Нещодавно на білоруській авіаційній базі Мачуліщі комерційним дроном було пошкоджено російський літак А-50. Це викликало максимально позитивну реакцію як в українському інформаційному просторі, так і закордоном. Причиною для цього є вкрай важливе значення таких бортів для армії окупантів.
Літаки дальнього радіолокаційного виявлення (ДРЛО) є надзвичайно цінними засобами сучасних збройних сил. Вони дозволяють ВПС, які їх використовують, мати перевагу над іншими силами, що розгортають літаки в повітряному просторі.
Система раннього повітряного попередження та контролю базується на бортовій радіолокаційній системі, встановленій на літаку. Головним її завданням є виявлення далеких повітряних цілей. Ці системи можуть бачити запуски як крилатих чи балістичних ракет, так і роботу протиповітряної оборони.
У випадку Росії, літаки ДРЛО використовуються для виявлення української протиповітряної оборони та боротьби з нею. Здебільшого під час ракетних ударів борти радіолокаційного виявлення піднімаються в повітря та фіксують запуски ППО.
Таким чином, під час наступних запусків ворог вже знає розташування українських зенітних засобів та може обійти їх. Також може бути нанесений удар по самій ППО, хоч це і є набагато складніше, тому що україські військові дуже швидко переміщуються, знаючи про таку небезпеку.
На озброєнні російських військово-космічних сил стоїть один тип літаків ДРЛО - А-50. Станом на 2010 рік, у складі ЗС РФ перебувало 26 повітряних суден даної моделі. Точна кількість боєздатних А-50 на даний момент невідома, однак вона суттєво нижча за попередню цифру. За даними моніторингової групи "Бєларускі Гаюн", російські ВКС мають 9 таких літаків на озброєнні.
Такі борти базуються на шасі радянських вантажних Ил-76. Вони розроблені ще у 80-х роках ХХ століття та значно поступаються західним аналогам. Однак для коригування ракетних ударів А-50 повністю вистачає своїх технічних можливостей.
Функціонал літаків ДРЛО А-50:
- Виявлення та супровід повітряних цілей та кораблів.
- Оповіщення командних пунктів та автоматизованих систем управління про повітряну та надводну обстановку;
- Управління літаками винищувальної та ударної авіації при їх наведенні на повітряні, наземні та морські цілі;
- Організація повітряного командного пункту.
Технічні характеристики:
- Довжина: 48,27 м;
- Розмах крила: 50,5 м;
- Висота: 14,8 м;
- Площа крила: 300 м²;
- Злітна вага: 190 000 кг;
- Об’єм палива: 109 480 л.
Льотні характеристики:
- Крейсерська швидкість: 800 км/год;
- Практична дальність: 7500 км;
- Довжина розбігу: 1540 м;
- Довжина пробігу: 1050 м;
- Тривалість польоту: 9,3 год;
- Тягоозброєність : 0,34 кгс/кг.
Дальність виявлення:
- Бомбардувальники: до 650 км;
- Винищувачі: 300 км;
- Крилаті ракети: 215 км.
Пошкодження одного літака А-50 не призведе до суттєвих проблем у російській армії, адже для його заміни є інші борти. Однак сам факт успіху подібної операції з боку антиросійських, або ж проукраїнських сил, є дуже позитивним. Він показує низький рівень російської протиповітряної оборони на території Білорусі.