UA / RU
Підтримати ZN.ua

Київ: два з половиною роки умовно

Перед опозицією несподівано чітко постала перспектива залишитися на президентські вибори без столиці. І це, схоже, всерйоз похитнуло її лідерів у впевненості щодо правильності обраної стратегії подвійних стандартів.

Автор: Інна Ведернікова

Київ засудили. Процес був закритий і цинічний. При цьому і сторона обвинувачення - влада, і сторона захисту - опозиція по-зрадницькому синхронно рухалися у бік взаємовигідного вироку. Але чи дійшли, як про це встигли заявити ЗМІ? Не факт. Давайте по черзі.

Отже, влада, яка хоче контролювати столицю напередодні президентської кампанії і, вочевидь, не довіряє навіть такій компромісній постаті як Петро Порошенко, пішла ва-банк, наплювала на Європу вкупі з її виборчою демократією та продиктувала суду рішення, яке нібито переносить вибори в Києві на 2015 р. і гарантує їй спокійну президентську кампанію. Оскільки підсудний - Київ - мовчав і не пручався.

Регіонал Володимир Макеєнко вже заявив, що депутати більшості готують проект постанови про призначення виборів у Києві на 2015 р. Як і постановив Конституційний суд, що вирішив: "наступні після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Конституції України щодо проведення чергових виборів народних депутатів України, Президента України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 1 лютого 2011 р. всі чергові вибори депутатів, обраних на чергових або позачергових виборах, відбуваються одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень рад або голів, обраних на чергових виборах 31 жовтня 2010 р.".

Опозиція? Вже викрила Банкову в узурпації влади в столиці й заявила про неконституційність рішення КСУ. Партія Віталія Кличка УДАРила по прогнилій судовій системі, оголосила Київраду нелегітимною. Арсеній Яценюк ефектно запропонував знести гору - розпустити Конституційний суд. Однак чи зможуть опозиційні лідери бодай підняти з дороги легкий камінь, на якому, на думку оперативно опитаних нами експертів, великими літерами написано: Верховна Рада, виходячи з рішення КСУ, зобов'язана оголосити позачергові вибори в столиці.

Чи є постанова про позачергові вибори, подана оперативно у ВР депутатами "Батьківщини" та УДАРу, підтвердженням того, що опозиція готова це зробити? Готова виправити фатальну помилку, коли голосувала разом із владою у першому читанні за постанову Кличка про чергові вибори в Києві. На якій, власне, і базувалося подання регіоналів у КС, а тепер уже - рішення КС.

Є резон послухати і експертів, і самих політиків.

Ігор Коліушко,
голова правління Центру політико-правових реформ:

-ЗМІ, як я й очікував, неправильно передали суть рішення КСУ. Ключове в рішенні - чергові вибори. Депутати звернулися з проханням розтлумачити норми, які стосуються проведення чергових виборів місцевих рад та міських голів, а не ситуацію, котра склалася в Києві. Що стосується чергових виборів, то жодних запитань з приводу цього бути не може. Тут КСУ досить правильно все трактує. Згідно з внесеними в Конституцію змінами, чергові вибори мають відбутися в останню неділю п'ятого року повноважень після чергових виборів. Такими чином, аж ніяк не можна вважати, що КСУ заборонив проводити вибори в Києві тепер. Тут взагалі нічого не сказано про вибори в Києві.

Незрозумілим можна вважати тільки передостанній абзац мотивувальної частини рішення:
"…продовження або скорочення строків повноважень органів місцевого самоврядування, обраних на позачергових виборах, є тимчасовим заходом, спрямованим на реалізацію механізму одночасного проведення всіх чергових виборів депутатів місцевих рад і сільських, селищних, міських голів, що не перешкоджає реалізації конституційного права громадян брати участь в управлінні державними справами".

Цим суд, образно кажучи, простягнув таку собі руку допомоги владі. Саме на цей абзац вона спиратиметься, призначаючи вибори на 2015 р. Однак той-таки КСУ завбачливо не закріпив цю норму в резолютивній частині рішення. По суті, віддавши право прийняти рішення про вибори Верховній Раді.

Що стосується міського голови, то його немає вже майже рік. Про що взагалі казати? Сьогодні обов'язок ВР - оголосити позачергові вибори мера. Київрада: рішення КСУ не дає відповіді, зараз потрібно обирати раду чи ні. Йдеться тільки про те, що чергові вибори будуть у 2015 р. Так записано в Конституції. Але, виходячи з того, що цю раду було обрано на п'ять років, її конституційні повноваження закінчилися. Керуючись іншими рішеннями КСУ (2009 р. щодо виборів у Тернополі), періодичність виборів органів влади - гарантія реалізації права громадян на участь в управлінні. І тому відстрочка або подовження повноважень - це пряме обмеження конституційних прав громадян. Таким чином, вищезгаданий абзац обмежує конституційні права громадян. Він суперечить принципам Конституції - ст. 6,19, 92, у яких сказано, що органи місцевого самоврядування діють виключно й на підставі і способом, закріпленим законом. Призначити вибори до Київради - це обов'язок ВР. У рішенні КСУ йдеться про чергові вибори. А це будуть позачергові.

