UA / RU
Підтримати ZN.ua

Земельні відносини: через інновації до порядку

Ми розпочали роботу над справді глобальним проектом - створенням національної інфраструктури геопросторових даних. Його масштаби безпрецедентні не лише для України, а й для багатьох розвинених країн світу.

Автор: Сергій Тимченко

З моменту запуску Національної кадастрової системи і відображення стану земельних справ на публічній карті минуло лише дев'ять місяців. Поява електронного кадастру стала справжнім суспільним досягненням і настільки виправдала себе в плані ефективності, що сьогодні і простим користувачам мережі, і навіть чиновникам з інших відомств складно уявити, як раніше можна було обходитися без електронної карти України. Це свідчить про те, що і держава, і суспільство дозріли для настання нової епохи у сфері земельних відносин - епохи кардинальної автоматизації, інтернетизації, інновацій, а отже, прозорості та ефективності в управлінні як земельними, так й іншими ресурсами країни.

По суті, вдалося здійснити справжній концептуальний прорив у розвитку земельних відносин - від прийняття сміливого політичного рішення все оприлюднити і перевести в цифру до ще більш сміливої його технічної реалізації в найсучасніших технологіях і програмному забезпеченні. Тепер кожен користувач може побачити будь-яку ділянку на Публічній кадастровій карті, реєстрація відбувається автоматично, а приховати земельні махінації стало попросту неможливо.

Якщо проводити історичні аналогії, то в сфері земельних відносин Україна буквально за кілька років подолала шлях з "феодального Середньовіччя" у століття "хай-теку". На сьогодні наша геоінформаційна кадастрова система за своєю інфраструктурою, кількістю користувачів та операцій, а головне - за обсягом даних не має аналогів серед інформаційних систем інших міністерств і відомств. А з урахуванням розмірів нашої країни кадастрова карта України є найбільшою в Європі.

Однак це тільки початок масштабного впровадження багатьох інноваційних ідей. Ми розпочали роботу над справді глобальним проектом - створенням національної інфраструктури геопросторових даних. Його масштаби безпрецедентні не лише для України, а й для багатьох розвинених країн світу.

Саме таким ми бачимо свій внесок у підтримку європейського курсу нашої держави - на технологічному, інноваційному і законодавчому рівні.

Електронний кадастр ліквідовує корупцію

Зараз можна з упевненістю сказати, що запуск Національної кадастрової системи зняв цілу низку ключових проблем у питанні земельних відносин, на які наражалися українські громадяни.

З 2013 р. в Україні діють єдиний автоматизований кадастр і єдина база даних, завдяки чому реєстрація земельних ділянок відбувається у рази швидше. Одразу ж при реєстрації перевіряється правильність нанесення ділянки на Публічну кадастрову карту.

Якщо людина приносить повний пакет документів з коректним обмінним файлом, то повний цикл реєстрації від написання заяви до роздруківки виписки триває не більш як півгодини. Раніше це могло тривати тижні і навіть, чого лукавити, місяці або й роки. Сьогодні система щодня реєструє в середньому по 5 тис. ділянок, за дев'ять місяців 2013 р. зареєстровано близько 800 тис. нових ділянок!

Звичайно, до роботи Національної кадастрової системи є ще чимало зауважень. В усьому світі кадастр - це постійний процес, і Україна не виняток. У щоденному режимі ми вдосконалюємо систему, розвиваємо функціонал, оновлюємо ПЗ, а головне, виправляємо помилки. Величезною проблемою є якість даних, зібраних за 20 років реформи, на виправлення яких підуть роки.

А от сайт Публічної кадастрової карти став просто дружнім інтерфейсом Держземагентства - його відвідали вже понад 2,5 млн унікальних користувачів. Фактично щохвилини карту переглядають десять осіб.

Інтернет замість несумлінних чиновників

Прозорість земельних відносин стане серйозним ударом по корупції, що неодмінно позначиться і на місці української держави в різних міжнародних рейтингах (у тому числі Doing Business) щодо стану нашої економіки, інвестиційної привабливості тощо. Про це вже зараз нам говорять світові експерти. Отже, економіка України одержить новий імпульс у своєму розвитку, а приплив інвестицій значно зросте.

Сприяючи високотехнологічному розвитку земельних відносин у країні, ми вважаємо одним зі своїх головних завдань подальше спрощення та автоматизацію процесів, тобто перехід на веб-послуги. На цій сесії Держземагентство внесе до Верховної Ради законопроект про надання послуг кадастру через Інтернет у частині одержання виписок та інших довідок. На сьогодні ми бачимо цю процедуру так: громадянин на сайті звертається за випискою, оплачуючи послугу через інтернет-банкінг, після чого одержує документ рекомендованим листом, підтверджуючи свою особу. А громадяни, які оформили собі цифровий підпис, зможуть одержувати інформацію прямо на е-мейл. Клієнт одержить необхідний документ, не контактуючи з посадовою особою, не виходячи з дому. Це стане можливим уже протягом наступного року.

