UA / RU
Підтримати ZN.ua

Придністров'я: Україна виконує роботу сусіда

Із придністровськими номерами в Україну тепер не в'їдеш. Що це означає?

Автор: Артем Филипенко

Першого вересня набула чинності заборона на проїзд в Україну автомобілів із придністровськими номерами. Віднині в'їхати на українську територію можуть лише транспортні засоби з Придністровського регіону, які мають нейтральні номери.

Хоча ці заходи було анонсовано заздалегідь, інтрига зберігалася до останнього.

28 серпня на сайті Одеської митниці з'явилася інформація, що після звернення посольства Молдови в Києві до МЗС, Україна відмовилася від наміру заборонити в'їзд для автомобілів із придністровськими номерами. В мережі з'явилася нота посольства, в якій містилося прохання «перенести раніше погоджені терміни впровадження змін на 10 січня 2022 року». Однак уже наступного дня на сторінці Одеської митниці у Facebook з'явилося інше роз’яснення: «Інформацію про відтермінування заборони на допуск до участі в міжнародному русі транспортних засобів із Придністров'я, в яких немає номерів нейтрального зразка, розміщено помилково».

Як у Кишиневі, так і в Тирасполі сподівалися, що Київ усе-таки перегляне своє рішення. Тим більше що, як стверджують молдовські медіа, з проханням про відтермінування до українського президента нібито зверталася особисто його колега Мая Санду.

Нагадаємо, що в червні 2016 року під час зустрічі з придністровського врегулювання у форматі «5+2» в Берліні було підписано протокол, згідно з яким Молдова і Придністров'я взяли на себе зобов'язання вирішити низку питань, зокрема про видачу придністровським автовласникам нейтральних номерів для участі в міжнародному автомобільному русі.

Відповідний протокол, який визначав механізм реєстрації придністровських автомобілів, було затверджено тільки у квітні 2018 року. І вже з 1 вересня того ж року в Тирасполі та Рибниці почали працювати пункти видачі нейтральних номерів. На них немає придністровського червоно-зелено-червоного прапорця та інших позначок, тільки три букви латиницею та три цифри на білому тлі. Власник авто також одержував свідоцтво про реєстрацію й стікер «MD», який він мав наклеїти на заднє скло автомобіля.

Зазначимо, що йдеться про міжнародний рух. Усередині самої Молдови авто з придністровськими номерами пересуваються без особливих обмежень.

Але за весь час роботи центрів усього 5% автовласників Придністровського регіону (приблизно 5,5 тисячі) скористалися можливістю змінити номери. Частково такі низькі темпи видачі можна пояснити пандемією COVID-19. Але не останню ролі зіграло й те, що Україна до останнього моменту допускала на свою територію автомобілі з придністровськими номерами.

ivasi.news

Загалом, ситуація з номерами повною мірою відбиває заплутаність відносин між Кишиневом і Тирасполем (варто нагадати, що вони є сторонами переговорів з урегулювання Придністровського конфлікту), в яких періоди діалогу чергуються з періодами загострення. Результат — правові колізії.

Так, у січні 2020 року придністровська сторона заявила про впровадження обмежень «на перетин державного кордону Придністров'я і України для всіх типів транспортних засобів, зареєстрованих у Республіці Молдова й керованих громадянами, які постійно проживають у Молдові й мають водійське посвідчення РМ». Приводом послужили дії працівників Прикордонної поліції Молдови, які буцім не пропускали через пункти пропуску на своїй території автомобілів із реєстраційними номерами придністровського зразка, в тому числі з нейтральними.

Каменем спотикання стали водійські права, видані у Придністровському регіоні. Молдовська сторона при цьому апелювала до Віденської конвенції про дорожній рух 1968 року, Тирасполь — до протоколу про взаємне визнання документів від 16 травня 2001 року (такий протокол справді був підписаний президентом Молдови Володимиром Вороніним та головою придністровської адміністрації Ігорем Смирновим, і там згадано водійські посвідчення). На боці Кишинева — і банальна логіка: якщо Молдова дозволяє використовувати в міжнародному русі придністровські документи, то фактично вона на міжнародному рівні визнає легітимними й органи, котрі їх видали.

Конфлікт удалося залагодити дзвінком тодішнього президента Ігоря Додона голові придністровської адміністрації Вадиму Красносельському. Але було зрозуміло: доки Україна допускає на свою територію авто з придністровськими номерами, питання видачі нейтральних номерів навряд чи зрушиться з мертвої точки.

Згідно з домовленостями, передбачалося, що Україна припинить допуск таких авто з 1 квітня 2020 року, але, на прохання молдовської сторони, вона перенесла це рішення на пізніший термін — 1 вересня 2021 року. За цей час у Молдові змінилося керівництво країни. Президенткою було обрано Маю Санду, а на дострокових парламентських виборах у липні нинішнього року перемогла пропрезидентська партія «Дія і солідарність», яка сформувала уряд.

Під час обох передвиборних кампаній опоненти Санду розкручували тезу про те, що прихід до влади проєвропейської партії неминуче означає погіршення відносин із Росією і «розмороження» придністровського конфлікту. Санду та її прибічники, навпаки, намагалися максимально уникати «геополітичної» риторики, зосередивши увагу на внутрішніх реформах та боротьбі з корупцією.

У цьому контексті, відносини з Росією набували особливого смислу. А відносини з Москвою неминуче стосуються і Придністров'я. 11 серпня Кишинів відвідав заступник голови адміністрації президента Росії Дмитро Козак, який є спецпредставником президента РФ з розвитку торгово-економічних відносин із Республікою Молдова. Приймали російського посланця на найвищому рівні. Крім усього, обговорювалось і придністровське питання. За підсумками візиту Козак заявив, що Мая Санду запевнила його: блокади Придністров'я не буде.

Залишалося одне — вмовити українську сторону перенести термін упровадження обмежень. Зовні все виглядало так: щоб допомогти Молдові зняти напруженість у відносинах із Росією, Україна мала вкотре переглянути вже ухвалене рішення. При цьому немає жодних гарантій, що у Придністров'ї прискорять темпи видачі нейтральних номерів.

Як заявив голова придністровської адміністрації Вадим Красносельський, він був упевнений: «Якщо молдовська сторона звертається, Україна піде назустріч. Це все-таки внутрішня справа». Як з’ясувалося, в Києві вирішили, що справа не така вже й внутрішня. І логіка в цьому теж є: якщо ми не визнаємо більшості документів тощо, виданих в ОРДЛО, то чому маємо робити виняток для Придністров'я, яке є аналогічним утворенням, створеним за підтримки Росії?

По суті, Україна сьогодні виконує за Молдову її роботу, де-факто сприяючи реінтеграції Придністров'я в молдовське правове поле. І тим самим демонструє неприйнятність подвійних стандартів.

Утім, порядок денний україно-молдовських відносин, у тому числі й стосовно Придністров'я, набагато ширший. Залишаються незакритими питання демаркації кордону та будівництва гідроелектростанцій на Дністрі. На початок нового року перенесено введення другої фази контролю на спільному пункті пропуску Кучурган, і поки що не зрозуміло, чи захоче Молдова переглянути й це рішення.

Більше статей Артема Филипенко читайте за посиланням.