UA / RU
Підтримати ZN.ua

Замах на держреєстри: історія однієї з найзухваліших оборудок в Україні

Існування власного приватного сервера, який, фактично, був шлюзом і накопичував усю конфіденційну інформацію про цивільні правовідносини громадян, стало можливим саме завдяки повній монополізації всіх ланок роботи реєстру в руках одних і тих самих комерційних структур.

Автор: Юрій Бутусов

Параліч цивільно-правових відносин в Україні через блокування електронних реєстрів Міністерства юстиції приватними компаніями - власниками та утримувачами реєстрів "Арт-мастер" і "3-Т" - став сенсацією й однією з найгостріших проблем країни, яка фактично призвела до повного призупинення усіх громадсько-цивільних відносин у державі! Причому повного контролю за інформаційними системами Мінюсту досі не встановлено, і немає жодної гарантії щодо автентичності даних держреєстрів, які зараз працюють завдяки поспіх розробленому патчу. Проте сенсацією це надзвичайне лихо стало тільки для суспільства та керівництва держави. DT.UA про можливість такого сценарію повідомляло читачів ще три роки тому. Що ж трапилось у Мінюсті? DT.UA розбирається в цьому по гарячих слідах із допомогою ексклюзивних документів аудиторської перевірки діяльності "Арт-мастера" і "3-Т" та встановлює повну хронологію подій навколо блокування роботи державних реєстрів.

"Дзеркало тижня. Україна" - єдине видання, котре впродовж 2010-2012 рр. систематично публікувало розслідування виконання програм інформатизації та документообігу в Україні, що є однією з найбільш кричущих діючих кримінальних оборудок у державі та одним із найбільш прихованих і неявних злочинів. На жаль, влада погано стежить за пресою, бо якби наші публікації бралися до уваги під час підготовки рішень, то нинішнього колапсу держава могла б уникнути. Особливу увагу ми приділяли трьом спорідненим структурам - консорціуму "ЄДАПС" та компаніям "Арт-мастер" і "3-Т", що є власниками й утримувачами державних реєстрів Мінюсту. Понад два роки DT.UA була об'єктом судових переслідувань із боку "Арт-мастера" і ЄДАПСа, які щосили намагалися спростувати наші публікації та припинити поширення інформації про корупційні схеми. Десятки звернень до суду, неодноразові замовні рішення судів першої інстанції, які ми спростовували в апеляції, сотні замовних матеріалів в Інтернеті та друкованих ЗМІ, і навіть видання фальшивого накладу "Дзеркала тижня", який розповсюджувався в Києві для дискредитації нашої газети, особисто мене і редактора Ю.Мостової. Це була запекла війна, результатом якої стало підняття цієї гострої проблеми на поверхню. Ми сподіваємося, що у відстороненні від багатьох державних процесів ЄДАПСу та у викритті діяльності "Арт-мастера" і "3-Т" є й наша невеличка заслуга.

Приводом до наших розслідувань були матеріали перевірки КРУ (нині - Державна фінансова інспекція України), проведеної щодо діяльності державних реєстрів у 2009 р. за наказом тодішньої прем'єр-міністра Ю.Тимошенко, яка викрила кричущі корупційні схеми у роботі міністерства, що є уособленням української Феміди. Тимошенко не встигла прийняти рішень стосовно цієї проблеми. DT.UA вперше оприлюднила результати перевірки держпідприємства "Інформаційний центр" Мін'юсту. Оборудка полягала в тому, що з 18 державних реєстрів, які адміністрував "Інформцентр", у власності держави перебували тільки 3, а решта належала "Арт-мастеру" і "3-Т", з якими "Інформцентр" уклав угоди на користування програмною продукцією без проведення тендерів.

Стежте за масштабом афери: по-перше, держава купила права на реєстри без відкритого тендеру за незрозумілою ціною; по-друге так само непрозоро уклала угоду про обслуговування цих реєстрів за додаткові кошти; по-третє, сплатила авторську винагороду за весь період дії угоди, але, по-четверте, щомісяця сплачувала додатково авторську винагороду за кожне звернення до програм або фіксовану додаткову суму, причому, по-п'яте, ця додаткова щомісячна авторська винагорода перевищує вартість купівлі самого реєстру. Звідси ми робили два важливі висновки: утримання коштів із платників податків за користування реєстрами, придбання яких вони вже оплатили з власної кишені, є навіть не корупцією, а відвертим цинічним здирництвом.

