UA / RU
Підтримати ZN.ua

Covid, хамство і демократія

На Штати накотилася пандемія побутового хамства

Автор: Анна Бродські-Кроткіна

Ввічливість, звична в країнах із системою демократичного правління, цього року дала збій.

Весь рік люди горлали одне на одного в громадському транспорті, шипіли на оточення в магазинах, хамили на роботі, штовхалися на вулиці й частіше, ніж раніше, порушували правила дорожнього руху, піддаючи одне одного небезпеці.

У США, де ще недавно побутове хамство було рідкісним явищем, агресія громадян у громадських місцях стала предметом національних новин. Особливо привернули увагу безчинства пасажирів, які відмовлялися носити маски в літаках та лізли битися зі стюардесами. Так, недавно в літаку Southwest Airlines пасажир, який «неодноразово ігнорував стандартні інструкції в польоті», вдарив кулаком бортпровідницю і вибив їй два зуби. А стюардеса American Airlines після нападу на неї під час польоту пасажира потрапила до лікарні з переломами кісток обличчя та струсом мозку.

Це, на жаль, не поодинокі випадки. Національне опитування п'яти тисяч бортпровідників, проведене їхньою профспілкою 2021 року, показало, що 85% їх мали справу з норовливими пасажирами і майже кожен п'ятий постраждав від їхньої агресивної поведінки. Сара Нельсон, президентка Асоціації бортпровідників CWA, яка представляє майже 50 тисяч працівників 17 авіакомпаній, заявила, що рівень ворожості до бортпровідників цього року безпрецедентний. «Ми ніколи раніше не бачили такого рівня агресії й насильства в наших літаках, як в останні п'ять місяців, — ідеться в заяві Нельсон. — Постійне войовниче ставлення пасажирів до носіння масок створює колосальний стрес бортпровідникам, які більше року працюють у ситуації, коли мусять піддавати своє життя небезпеці внаслідок пандемії». За словами Нельсон, через напружену ситуацію на борту літаків деякі бортпровідники просто звільнилися.

Безпрецедентна кількість скарг на агресивних пасажирів примусила федеральну владу попереджати мандрівників, що вони мають поводитися якнайкраще в аеропортах і літаках, інакше ризикують потрапити під суд.

Сподіваючись приборкати зростання кількості бешкетників у літаках, Федеральне управління цивільної авіації оголосило, що передало справи понад трьох десятків пасажирів у ФБР для можливого кримінального переслідування. «Хай це послужить і попередженням, і стримувальним чинником: якщо ви порушите порядок, то ризикуєте не тільки бути оштрафованими Федеральним управлінням цивільної авіації, а й потрапити під федеральне кримінальне переслідування», — заявив у недавньому прес-релізі адміністратор FAA Стівен Діксон.

Дійшло до того, що закликати неслухняних пасажирів до порядку довелося навіть президентові Джо Байдену. «Сьогодні я оголошую, що Управління безпеки на транспорті подвоїть штрафи для пасажирів, які відмовляються надягати маски, — сказав Байден під час брифінгу. — Якщо ви порушите правила, будьте готові за це заплатити. І, до речі, виявіть трохи поваги до інших людей, — додав президент, звертаючись безпосередньо до телеглядачів. — Гнів, який ми бачимо по телевізору стосовно бортпровідників та інших людей, котрі виконують свою роботу, — це погано. Це потворно».

«Потворна поведінка» спостерігається й серед відвідувачів ресторанів. Клієнти горланять на офіціантів, а в таких містах як Нью-Йорк, де в ресторан, за правилом штату, можна ввійти, тільки показавши свідоцтво про вакцинацію, — ще й пускають у хід кулаки, коли це правило комусь не до смаку. Так, у вересні три туристки з Техаса побили двадцятичотирирічну хостес невеликого ресторану у Нью-Йорку, яка попросила їх пред’явити докази вакцинації. Цієї самої осені у Філадельфії жінка вийняла пістолет і стала залякувати ним працівників ресторану, коли вони попросили її зробити замовлення онлайн.

Словесні образи з боку грубих клієнтів стали такими нестерпними, що, за словами власників одного ресторану у штаті Массачусетс, декотрих працівників часто доводять до сліз. Власникам цього закладу — Apt Cape Cod — довелося на один день закрити ресторан, щоб подарувати змученим працівникам «день доброти». Про це власники Apt Cape Cod оголосили у Facebook і негайно отримали відгук від інших рестораторів, які так само потерпають від агресивної поведінки клієнтів.

