UA / RU
Підтримати ZN.ua

Війна зі «скрутками»?

Секрет перевиконання планів податкового наповнення бюджету-2020 криється в сплаті бізнесом ПДВ двічі, бо кожна друга податкова накладна блокується безпідставно.

Автор: В’ячеслав Черкашин

Трохи історії. Кінець 2016 року ознаменувався ще однієї віхою в адмініструванні податку на додану вартість — Законом №1797 із благозвучною назвою «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні» було впроваджено механізм позасудового блокування податкових накладних, або скорочено — СМКОР (Система автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригувань критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригувань у Єдиному реєстрі податкових накладних). Нова система моніторингу мала запобігати схемам уникнення сплати ПДВ, які одержали назву «скрутки» (або схемний/фіктивний ПДВ) і досягали в той час (2017 рік), за деякими оцінками, 1 млрд грн на місяць. Однак «доборолися» до того, що, за даними, озвученими влітку поточного року на засіданні тимчасової слідчої комісії парламенту, сума фіктивного ПДВ наприкінці 2019-го — на початку 2020 року в середньому становила 2,5 млрд грн на місяць. Із травня поточного року фіскальна влада оголосила війну «скруткам», і останнім часом українське суспільство чує про значні успіхи на цьому напрямі: за січень—вересень поточного року, за даними Податкової служби, платежі з ПДВ зросли порівняно з аналогічним періодом минулого року на 24,9 млрд грн.

Спробуємо дати оцінку тому, що відбувається.

Протягом травня—вересня поточного року від блокувань (наростаючим підсумком) постраждали 80,2 тисячі платників ПДВ, було зупинено реєстрацію 649,6 тисячі податкових накладних/розрахунків коригувань (ПН/РК) на загальну суму 7,47 млрд грн (див. табл. 1).

Для більшого розуміння отриманих даних і ступеня агресивності роботи СМКОР порівняємо їх із результатами роботи системи моніторингу за чотири аналогічні (п’ятимісячні) проміжки часу (див. табл. 2), а саме:

— початкового впровадження системи моніторингу (за серпень—грудень 2017 року), або умовно «СМКОР 1.0»;

— м’якшої версії системи, що стартувала з 22 березня 2018 року (для аналогії беремо за травень—вересень 2018-го), або «СМКОР 2.0»;

— за аналогічний період минулого року (за травень—вересень 2019 року), або «СМКОР 2019»;

— за період, що передував початку війни зі «скрутками» (за грудень 2019-го — квітень 2020 року), або «СМКОР попередники».

Також спробуємо оцінити ступінь ефективності роботи автоматизованого моніторингу (ключове слово — автоматизований, тобто без особистої участі податківців). Це дозволяють зробити результати роботи центральної та регіональних комісій контролюючого органу, які розглядають скарги платників податків на факти блокування податкових накладних/розрахунків коригувань (див. табл. 3).

Аналіз отриманих даних говорить про таке:

Таким чином, система блокування податкових накладних:

Можливими рішеннями при такому доопрацюванні можуть бути:

Збереження такої агресивної політики адміністрування і збору податку на додану вартість руйнівне для економічної активності та відновлення економіки загалом, призводить до тимчасового вилучення в тисяч компаній обігових коштів, що в умовах глибокої кризи стає причиною сотень банкрутств і втрати десятків тисяч робочих місць.

Більше статей В’ячеслава Черкашина читайте тут.