Крім того, передача державою всіх важелів управління в руки одного розробника-адміністратора-управлінця - це фактично втрата всіх можливостей реального контролю за його діяльністю. А тепер згадаємо покроково історію афери.

Державне підприємство "Інформаційний центр" утворене у 1997 р. і належить до сфери управління Міністерства юстиції. Керівник підприємства призначається та звільняється безпосередньо міністром юстиції.

Генеральним директором підприємства, починаючи з березня 2000 р., є Віталій Добжанський, який упродовж майже 13 років беззмінно "пересидів" усіх міністрів юстиції, котрі обіймали цю посаду в зазначений період. І кожен міністр юстиції затверджував цю вкрай невигідну, корупційну й дуже небезпечну для держави схему. Нагадаємо міністрів, під час роботи яких народжувалася й міцніла афера: це С.Станік, Р.Зварич, С.Головатий, М.Оніщук, О.Лавринович. Що це? Недогляд чи розуміння того, що кошти за роялті дуже легко виводяться за кордон і розкасовуються по потрібних банках...

У 2010 р. змінилася влада, але важливо, що новий голова Держфінінспекції Петро Андрєєв продовжив розслідування, започатковане при Тимошенко. Коли "Арт-мастер" почав судову війну, DT.UA спільно з Держфінінспекцією відстояла у судах право на публікацію матеріалів перевірки КРУ у ЗМІ. Ми виграли цю справу, хоч би що писали в інтернеті на брехливих сайтах. Але, визнавши слушність і достовірність наших розслідувань, держава не вчинила жодних дій! Час настав тільки тепер.

Тому я жодним чином не погоджуюся з трактуванням цієї події як "рейдерське захоплення" та "конфлікт інтересів", яке висувають захисники Добжанського енд компані. Ми уважно стежитимемо за діяльністю Олени Лукаш, спрямовану на відновлення роботи держреєстрів, однак схвалення вартий уже той факт, що саме Лукаш уперше за 13 років стала міністром, котрий визнав кримінальну аферу в "Інформцентрі" Мінюсту і свідомо залучив до вирішення проблеми ГПУ та СБУ, що призвело до порушення карних справ.

Набагато легше було вчинити традиційно - вимагати свою частку й підписувати платіжки. Якщо пані Лукаш створить прозору схему державного контролю та управління реєстрами - це буде мужній і принциповий підхід. Це буде справжня боротьба з корупцією. Бо визнання проблеми та спроба вбивства схеми - лише перший крок до очищення. За іншими ми стежитимемо.

А тепер щодо подій 1 жовтня 2013 р., коли Міністерство юстиції України на своєму інтернет-сайті повідомило про блокування реєстрів, які забезпечують діяльність Державної реєстраційної служби України, Державної виконавчої служби України, органів юстиції та нотаріусів. Отже. Генеральна прокуратура України повідомила про виявлення факту втручання в інформаційні мережі Міністерства юстиції і відкриття з цього приводу кримінального провадження.

Надвечір 1-го жовтня Міністерство юстиції України повідомило, що відбувся збій програмного забезпечення, розробленого ТОВ "Арт-мастер" і ТОВ "3-Т", внаслідок чого було заблоковано діяльність усіх користувачів, котрі використовують зазначені реєстри. Фізичні та юридичні особи були позбавлені можливості реалізувати свої конституційні права та свободи.

У повідомленні зазначалося, що детальний огляд програмного забезпечення і аналіз ситуації засвідчив несанкціоноване втручання в роботу комп'ютерного обладнання, автоматизованих систем та комп'ютерних мереж Міністерства юстиції, що призвело до блокування інформації і порушення встановленого порядку її маршрутизації.

