Питання, що стосуються оцінки нерухомості, наболілі, оскільки норми закону про оцінку, прийняті 20 років тому, давно не відповідають вимогам реалій та розвиткові ринків. І ось група депутатів у кількості 18 осіб перейнялася проблемами оцінки і, як сказано в пояснювальній записці до законопроєкту «Про внесення змін до деяких законів України щодо питань оціночної діяльності», вирішила їх урегулювати. Але як…
На думку нардепів, основною проблемою є (як вони це назвали) «фракційна оцінка», коли для оцінки домоволодіння необхідно виконувати окремо оцінку будівлі та земельної ділянки… Порушена в законопроєкті проблема справді актуальна. Вона полягає в тому, що для укладення угоди купівлі-продажу нерухомості потрібні два кваліфікаційних сертифікати, щоб оцінити один об'єкт, оскільки свого часу земельне відомство пролобіювало «виділення» оцінки землі в окрему спеціальність, навчати й сертифікувати яку могли тільки вони.
І ось тепер пропонується відібрати ці повноваження в «земельників» та віддати їх Фондові держмайна.
Насправді ця ідея — об'єднати землю та будівлі на ній і дати можливість оцінювачеві з одним сертифікатом оцінювати весь об'єкт — дуже правильна. «То в чому ж проблема?» — запитаєте ви. А проблема в тому, що «під шумок» намагаються протягнути чергову схему в оцінці, схожу на ту, якої ми зовсім недавно позбулися. Тепер цю схему намагаються відродити шляхом створення єдиної бази ВСІХ звітів про оцінку, а не тільки оцінки для оподаткування.
Додають новий пункт до закону, який регламентує діяльність Фонду держмайна: «Стаття 22-1. Єдина база даних звітів про оцінку.
Фонд державного майна України веде єдину базу даних звітів про оцінку і є держателем, розпорядником та адміністратором єдиної бази даних звітів про оцінку і всієї інформації, що міститься в ній. Порядок ведення єдиної бази даних звітів про оцінку затверджується Фондом державного майна України».
У наступній статті 23 законопроєкту сказано, що до повноважень Фонду держмайна входить:
— «ведення єдиної бази даних звітів про оцінку;
— рецензування звітів про оцінку майна, в тому числі тих, які складені з метою оподаткування, наданих суб'єктом оціночної діяльності на запит Фонду державного майна України».
Тобто така собі Єдина база звітів про оцінку включатиме не тільки звіти для оподаткування, що справді зафіксовано у статті 172 Податкового кодексу й не потребує повторення в іншому нормативно-правовому акті. Тут ідеться про всі звіти, які виконуються в Україні, зокрема й для приватних компаній, з метою, яка не має жодного стосунку до державного майна або оподаткування.
І хоча задекларована мета законопроєкту — «врегулювати питання оцінки нерухомості», наведені статті не обмежуються нерухомістю, а до бази ФДМ вноситимуться звіти про оцінку транспортних засобів, обладнання, цінних паперів, основних коштів для фінансової звітності, заставного майна для банків, нематеріальних активів, що супроводжується у звітах величезним обсягом конфіденційної інформації. Немає жодного сумніву, чиїм надбанням стане ця інформація. Чи в когось є?
Далі написано, що до повноважень Фонду входить і рецензування звітів, у тому числі звітів для оподаткування. Саме звіти для оподаткування вони вже рецензують, навіщо забирати час державних мужів і державні кошти для того, щоб повторити це в новому законопроєкті? В нас у країні вже все врегульоване й більше нічого робити, крім як повторювати закони, в яких ці питання зафіксовані?
Тобто звіти будуть реєструватися в єдиній базі, а потім і рецензуватися Фондом. З якою метою? Що це дасть у державному регулюванні країни? Як поліпшить інвестиційний клімат чи суддівську систему? Дозволить подолати корупцію?
Проте найбільш небезпечне — доступ до конфіденційної інформації компаній про їхні активи та інтелектуальну власність, який можуть отримати конкуренти, рейдери або просто кримінальні елементи.
Уявіть, наші чи закордонні вчені розробили нову технологію, знайшли інвестиції й вирішили створити підприємство шляхом вкладення у статутний капітал своїх розробок. Внески необхідно оцінити за ринковою вартістю із залученням незалежного оцінювача. І ось ноу-хау оцінене, і звіт про оцінку завантажується в Єдину базу звітів. Як ви думаєте, хто скористається цією інформацією? А хто погодиться в такій ситуації інвестувати кошти в Україну?
Дійшло до того, що в бурхливих дискусіях щодо цього законопроєкту оцінювачі, розуміючи важливість об'єднання землі та поліпшень на земельній ділянці в єдиний об'єкт нерухомості, як це заведено в усьому цивілізованому світі, висловили припущення, що краще жити з двома сертифікатами, тільки б не отримати нову схему.
Адже що заважає ФДМ знову залучити посередників у вигляді «майданчиків» для реєстрації звітів і стягнення коштів за цю реєстрацію? Це ж може бути інша Єдина база, не для оподаткування, не обов'язково ж їх змішувати? Для реєстрації ж УСІХ звітів потрібна величезна технічна база! А чому держава має фінансувати реєстрацію звітів для приватних компаній? Пришліть грошики в цю кишеньку, пліз?..
Вам не здається, читачу, що депутати просто шукають для ФДМ роботу, ставки, премії та інші блага? І шукають джерело таких благ? Невже в нас більше нікуди витрачати державні кошти?
Правда, деякі оцінювачі швиденько полізли в Закон про оцінку і знайшли, що одним із видів оціночної діяльності є... консультаційні послуги. Тому замість назви «Звіту про оцінку такого-то майна» вони виконуватимуть «Консультаційні послуги з оцінки майна». Правда, в нас уже був скандал з такою оцінкою для Приватбанку, але ж ми обожнюємо наступати на одні й ті самі граблі? І я уявляю такий звіт при первинному розміщенні (IPO) акцій української компанії на біржі в Лондоні та автентичний переклад таких собі консультацій про оцінку... Мамо рідна!
Все це було б смішно, коли б не було так сумно... Хотілося б запитати в депутатів, які підписали зазначений законопроєкт: а ви його читали? Ви розумієте, яку норму закону під добру ідею та бравурні марші намагаються протягнути?
Невже вам мало поліграфів і скандалів з усуненням «майданчиків» від оцінки? Чи шкода стало: така схема пропадає!
Інші матеріали автора читайте за посиланням