UA / RU
Підтримати ZN.ua

Надзвичайний і Повноважний Посол США в Україні Марі Йованович: "Система електронних декларацій про активи є початком, а не завершенням процесу виявлення та приборкання корупційної діяльності"

Мучити американського посла в Україні Марі Йованович розгорнутим інтерв'ю за тиждень до дуже нервових виборів у її рідній країні було б грубим вчинком. Але дізнатися думку посла з приводу трьох найактуальніших тем DT.UA все-таки спробувало.

Автор: Марія Денисенко

Мучити американського посла в Україні Марі Йованович розгорнутим інтерв'ю за тиждень до дуже нервових виборів у її рідній країні було б грубим вчинком. Але дізнатися думку посла з приводу трьох найактуальніших тем DT.UA все-таки спробувало.

У що має вилитися е-декларування, апологетом запровадження якого в Україні були західні країни: в амністію тіньових капіталів за умовчанням - чи в початок кінця бізнес-влади? Чи супроводжують американці процес націоналізації "Приватбанку"? Чи нагадують Ігорю Коломойському про можливі наслідки його необдуманих агресивних дій у цьому процесі, з одного боку; чи стежать за вибором способу дії та формуванням якісної державної команди для реалізації цього надскладного завдання - з другого? Адже цілком очевидно, що настійне побажання Вашингтона і МВФ закрити одну з найбільших дірок в економіці країни не може вичерпатися всього лише вимогою - воно потребує супроводу процесу. І, нарешті, третій момент. Яку позицію у вирішенні російсько-українського конфлікту в Донбасі займає країна, що зажадала наприкінці лютого - початку березня 2014 р. від інфантильної української влади: "Стояти! Не провокувати!"?

Бліц-інтерв'ю - до вашої уваги.

- Пані посол, в Україні вперше відбулося електронне декларування статків президента, держслужбовців та народних депутатів. Як би Ви могли оцінити якість процесу, що відбувся? Який вплив на ситуацію в країні матиме оприлюднення статків?

- Ми вітаємо Уряд України із завершенням першого етапу подання електронних декларацій про активи. Це знаковий етап у напрямі до збільшення прозорості та підзвітності серед державних посадових осіб. Ми визнаємо і високо цінуємо загальне дотримання процедури всім урядом, незважаючи на технічні збої, які на початковому етапі ускладнювали процес. Високий рівень заповнення декларацій і вчасного їх надання серед високопосадових осіб свідчить про те, що система функціонує, як задумувалася, і слугуватиме надійним джерелом даних для правоохоронних органів.

- Багато хто вважає, що електронне декларування де-факто стало етапом амністування тіньових капіталів у країні. Чи підтримуєте Ви таку точку зору, а також сам процес амністії? Чи Ви вважаєте, що представники політичного класу, які не можуть пояснити своїх статків, повинні нести відповідальність?

- Це має визначати український народ і Уряд України. Хвиля загального обурення корупцією свідчить про потребу зберегти й розширити повноваження НАБУ, пов'язані з проведенням розслідувань, і створити антикорупційний суд якомога швидше. Ми готові підтримувати зусилля Уряду України в боротьбі з корупцією і усвідомлюємо, що система електронних декларацій про активи є початком, а не завершенням процесу виявлення та приборкання корупційної діяльності.

- Яке враження особисто на Вас справив зміст оприлюднених політиками та чиновниками декларацій? Чи були речі, які вразили? Чи все з опублікованого видалося Вам закономірним та очікуваним?

- Система електронних декларацій про активи слугує своїй заданій меті - підвищити рівень прозорості серед високопосадовців. Ми сподіваємося, що правоохоронні органи України своєчасно виявлять і розслідуватимуть підозрілі корупційні справи.

- Заступник голови Адміністрації президента України Дмитро Шимків висловився за можливе розширення категорій осіб, на яких поширюватиметься необхідність заповнення е-декларацій. "Дзеркалу тижня" відомо, що наразі в Адміністрації президента і Верховній Раді обговорюється можливість зобов'язати заповнювати електронні декларації власників ЗМІ, журналістів та керівників неурядових громадських організацій. Чи відповідатиме такий підхід світовій демократичній практиці?

- Ми залишаємо це на розсуд українському народу. Проте завданням електронних декларацій з самого початку є примусити українську державу/уряд, а саме - державних службовців, бути підзвітними українському народу.

- Відомо, що одна з вимог МВФ полягає у взятті державою під контроль приватного системоутворюючого банку - "Приватбанку". Протистояння в цьому питанні між державою та власниками банку зруйнує банківську фінансову систему країни. Чи тримає Вашингтон руку на пульсі процесу націоналізації "Привату"? Якими можуть бути наслідки для власників банку у тому разі, якщо вони, будучи не в змозі проводити необхідну докапіталізацію, все ж оберуть шлях протистояння з Національним банком України, що гарантуватиме дестабілізацію і так тяжкої ситуації в банківсько-фінансовій системі України?

- Ми підтримуємо повноваження Національного банку України контролювати дотримання всіма учасниками банківського сектора України регулятивних норм, включно з проведенням належної капіталізації. Ми вітаємо зусилля голови НБУ пані Гонтаревої, спрямовані на очищення банківського сектора. Прозорий і успішний банківський сектор є запорукою економічного відновлення України. Українські банки багато значать для фінансування інновацій та інвестування, що сприятиме економічному зростанню і успіху приватного сектора.

- За інформацією DT.UA, 19 жовтня під час зустрічі "нормандської четвірки" президент України Петро Порошенко послався на позицію лідера "Народного фронту" Арсенія Яценюка (чия фракція - друга за чисельністю у Верховній Раді), яка унеможливлює прийняття законів і змін до Конституції України, передбачених Мінськими угодами. Відразу після цієї розмови, як повідомляють наші джерела, віце-президент США Джо Байден викликав Яценюка до Вашингтона для проведення роз'яснювальної бесіди, яка мала змінити позицію лідера "Народного фронту" і його фракції в цьому питанні. Чи можете Ви підтвердити або спростувати цю інформацію?

- Віце-президент Байден був радий зустрітися з колишнім прем'єр-міністром Арсенієм Яценюком, який нещодавно побував у Вашингтоні із заздалегідь запланованим візитом. Віце-президент висловлював свою вдячність пану Яценюку за його поради та рекомендації, коли той перебував на посаді прем'єр-міністра; віце-президент також зазначав раніше, що пан Яценюк продемонстрував "неймовірне лідерство ... за дуже, дуже складних обставин". Під час недавньої короткої зустрічі у Вашингтоні вони обговорили низку питань, у тому числі підтримку з боку США зусиль України у здійсненні реформ та поточний стан переговорів у рамках мінського процесу. Віце-президент закликав усі політичні партії об'єднатися у просуванні реформ, які мають вирішальне значення для зміцнення України та відновлення її суверенітету; віце-президент також наголосив на зусиллях США, спрямованих на те, щоб забезпечити виконання Росією своїх зобов'язань за Мінськими угодами.

Мінські угоди дають кращий шанс для відновлення миру в Україні, а також визначають чіткий шлях до миру та відновлення територіальної цілісності України і суверенітету на територіях на Донбасі, що наразі непідконтрольні Україні на Донбасі. Україну не закликатимуть в односторонньому порядку виконувати свої політичні зобов'язання до того, як Росія виконає свої безпекові зобов'язання. Місцеві вибори можуть бути проведені тільки за наявності необхідних безпекових умов, за українським законодавством, а також у відповідності до стандартів ОБСЄ.