Конституційна більшість на підтримку
земельних законів

За 20 років земельної реформи багато проблем не лише не вирішувалися, а й набували хронічного характеру. Сьогодні, щоб навести лад із землею, необхідні політична воля, величезні ресурси і кадри, а головне, врегулювання законодавчої бази.

Вважаю, що головні успіхи Держземагентства лежать усе ж таки в законодавчій площині. Якби ми не ініціювали низки знакових законопроектів, то накопичені за десятиліття проблеми просто не дали б нам рухатися уперед. Наші закони соціально затребувані, тому багато з них приймаються навіть конституційною більшістю. Тільки на минулій сесії ухвалено історичний закон про ліквідацію земельних комісій
316 голосами. А закон про спрощення процедури реєстрації земель для органів місцевого самоврядування набрав рекордні 363 голоси!

Слід зазначити, що в законодавчому сенсі 1 січня 2013 р. ми фактично прокинулися в новій країні. Набули чинності ціла низка законів - про земельний кадастр, про державну реєстрацію прав, закони, пов'язані з адміністративною реформою. Принципово змінилася система реєстрації земельних ділянок і прав на них.

Залишалася неврегульованою діяльність земельних комісій - "чиновницьке пекло" і найяскравіший приклад корупції, до складу яких входили представники від семи до дев'яти чиновників різних відомств. Вони не мали прямого стосунку до відведення земельної ділянки, зате залучали свої комерційні установи, за великі гроші споряджаючи на бабусин город археологічні експедиції, радіологічні дослідження тощо.

Уже сьогодні всі узгодження припадають на один орган - земельний, якщо ж ділянка виділяється під забудову - додається архітектура. Решта долучаються, лише якщо характеристики ділянки безпосередньо стосуються узгодження з цим органом. Всі узгодження надаються безоплатно, паралельно і незалежно одне від одного у 10-денний строк і під загрозою притягнення чиновників до адміністративної відповідальності за зволікання з відповіддю. Такого немає навіть у багатьох країнах Європи!

Крім того, нам вдалося вирішити хронічну проблему, пов'язану з дозволами на розробку проектів землевідведень з боку місцевих рад. По суті, вони давно стали органами колективної безвідповідальності, іноді затягуючи розгляди на місяці. Але ж на них з юридичної точки зору навіть поскаржитися неможливо! Нам досить просто вдалося владнати цю проблему на законодавчому рівні - за принципом мовчазної згоди. Тепер якщо орган місцевої влади не розглядає протягом місяця заяви на одержання дозволу щодо розробки проекту відведення, ще через десять днів громадянин, повідомивши про це органи влади, може самостійно розпочати розробку проекту землевідведення.

Ще однією законодавчою ініціативою агентства є спрощення процедури розробки проектів сівозмін для фермерів. Сьогодні цей процес складний, дорогий і обтяжений корупційною складовою. Ми пропонуємо створити прозорий повідомний принцип, коли самі фермери, не вклоняючись чиновнику, але в рамках загальних правил дотримання родючості ґрунтів визначатимуть, що їм сіяти. Фермери самі декларують плани посівів, а контролюючі органи лише звіряють заявлене з реальною господарською діяльністю.

Місцеві бюджети отримають
додаткові кошти

Найважливішим бюджетоутворюючим чинником є плата за землю, яка розраховується з нормативно-грошової оцінки землі. У 1995–2011 рр. менш як половина населених пунктів провели у себе подібну оцінку, що, звісно, призводило до колосальних недонадходжень до місцевих бюджетів. Розуміючи всю важливість питання, за останні два роки ми зробили прорив, повністю завершивши проведення і відновлення оцінки земель у всіх населених пунктах країни (29765) і заклавши в такий спосіб величезний ресурс для поповнення місцевих бюджетів. Лише у 2012 р. додаткові надходження до місцевих бюджетів становили понад 2 млрд грн, а 2013-го і 2014-го очікуємо подальшого зростання, адже за останні сім років середня базова вартість квадратного метра землі в населених пунктах зросла у 2,5 разу. Усі цифри нормативної оцінки є у публічному доступі на нашому сайті - ніхто не зможе завищити або занизити оцінку землі, а отже, місцеві бюджети одержуватимуть адекватні податкові надходження.

Крім того, зараз на узгодженні перебуває принципово нова методика нормативної оцінки сільськогосподарських земель. Діюча до останнього часу нормативна оцінка земель востаннє проводилася у 1993–1995 рр. перед розпаюванням. Причому робилося це на основі даних економічних результатів господарюючих суб'єктів 80-х років минулого сторіччя, що відображало реалії радянської економіки з її обсягами капітальних витрат на зрошення, закладання хмільників, виноградників, садів тощо. Зрозуміло, нині в Україні принципово нові реалії в аграрній економіці, і їм треба відповідати.

