UA / RU
Підтримати ZN.ua

"Укрзалізниця" здає назад-2

Не викликає сумнівів, що після чітких і жорстких дій, коли всі зрозуміють, чим ризикують, ігри на паливних і не тільки тендерах УЗ швидко закінчаться. Саме відсутність змін, аморфність менеджменту і збереження терпимості до корупції готують ґрунт для нових скандалів навколо "Укрзалізниці".

Автор: Сергій Куюн

У минулому номері йшлося про тендер "Укрзалізниці" на придбання 65 тис. т дизельного палива на більш як мільярд гривень (подія відбулася 22 грудня).

Перемогти в торгах компанії "ВОГ Аеро Джет" вдалося завдяки готовності надати залізничникам знижку в розмірі близько 2300 грн/т, або понад 10% від ринкової ціни. Але після підписання договору поставляти паливо трейдер відмовився, вимагаючи перегляду цін у зв'язку з якимись новими обставинами. Менеджмент "Укрзалізниці" в особі Центру забезпечення виробництва (ЦЗВ) замість того, щоб закликати хитрого постачальника до виконання зобов'язань і покарати за всією суворістю закону, скористався іншою його нормою і повністю задовольнив вимоги ВОГ, погодившись доплатити понад 100 млн грн. Тим самим усю "економію" було перекреслено, а щодо ряду лотів з'явилася загроза перевищення цін порівняно з ринковими. При цьому множинні ринкові індикатори показують, що жодних підстав для перегляду цін не було. Як у такому разі клеркам ЦЗВ і "ВОГ Аеро Джет" вдалося провернути таку зухвалу операцію? Диявол, як завжди, в деталях.

"Ми зробили запит до Міністерства економіки, а саме - до ДП "Держзовнішінформ" (ДЗІ), яке відповідає за видачу цінових довідок. Отримавши відповідь, ми порівняли ціни на момент торгів і після: підвищення ціни навіть за вирахуванням підвищення акцизу перевищувало 11%. Тендерний комітет розглянув ці аргументи і прийняв рішення про підняття ціни на 9,98% за чотирма контрактами і за одним на 8,9%", - так голова ЦЗВ Віталій Цвігун описав підстави для підвищення цін в інтерв'ю Центру транспортних стратегій. "Повторюся, що у держави є компетентний орган, який готує довідки про ціни, - це ДП "Держзовнішінформ", - його ж цитата. "Офіційним джерелом, яке ПАТ "Укрзалізниця" може використовувати для визначення ринкових цін на ті чи інші товари, є висновки експертних установ (наприклад ДП "Держзовнішінформ")", - це віщує ЦЗВ в одній зі своїх відповідей на запитання журналістів. Про існування якихось офіційних даних, через які довелося погодитися на підвищення цін на дизпаливо, приречено каже і глава УЗ Войцех Балчун...

Диявол з трьох букв

Що ж це за ДЗІ, якому Центр забезпечення виробництва приділяє стільки уваги? Усе просто: довідки про ринкові ціни від цього держпідприємства сприймаються як істина в останній інстанції. Відповідно до закону про держзакупівлі, ціну можна переглянути в разі різкої зміни ринкової кон'юнктури. І хтось ці зміни має підтвердити. Невідомо, з якого переляку, але "Укрзалізниця" в своїх договорах таким офіційним джерелом інформації чітко вказує саме "Держзовнішінформ". Тим часом мені не вдалося знайти документ, який наділяв би ДЗІ подібними ексклюзивними правами.

"В одному з роз'яснень Мінекономіки з приводу джерела інформації про ринкові ціни для держпідприємств зазначалося, що таким може бути "Держзовнішінформ". Але це наведено як приклад, а не пряма вказівка користуватися даними тільки цього підприємства. Проте "Укрзалізниця" трактує це саме так", - говорить один із детективів НАБУ на умовах конфіденційності. У роз'ясненні Мінекономіки (якому формально підпорядковане ДЗІ) №3302-05/11398-07 від 7 квітня 2015 р., яким, зокрема, керується і УЗ, ідеться, що єдиним спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади в сфері статистики є Держстат України, до якого ДЗІ не має жодного стосунку.

"Перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливань цін товару на ринку, не є вичерпним", - сказано в роз'ясненні МЕРТ. Іншими словами, користуватися можна необмеженою кількістю джерел цін на нафтопродукти. Зазначимо, що в Україні є чотири агентства, що спеціалізуються на зборі та аналізі цін на нафтопродукти, а одне з них є навіть міжнародним. Тут же зазначимо, що ДЗІ не має в своїй структурі відділу моніторингу цін на нафтопродукти, не утримує штату операторів для збирання цієї інформації. Дані про ціни він купує у одного з чотирьох вищезазначених агентств, але, судячи з усього, використовує їх виключно в довідковому порядку. І головне, результати подібних своїх досліджень про ціни на паливо "Держзовнішінформ" ніде не публікує. Про те, чому він цього не робить і чому залізниця користується лише даними ДЗІ, нижче.

Будь-який каприз за ваші гроші?

Держпідприємство "Держзовнішінформ" неодноразово опинялося в епіцентрі корупційних скандалів у сфері держзакупівель, оскільки довідки про ціни, яке воно видає на комерційній основі, часто викликають запитання в експертної громадськості та правоохоронців. На ринку всі знають, що ДЗІ завжди відкрите до "тісної і взаємовигідної" співпраці з клієнтами.

Але повернімося до нашого тендеру. Дані світових котирувальних агентств і "Консалтингової групи А-95" відповідно свідчать, що ні у світі, ні на внутрішньому ринку особливих коливань цін на дизельне паливо не було. Зазначу, що тут не враховано підвищення акцизного збору, оскільки цю поправку було окремо внесено до контрактів із ВОГ 16 січня ц.р.

Хочу звернути увагу на цікаву деталь: щоб обґрунтувати підвищення ціни за контрактами з ТОВ "Трейд Коммодіті" в грудні 2016-го, ЦЗВ наводив діаграму зростання світових цін на дизпаливо, а також посилався на дані "Консалтингової групи А-95", які підтверджували наявність передумов для перегляду контрактів (докладніше див. тут). Однак при перегляді більш об'ємного контракту з ВОГ чомусь відмовився від такої безумовно позитивної практики. Чому?

Відповідь одна: дані відкритих джерел не давали підстав Центру забезпечення виробництва на чолі з Віталієм Цвігуном і главі тендерного комітету Ірині Гордєєвій переглядати контракт із "ВОГ Аеро Джет". Але це було зроблено з допомогою довідок ДЗІ.

Як показує проведене розслідування, для цього ДЗІ, ВОГ і ЦЗВ розробили своєрідне ноу-хау: якщо раніше предметом скандалів ставали довідки з явно завищеними цінами, то в січні 2017 р. зробили навпаки - заднім числом було видано довідку про низький рівень ціни в грудні, що дало необхідну динаміку зростання! Так, якщо на день проведення найбільшого тендеру - 22 січня 2016 р., за даними "Консалтингової групи А-95", середня ринкова ціна на вагонні партії дизельного палива становила 20830 грн/т, то згідно з довідкою ДЗІ - 18500 грн! Але інформація ця закрита, про наявність такої довідки повідомили джерела в "Укрзалізниці" і правоохоронних органах. Утім, особливих сумнівів у її наявності немає. Якби не довідки ДЗІ, підвищення цін означало би для менеджменту ЦЗВ прямий шлях у тюрму. Але, мабуть, обрали шлях кривий: на запит надати дані про ціни 21–23 грудня 2016 р. у ДЗІ люб'язно запропонували заплатити 40 тис. грн (і це в державній компанії) і почекати від тижня до місяця. Як з'ясувалося, це був ще й непоганий варіант, тому що в ЦЗВ відповіли... відмовою.

Чому 22 грудня ціни в 18500 грн/т на ринку не було? По-перше, вона суперечить даним інших агентств. По-друге, вона певною мірою суперечить даним самого ДЗІ! Як показано на рисунку, дані ДЗІ про ціни на дизпаливо в грудні-січні, зібрані з різних джерел, у цілому корелюють з даними "Консалтингової групи А-95". Виняток становить один день - 22 грудня 2016 р. Зібрані з різних джерел дані показують: цінова довідка ДЗІ від 20 грудня - 20370 грн/т, 21 грудня - 20420, а згідно з пред'явленою наприкінці січня довідкою ДЗІ ціна на 22 грудня становила вже 18500 грн/т, або впала за день на 9,6%!

2017-го буде вже 20 років, як автор цих рядків професійно моніторить український і світовий ринок нафтопродуктів і не може згадати, щоб оптові ціни змінювалися за день на 9%. І вже точно таких днів не було в грудні 2016 р., коли по ринку йшло підвищення і аж ніяк не спад. Тепер стає зрозуміло, чому ДЗІ, на відміну від інших агентств, не публікує архівних даних про ціни. Відкриті архіви важко коригувати, а видані "інтимно" довідки - можна.