Брутальність і хамство пробралися й до лікарень. Підтримка та вдячність медпрацівникам, які були на початку пандемії, ослабли і в багатьох випадках замінилася недовірою, роздратуванням та дедалі більшою агресією. «Часто медичним працівникам доводиться терпіти грубощі, коли щось пішло не зовсім так, як хотів пацієнт. Можливо, пацієнт спізнився на прийом і лікар уже не міг його прийняти, або йому не прописали ліків, які він хотів, або ще щось. Деякі пацієнти особливо грубіянять по телефону, коли їх ніщо не стримує», — пише лікар Гладстон на сторінці MedPage Today.

Якщо прислухатися до скарг друзів і знайомих, стає зрозуміло, що грубощі пробралися всюди. Колеги ігнорують листи, спізнюються на засідання, відверто втуплюються в телефон, коли з ними розмовляють, або, зірвавшись, горланять одне на одного.

У чому ж причини таких відхилень від звичних у Штатах норм поведінки? Насамперед, кажуть психологи, винна пандемія. Період, коли нашому життю та життю близьких загрожує небезпека, так затягнувся, що психічне здоров'я людей не може не постраждати. Стрес від постійної загрози захворювання загострюється вимушеною ізоляцією, втратою роботи чи страхом її втратити і, звісно, смертю або хворобою рідних та друзів. Ніхто не чекав такої ситуації, і в людей не було можливості підготуватися до неї психологічно. Інакше кажучи, багато людей перебувають на межі нервового зриву, незалежно від того, чи вважають вони вірус загрозою, чи ні. Частина людей боїться COVID-19, інша частина боїться контролю, і всі бояться економічних наслідків.

Однак у США коронавірус — не єдина причина зростання хамства. Розхитування демократичних норм і політична поляризація суспільства теж пов'язані зі зростанням грубощів та сплесками насильства. В демократичному суспільстві ввічливість — це не тільки добрі манери, а й знак взаємної поваги людей, сприйняття всіма і всіх як рівних членів суспільства, беззастережно вартих поваги. Але важко зберегти ввічливість у країні, де суспільство політично гранично розділене і ворогуючі сторони ненавидять одні одних. Наприклад, люди у США, які не бажають вакцинуватися або носити маски (здебільшого республіканці та прибічники експрезидента Трампа), вважають себе дисидентами і борцями за свободу проти засилля лібералів. Вакциновані ж люди бачать у вакцинації не тільки захист свого здоров'я, а й виконання громадянського обов'язку — оберігання від інфекції інших та запобігання появі нових штамів. Ці люди дивляться на антивакцинаторів як на загрозу суспільству. Недивно, що члени цих груп, куди входять і політичні лідери країни, не знаходять спільної мови, одні одних не поважають і всіляко грубіянять одні одним.

Ввічливість — це не розкіш благополучного життя. За визначенням знаменитого американського філософа Джона Ролза, ввічливість — це необхідний компонент у плюралістичних суспільствах. Без норм ввічливості в соціумі не можна встановити діалогу, необхідного для ухвалення розумних і прийнятних для більшості рішень. На думку Ролза, саме визнання норм ввічливості, які обмежують емоційну поведінку громадян, може забезпечити стабільність демократичного суспільства та демократичного правління.

Хамською поведінкою стосовно ближнього ми колективно ставимо під удар основи демократії. Але повернутися до взаємоповаги та доброго тону не так просто. Психологи пропонують кілька можливих стратегій.

Насамперед — дихайте глибше. Усі способи придушення гніву потребують призупинення активності й паузи.

Агресія заразна, тож зробіть над собою зусилля й не відповідайте грубістю на грубість.

Пожалійте хама — найімовірніше, в нього в житті є серйозні проблеми.

Залишайтеся спокійними й дружелюбними, навіть коли вам грубіянять. Це дає іншій людині можливість заспокоїтися та скоригувати свою поведінку відповідно до вашої.

І, звісно, залишаючись відповідальним громадянином, подавайте добрий приклад власними діями.

Усі статті Анни Бродські-Кроткіної читайте тут.