UA / RU
Підтримати ZN.ua

Гра на органіці: чи чекає на українців «органічне» життя

Що означає слово Organic, розміщене на етикетках деяких продуктів і напоїв? І чи можна овочі та фрукти, які продаються на ринку, вважати органічними за походженням? Наш журналіст розбирався, що таке справжній «органік» і з чим його їдять.

Помідор від помідора різниться

Органічний - значить, вироблений без застосування хімії, ароматизаторів, консервантів, ГМО. Тобто натуральний, природний. Органічні продукти є реальною, а головне - здоровою альтернативою засиллю «пластикових» овочів і фруктів, супів з пакетиків та іншої «сміттєвої» їжі. Погодьтеся, тепличні томати з супермаркету ні в яке порівняння не йдуть із соковитими помідорами, трепетно вирощеними на бабусиному городі. І йдеться не лише про смакові якості і безпеку, але й корисність.

За даними Міжнародного товариства біологічних фермерів, органічні рослини містять на 70% більше амінокислот і вітамінів. А все тому, що в угноєній органічним компостом землі міститься у 5 разів більше кальцію і в 2000 разів більше заліза, ніж у тій, яку обробляють мінеральними добривами. Органічне молоко і м'ясо також краще для вживання, адже згідно з принципами органічного фермерства тварин не щеплюють антибіотиками і не годують «хімією». Дослідження показали, що від звичайного органічне молоко відрізняється значним вмістом поліненасичених жирних кислот, просто незамінних для нашого організму.

Органічний підхід

Перевагу органічних продуктів давно усвідомили в усьому світі. На ринку США вони з'явилися ще в далеких 70-х. А вже сьогодні у прагненні харчуватися натуральною їжею без хімічних доатків навіть голлівудські зірки не гидують власноруч займатися землеробством і фермерством. Багато знаменитостей присвячують чимало часу вирощуванню органічних овочів і фруктів на власних ділянках. За підрахунками експертів, світові продажі органічних продуктів вже складають близько 60 млрд доларів. А до 2020 року їхній оборот може досягти рекордних 200-250 млрд.

Органічні продукти стають популярними і в Україні. На полицях вітчизняних магазинів вже продаються крупи, макарони, мюслі і навіть алкоголь з позначкою «органік». Відкриваються невеликі спеціалізовані магазинчики і бутіки, а деякі особливо просунуті фермерські господарства мають власні сторінки в інтернеті, де продають органічні продукти «з перших рук». Варто сказати, що попит значно перевищує пропозицію. Останні соціологічні дослідження показують, що 60% жителів українських мегаполісів готові купувати екологічно чисті товари. При цьому найбільш затребуваними продуктами можуть стати м'ясо (39%), молоко і молочна продукція (36%), овочі та фрукти (29%), а також макаронні та хлібобулочні вироби (16%).

Підтвердити не можна розжалувати

Однак мало назвати продукцію органічною: настільки високий титул ще потрібно підтвердити. Адже соковитий ароматний плід може бути вирощений з використанням шкідливих хімічних добрив. Ось тут і вступають в обов'язки організації, які мають компетентно перевіряти виробництво та продукти на відповідність стандартам органічності. У багатьох країнах світу створені спеціальні національні програми, а також діють єдині міжнародні вимоги до органічного виробництва та продукції. Так, в Євросоюзі для маркування органічних товарів використовується особливий логотип - європейський трилисник. Широко поширений логотип USD Національної Органічної Програми США. В Австрії на органічних продуктах ставлять позначку Biologisch, у Німеччині - okologisch. Варіантів маркування органічної продукції безліч - і кожне з них має право на існування.

Що стосується України, то сертифікація вітчизняного органічного виробництва у нас почалася ще в кінці 90-х. «Першими ластівками» стали зернобобові та олійні культури, які відправляються на експорт. Сьогодні близько 15 уповноважених компаній здійснюють сертифікацію на відповідність світовим органічним стандартам в Україні. Одна з них - ТОВ «Бюро Міжнародної Сертифікації», яке входить в міжнародне партнерство компаній System of International Certification (Система Міжнародної Сертифікації, SIC). Саме ця організація брала активну участь у розробці Закону України «Про органічне сільське господарство», є членом Комісії з Кодексу Аліментаріус України, бере участь у міжнародних органічних рухах.

У благодатний ґрунт

За словами експертів, Україна знаходиться на стадії конверсії - тобто на етапі переходу від неорганічного до органічного господарювання. І поки не закінчиться цей процес, навіть при дотриманні норм органічного виробництва не всі вітчизняні виробники мають право використовувати логотип ЄС для маркування своєї продукції.

На жаль, в Україні поки не діють законодавчі акти, які б регулювали органічне виробництво. В даному випадку чинності набувають міжнародні стандарти, прийняті Комісією з Кодексу Аліментаріус, Всесвітньою організацією здоров'я, Всесвітньою організацією охорони здоров'я тварин тощо (згідно із законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечності харчових продуктів»).

За словами генерального директора «Бюро Міжнародної Сертифікації» Наталії Алексєєнко, були розроблені критерії до органічного виробництва у період конверсії. В його основу покладено багаторівневий підхід до оцінки ступеня відповідності вимог до органічного виробництва, який використовується у багатьох країнах, зокрема, аналогічний підхід застосовано в Національній Органічній Програмі NOP США. А для маркування органічної продукції в Україні було розроблено позначку Organic SIC.

Під знаком Organic

Правила сертифікації органічного виробництва відповідно до вимог Кодексу Аліментаріус, що діють в період конверсії, розробило Міжнародне партнерство компаній System of International Certification (SIC, Система Міжнародної Сертифікації). Саме ці норми для сертифікації органічних виробництв сьогодні з успіхом застосовує «Бюро Міжнародної Сертифікації», яке представляє інтереси SIC в Україні. Організація вже сертифікувала виробництво сухофруктів, горіхів і навіть... міцного алкоголю (мова йде про горілку ТМ «Хортиця», що першою в Україні отримала статус Organic).

«Ми хочемо підтримати національного виробника, який йде нелегким шляхом розвитку вітчизняного органічного виробництва, - резюмує Наталія Алексєєнко. - Прагнемо показати нашому споживачеві, яку продукцію сьогодні можна вважати достатньо натуральною для вживання, довести, що ми знову можемо вірити в якість українських продуктів: молока, м'яса, горіхів, сухофруктів і навіть лікеро-горілчаних виробів».

За прогнозами експертів, органічні перспективи України цілком реальні. Адже для розвитку органічного виробництва у нас є всі умови і передумови. Головне - щоб самі споживачі усвідомлювали: наше майбутнє - за органічними продуктами.

Сергій Романов