UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вікно можливостей для гуманітаріїв

Як отримувачам грантів скористатися податковими преференціями

Автор: Володимир Коноваленко

23 грудня 2020 року відкрилося вікно можливостей для фізичних і юридичних осіб, що здійснюють діяльність у сферах культури, туризму та креативних індустрій. З цієї дати набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій» №962-IX, яким надаються податкові преференції для платників податку на доходи фізичних осіб, єдиного податку, податку на прибуток підприємств і ПДВ.

Із закону видно, що влада вирішила підтримати не авіаційну, ракетну, космічну промисловість, приладобудування та інші наукомісткі галузі, а гуманітарну сферу, на що вказують види економічної діяльності, які віднесені до креативної індустрії (розпорядження КМУ від 24 квітня 2019 року №265-р).

Тобто податкові преференції отримують особи, які здійснюють видавничу діяльність, діяльність у сфері радіо- і телевізійного мовлення, архітектури, дизайну, фотографії, перекладу та інші види діяльності, включені до креативної індустрії.

До креативної індустрії також віднесені комп’ютерне програмування, видання комп’ютерних ігор і програмного забезпечення, консультування з питань інформатизації.

Законом №962 передбачені дві умови, одночасне дотримання яких дає можливість отримувачам грантів скористатися податковими преференціями.

По-перше, податкові преференції надаються тільки одержувачам бюджетних грантів, поняття яких наводиться в підпункті 14.1.277-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України:

«бюджетний грант — цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет міністрів України».

По-друге, надавач бюджетного гранту має бути включений до переліку надавачів бюджетних грантів, затвердженого КМУ.

На мою думку, наявність цієї умови застосування податкових преференцій переносить дату застосування особливого порядку оподаткування бюджетного гранту з дати набрання чинності закону №962 на дату затвердження КМУ переліку надавачів бюджетних грантів.

Таким чином, перелік надавачів бюджетних грантів може стати, як то кажуть, ложкою дьогтю у діжці меду, оскільки в законі не визначений порядок подачі інформації про бюджетний грант до КМУ та термін його затвердження.

Слід зазначити, що в редакції закону, прийнятій у першому читанні, цей перелік був відсутній. Можливо, депутати Верховної Ради після першого читання закону злякалися простоти отримання податкових преференцій і вирішили ускладнити процедуру застосування податкових пільг, щоб у отримувачів бюджетних грантів, як кажуть, по вусах текло, а до рота не потрапляло.

Хоча перелік надавачів бюджетних грантів ще не затверджений, однак Державна податкова служба України вже підготувала інформаційний лист №18 щодо особливого порядку оподаткування податку на доходи фізичних осіб, єдиного податку, податку на прибуток підприємств і ПДВ, передбаченого законом №962.

Зупинимося на оподаткуванні бюджетного гранту, який надається фізичним особам-підприємцям, оскільки будь-яка юридична особа має бухгалтера, що може без проблем розібратися з особливостями його оподаткування.

Перш за все розглянемо порядок оподаткування грантів, отриманих фізичними особами-підприємцями до затвердження КМУ переліку надавачів бюджетних грантів. Цей порядок також застосовується до грантів, які не відповідають поняттю «бюджетний грант».

У зв’язку з тим, що такий грант не включається в доходи фізичних осіб-підприємців, то він оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18%. Крім того, з такого гранту утримується військовий збір у розмірі 1,5%. Слід зазначити, що в цьому разі податковим агентом отримувача гранту є надавач гранту, який утримує податок і військовий збір при його нарахуванні (виплаті).

Якщо ж на момент отримання бюджетного гранту КМУ затвердив перелік надавачів бюджетного гранту, то отримувачі грантів можуть застосувати особливий порядок оподаткування податку на доходи фізичних осіб.

Для запровадження особливого порядку оподаткування бюджетного гранту запропоновані дві новації.

По-перше, бюджетний грант виключили з доходів фізичних осіб-підприємців, що дало можливість оподатковувати бюджетний грант як дохід фізичної особи. Для цього пункт 177.3 статті 177 ПКУ доповнили пунктом 177.3.2, що дозволило не включати бюджетного гранту в дохід фізичної особи-підприємця на загальній системі оподаткування, а з доходів фізичної особи-підприємця — платника єдиного податку виключили дохід у вигляді бюджетного гранту (підпункт 1 пункту 291.1 статті 291 ПКУ).

По-друге, бюджетний грант не включили до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи (статтю 170 ПКУ доповнили пунктом 170.7-1 «Оподаткування бюджетного гранту»), що дало змогу не оподатковувати його податком на доходи фізичних осіб. А якщо немає податку на доходи фізичної особи, то з бюджетного гранту не утримується військовий збір.

Після ознайомлення із системою оподаткування бюджетного гранту, отриманого фізичною особою-підприємцем, виникає таке запитання.

Якщо грант, отриманий фізичною особою-підприємцем, оподатковується як дохід фізичної особи, то чому б його не отримувати фізичній особі? Навіщо город городити?

Є кілька причин, через які бюджетний грант надається саме фізичним особам-підприємцям.

По-перше, в деяких випадках бюджетні гранти надаються тільки суб’єктам господарювання, до яких належать фізичні особи-підприємці.

По-друге, фізична особа-підприємець може здійснювати певні види економічної діяльності, яких фізична особа здійснювати не може, наприклад, видавничу діяльність.

По трете, для виконання складних творчих проєктів залучається команда виконавців, яку зазвичай очолює автор проєкту. У зв’язку з тим, що такі творчі проєкти в деяких випадках мають разову реалізацію, то створювати під нього юридичну особу недоцільно.

Щоб податковому агенту життя медом не здавалося, його зобов’язали вносити в податковий розрахунок (форма №1ДФ) відомості про укладені договори з надання бюджетних грантів та їх умови.

Слід зазначити, що на сьогодні в податковому розрахунку цю інформацію розмістити неможливо, оскільки формою №1ДФ цього не передбачено. Оскільки цей розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий період) протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу, то Міністерству фінансів України треба, не зволікаючи, доопрацювати форму №1ДФ.

А отримувачам грантів слід пам’ятати, що при нецільовому використанні бюджетного гранту кошти доведеться повернути або відобразити суму бюджетного гранту в складі річного оподатковуваного доходу за відповідний звітний період і подати річну податкову декларацію, та самостійно сплатити податок з таких доходів.

Більше статей Володимира Коноваленка читайте за посиланням.