"Мені надійшли заяви від команди, що вони більше не в змозі виконувати свою роботу й вимагають надати їм заміну. Інакше вони після заходження в порт для поповнення запасів покинуть борт судна й проситимуть місцеву владу про репатріацію їх в Україну. Прошу вас поінформувати про це капітана порту й агента, інакше я буду змушений зробити це самостійно, щоб зняти з себе відповідальність за будь-які дії доведених до розпачу моряків", - таке повідомлення відправив у Маріуполь, в офіс компанії "Торговельний флот Донбасу" капітан Микола Аржаєв, щойно було відновлено зв'язок із заарештованим у Камеруні теплоходом Sky Star.
Незадовго до цього SMS-повідомленням капітан заявив кореспондентові DT.UA, що запасів на судні залишилося на два тижні, а екіпаж не отримував зарплати понад рік...
Суха лексика офіційного рапорту неемоційна й ділова. Весь жах того, що відбувається, втиснуто в суконні канцелярські звороти.
Та викладено там шокуючі, навіть для звичного до цинізму роботодавців українського суспільства, факти: компанія-судновласник довела до голодного бунту команду корабля. Шістнадцять тертих життям, досвідчених моряків вручили "чорну мітку" своїм наймачам.
Та тільки висловити претензії особисто матроси не можуть - понад півроку вони позбавлені можливості покинути рейд порту Дуала в Камеруні. У лютому 2013 р. Sky Star прийшов сюди з М'янми з вантажем рису. Фітосанітарна служба Камеруну виявила, що вантаж у дорозі зіпсувався. Розслідування показало, що вини екіпажу в цьому немає, тому місцевий суд ухвалив стягнути компенсацію з судновласника (точніше, з капітана як його повноважного представника), а до виплати збитку наклав арешт на судно.
Так почалося піврічне ув'язнення українських моряків у тісних відсіках балкера. Без зарплати, без можливості зійти на берег, без будь-якої інформації про своє майбутнє.
І без будь-якої підтримки з боку наймачів і судновласників. Другий помічник капітана Андрій Бурлаченко надав редакції DT.UA копію свого контракту, в якому сказано: "При припиненні роботи не з вини моряка, у результаті арешту судна, постановки його на прикол або продажу... видатки на репатріацію провадяться за рахунок компанії". Але цей пункт контракту, так само як і зобов'язання роботодавця виплачувати зарплату, не був виконаний.
Екіпаж залишився віч-на-віч зі своїми проблемами. А з рідних берегів долітали тільки поодинокі повідомлення від сімей, у яких не містилося нічого, що могло б побадьорити моряків. Дружини й діти, що залишилися без підтримки годувальників, скаржилися на скруту.
Борг із зарплати морякам Sky Star перевалив за 340 тис. дол. (у середньому - трохи менше ніж 2 тис. дол. на кожного члена екіпажу щомісяця), але перспектива отримати ці гроші й віддати їх своїм сім'ям ставала чимдалі туманнішою.
Тим часом наймачі грали з покинутими в Камеруні матросами в "бюрократичний футбол". Компанія "УкрАзовКрюїнг", яка набирала екіпаж і укладала персональні контракти з матросами за дорученням номінального судновласника, брати участь у долі 16 бранців балкера відмовилася відразу. Оператор судна, маріупольська фірма CFD Shipping LTD, також переадресовувала претензії власникові судна.
Хто ж власник? Якийсь офшор Kayia Trade & Invest Limited з Британських Віргінських островів (BVI). У цієї компанії в офіційних активах є тільки поштова адреса, управитель Джеймс Боді й балкер Sky Star.
Відповідальність між трьома фігурантами розмито так майстерно, що правоохоронні органи, за нашим даними, так і не знайшли формального приводу втрутитися в цю історію. "Остаточно з'ясувати, куди все-таки поділася наша зарплата й хто в цьому винен, зможуть тільки прокуратура й ВБЕЗ", - писали члени екіпажу у своєму листі до редакції DT.UA. На жаль, не зможуть.
Більше того, в Україні офіційні особи не мають повної інформації про цей інцидент. Так, Міністерство закордонних справ упевнене, що моряки перебувають на балкері добровільно, у рамках якогось своєрідного "плавучого страйку".
"Екіпаж судна - 16 громадян України - на цей час залишається на судні, оскільки є значна заборгованість із заробітної плати, досі не погашена власником... Їх ніхто не втримує там, але вони відмовляються покинути судно у зв'язку із заборгованістю", - заявив агентству "Українські новини" директор департаменту інформаційної політики МЗС Євген Перебийніс.
Щойно зі Sky Star відновили зв'язок, капітан Микола Аржаєв, прочитавши ці коментарі, негайно відреагував листом, адресованим першому секретареві посольства України в Алжирі Володимирові Кайдасю: "Гадаю, що МЗС не отримує наших повідомлень або хтось постачає їх помилковою інформацією... Офіційно заявляю: всі члени екіпажу вимагають надати їм заміну (або списати без заміни) і готові покинути борт судна без отримання повного розрахунку по зарплаті".
Кореспондентові DT.UA капітан пояснив, що дипломати оперують застарілими, м'яко кажучи, даними. Частина команди була згодна евакуюватися без зарплати... три місяці тому!
Тепер згодні всі. У них залишилося одне-єдине бажання - повернутися додому. Повертатися в приморські селища до сімей, які бідують, з порожніми кишенями, звичайно, прикро. Але якщо вибирати, то це все-таки краще, ніж дрейфувати біля камерунського узбережжя й повільно божеволіти. Зрештою, на Батьківщині є надія домогтися справедливості. Тут є які-не-які, але суди, преса, громадська думка, правозахисники. А там, на рейді порту Дуала, навіть надії вже немає.