Віктор Мусіяка,
професор права:

-КСУ вкотре вхитрився приховати всі свої єзуїтські штучки за формулами, які знову треба трактувати. Відразу скажу, що депутати звернулися в КС не з приводу виборів мера та Київради, а з приводу проведення чергових виборів взагалі. Тепер по суті рішення. Судді, як завжди, походили околяса, перерахували незліченну кількість законів, норм, і, так би мовити, по ходу зробили кілька слизьких зауважень, які, власне кажучи, й дали їм можливість десь там натякнути, що на два з половиною роки збільшуються повноваження Київради.

Давайте по пунктах.

По-перше, КС відзначає, що Конституцією встановлено одночасне проведення чергових виборів для забезпечення стабільності і безперервності влади. Але погляньте на 141 ст. Конституції. Де там сказано, що вибори одночасні?! Так, про це йдеться, але в ст.14 закону про вибори. Тобто одночасність випливає не з Конституції, а з закону про вибори.

Понад те, у цій самій ст. 14 закону про вибори зазначено, що вона діє, якщо "інше не передбачено іншими законами та Конституцією". Ви розумієте? Тобто сьогодні можна окремим законом призначити чергові вибори. І до 2015 р. Навіть тепер ВР може ухвалити закон про проведення чергових виборів будь-якого мера та будь-якої ради. Але КС це замовчує.

По-друге, навіть якби суд усе це зафіксував, то нам особливо ні до чого було б і причепитися. Але по ходу суд згадав, що депутатів Києва було обрано 2008-го на позачергових виборах. А загальні чергові вибори місцевих рад були у 2010-му. Тоді ж теж єзуїтствували і в законі про вибори в перехідних положеннях забули уточнити, що робити з тими, хто був обраний на позачергових виборах. За старою ж Конституцією, повноваження рад були п'ять років - незалежно від того, на яких виборах вони обиралися. Але якщо внесли зміни - п'ять років тільки для обраних на чергових, то скажіть чітко: після того, як спливає термін ради, проводяться позачергові вибори на термін, що залишається до чергових виборів. Крапка. Але Київ передбачливо пролетів повз уніфікацію-2010. А вже тоді ж можна було все привести до норми. І тепер без жодних рішень суду ми готувалися б до позачергових виборів у Києві. Але й сьогодні КСУ гарно оминає тему, говорячи лише про чергові вибори. А треба було чітко сказати: якщо закінчується термін обраних на позачергових раніше 2015 р., то нова рада обирається лише на термін до чергових. Тобто оголошуємо позачергові вибори.

Найгірше ж те, що КС дав карт-бланш продовженню термінів повноважень органів місцевого самоврядування. Останній абзац мотивувальної частини. Єзуїтство. Продовжувати повноваження задля жодної уніфікації не можна - Конституція забороняє. Скорочувати - так.

Понад те, виходить, що тепер, на думку КС, позачергових виборів взагалі бути не може? А ВР уже прийняла 1291 рішення про призначення позачергових виборів!

Але навіть якщо суд сказав, що можна продовжити повноваження, це не виключає обов'язку ВР призначити дострокові вибори. Підстави були завжди - порушення мера та Київради, працювали парламентські комісії. Все це було. Відома постанова Яворівського про дострокові вибори, провалена і опозицією в тому числі рік тому та у квітні нинішнього року, на цьому і базувалася.

Однак опозиція гралася в чергові вибори. Постанова Кличка у першому читанні була проголосована з участю опозиції. Так, тепер у них є всі підстави критикувати владу. Проблему вирішено чужими руками.

Насправді тепер потрібно жорстко (а не для галочки й дотримання процедури, щоб ніхто пальцем не тицьнув) ставити питання про проведення позачергових виборів. Залізна конституційна підстава - п'ять років повноваження. Крапка.

