UA / RU
Підтримати ZN.ua

Три кроки до відродження регіонів України

Автор: Ярослав Жаліло

Під час економічного відновлення гостро постає необхідність консолідації та оптимального залучення ресурсного потенціалу регіонів. Водночас мають бути враховані нові чинники, що формуватимуть просторовий ландшафт, на якому розгортатиметься повоєнна відбудова країни. На жаль, поки що напрацювання відповідних бачень відбувається в Україні вкрай повільно. Не містить зрушень у цьому напрямку й винесений зараз на обговорення проєкт нової редакції Державної стратегії регіонального розвитку до 2027 року

Безперечно, навряд чи в когось іще може залишатися ілюзія щодо можливості повернення до територіальної структури економіки, яка існувала до повномасштабного російського вторгнення. Причому річ не лише в масштабному руйнуванні економічного потенціалу, яке дійсно дуже прискорило радикальні структурні зміни національної економіки, а й у тому, що Україна після завершення війни постане як значною мірою нова країна — з іншими структурою населення, ресурсним потенціалом, структурою міжнародних економічних зв’язків, новими міжнародним статусом і зовнішніми зобов’язаннями. Проте живучою може бути інша ілюзія — щодо можливості довільно побудувати структуру економіки нової країни «з чистого аркуша». З чого, відповідно, можуть випливати невиправдані очікування та сподівання. 

Читайте також: Асоціація міст внесла пропозиції до оновленого проєкту держстратегії регіонального розвитку

На експертах і політиках лежить відповідальність вибудувати чітке розуміння реальних чинників, від яких залежатиме повоєнний територіальний ландшафт економіки України, а на основі цього — сформувати відповідні політики реалізації потенціалу регіонів згідно зі стратегічними цілями, що постануть перед повоєнною країною.

Насамперед потрібно враховувати, що повномасштабна війна створила нові обмежувальні чинники, які впливають на секторальну структуру регіональних економік. Серед цих чинників:

Читайте також: Великі плани на велику відбудову: хто вписався за правила гри «для своїх»?

У низці регіонів ці чинники можуть значно гальмувати, або й блокувати дію економічних інструментів, покликаних стимулювати відновлення економічного зростання та структурні зміни, через що ці інструменти будуть здатні лише погіршувати територіальні диспропорції.

Дуже значний вплив на секторальну структуру економіки регіонів чинитимуть цілі безпеки та стійкості. Вони спонукатимуть до перенесення з найризиковіших територій стратегічно важливих виробництв або їх дублювання у безпечніших регіонах, деконцентрації виробництв, створення в країні власних ланцюгів вартості, й насамперед — у оборонній промисловості. У цих напрямах, вочевидь, працюватимуть як державні інвестиції, так і транснаціональний капітал. Раціоналізації процесу сприяла б Національна стратегія стійкості з потужним науково обґрунтованим регіональним виміром.

Читайте також: «Золоті квадрати»: як завищують ціни на відбудові житла та кому йдуть мільйони

Територіально збалансоване відновлення можна прискорити, якщо врахувати нові можливості, які постають перед регіонами та громадами: 

Для подолання воєнних обмежувальних чинників та активної реалізації можливостей відновлення економіки регіонів три основні кроки мають бути інтегровані до стратегічних документів відновлення. Завдяки якісному оновленню умов реалізації ресурсного потенціалу регіонів вони могли б закласти підвалини структурних змін, які створять синергію відновлення регіонів України.

Читайте також: Мало грошей і багато потреб. Як розставити пріоритети у відновленні України?

По-перше, використовуючи міжнародну підтримку, потрібно максимально залучити можливості новітніх технологій. Йдеться про нове використання наявного ресурсного потенціалу — від унікального, на кшталт покладів рідкоземельних металів (попит на які стрімко зростає через поширення електротранспорту), до традиційного, такого як агроресурси (для біоенергетики, матеріалів із рослинної сировини тощо) чи навіть накопичені промислові та побутові відходи. Вже це може суттєво змінити картину рушіїв розвитку економіки регіонів. До того ж сучасні технологічні можливості автономізації життєзабезпечення (електрика, тепло, навіть водопостачання) разом із розвитком телекомунікацій змінюють базові чинники територіального розміщення. Зокрема слабшає прив’язка до індустріальних центрів, розмивається потреба в міських агломераціях, меншає залежність від економії на масштабах переробки (стають вигідними дрібніші підприємства), послаблюється проблема браку персоналу завдяки впровадженню безлюдних технологій. Спрощується створення умов для життя залучених працівників. 

По-друге, потрібно реалізувати положення Державної стратегії регіонального розвитку про застосування комплексного територіального підходу — через практичне розроблення та впровадження диференційованих політик та інструментів для різних функціональних типів територій. Регіональний і місцевий розвиток прискорюватиметься завдяки кращій інтеграції до національної стратегії відновлення та відповідних секторальних стратегій. Розроблення таких політик мало б стати предметом тісної взаємодії з європейськими інституціями. А апробація на українських теренах новітнього інструментарію стимулювання та регулювання регіонального й місцевого розвитку може стати підставою для оновлення загальноєвропейських підходів до регіонального розвитку в умовах викликів, які визначаються глобальними геополітичними, технологічними та кліматичними змінами.

По-третє, мають бути істотно посилені інституційна та ресурсна спроможність і повноваження територіальних громад створювати умови для стимулювання місцевих економік і якісного відновлення. Громади мають посісти одне з центральних місць у реалізації завдань стійкості та відновлення, бути тісно інтегровані до проєктів відновлення на всіх етапах: від розроблення до реалізації та контролю. Громади також мають бути спроможні проводити політику повернення власних громадян, політику згуртованості в умовах змін структури суспільства. А також взаємодіяти з іншими громадами у виконанні масштабних завдань із відновлення.

Читайте також: Відбудова України: ексміністр назвав нові «локомотиви» для економіки

Розробляти відповідні політики й ухвалювати необхідні рішення потрібно вже зараз. Це дасть змогу показати перспективи вітчизняним компаніям, які будують власні стратегії стійкості в умовах повномасштабної війни, а також надіслати необхідні сигнали зарубіжним партнерам — потенційним учасникам процесів відновлення. Важливим є також стратегічний контекст, пов’язаний із просуванням України до членства в ЄС. Оскільки політика територіальної згуртованості (Cohesion policy) посідає чільне місце серед пріоритетів ЄС, Україна обов’язково повинна буде продемонструвати власну дієвість у послідовному подоланні територіальних диспропорцій, зростання яких під впливом чинників війни є очевидним.