Минулий рік пройшов під знаком карантинних обмежень. Коронавірус, постійні обмеження та дефіцит бюджету істотно вплинули на фіскальну політику держави. А постійні розмови про реформування податкової міліції не могли не вплинути на поведінку органу фінансових розслідувань.
Чим запам’ятався 2020 рік
Хоча 2020-й був роком без документальних податкових перевірок, податківці сконцентрували свою увагу на фактичних перевірках, зокрема на фактичних перевірках підакцизних товарів, що стало певним викликом для бізнесу.
Новим трендом взаємовідносин контролюючих органів і бізнесу стало також визнання платників податків такими, що відповідають критеріям ризиковості, і це фактично зупиняло господарську діяльність.
Наприкінці 2020-го був прийнятий і оприлюднений новий план-графік податкових перевірок на 2021 рік, відповідно до якого хочуть провести близько 6288 планових перевірок.
Не забувайте, що тепер контролюючий орган наділений правом коригувати план-графік податкових перевірок у першому та другому кварталах, отже, кількість перевірок може зрости. І це вже не кажучи про те, що протягом 2020 року платникам податків майже щомісяця надходили запити на отримання податкової інформації від контролюючих органів у порядку статті 73 Податкового кодексу України, що може свідчити про шквал позапланових податкових перевірок.
У цілому, на жаль, на відносини бізнесу та контролюючих органів дуже впливає політична ситуація, ситуація з дефіцитом бюджету України, відносини з МВФ та інші ключові обставини, які формують політичне життя в Україні.
Чи пройде 2021 рік під знаком податкових перевірок
Перш за все 2021 року варто очікувати повного зняття мораторію на податкові перевірки. Наповнювати бюджет в інший спосіб, ніж шляхом виконання контрольно-ревізійних функцій, на жаль, не виходить. Тим більше що ситуація з кількістю захворювань урегульовується, а після тотального локдауну може взагалі піти на спад.
Як наслідок, 2021-й пройде під знаком податкових перевірок. При цьому варто очікувати як планових документальних перевірок, так і великої кількості позапланових податкових перевірок, які закінчуватимуться донарахуваннями та штрафами.
Особливу увагу 2021 року податківці приділятимуть співпраці юридичних осіб із фізичними особами-підприємцями та намагатимуться доводити, що ФОПи є частиною юридичних структур суб’єктів господарювання. Також поза увагою явно не залишаться, і перекочують із минулих років, відносини з послуг, які не мають явно вираженого результату, таких як консультаційні, маркетингові, рекламні тощо.
Зосередяться і на взаємовідносинах із нерезидентами. Саме поточного року очікуємо найбільш яскравих кейсів, пов’язаних із тестом ділової мети (PPT-тестом). І куди ж без сумнівних (фіктивних, нереальних) господарських операцій. Наразі кожен другий акт документальних податкових перевірок містить згадування про нереальні господарські операції. І ситуація навряд чи зміниться.
Чому питання ризиковості платника податків стане не таким болючим
Про проблематику визнання платника податків таким, що відповідає критеріям ризиковості, 2020 року говорили всі. Навіть Рада бізнес-омбудсмена звертала увагу на те, що найбільшу кількість скарг за останні два картали отримала саме щодо ризиковості платника податків.
Однією з основних проблем є самі критерії, які дають підстави визнати платника податків ризиковим. Так, найчастіше контролюючий орган застосовує пункт 8 критеріїв, який є дуже розмитим. Це дає можливість контролюючому органу використовувати критерії як інструмент, що дозволяє їм реагувати на будь-які ймовірні порушення податкового законодавства з боку платників податків.
Ще одним проблемним моментом стало небажання контролюючого органу виконувати належним чином свої обов’язки. Як наслідок, часто податкова інформація, що стає підставою для визнання платника податків ризиковим, просто не деталізується в самому рішенні, або ж контролюючий орган обмежується цитуванням пункту 8 критеріїв. Такі дії значно ускладнюють процес виведення компанії із переліку ризикових, адже, щоб вийти, спочатку необхідно встановити, що саме стало причиною для включення.
2021 року питання ризиковості платника податків стане не таким болючим для реального бізнесу. Не останню роль у чому відіграла і Рада бізнес-омбудсмена, яка неодноразово звертала увагу на проблемність цього питання. Як наслідок, уже зараз контролюючий орган звітує, що блокується лише 0,4% від усіх податкових накладних, а це вже невисокий показник.
Сподіваємося, що критерії ризиковості платника податків буде доопрацьовано, а платники податків отримають реальну можливість захистити свої права шляхом взяття участі під час розгляду комісією пояснень і поданих документів.
Яка доля кримінальних проваджень за порушення податкового законодавства та ухилення від сплати податків
Платникам податків давно відомо, що де проводяться податкові перевірки, там з’являються і кримінальні провадження за ухилення від сплати податків. Уже зараз спостерігаємо тенденцію, що слідчі органи навіть не чекають узгодженості грошових зобов’язань, а відкривають кримінальні провадження лише за фактом наявності акта податкової перевірки.
Податкова міліція активізувалася наприкінці 2020-го і закінчила рік кількома гучними обшуками.
Прогнозуємо, що допоки точаться дискусії щодо нового органу фінансових розслідувань, податкова міліція максимально доводитиме свою ефективність. А тому слід очікувати збільшення кількості відкритих кримінальних проваджень, кількості обшуків і загалом посилення уваги правоохоронних органів до роботи бізнесу.
Знову ж таки, кінець року показав, що податкова міліція активно намагається доводити «схемність» відносин бізнесу з фізичними особами-підприємцями, націлену на оптимізацію податкових наслідків.
У будь-якому разі 2021 року очікуємо нових викликів для бізнесу, пов’язаних із необхідністю наповнювати державний бюджет. Слід пам’ятати, що найкращий спосіб успішно пройти податкову перевірку — підготуватися до неї. А тим платникам податків, які знайшли себе в плані-графіку податкових перевірок, не варто відразу панікувати. Якщо ви сумлінний платник податків, то завжди є юридичні механізми, які дадуть змогу виключити компанію з плану-графіка податкових перевірок за рішенням суду.