Віталій Кличко,
лідер партії УДАР:

- Віталію, вас можна привітати з тим, що виборів у Києві не буде. Нарешті вам дадуть спокій - підете ви в мери, не підете…

-Не думаю, що тут є з чим вітати. Насправді у разі виборів кожен із кандидатів від об'єднаної опозиції міг заблокувати для Януковича не тільки Київ, а й, по суті, президентський проект-2015. Однак КСУ виніс це абсолютно абсурдне рішення, спростувавши сам себе. Адже 2009 р. той-таки Конституційний суд думав інакше. Проте, як з'ясувалося, в нашій країні будь-який абсурд можна зробити державною політикою, якщо він співвідноситься з бажаннями господаря Банкової. У даному разі - контролювати Київ напередодні президентських виборів. Янукович пам'ятає 2004 р., коли завдяки столиці він не став президентом. Він також розуміє, що сьогодні будь-який представник влади програє опозиційному кандидатові в мери Києва. Більше того, Київрада в результаті перевиборів на 90% буде сформована з опозиційних сил. Усе це - справжні причини рішення Конституційного суду перенести вибори у столиці на 2015 р. Це рішення ще раз продемонструвало повну залежність судової системи від влади. Сьогодні шукати правди і закону в судах, на жаль, не має жодного сенсу.

- Але в рішенні КСУ йдеться виключно про чергові місцеві вибори. Експерти дружно заявляють, що у зв'язку з закінченням конституційного терміну повноважень Київради та мера ВР зобов'язана призначити позачергові вибори. У вас відкритий шлях до відстоювання виборів.

-Але зрозумійте: влада не хоче ніяких виборів! І рішення КСУ - заборонний знак. На цьому й будувався розрахунок. І перші заяви регіоналів це підтверджують. Вони граються в чергові вибори і призначать їх на 2015 р. Крапка.

- А по-моєму, ви їм непогано підіграли, коли подали в парламент і проголосували разом із владою за постанову про чергові вибори в першому читанні, по суті, легітимізувавши сьогоднішню історію, тоді як відому постанову Володимира Яворівського про позачергові вибори в столиці опозиція проігнорувала ще рік тому.

-Ви що, справді думаєте, що постанова Яворівського чи Кличка могла щось змінити? Дивімося на речі реально й не будуймо повітряних замків про людське око. Сьогодні опозиція не має необхідної кількості голосів. Було б інше рішення КСУ - з іншими потрібними владі формулюваннями. Чергові, позачергові - все це відмовки, за якими всі намагаються приховати смисл. А смисл у тому, що змінити ситуацію і провести демократичні вибори в столиці можна тільки шляхом зміни влади в країні.

Так, ми продовжуватимемо відстоювати вибори в столиці, при цьому, повторюю, абсолютно чітко усвідомлюючи, що вирішити проблему - це означає змінити владу. І я впевнений, що ви самі це чудово розумієте. Як розумієте й те, що, подаючи вкотре законопроекти про дату виборів, які вже були неодноразово подані, ми вкотре нарвемося на мобілізацію Партією регіонів голосів, які заблокують вирішення цього питання. Тому - тільки зміна влади, решта - імітація. (Вже після розмови з лідером УДАРу стало відомо, що депутати УДАРу та "Батьківщини" подали в парламент проект постанови про призначення позачергових виборів мера і Київради на 25 жовтня.)

- Публічно обіцяне вами блокування Київради - теж?

-Ще раз заявляю, що Київрада 2 червня стає нелегітимною, тому депутати нашої фракції не братимуть участі в голосуваннях. Однак, згідно із законом, до початку роботи наступної ради виконуватимуть депутатські повноваження і контрольні функції - за особистим голосуванням провладних депутатів, за тим, що вони ухвалюють. Ми інформуватимемо киян, громадськість про те, що відбувається в Київраді.

Петро Порошенко, народний депутат:

- Петре Олексійовичу, наскільки кардинально, на вашу думку, змінилася ситуація в Києві після рішення КСУ?

-Не потрібна юридична освіта, аби побачити, що це рішення не має стосунку до виборів київського міського голови. Повноваження Леоніда Черновецького припинені достроково, і, відповідно, вибори в Києві - це позачергові вибори, а рішення КС регулює питання про проведення чергових виборів. Саме тому перенесення виборів у Києві на 2015 р. суперечитиме і цьому рішенню Конституційного суду. Насторожує інше: тенденція, коли КС використовують із політичною метою.

Тепер стосовно опозиції. Я ще раз повторюю, що в опозиції великий і, на жаль, гіркий досвід поразок через неузгодження єдиної кандидатури на виборах у Києві. Зі свого боку, можу заявити: я готовий узяти відповідальність за успіх майбутніх виборів на себе за умови підтримки моєї кандидатури всіма опозиційними партіями. Водночас я так само відкрито й чесно підтримаю будь-якого іншого узгодженого опозиційними силами кандидата.

- Але і Арсеній Яценюк, і УДАР уже гнівно викрили владу й суд у неконституційному рішенні. Чим, по суті, з одного боку, розширили собі майданчик для критики влади, а з іншого - частково погодилися з тим, що виборів не буде.

