UA / RU
Підтримати ZN.ua

Україна: на шляху до нової якості дорожньої інфраструктури

Буде побудовано, реконструйовано і відремонтовано 1400 км доріг. Для проведення дорожніх робіт і будівництва мостів у 2013 р. виділяється 4,4 млрд грн.

Автор: Олександр Вілкул

Стан доріг - одне з найбільш обговорюваних питань у суспільстві, одне з найважливіших для нього. І не лише тому, що дороги - це "товар", який так чи інакше "споживають" усі без винятку. А й тому, що від стану дорожньої інфраструктури залежать і безпека кожного з нас, і розвиток країни.

Мережа автомобільних доріг хорошої якості може збільшити ВВП нашої країни на 5%. Для України це актуально вдвічі: наше географічне положення робить розвиток логістичного потенціалу одним із першочергових завдань держави.

Я об'єктивно оцінюю становище: ситуація в дорожньому господарстві України складна. Але разом з тим переконаний: сьогодні ми можемо і повинні змінити ситуацію докорінно. Для цього було розроблено Концепцію розвитку дорожньої галузі України. У ній викладено причини нинішньої ситуації та запропоновано варіанти подальших кроків. Тож справа за реалізацією.

Точка відліку. Чому сьогодні у нас погані дороги?

Трохи фактів. Довжина дорожньої мережі в Україні - 429 тис. км. З них "Укравтодор" обслуговує 40% доріг (169 тис. км). За решту - а це 259 тис. км комунальних доріг (усі дороги в населених пунктах) - несе відповідальність місцева влада: міські, районні і сільські ради (див.схему).

Коли говорять про поганий стан доріг в Україні, не враховують надзвичайно важливого чинника - комплекс проблем дорожнього господарства складався роками і десятиліттями. І розв'язати їх можна лише з допомогою системного підходу.

Судіть самі. 80% українських доріг побудовано в 60–70-х роках минулого століття. При цьому кількість автомобілів із 60-х зросла практично вдесятеро. Лише 37% доріг - з асфальтобетонним і цементно-бетонним покриттям. Тільки 1,6% українських доріг - першої категорії (з двома і більше смугами в кожному напрямку, що мають більшу пропускну здатність і швидкість руху). За останнє десятиліття мережа доріг збільшилася всього на 1% (1,6 тис. км).

І головне. Станом на початок року 97% доріг, відповідно до діючих міжремонтних періодів, потребують капітального ремонту.

88% доріг спроектовано під навантаження на вісь автомобіля максимум у 6 тонн. Тоді як сучасний вантажний автотранспорт має навантаження 11,5 тонни на вісь. При цьому, за оцінкою експертів, 30–40% великовантажних автомобілів виїжджають на дороги з наднормативним завантаженням. У результаті доводиться констатувати більшу "втому" українських доріг. На багатьох із них надпроектне навантаження призвело до руйнування не лише покриття, а й фундаменту.

Не менш серйозна ситуація і з мостами. Майже чверть із 16 тис. мостів побудовано в довоєнний період (3,5 тис.). Ще майже 60% - у 50–70-х роках минулого століття (9,2 тис.).

На сьогодні 12% мостів (1,87 тис.) потребує термінового ремонту. Крім того, у десятках місць необхідно побудувати нові мости або створити нові розв'язки на існуючих.

Таким є стан дорожньої інфраструктури сьогодні. Очевидно, що це призводить до зниження конкурентоспроможності країни, перешкоджає розкриттю логістичного потенціалу України повною мірою. Саме з цієї точки ми починаємо свою роботу.

Що слід зробити?
Концепція розвитку дорожньої галузі

24 квітня 2013 р. на засіданні Кабінету міністрів було презентовано Концепцію розвитку дорожньої галузі. Вона була розроблена на підставі аналізу реального стану справ і з урахуванням найкращих світових практик. У її розробці брали участь вітчизняні і зарубіжні експерти. У концепції було визначено базові вектори розвитку дорожнього господарства. Серед них - упровадження сучасних технологій будівництва доріг, створення ефективної системи управління галуззю і залучення інвестицій на основі державно-приватного партнерства. Зупинюся на цих напрямах докладніше.

