UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кредит для інвестора

Важко повірити, що в нинішніх реаліях двом місцевим олігархам дозволили б отримати прибутковий одеський аеропорт, та ще й на таких умовах…

Автор: Ніна Перстньова

Сьогодні, коли партія влади планує сконцентрувати свої зусилля на електорально-базових регіонах і запустити для них програму підтримки, одеська влада закладає чергову міну під імідж біло-блакитних. Ідеться про багатомільйонний кредит для аеропорту під гарантії міськради. Ця новина вже підірвала масмедійний простір. І може стати довгограючою платівкою аж до парламентських виборів.

Річ у тому, що аеропорт ще влітку минулого року передали інвестору під зобов’язання вкласти гроші в будівництво та реконструкцію аеровокзального й аеродромного комплексів. Але, як з’ясувалося, приватна компанія не має наміру давати гроші на злітно-посадкову смугу, що залишилася у власності громади. І примушує владу вирішити цю проблему за рахунок банківського кредиту. А саме - позичити 116 млн. дол. терміном на 14 років під 11% річних.

Це багатолітня кабала. Та й важко пояснити такий пасаж після проявленого раніше інтересу до одеського аеропорту з боку солідних інвесторів, які готові були вкласти (правда, ще до кризи) 250 млн. дол. Потім тендер виграла російська компанія, що виявилася неплатоспроможною, і його результати було анульовано. Врешті-решт аеропорт дістався офшорній компанії, за якою нібито стоять місцеві олігархи. І вони, як тепер (через рік) з’ясовується, готові витратити лише третину з обіцяних грошей - чи то 45, чи то 67 млн. дол. - на будівництво нового пасажирського термінала. Хоч як дивно, але в договорі, підписаному між Одеською міськрадою та інвестором - ТОВ «Одеса аеропорт девелопмент», суму інвестицій не прописано чітко. Цифри зазначено приблизні. На реконструкцію злітно-посадкової смуги, через яку всі проблеми, інвестор обіцяв залучити чи то 90, чи то 120 млн. дол.

Тим часом місто свої обіцянки виконало. На базі аеропорту створено нове підприємство ТОВ «Міжнародний аеропорт Одеса». Інвестору належать 75% статутного капіталу. Хоча не відомо, чи вніс він обіцяні 355 млн. грн. (44,4 млн. дол.). Міськрада отримала 25%, які надалі запросто можуть бути розмиті, хоча внесла кошти за весь майновий комплекс діючого аеровокзалу, оцінений у 118,3 млн. грн. (14,8 млн. дол.).

Фактично контроль над аеропортом перейшов до рук інвестора. Формально в підпорядкуванні міста залишилося КП «Міжнародний аеропорт Одеса». Це комунальне підприємство не може бути ліквідоване, оскільки на його балансі перебуває майно аеродромного комплексу, що приватизації не підлягає. Але там новий директор, підконтрольний інвестору.

Ось на це казенне підприємство і хочуть почепити непід’ємний для нього доларовий кредит. За КП, наскільки відомо, планують залишити лише три статті доходів: збори за зліт і посадку, наднормативну стоянку суден та авіаційну безпеку. Як запевняють фахівці, це мізер. Тому міськрада буде вимушена надати кредитору майнові гарантії. Аеродромний комплекс, оцінений у 43 млн. грн., не може слугувати заставою. А решта майна аеропорту - тепер власність ТОВ «Міжнародний аеропорт Одеса».

Спроба протягнути рішення щодо кредиту через найближчу сесію міськради, яка відбулася 19 квітня, провалилася. Внаслідок галасу, зчиненого ЗМІ, його зняли з порядку денного. Але це зовсім не означає, що ініціатори відмовилися від своєї затії. Хоча незрозуміло, як такий проект рішення міг з’явитися взагалі. У договорі про корпоративні принципи управління «Міжнародним аеропортом Одеса», укладеним між Одеською міськрадою та ТОВ «Одеса аеропорт девелопмент», чорним по білому написано: доки інвестор не залучить кошти на реконструкцію злітно-посадкової смуги, він не має права розпочинати будівництво пасажирського термінала. А якщо джерел фінансування не буде знайдено, то міськрада має право забрати своє майно й вийти зі складу ТОВ «Міжнародний аеропорт Одеса».

На пошук коштів інвестору дали 12 місяців. Минуло десять. Замість того, щоб запитати, де гроші, місто вирішило ці гроші позичити. З якого переляку, запитується?

Прибічники мера неодноразово натякали, що нинішня місцева влада тут узагалі ні при чому, що на неї тисне Київ, що ниточки, за які її смикають, тягнуться на самий верх, в адміністрацію президента. Від цього, мовляв, і такі поблажки інвестору. В таке легко повірити, і не через активність ЗМІ. Однак це зовсім не знімає з мера відповідальності за ситуацію навколо аеропорту. Костусєв майже рік тому на сесії міськради зі шкури пнувся, аби затвердити договір з інвестором. Це було найскандальніше засідання за весь час його правління. А сьогодні як води в рот набрав. Треба бути божевільним, щоб не переставати твердити про борги міста, які каменем висять на шиї через попередні кредити, і дозволяти вносити до порядку денного сесії питання про чергову позику, більшу за попередні. Але факт залишається фактом.

Що стосується таємничих інвесторів, то вони справді з’явилися ще в період правління Гурвіца - після того, як компанія, котра виграла тендер на реконструкцію аеропорту, не змогла підтвердити свою платоспроможність. Їхні імена у ЗМІ були озвучені неодноразово. Але ніколи - офіційно. Йдеться про одеських бізнесменів Кауфмана та Грановського, які давно цікавляться аеропортом. Ще в період правління Руслана Боделана вони мали на його території свій бізнес і непогано заробляли на казенному майні, доки КРУ не викрила порушення. Але чи є вони нинішніми власниками аеропорту - питання. Реальний інвестор (без чужих тіней за спиною) не ховатиметься за офшорною вивіскою. Та й важко повірити, що в нинішніх реаліях двом місцевим олігархам дозволили б отримати прибутковий одеський аеропорт, та ще й на таких умовах…