теж обкладається за повною ставкою акцизного збору. Байдуже, що йдеться про денатурований продукт, який неможливо використовувати у харчовій промисловості. І є роз'яснення Торговельно-промислової палати, що це хімічний продукт. Та наразі виробництво КМПА повністю заблоковано - при сплаті повної ставки акцизного збору жодному нафтопереробному заводу цей компонент став не потрібен. Тепер нафтопереробники повертаються до закупівлі імпортної метанольної добавки.

Найдивовижніше те, що ставка акцизу при виробництві біопального тепер стягується двічі. Тобто спочатку обкладають акцизом спиртову добавку при її реалізації нафтопереробникам, а потім береться акциз іще й з готового біобензину. Тепер плани ДП "Укрспирт" з виробництва 250 тис. т біодобавки до бензину, що дає змогу збільшити пропозицію автомобільного пального на ринку на той самий обсяг, не будуть реалізовані. І це в умовах, коли прем'єр-міністр на всю країну заявляє, що йому нема чим заправити БТРи. А тим часом закону про альтернативні види палива, який передбачає обов'язковість 5% біодобавки до бензинів, ніхто не скасовував. Але бажання будь-що зібрати побільше акцизу, схоже, засліпило податківців.

До нас НЕ їде ревізор

"З чого ж вони збираються брати акциз і інші податки, якщо спиртзаводи масово зупиняються?" - запитують працівники спиртової галузі у своєму листі-зверненні до президента України. Через агресивну акцизну політику вже сьогодні до переліку зупинених увійшли 11 державних підприємств. Якщо САТівці не змінять своєї позиції, то перспектив у цих заводів жодних. Адже, закривши для спиртовиків тему біодобавок та технічних рідин, фіскали поховали їхню надію на відновлення прибуткової галузі. Як можна розвиватися, якщо обсяг ринку харчового спирту обмежений 20 млн дал, а наявні потужності сягають
60 млн? Незадіяними залишаються дві третини виробництв, які могли б виробляти біокомпоненти, а фактично - українську нафту.

Не дивно, що працівники спиртзаводів у своєму зверненні до президента України розцінюють таку діяльність фіскальних органів "як умисне завдання шкоди державним підприємствам і, в результаті, державним інтересам, як свідому диверсію проти української державності…" А ще трудові колективи спиртзаводів переконані, що податківців "не турбують проблеми нашого життя, їм байдуже, як нам годувати наші сім'ї, не цікавить збереження екології і розвиток економіки... Турбує лише пошук нових схем "набивання кишень". Очевидним і яскравим прикладом таких дій є той факт, що раніше на прохання підприємств податкова відряджала у найкоротший термін (доба-дві) представників Департаменту контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів для пломбування/розпломбування вузлів з метою виконання підприємством ремонтно-регламентних робіт. А зараз систематично не відряджає своєчасно своїх представників, що призводить до зупинки виробництва. (Зупинка спиртзаводу на місяць навіть через незначний ремонт обертається втратою 1,5 млн грн самого лише прибутку. - Ред.) Вважаємо, що такі дії є взаємоузгодженими, цілеспрямованими і мають на меті змусити "носити хабарі" окремим керівниками ДФС…"

Ситуація розвивається швидко і стає чимдалі більш вибухонебезпечною. Якщо держава в найкоротший термін не дасть цьому ради, то може втратити галузь. Невже знов доведеться для заправляння вітчизняних БТРів закуповувати російські моторні компоненти?..