Впровадження сучасних технологій будівництва

Сьогодні ми ведемо роботу з прийняття нових стандартів будівництва, ремонту та утримання доріг. Необхідно розвивати вітчизняну науку з розробки спеціальних присадок для асфальтобетонних сумішей. Треба контролювати використання вже запроваджених сучасних стандартів, у тому числі кубоподібного щебеню.

Розмітка має вказувати габарити руху, а не стиратися у перші півроку. Повинні створюватися системи поглинання шуму руху на автомагістралях.

Усе це підвищить і якість дорожнього полотна, і безпеку руху.

Створення ефективної системи управління галуззю і персоналізація відповідальності за стан доріг

Нинішня система управління автодорогами не відповідає стандартам провідних управлінських практик. Зокрема, сьогодні в системі "Укравтодору" зосереджено всі функції з поточного утримання автодоріг: планування, служби замовника, виконання і навіть контролю. Виходить, що підрядник контролює... сам себе!

Відсутнє довгострокове планування - гроші розподіляються на щорічній основі. Жоден проект, спрямований на будівництво доріг, не реалізований за принципом державно-приватного партнерства. При цьому в Європі за таким принципом будується понад 30% доріг.

Ми пропонуємо нову модель управління з такими ключовими позиціями:

- Затвердження довгострокової комплексної програми розвитку автомобільних доріг на 2013–2018 рр. з виокремленням чітких пріоритетів.

- Впровадження довгострокових договорів на утримання доріг з передбаченням чіткого плану фінансування, програми робіт і стандартів якості. На першому етапі можуть бути реалізовані пілотні проекти в регіонах.

- Реорганізація АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" шляхом створення регіональних компаній, керованих місцевою владою.

- Передача з фінансуванням 117 тис. км доріг місцевого значення від "Укравтодору" у сферу відповідальності обласних адміністрацій, закріплення відповідальних за кожною дорогою в регіоні, забезпечення публічності інформації.

- Зосередження планування у Міністерства інфраструктури, яке у діалозі з місцевою владою повинне забезпечити ефективне управління дорожнім господарством з урахуванням потреб регіонів.

- Запровадження контролю за якістю виконання робіт через Укртрансінспекцію.

- Переведення доріг державного значення, які є складовими транзитних коридорів, у першу категорію та організація обходів (об'їзних) населених пунктів.

- Щодо доріг місцевого значення - закріплення відповідальності регіонів і створення довгострокових планів з поліпшення стану дорожніх мереж шляхом проведення капітальних і поточних ремонтів.

Ці заходи дадуть змогу чітко розділити функції між органами, усунути дублювання, розподілити функції замовника і виконавця робіт, ефективно планувати розвиток дорожньої мережі, особливо на місцевому рівні. А також задовольнити потреби регіонів у якісних дорогах і підвищити ефективність використання бюджетних коштів.

Крім того, необхідно розробити комплекс адміністративних заходів, які сприятимуть збереженню дорожнього покриття. Зокрема, впровадити в Україні європейську систему контролю над ваговими нормами та оплату за користування дорогами для вантажного транспорту з навантаженням на вісь 11,5 тонни. Ці кошти підуть на обслуговування і будівництво доріг. Також потрібно посилити відповідальність і збільшити штрафи за перевищення вагових норм великовантажними автомобілями. При цьому легковий автотранспорт і невеликі вантажівки не повинні платити нічого.

Створення прозорої системи фінансування будівництва і ремонту доріг

Сьогодні на фінансування дорожнього господарства виділяється 4,8 тис. дол. на кілометр. Це катастрофічно мало навіть порівняно з Білоруссю (у 2,7 разу більше, ніж в Україні) і Польщею (в 3,6 разу), не кажучи вже про Францію і Німеччину, які виділяють на кілометр дороги в 9–10 разів більше, ніж ми.

Для того щоб виправити ситуацію і поліпшити якість доріг, потрібно щонайменше 40 млрд грн щороку. У тому числі близько 26,5 млрд грн на дороги державного значення, 3,5 млрд грн на дороги місцевого значення і близько 10 млрд грн на комунальні дороги.