В Україні вже намагаються допомогти морякам зі Sky Star. Благодійний фонд "Ассоль" з Одеси оголосив збирання коштів на оплату репатріації екіпажу. Однак, за великим рахунком, платити за це повинні не чуйні громадяни зі своїх кревних, а справжні винуватці того, що сталося.
А обов'язок громадян (включаючи журналістів) - допомогти компетентним органам цих винуватців знайти.
Звичайно, пошуки могли б закінчитися в той момент, коли в цій історії з'явився офшор із Британських Віргінських островів. Якщо з Кіпру деколи вдається простягнути тонку ниточку до справжніх власників бізнесу, то делікатних справ майстри з BVI відомі своїм умінням зберігати таємниці. Але тут треба щиро подякувати нашим зарубіжним колегам, які в рамках міжнародного проекту International Consortium of Investigative Journalists оприлюднили зібрані відомості про справжніх власників схованих на Віргінах активів.
У списку розсекречених офшорів, опублікованому The Guardian, є й таємничий власник балкера Sky Star. Уже відома читачеві компанія Kayia Trade & Invest Limited фігурує в цьому реєстрі з позначкою "імовірно, Ахметов".
Пошуки, розпочаті на українському кінці ланцюжка, дають змогу говорити, що ймовірність ця вища за нульову. Із судном Sky Star пов'язані, нагадаємо, ще дві компанії: CFD Shipping LTD й "УкрАзовКрюїнг". Обидві структури мають ту саму поштову адресу: Маріуполь, проспект адмірала Луніна, 89. Це не випадково, бо обидві фірми розміщуються у будівлі свого материнського підприємства, ТОВ "Торговельний флот Донбасу" (ТФД). Власне, CFD - це англійська версія абревіатури ТФД. Раніше ця установа звалася "Азовське морське пароплавство".
Основним власником ТФД є... ну звичайно ж, офшор! Це кіпрська компанія UITC Limited, від імені якої "Торговельним флотом" управляє ЗАТ "Українська промислово-транспортна компанія" (УПТК). Засновник UITC - знову УПТК, разом із трьома іншими офшорами: Omni Internаtional, Jassen Enterprises й Benford Marine. "Адресованная другу, ходит песенка по кругу". Це така прозорість власності по-українському, можна вже й звикнути.
А "Українська промислово-транспортна компанія" - це доволі відомий спільний проект System Capital Management і компанії "Сітат", створений іще 2003 р. для управління корпоративними правами "Азовмашу".
Цікаво, що й група "Азовмаш", якою володів померлий наприкінці минулого року фігурант рейтингу Forbes Олександр Савчук (260 млн дол., 36-те місце), і SCM віднесли "Торговельний флот Донбасу" до непрофільних активів. У своїй публічній інформації обидві корпорації про флотську компанію майже не згадували. 2008 р. корпорація Ахметова заявила, що "опосередковано володіє міноритарною часткою" в одному з учасників ТФД, тільки й усього, жодного впливу на ухвалення рішень не має. Хоча при цьому в пресі публікувалися відомості, що принаймні два з трьох офшорних співзасновників UITC "засвітилися" як міноритарні акціонери інших активів SCM.
Основним власником ТФД залишається, очевидно, сім'я Савчука за певної участі структур Ріната Ахметова.
Справи в "Торговельного флоту" явно йдуть поганенько. П'ять років тому компанія володіла флотом у
33 судна. Навесні минулого року ФДМУ виставив на продаж державний пакет ТФД, але претендентів на цей актив не знайшлося. До того моменту в засіках колишнього Азовського морського пароплавства значилося 15 суден. На даний момент на офіційному сайті компанії - два сухогрузи. Чи було всі інші продано чи, подібно до Sky Star, оформлено на офшори, невідомо.
У кожному разі фігуранти списку Forbes спроможні й без фінансової участі жалісливих українців оплатити повернення на Батьківщину шістнадцяти моряків. Так само як і погасити борги із зарплати. Але чи збираються? Наприклад, директор CFD Shipping LTD Роман Рєзник, з яким нам вдалося зв'язатися, ситуації не прояснив: "Вибачите, але мені заборонено давати якісь коментарі щодо цього випадку".
Та з неофіційних джерел стало відомо: проблема ще й у тому, що моряків зі Sky Star змінювати немає ким. За відгуками, репутація компанії серед матросів така, що не вдається набрати новий екіпаж - немає охочих. Як показує приклад команди Миколи Аржаєва, це не дивно.
Ще для впливу на тих, хто порушує права громадян, є держава з усією потугою апарату влади. Десь. Напевно. Не в нас.
"МЗС України відразу ж після виникнення цього інциденту поінформувало і Генеральну прокуратуру України, і Міністерство інфраструктури про ситуацію з моряками. Також міністерство зверталося неодноразово до власника судна з вимогою вжити заходів для якнайшвидшого повернення громадян України на батьківщину й виплатити їм заборгованість із зарплати", - запевняв журналістів спікер МЗС Є.Перебийніс.
Отут саме час поставити запитання: і які успіхи? Чого домоглися два міністерства вкупі з Генпрокуратурою? Відповідь можна дати відразу. Раз вимоги були неодноразовими, то, мабуть, безрезультатними.
Усі ці люди, що ведуть між собою неспішне казенне листування, ніколи не зрозуміють, яке це насправді щастя - щодня ходити ногами по твердій землі замість хиткої палуби.
Навіть якщо на цій землі ти геть безправний і беззахисний перед роботодавцем зі списку Forbes. "Екіпаж теплохода Sky Star, раби XXI століття", - з гіркою іронією підписалися моряки під листом, відправленим до редакції DT.UA.