-Вибори в Києві повинні бути нинішнього року. Крапка. Що стосується виборів до Київради, то Конституційний суд виписав рішення так, що майже не залишив жодних шансів на зміну депутатського корпусу. Це, я думаю, загрожує країні оглушливими наслідками. І ті, хто диктував, і ті, хто підписував зазначене рішення, неодноразово пожалкують із цього приводу. Я не хочу лякати, але розмови про липові каштани і розбиті дороги в Києві виглядатимуть блідо на тлі того, що рішення Київради - нелегітимні, і жоден інвестор при здоровому розумі не захоче мати з нами справу. Як при цьому вирішуватимуться питання приватизації, інвестицій, боргів і так далі - запитання до авторів проекту "Вибори Київради-2015". По-моєму, виконавці й організатори цього правового шабашу не усвідомлюють реальних наслідків такого прецеденту не тільки для Києва, а й для всієї країни.

- Це ваша настанова опозиції?

-Я абсолютно впевнений, що і Арсеній Яценюк, і Віталій Кличко, і Олег Тягнибок займуть таку саму позицію щодо виборів у місті Києві.

- Але експерти не бачать проблеми з можливістю боротьби за вибори Київради теж.

-Якщо такий проект постанови з'явиться і щодо Київради, то я за нього голосуватиму.

А ось виборам мера точно бути. І, наскільки мені відомо, київські мажоритарники вже підготували проект постанови про вибори, який необхідно проголосувати. Президент зобов'язаний вчинити цивілізовано, відмовившись від узурпації влади в столиці і зберігши за громадянами конституційне право обирати і бути обраними.

...Як розгортатиметься ситуація, стане зрозуміло вже найближчими днями. Влада вустами Макеєнка кинула перший пробний камінь - вибори у 2015-му. Олександр Єфремов і Володимир Рибак на наші дзвінки не відгукнулися. Логічно намагаючись вивести з-під обстрілу партію. Мовляв, це все КС… Філіал партії. Опозиція - зависла. З одного боку, вибори не вигідні Яценюку, - він зобов'язаний Петру Порошенку, але не зобов'язаний ростити з нього конкурента на президентські вибори. Зрозуміло, не потрібні вибори і Кличку. З його-то рейтингом, що піднісся над Януковичем. З іншого боку, перед опозицією несподівано чітко постала перспектива залишитися на президентські вибори без столиці. І це, схоже, всерйоз похитнуло її лідерів у впевненості щодо правильності обраної стратегії подвійних стандартів. Можливо, тому й з'явився законопроект - про позачергові вибори в Києві. Як на замовлення розумних експертів. Котрі, водночас, не відкидають думки, що опозиціонери хочуть лише дотриматися процедури і зберегти обличчя.

Однак якщо експерти й опозиція говорять про дубль - вибори мера і ради, то Петро Олексійович, якщо ви помітили, - тільки про вибори мера. І це свідчить, що торги ще не завершено. Розпустити ручну раду Банкова, звісно, не наважиться. Що ж стосується виборів міського голови, то кандидатура Петра Порошенка, який, за його ж словами, "грає то білими, то чорними, залежно від розігруваної партії", теоретично може всіх примирити.

Мало хто сприймає всерйоз Катеринчука, чиї численні борди дозволяють говорити про наявність спонсорів. Доки вороги лідера Європейської партії шукають джерела його доходів на Банковій, його наперсники натякають, нібито Катеринчука підтримує Юлія Тимошенко. Можна припустити, що Юлії Володимирівні ні до чого посилення позицій як Порошенка, так і Яценюка. Останні її листи - яскраве того підтвердження. Але чи не блефує Катеринчук, чиї три депутати з п'яти у фракції Київради, до речі, першого ж дня роботи Ради перейшли в більшість Черновецького?

Триває й дискусія про зміну системи влади в столиці. Суміщати чи не суміщати посади голови адміністрації і міського голови? Теоретично, опозиція могла б зініціювати створення прозорої європейської системи: призначений президентом префект здійснює наглядові функції; обраний мер - керує виконавчим органом. Натхненний такою ідеєю Юрій Ганущак продовжує її лобіювати і пояснює товаришам на пальцях, наскільки це правильно. Товариші ж, за нашою інформацією, мають намір підтримати законопроект Кличка про суміщення посад. Про вади такої моделі можна довго сперечатися, але навіщо? Оскільки майже неймовірно, що таку новацію підтримає Янукович. Розподіл повноважень дозволить йому в будь-якому разі зберегти контроль над столицею.

У влади свого прохідного кандидата немає, і зважитися на вибори столичного міського голови Банкова зможе тільки в тому разі, якщо повірить Петру Олексійовичу і не бачитиме в ньому потенційної загрози. А якщо такої загрози в ньому не побачить і опозиція, в нього з'явиться шанс на успіх. І режим, і його противники розглядають Київ виключно як стартовий майданчик для виборів-2015. На відміну від киян, які хочуть бачити в кріслі міського голови людину, для якої посада мера - стеля амбіцій. Ось тільки чи є така людина?