UA / RU
Підтримати ZN.ua

Фондовий ринок таки заживе по-новому?

Законопроект, що змінює правила оподаткування на ринку цінних паперів, можуть ухвалити до кінця цього року

Автор: Олександр Дубинський

Обіцянка впливового члена фінансово-банківського комітету Верховної Ради (що потрапила в об’єктив фотокамери) відомому фондовику спробувати до кінця року стримувати ухвалення змін до Податкового кодексу щодо оподаткування операцій із цінними паперами, скоріш за все, виконана не буде. Парламент на всіх парах готує до розгляду законопроекти №11284 і 11285, щоб прийняти їх у цілому.

Це потрібно для того, щоб запустити запропонований податківцями так званий нульовий варіант - порядок, за якого всі накопичені до 1 січня 2013 року збитки за операціями з цінними паперами буде обнулено. А до нового фінансового результату від угод із цінними паперами застосовуватимуться загальні правила оподаткування (облік у валових витратах 25% від’ємного фінансового результату від операцій зі ЦП) із кількома винятками.

Ключові нововведення -нижчий, 10-відсотковий, податок на прибуток від операцій із біржовими цінними паперами. А також зниження вдвічі (з 3 до 1,5%) акцизу з обороту за операціями з усіма позабіржовими паперами. За винятки ж із загальних правил оподаткування нині йде активний торг.

У розпорядженні DT.UA опинився перелік поправок, підготовлених різними лобістськими групами. Їх зведено в один документ, який під час другого читання податкових законопроектів виноситиме на обговорення парламентаріїв нардеп із групи Ахметова Юрій Воропаєв.

Для початку нагадаємо суть питання, навколо якого зчинилася буча. За даними Нацкомісії з цінних паперів і фондового ринку, загальний обсяг позабіржових операцій із цінними паперами (векселями й акціями) за підсумками 2011 року становив близько 1 трлн. грн.

Порівнянні з розміром номінального ВВП обсяги укладених договорів з такими ЦП податківці вважають наслідком схем з накачування капіталу, обготівковування коштів і оптимізації оподаткування.

Підстава для таких висновків лежить у законодавстві, яке регулює облік фінансових результатів від операцій із ЦП. Починаючи з 1997 року в Україні різко відрізнявся податковий облік операцій із цінними паперами та фінансовий, бухгалтерський. Відмінність полягала в тому, що інвестор міг реінвестувати отриманий фінансовий результат від торгівлі ЦП без податків. Наприклад, у такий спосіб можна було скільки завгодно довго здійснювати операції з накачування вартості позабіржових (що не мають лістингу й біржового курсу) цінних паперів, щоб потім вкласти сформовану додатну фінансову різницю в капітал, фактично надуваючи його.

Поділ обліку фінансового результату цінними паперами на біржові й небіржові операції податківці просунули поки що тільки для фізосіб - із моменту набрання чинності Податковим кодексом таку норму було закладено в його 170-ту статтю.

Законопроектами №11284 і 11285 ця практика переноситься й на угоди юросіб, доходи яких від операцій з біржовими паперами обкладатимуться податком на прибуток в 10%, а позабіржові - податком з обороту в 1,5%. «Є прозорий ринок, операції на якому проводять професійні оператори, і ціноутворення на цьому ринку дуже прозоре», - пояснював мотивацію законодавця член НКЦПФР Олексій Петрашко.

При цьому в силу вступає так званий нульовий варіант: від’ємний фінансовий результат від операцій із ЦП, сформований до 1 січня до 2013 року, не включається в базу оподаткування. Таким чином, вирішується проблема листа Податкової служби, яка вимагала відносити на від’ємний фінансовий результат від операцій із ЦП тільки 25% збитків за ними (а цей лист розбурхав учасників фондового ринку). «У фінансовому результаті сидять як прибутки, так і збитки, так і вартість цінних паперів. Розділити тепер усе це, накопичене за 15 років, неможливо; і все одно немає механізму так оподаткувати, навіть якщо ми виокремимо ці прибутки. Якщо ми приходимо до нульового результату, то податкова тепер не може, це їй невигідно, претендувати на те, щоб 2012 року платники податків віднесли 25% збитків з існуючої нині декларації. Якщо в ДПСУ це вимагатимуть, то тоді наступного року прибуток від операцій із ЦП буде зменшено ще на 25%, тільки вже від ціни паперів. Тому цей лист після того, як ухвалять такий закон, умре природною смертю», - упевнений в.о. голови правління «Креді Агріколь Банк» Євгенія Чемерис.

Примітно, що податківці, які є авторами законопроектів, погодилися на низку пропозицій, висловлених учасниками фінансового ринку. У підготовленому до другого читання законопроекті, за даними DT.UA, виключено з оподатковуваної бази операції з ліквідними ЦП (папери, емітовані державою, ЦП нерезидентів і внески до статутних фондів ТОВ і ЗАТ). Крім того, операції з емісії та погашення ЦП теж не є об’єктом оподаткування.

«При внесенні пропозицій із запровадження податку з обігу по операціях із ЦП було проаналізовано та враховано звітність усіх основних учасників фондового ринку, зокрема основних інвесторів, які здійснюють операції з інвестування через ЦП.

В опрацюванні законодавчої ініціативи брали активну участь саме представники бізнесу, а також саморегульовані організації, що представляють інтереси різних фінансових та інвестиційних ринків (банки, страховики, торговці ЦП, великі промислові підприємства і холдинги), пропозиції яких максимально врахували в редакції законопроекту, який виноситься на друге читання», - повідомили DT.UA у прес-службі ДПСУ.

У переліку поправок, які має намір запропонувати до законопроектів Юрій Воропаєв, пропонується визначити, що витрати, понесені платниками податків при купівлі цінних паперів до 1 січня 2013 року, у повному обсязі враховуватимуться при продажу таких цінних паперів у новому році. При цьому статус ЦП (біржові або позабіржові) визначатиметься їхнім станом не на момент купівлі в попередніх періодах, а на момент продажу.

Таким чином, щоб уникнути податку з обороту позабіржових ЦП, учасники фінансового ринку стимулюватимуться до виведення цих паперів на біржу. При цьому взаємозаліковувати прибуток і збитки від операцій з позабіржовими та біржовими паперами законодавець забороняє.

Водночас щодо інших норм законопроекту, за даними видання, все ще тривають торги, бо фондовики не до кінця задоволені запропонованими нормами. «Давайте почитаємо останню редакцію змін до цього проекту. З-під акцизного збору виводяться не всі біржові угоди. Так, норма про 0% податку від продажу цінних паперів, за якими розраховується біржовий курс, викликає побоювання, бо не щодо всіх угод курс може нині розраховуватися. І є норми, згідно з якими описано, як розраховується біржовий курс. Якщо навіть якийсь інвестор абсолютно ринково захоче купити якийсь папір, що не є ліквідним, і укладає таку угоду на біржі, може виявитися, що ця угода не є підставою для встановлення біржового курсу. Таким чином, інвестор купив на біржі за біржовою ціною, але він попаде на 3% (тепер, виходить, 1,5%. - О.Д.). Тому проблем ще багато», - говорить голова правління «Української біржі» Олег Ткаченко.