Та, кажуть, цього разу у трійці ДЗІ-ВОГ-ЦЗВ промашка вийшла. За даними джерел, у грудні 2016 р. ДЗІ необачно видало довідку про ціни на 22 грудня 2016-го, вказавши там реальну ринкову ціну, а не 18500 грн/т. Підтверджують це і дані... глави "Укрзалізниці" Войцеха Балчуна, який 8 лютого опублікував ціни ДЗІ без згадки про 18500 грн/т.

За останніми даними, січневий перегляд цін "Укрзалізницею" вже став достатнім приводом для порушення справи Національним антикорупційним бюро і пильного розгляду прокуратурою та СБУ.

Польським молодцям урок

Корупційний зговір чи службова недбалість - з цим розбиратимуться силовики. За ідеєю, мав би з цим розібратись і пан Балчун. Поки ж польський експат наполегливо продовжує транслювати слова ЦЗВ про обґрунтованість підвищення цін і про чинне українське законодавство.

"Ми можемо купувати тільки в ProZorro, тільки за правилами ProZorro обирати мінімальну пропозиція. Ця ж система допускає підвищення ціни контракту до 10% кілька разів. І це створює умови для існування схем", - заявив глава УЗ на недавній прес-конференції. "Статистична організація (ДЗІ. - С.К.) дала необхідне підтвердження зростання цін на ринку. Ми передали їх державним органам. Це все, що ми можемо зробити", - приречено резюмував залізничник-менеджер.

А тепер подивімося, що можна було б зробити, якби менеджмент УЗ був професійно налаштований на боротьбу за мінімальні ціни і проти схем. Перш за все, жорстко контролювати ЦЗП і, зокрема, закупівлі палива, адже це - найбільша стаття витрат монополії, від цього залежить прибуток підприємства. Далі, поряд із ДЗІ офіційно використовувати ще чотири джерела інформації про ціни (ЦЗВ їх і так застосовує, але тільки тоді, коли йому це вигідно для маніпуляцій). Без наявності підстав для перегляду контрактів (а таких підстав, як з'ясувалося, не було) посилати постачальника... працювати над чинними контрактами за діючими цінами. Якщо контрагент не згоден, починати процедуру розірвання договорів, згідно з якими за невиконання їх умов на постачальника накладаються доволі істотні санкції на десятки мільйонів гривень. Хто це там пищить? Це "заряджені" клерки з ЦЗВ починають говорити про відсутність запасу палива. У цьому разі перевірити і за необхідності переглянути ціну на один-два найдешевші лоти (у нашому випадку по 22421–22663 грн/т), щоб вистачило до наступних торгів, інші контракти розірвати. Якщо підозрілі торги проведено, терміново провести службове розслідування з відстороненням усіх відповідальних осіб до з'ясування обставин і в разі виявлення зловживання службовим становищем або недбалості звернутися до правоохоронних органів. Так, треба буде призначати нових людей. Але що ми чуємо від Балчуна? "Ми знайшли чудового менеджера. Він приїжджав сюди двічі. Але він просто злякався", - розповів жалісливу історію Балчун. Це було влітку, минуло півроку, де нова людина?! Її відсутність тільки на одному розглянутому тендері обійшлася УЗ у більш як 100 млн грн... А скільки таких тендерів?

Не викликає сумнівів, що після чітких і жорстких дій, коли всі зрозуміють, чим ризикують, ігри на паливних і не тільки тендерах УЗ швидко закінчаться. Саме відсутність змін, аморфність менеджменту і збереження терпимості до корупції готують ґрунт для нових скандалів навколо "Укрзалізниці". Саме на такому тлі 6 лютого 2017 р. пройшли тендери компанії на закупівлю 125 тис. т дизпалива загальною вартістю 2,775 млрд грн. Але вже можна впевнено стверджувати: поставок за заявленою ціною не буде, оскільки ціна нижча за собівартість, а це значить, що незабаром ми знову станемо свідками процесу перегляду цін, нових яскравих довідок ДЗІ і переможних заяв Центру забезпечення виробництва та "Укрзалізниці". "Ми заощадили близько 1000 грн на тонні", - вже заявив глава ЦЗП Віталій Цвігун. Почалося...