Попри війну, в Україні діє Програма медичних гарантій (ПМГ). Якщо у медзакладі, який має укладений договір із Національною службою здоров'я України (НСЗУ), у пацієнта вимагають купувати ліки, які є в Національному переліку основних лікарських засобів або оплачувати послуги, які покриває ПМГ, це є порушення. У пресслужбі НСЗУ пояснили, як діяти пацієнту у такому випадку.
Що робити пацієнту, якщо вимагають гроші за ліки чи послуги у лікарні
Пацієнт або його уповноважена особа має право на звернення до НСЗУ. Якщо звернення подає уповноважена особа, потрібно надати документ, який підтверджує право подавати звернення від імені пацієнта. Такою є вимога закону «Про звернення громадян», яким керується НСЗУ при розгляді звернень.
Документами, що підтверджують повноваження представника, можуть бути, наприклад, довіреність фізичної або юридичної особи, свідоцтво про народження дитини або рішення про призначення опікуном. Довіреність фізичної особи має бути посвідчена нотаріально.
Якщо пацієнт подає звернення не особисто, зі змісту скарги має бути можливо встановити правомірність іншої особи діяти від імені пацієнта.
Як подати звернення до НСЗУ
Для цього необхідно:
- Вказати ПІБ пацієнта, дату народження (в форматі день, місяць, рік народження) і зазначити дату події, яка сталась з ним сталася.
- Правильно вказати назву медзакладу. Якщо є можливість – додати код ЄДРПОУ (його легко знайти в Інтернеті).
- Написати посаду, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка вимагала оплату за медпослуги, ліки чи інші матеріали.
- Детально описати ситуацію: які саме ліки вимагали докупити. За можливістю зазначити суму коштів, яку довелось витратити, або яку вимагали. За можливості, додайте копії чеків на ліки чи медпослуги, які довелося придбати за власний кошт.
- Вказати свої контакти, які допоможуть з вами зв’язатися: номер телефону, електронну адресу.
У НСЗУ зазначили, що для того, щоб скарга мала позитивний результат, важливо надати якомога більше фактів та доказів вимагання коштів (чеки, фото чи відео, імена медпрацівників, які вимагали кошти). Це допоможе встановити факт порушення.
Також подати звернення до НСЗУ можна через електронну форму на сайті або за безкоштовним номером 16-77.
«Звертаємо увагу, що НСЗУ, відповідно до покладених на неї завдань, не є органом, що проводить розслідування. Відтак, якщо надавач медичних послуг заперечує факт порушення прав пацієнтів у межах Програми медичних гарантій, НСЗУ, у разі наявності достатніх підстав, має право передати матеріали справи до Нацполіції», – йдеться у повідомленні.
Раніше у Міністерстві охорони здоров'я розповіли, які медобстеження українці можуть пройти безкоштовно у сімейного лікаря.