DT.UA вдалося отримати від слідчих органів аудиторський звіт Мінюсту. Ми отримали ексклюзивні дані щодо коштів, які підгрібали за останні 3 роки підприємства, що обслуговують реєстри. За все це Мінюсту, що утримується з бюджету держави, додатково платять зі свої кишені громадяни.

Отже, загальна сума виплат держпідприємству "Інформаційний центр" від Мінюсту за 2010–2013 роки за те, що українці користувалися реєстрами, які належать державі, становила 1 млрд 115 млн 120 тисяч гривень!

З цих коштів "Арт-мастер" і "3-Т" зарахували собі 411 млн. Цікаво, що за останні 3 роки сума авторської винагороди помітно зросла, порівняно з 2007-2009 рр., коли Мінюст сплатив приватним компаніям винагороди на суму "лише" 205 млн грн. Зросли апетити чи кількість учасників оборудки?

До того ж після початку розслідування Лукаш заблокувала перерахування одразу майже
53 млн грн "Інформцентру", що й стало безпосередньою причиною конфлікту.

За свідченнями посадовців міністерства, під час аудиту, який було призначено в липні, вони не мали можливості отримати бодай якусь інформацію про діяльність "Інформцентру". До речі, до липня 2013 р. жодних аудиторських перевірок "Інформцентру" Міністерство юстиції не проводило.

17 вересня 2013 р. аудиторський висновок було підготовлено. Зрозуміло, він не ніс нічого втішного Добжанському, який, ніби передчуваючи лихе, ще з серпня спочатку пішов у відпустку, а потім раптово захворів.

У зв'язку з цим, з метою недопущення нецільового використання державних коштів, Міністерство юстиції призупинило перерахування коштів підприємству. При цьому було забезпечено фінансування видатків, необхідних для підтримання роботи реєстрів та виплати заробітної плати працівникам підприємства.

За результатами аудиту, який охоплював 2012 р. та першу половину 2013 р., було встановлено неналежний стан фінансової дисципліни, виявлено порушення ведення бухгалтерського обліку та недоліки в його організації. Крім того, перевіркою встановлено, що службовими особами державного підприємства штучно занижувалися планові показники доходів для отримання перевиконання плану, встановлено факти нарахування і виплати необґрунтованих премій, виявлено ознаки побудови схеми мінімізації оподаткування внаслідок виплат авторських винагород та роялті за програмне забезпечення ведення реєстрів тощо.

На момент закінчення аудиту Добжанський на зв'язок уже не виходив. На час його відсутності обов'язки генерального директора виконував В.Сорвенков. З висновком за результатами аудиту Сорвенкова, звичайно, ознайомили, проте після завершення перевірки він раптово зник. Лихі язики подейкують, що один зараз перебуває в Ізраїлі, другий - у Туреччині. "Головним" на підприємстві залишився юрист - Вадим Хорунженко.

Результати аудиту стали причиною дострокового розірвання контракту з колишнім генеральним директором Віталієм Добжанським та його наступного звільнення. Відповідний наказ було підписано 20 вересня 2013 р. Звісно, на виклик Добжанський не з'явився. Цікавий казус вийшов із його домашньою адресою, за якою намагалися вручити наказ про звільнення. За однією адресою жодного будинку взагалі не було. За другою - містився будинок-інтернат. Врешті-решт наказ вручили представникам державного підприємства.

23 вересня 2013 р. матеріали внутрішнього аудиту було передано до Генеральної прокуратури України, яка розпочала досудове розслідування у кримінальному провадженні за ст. 191 ч.5, ст. 364 ч.2 КК України за фактами розтрати державного майна в особливо великих розмірах, зловживання службовим становищем службовими особами державного підприємства.

Наказом Міністерства юстиції від 23 вересня 2013 р. виконання обов'язків генерального директора тимчасово було покладено на Леоніда Богданова.

Ви думаєте, це когось зупинило? Аж ніяк… 30 вересня 2013 р. керівництво ТОВ "Арт-мастер" від свого імені та від імені ТОВ "3-Т" висунуло вимогу про виплату заборгованості на суму майже 90 млн грн.

