UA / RU
Підтримати ZN.ua

Країни Європи повинні взяти приклад з США та запровадити політику, що більше орієнтується на попит — Bloomberg

Проблеми Берліна добре відомі, але уповільнення зростання Італії вказує на довгий шлях Європи до економічного здоров'я.

Німеччина наближається до кінця кварталу, який вона хотіла б забути. Перші три місяці 2024 року, ймовірно, стали другим кварталом економічного спаду поспіль, а за підсумками року очікується незначне зростання або його відсутність. Її промисловий потенціал перетворився на пасив, попит все ще пригнічений, а світ, що деглобалізується, позбавив її таких важелів, як китайський експорт, дешевий російський газ і надійні гарантії безпеки з боку США. 

Нове занепокоєння доноситься також з інших країн єврозони. Такі країни залежні від торгівлі, зокрема Нідерланди та Ірландія, в останні роки були головними рушіями європейського зростання (можливо, у випадку з Ірландією це було оманливо), але зараз вони пригальмовують, повідомляє Bloomberg.

Читайте також: Німеччина наївна і повинна прокинутися від загрози з боку Росії — колишній керівник розвідки

Залишається останній великий лідер — Італія, де урядовці Мелоні кидають виклик похмурим прогнозам, очікуючи, що цього року валовий внутрішній продукт зросте приблизно на 1%. Це буде краще, ніж у Німеччині, Франції, Нідерландах, і відповідатиме показникам Італії, які вона демонструє з 2019 року, незважаючи на історію низького зростання, високого боргу та нестабільної політики. Поряд з Іспанією та Португалією, які після багатьох років кризи насолоджуються вищою конкурентоспроможністю та зростанням експорту, згідно з дослідженням ING (міжнародна нідерландська фінансова група), відновлення Італії стало поштовхом для Європи.

Проблема в тому, що є також ознаки поганого здоров'я, або те, що міністр фінансів Італії Джанкарло Джорджетті нещодавно назвав "болем у шлунку". Він мав на увазі "Супербонус" — податковий кредит на екологічну реконструкцію будинків у розмірі 110% від їхньої вартості, який спричинив великий ажіотаж на інвестиції в житлове будівництво і відіграв значну роль в Італії після пандемії.

Читайте також: Рівень життя в Німеччині різко впав після вторгнення Росії в Україну — The Guardian

Згідно з оцінками економіста Ніколя Гецманна, супербонус — на суму приголомшливих 107 мільярдів євро у вигляді відповідних інвестицій — додав до ВВП єврозони приблизно в 15 разів більше інвестицій в основний капітал італійського будівництва, ніж вся німецька економіка з кінця 2019 року. Але суть в тому, що Італія, швидше за все, сповільнить темпи зростання, ніж перевершить їх цього року, що посилює занепокоєння європейських чиновників щодо довгострокового розриву між економікою Європи та США, який цього року має зрости на 2%.

Енріко Летта, колишній прем'єр-міністр Італії, якого Брюссель залучив до написання звіту про майбутнє єдиного європейського ринку, минулого тижня забив на сполох з цього приводу. Розмови інвесторів про "м'яку посадку" мало що означатимуть у Європі з високим рівнем боргу та інфляції, яка не може забезпечити більшого зростання.

Читайте також: Вибори до Європарламенту повинні виявити найкраще в Європі, а не найгірше — Politico

"Як може виглядати кращий шлях до відновлення? Один з них полягає в тому, щоб Італія і Європа — досягли успіху у використанні фондів відновлення після пандемії, призначених для загоєння шрамів від Covid та інвестування в майбутнє", — повідомляє Bloomberg.

Рим витратив 45,7 мільярда євро, або менше половини отриманих коштів, що недостатньо. Європа має величезні інвестиційні потреби — в тому числі 620 мільярдів євро щорічно на кліматичний перехід — і більш успішне використання коштів, виділених на боротьбу з пандемією, означає більші шанси на запуск інших необхідних ініціатив, наприклад, на оборону. Це також більш ніж компенсувало б скорочення супербонусу, додавши потенційно 2,5% до зростання італійського ВВП до 2026 року.

Читайте також: Італія та Україна підписали угоду про гарантії безпеки

Європі також слід взяти приклад з Америки, запровадивши політику, що більше орієнтується на попит, для стимулювання споживання. Погана імплементація супербонусу не повинна затуляти очі на нинішнє хибне поєднання жорсткої монетарної політики та відсутності фіскальної підтримки в Європі, оскільки нові фіскальні правила ЄС, ймовірно, призведуть до скорочення державних інвестицій, що не є ідеальним варіантом з огляду на потребу Європи стати більш геополітично незалежною.