Ми взяли за основу головний критерій - фактичну врожайність, у зв'язку з чим одержали цифри змін у врожайності основних культур. Відповідно, у степових посушливих зонах оцінка знизилася, адже системи зрошення фактично давно не працюють. Підвищилася оцінка земель у лісостеповій зоні, де вища врожайність, що не потребує капітальних витрат.

Система ефективного управління

У квітні 2013 р. ми розпочали роботу над проектом, покликаним повністю змінити звичне уявлення українців про управління ресурсами країни, - національною інфраструктурою геопросторових даних. Це унікальний за своєю ефективністю інструмент, що дає серйозні перспективи для розвитку нашої економіки і залучення інвестицій у різні галузі.

Маючи геопросторову систему кадастру, ми почали накладати на нашу електронну карту інші інформаційні шари з точною прив'язкою до координат і місцевості: лісові і водні об'єкти, будинки і будови з їх планами, підземні і наземні комунікації, мережі, дороги та їхні детальні характеристики, об'єкти інфраструктури і багато чого іншого.

Як основу для пілотного проекту взяли Фастівський район Київської області. У тісному співробітництві з місцевою владою ми зібрали і перевели в електронний вид максимально можливу кількість інформації про всі ресурси, що розміщуються на його території, одержавши в такий спосіб 22 тематичні набори даних з більш як 200 інформаційними шарами. З допомогою спеціально розробленого програмного забезпечення усі вони були накладені на електронну карту і пов'язані між собою.

І це не лише детальна фактична інформація про інфраструктуру і комунікації району - аж до відображення кожної водопровідної труби з усіма специфікаціями, кожного світлофора, кожного будинку в адресній прив'язці, всіх видів установ, земельних, водних ресурсів, лісофонду, ґрунтів, надр і рельєфів, логістичних маршрутів, різноманітних технічних і статистичних даних. У перспективі це також і зручний інструмент для моделювання ситуацій, що вкрай важливо для запобігання стихійним лихам і техногенним катастрофам.

Необізнаним, можливо, не зовсім зрозуміло, які вигоди обіцяє втілення цього проекту. Для державної влади він послужить дієвим інструментом управління ресурсами і залучення інвестицій. З погляду будь-якого громадянина стане зручним і доступним джерелом інформації, у тому числі й для ведення бізнесу.

Способів практичного застосування - маса. Приміром, людина хоче купити будинок у певному районі. З допомогою публічної карти вона зможе одержати будь-які цікаві їй дані: наскільки зручні маршрути громадського транспорту в цьому районі, як справи з чистотою води, де перебуває найближчий дитячий садок, кількість сонячних днів у році, близькість парків, заправок, об'єктів сфери послуг і т.ін. І все це завдяки кільком клікам на своєму комп'ютері.

Передбачається, що частина інформації буде публічною, деяку можна буде придбати за гроші, а решта - у розпорядженні галузевих фахівців, міністерств і відомств. У західних країнах така система дає можливість державі заробляти гроші на її підтримку та відновлення - люди, особливо інвестори, готові платити за необхідну їм якісну і повну інформацію.

Безумовно, украй важлива підготовка моделі розподілу галузевих баз даних, щоб зміни у них відображалися в онлайн-режимі. Приміром, якщо будинок потрапив під знесення, і це відображено в документації профільних відомств, на карті це також має бути видно.

Як це зробити? Основна ідея виглядає так: ми не маємо наміру збирати всі бази у себе на серверах. Бази різних міністерств і відомств, як і раніше, залишаються в їх цілковитому управлінні. Але всі геопросторові бази даних країни необхідно перевести в електронний вигляд, єдиний формат, інтегрувати між собою і прив'язати до карти. Коли відвідувач системи формує запит, система просто підтягує необхідну актуальну інформацію з різних баз.

Ми чудово розуміємо, що створення такої глобальної системи потребує чималих ресурсів і тривалого часу. Подібні системи в тому чи іншому вигляді вже існують у багатьох розвинених країнах світу. У жовтні ми плануємо показати результати Фастівського пілотного проекту широкій громадськості, а до кінця осені внести до парламенту розроблений нами законопроект про інфраструктуру геопросторових даних.

На сьогодні ми активно проводимо переговори з провідними міжнародними фінансовими організаціями для підтримки нашої ініціативи, беремо участь у світових форумах і конференціях з цих питань. Дорогу здолає той, хто йде, у нас є і сили, і бажання, і фахівці, які готові втілювати цей проект у реальність. Адже його вигоди для держави воістину величезні.