1 жовтня 2013 р., у зв'язку з технічними проблемами, які виникли під час ведення реєстрів інформаційної мережі Міністерства юстиції України, що здійснюється державним підприємством "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, унеможливився доступ до реєстрів, які забезпечують діяльність Державної реєстраційної служби України, Державної виконавчої служби України, органів юстиції та нотаріусів.

За інформацією, наданою "Інформцентром", відбувся збій програмного забезпечення, розробленого ТОВ "Арт-мастер" і ТОВ "3-Т", внаслідок чого було заблоковано діяльність усіх користувачів.

Вивчаючи деталі зупинки роботи Державних реєстрів,
1 жовтня 2013 р. працівники державного підприємства спільно з фахівцями СБУ виявили факт несанкціонованого втручання в роботу автоматизованої системи Державних реєстрів
(ст. 361 ККУ), наслідком чого стало порушення роботи державних органів, що призвело до заподіяння значної майнової шкоди як Державному бюджету, так і громадянам України, котрі не могли укладати договори купівлі-продажу, застави нерухомого майна, видавати довіреності, реєструвати свої права тощо.

Такі дії, на думку слідства, були здійснені групою осіб з метою впливу на прийняття рішень чи вчинення дій органами державної влади, а саме виплати Міністерством юстиції України понад 90 млн грн. роялті власникам авторських прав за використання програмного забезпечення Державних реєстрів.

За даними DT.UA, під час досудового розслідування слідчими Генеральної прокуратури України та Служби безпеки України встановлено, що група осіб - працівників ТОВ "Арт-мастер" на чолі з його керівником розробила і передала в експлуатацію державному підприємству "Держінформюст" спеціалізоване програмне забезпечення ведення Державних реєстрів, технологічною особливістю якого (закладеною під час створення) була можливість постійного несанкціонованого втручання в роботу автоматизованої системи Державних реєстрів через встановлення терміну дії ліцензійних ключів системи.

При цьому - увага! - встановлювали терміни дії ключів виключно працівники ТОВ "Арт-мастер" через виділений сертифікаційний сервер, доступ до якого мали тільки вони. Сервер виявили співробітниками СБУ. Існування власного приватного сервера, який, фактично, був шлюзом і накопичував усю конфіденційну інформацію про цивільні правовідносини громадян, стало можливим саме завдяки повній монополізації всіх ланок роботи реєстру в руках одних і тих самих комерційних структур. А якщо згадати, що всі ці можливості, врешті-решт, належали утримувачам офшорів, - може, нам, платникам податків, на утриманні безпорадного СБУ зекономити?

На даний момент спеціалісти державного підприємства "Держінформюст" спільно зі спеціалістами ДСТЗІ, РНБО, МВС України, СБУ України вжили технічних заходів для усунення перешкод у використанні Держреєстрів і виправляють помилки у спеціалізованому програмному забезпеченні. А раніше де всі були - "при справах" чи "не в темі"?

Силовики вважають, що найближчим часом зниклих керівників "Інформцентру" буде оголошено у міжнародний розшук. Причому, окрім фінансових порушень, головним обвинуваченням їм може стати саме незаконне використання інформації держреєстрів та можливе внесення змін до реєстрів через приватний сервер. Головними підозрюваними у справі наразі є 4 керівники "Інформцентру".

Але найцікавіше для України - буде притягуватиме чинна влада з такою ж принциповістю до відповідальності власників "Арт-мастера" та "3-Т"? Цікаво, чи хоча б відповідатимуть на запитання слідства екс-депутат Василь Гурєєв - від Партії регіонів та діючий народний депутат Юрій Дерев'янко. Він був у складі "Фронту змін", але ще до виборів 10 серпня 2012 р. заявив про вихід із "ФЗ" нібито "у зв'язку з незгодою з принципами прийняття рішень у партії". Ось такий принциповий чоловік. Хоча, за нашими даними, заява стала наслідком відмови взяти Дерев'янка та його людей у список ОО. За даними DT.UA, жоден із вигодонабувачів схем "Інформцентру" наразі не є фігурантом кримінальної справи. Ми почекаємо.