У 2013 р. затверджений бюджет на роботи з будівництва, реконструкції та утримання доріг становив 16,9 млрд грн.

Розкриття транзитного потенціалу України

Наша країна має колосальний транзитний потенціал. Ключові транзитні потоки збігаються з основними внутрішніми артеріями і йдуть у чотирьох напрямках. Однак в Україні немає жодного транспортного коридору, який по всій довжині складається з доріг першої категорії.

Потік північ-південь забезпечує 46% транзитного товарообігу. На цьому маршруті тільки близько 50% доріг першої категорії. Потік схід-захід - 24% транзиту, частка доріг першої категорії - близько 25%.

Потік із Чорноморського басейну в Східну Європу і Росію - 20% транзитного товарообігу. Частка доріг першої категорії - близько 3%.

І ще менша частка доріг першої категорії - близько 2% на маршруті південний захід - південний схід, що забезпечує 3% товарообігу.

Тому створення якісних доріг першої категорії - один із наріжних каменів розвитку логістичних можливостей країни. І у вирішенні цього питання закладено великий інвестиційний потенціал.

Першочергові кроки: 2013–2014

На підставі прийнятої концепції ми затвердимо довгострокову програму розвитку автомобільних доріг. У ній згідно з даними аналізу і прогнозування інтенсивності транспортних потоків і завантаження магістралей буде визначено чіткі пріоритети з розвитку транспортних коридорів і доріг місцевого значення. До розробки детального плану розвитку доріг буде залучено вітчизняних експертів і світові консалтингові компанії.

При прийнятті рішення організаційні зміни можливі вже у 2013 р., а початок реалізації програми - у 2014-му (після ухвалення держбюджету-2014). Це забезпечить збільшення фінансових ресурсів для розв'язання проблем галузі і сприятиме розвитку транзитного потенціалу України.

Описане вище - це стратегія. Але дуже багато буде зроблено вже у 2013 р.

Що буде зроблено
у 2013 р.?

Цього року ми домоглися фінансування близько 600 об'єктів дорожньої інфраструктури. Це означає, буде побудовано, реконструйовано і відремонтовано 1400 км доріг. Для проведення дорожніх робіт і будівництва мостів у 2013 р. виділяється 4,4 млрд грн.

Триватимуть роботи на найбільшому інфраструктурному проекті України - будівництві автотранспортної магістралі з двома мостами через річку Дніпро в Запоріжжі. Буде побудовано частину естакади, встановлено опори і металоконструкції. Очікуваний час здачі першого пускового комплексу об'єкта - 2014 р.

Будуватимуться об'їзні дороги навколо семи міст України (Сімферополя, Лубен, Дніпропетровська, Рені, Знам'янки, Донецька, Дунаївців).

Цього року закінчиться реконструкція ділянки 13,7 км автодороги Донецьк-Дніпропетровськ і почнеться реконструкція ділянки автодороги Донецьк-Луганськ. Буде проведено капітальний ремонт ділянки завдовжки 34 км автодороги Київ-Ковель-Ягодин і капітальний ремонт ділянки завдовжки 57 км дороги Київ-Харків-Довжанський (між Полтавою і Лубнами). І це лише ключові проекти.

Сьогодні ми перебуваємо тільки на початку шляху до системного розв'язання проблем дорожнього господарства в Україні. Але перші кроки вже зроблено. Тепер важливо зберегти взятий темп, зробити акцент на структурних змінах, впровадженні нових технологій будівництва і нових систем управління дорожнім господарством. Головне, мабуть, у тому, що інфраструктурний розвиток сьогодні є одним із державних пріоритетів. Саме це допоможе нам досягти намічених цілей і здійснити ривок у розвитку інфраструктури, який сьогодні такий необхідний Україні.

Раніше я говорив, що інвестиції в Україну прийдуть по хороших дорогах. Сьогодні я впевнений, що інвестиції прийдуть в Україну разом із хорошими дорогами. Потенціал галузі обчислюється мільярдами гривень, які увіллються у вітчизняну економіку. А це нові робочі місця, заробітні плати, розвиток суміжних галузей. Від цього виграє і інвестор, що вкладає в затребувану інфраструктуру, і українці, які повинні отримати якісні дороги.