UA / RU
Підтримати ZN.ua

Атестація — це лише перший етап очищення наших лав

Оскільки останнім часом у ЗМІ з'являється багато різноманітної інформації щодо перебігу атестаційного процесу особового складу Національної поліції України, вдячний "Дзеркалу тижня" за можливість висловити альтернативну точку зору - як людині, котра безпосередньо залучена до атестаційного процесу з боку НПУ.

Автор: Костянтин Бушуєв

Оскільки останнім часом у ЗМІ з'являється багато різноманітної інформації щодо перебігу атестаційного процесу особового складу Національної поліції України, вдячний "Дзеркалу тижня" за можливість висловити альтернативну точку зору - як людині, котра безпосередньо залучена до атестаційного процесу з боку НПУ.

На сьогодні процес атестації у ряді областей ще не завершений. Наприклад, у Львівській, де терміни проведення переатестації керівного складу було зміщено з різних причин. Зокрема й організаційних. Адже атестація - це складний логістичний процес, що потребує чималих технічних і людських ресурсів. Та одне можна сказати напевно: попри зміщені терміни завершення атестації, всі головні управління Нацполіції вкладуться у час до 30 вересня.

Щодо правильності ведення атестаційного процесу

Спершу нам казали, що потрібно звільнити всіх, а це, зауважу, 130 тис. співробітників, і набрати нових. Певна річ, цим шляхом не можна було йти. Процес атестації - тільки один із кроків очищення, який не ставить крапку у формуванні нової поліції. Нам вдалося залучити до формування нового правоохоронного органу громадськість. І для нас досі актуальне питання роботи атестаційних комісій, які беруть на себе функції такого собі арбітра і визначають компетентність чи некомпетентність тієї або іншої посадової особи. Обсяг роботи, проведений атестаційними й апеляційними комісіями, надзвичайно великий. Ми вдячні громадськості за участь у ній і сподіваємося на подальшу плідну співпрацю.

Утім, візьмімо для прикладу атестаційну комісію Хмельницької області, до складу якої входив і я. Спочатку панувала впевненість: усі, хто прийде на атестацію, обов'язково мають бути звільнені із займаних посад. Аргументація членів комісії ґрунтувалася на домислах і загальноприйнятих уявленнях щодо певної категорії працівників управління поліції. Однак після того, як ті, хто приходив на атестаційну комісію, починали відповідати на запитання, а члени комісії, замість суб'єктивних домислів, починали оперувати фактами, - все ставало на свої місця, і напруга спадала.

Треба розуміти, що йдеться про формування цілої інституційної складової відбору і безпосередньої участі громади у створенні нової поліції. Це правильне твердження, і ми всіма силами й засобами, нам доступними, будемо його реалізовувати у чіткій відповідності до закону.

Щодо публічності результатів проходження атестаційної комісії особовим складом

Усі відомості про проходження чи непроходження атестації співробітниками НПУ, після опрацювання всього масиву даних, отриманих за 10 місяців атестаційного процесу, буде оприлюднено. Процес атестації особового складу Національної поліції фінішує наприкінці вересня.

Водночас ми маємо розуміти, що забезпечити захист персональних даних кожної особи - наш обов'язок. Наприклад, це стосується тих співробітників, які входять до складу сил і засобів АТО. У зв'язку зі специфікою завдань, які вони виконують у зоні проведення антитерористичної операції, інформація щодо них, відповідно до нормативно-правових актів, які визначають перелік службової інформації, не може бути розкрита повністю.

Щодо алгоритму самого процесу атестації

Я глибоко поважаю людей, котрі обстоюють власну думку аргументовано. І коли вони ухвалюють рішення про вхід чи вихід зі складу комісії - мають бути аргументи. Я не можу погодитися з тезою, що ми залишаємо професіоналів, незалежно від того, добрі вони чи погані. Це не так, бо людина, яка, користуючись своїми професійними здібностями, вчиняє протиправні дії, - це не професіонал, а злочинець.

Чи вистачає 30 хвилин, щоб провести об'єктивну атестацію? Важко сказати, бо це залежить від того, яку мету ставить перед собою член комісії. Якщо взяти до уваги, що загальна чисельність особового складу становить 130 тис. людей, співвіднести цю кількість із виділеним часом, врахувавши, що вивчення кожної справи має бути докладним, із використанням поліграфа (з практики знаємо, що проходженням поліграфа додатково може займати від 4 до 12 год.), то важко зрозуміти, де знайти людський ресурс для проведення такої атестації.

Окрім того, такий підхід теж недосконалий. Адже якщо, з різних причин, атестований працівник після 12-годинної співбесіди все ж погодиться на хабар, то хто візьме за це на себе відповідальність? Ми відкриті і вдячні всім, хто допомагає нам і бере участь у цьому процесі. Вдячні громадським активістам. Утім, і критика з їхнього боку на нашу адресу - не завжди об'єктивна.

Слід розуміти, що атестація - це копіткий, монотонний і подекуди затягнутий у часі процес, який інколи вимагає і 12 годин роботи. Нам закидають, що участі в ньому громадськості було замало. Але ніхто не каже, що й самі громадські активісти, залучені до роботи комісій, в силу життєвих обставин, не завжди могли брати участь у щоденній роботі. Бували випадки, коли з п'яти представників громадянського суспільства був присутній один чи троє. І це без урахування щоденного опрацювання матеріалів та анкет. До кого претензії в такому разі? Сказати, що ми створили постійнодіючий орган, який стовідсотковим складом щоденно, безперервно, не вирішуючи інших питань, буде займатися цією роботою, - на жаль, не можемо.

Так, були окремі факти, коли кількість представників НПУ перевищувала кількість представників громадськості. Але це далеко не усталена практика і не той спосіб, яким ми нібито намагалися впливати на роботу комісій. Ми всі разом, розуміючи незворотність подальшого розвитку й руху Нацполіції як новоствореного органу, мусимо виконувати свою роботу. Я не сприймаю фразу "реформа НПУ" крізь призму того, що це не реформа Нацполіції, а один з етапів реформування правоохоронної системи, в рамках якого реалізовано і створено новий орган - Національну поліцію України.

Щодо подальшої взаємодії Національної поліції України з громадськістю

Нині ми перебуваємо на стадії її формування, становлення та функціонування за новими правилами, відповідно до тих викликів, які ставлять перед нами суспільство і час. Тож у цьому випадку я би сказав так: наскільки активною буде участь громадськості у цих процесах - настільки ефективно буде реалізовано бачення громадянським суспільством нового сервісного формату поліції.

Ми дуже вдячні всім активістам, які брали участь у роботі комісій, і, безумовно, сподіваємося на подальшу плідну співпрацю в рамках поліцейських комісій на всіх етапах перетворення і реформування НПУ. Поліцейська комісія покликана реалізувати завдання імплементації з громадянського суспільства в Нацполіцію нових професійних і порядних кадрів.

Нині у нас відкрито набори слідчих, дільничних, патрульної поліції, триває формування поліцейських комісій міжрегіональних територіальних органів захисту економіки і протидії незаконному обігу наркотиків, кіберзлочинності та інших підрозділів, які насамперед потребують укомплектування за своїм функціоналом. Зрозуміло, що процес очищення, розпочатий нами менше року тому, це лише перша сходинка у формуванні лав Національної поліції. Чи був цей процес простим? Аж ніяк! Чи є прогалини? Безумовно. Проте ми не можемо дозволити собі повернутися назад, адже нас не зрозуміють люди.