UA / RU
Підтримати ZN.ua

Жах піде на спад

Напередодні Великодня валютний курс пішов униз, втративши дві-три гривні за кілька днів. Багато хто почав видихати. Однак, крім самого значення курсу, важливі стабільність, прогнозованість і впевненість. Із цим поки що важко. Як немає й упевненості в стабільності цін на нафту, які у квітні нагадали про своє вміння зростати.

Автор: Сергій Куюн

Інакше як жахом ціни на українських бензоколонках назвати не можна. Навіть ті, хто професійно працює в цій галузі, спокійно на це дивитися не можуть. Якщо споживач за останні кілька тижнів побачив 13, 14, 15 грн за літр бензину А-95, то в оптовиків перед очима пронеслися досі небачені 17, 18 та 20 тис. грн за тонну.

Штурмує нові висоти й дизельне паливо, якому додатковий стимул до зростання додало підвищення з квітня вдвічі ставок акцизного збору. Причина, як і раніше, одна - девальваційна, яка б'є прямим наведенням по імпорту. Але нині всіх більше цікавить інше запитання: чи повернуться ціни на колишній рівень, якщо ситуація на валютному ринку зміниться, тобто стабілізується?

"Ми перестали поставляти після того, як долар перевалив через 12 грн, - каже один із невеликих оптових трейдерів. - Але ще раніше, коли ціна на солярку сягнула 13 грн/л, перестали купувати аграрії".

За умов валютного ралі робота продавців імпортного палива втратила сенс: при продажу з непоганою гривневою маржею її згодом не вистачало навіть на придбання валюти для чергової поставки аналогічного обсягу палива. "Сидимо тепер, чекаємо", - описує постачальник поточне заняття абсолютної більшості оптовиків.

Трохи краща ситуація у великих компаній, які самі є імпортерами ресурсу. Вони бачать увесь ланцюжок і, відповідно, мають можливість оперативно коригувати (у нашому випадку - підвищувати) ціни. При цьому за умов великої конкуренції в роздробі та описаного зниження кількості пропозицій в опті саме в оптовій ланці сьогодні формується весь прибуток. Це проілюстровано тим, що вже скоро місяць, як оптові ціни перевищують роздрібні. Для тих станцій, у яких немає прямих поставок, це означає одне - кожен проданий літр приносить нові збитки.

Тим часом в Антимонопольному комітеті України вважають інакше. Відомство закликало найбільших гравців ринку привести ціни у відповідність із ринковими, обвинувативши торговців у завищенні ціни на 1 грн/л. Ця заява поповнила список подібних непродуманих кроків, якими так буяють рішення чиновників різних рангів. За умов, коли трейдери масово відмовляються від подальших поставок, перспектива претензій з боку АМКУ може додатково прорідити ряди тих небагатьох, хто залишився.

У зв'язку з валютною та загалом економічною кризою система забезпечення ринку паливом почала давати збої. Наприклад, поставки бензину в першому кварталі 2014 р. виявилися нижчими за торішній рівень на 15%, дизельного палива - на 12,5%. При цьому реальна картина ще гірша: у березні поставки дизпалива знизилися на 20% (бензину - на 11%). Отже, порівняно спокійний квартальний результат зумовлений накопиченням обсягів узимку, які з активізацією весняного попиту почали активно вимиватися. Посівна проходить фактично на межі, хоча підвищення цін на паливо очевидно підкоригувало обсяг робіт і, природно, не в кращий бік.

За таких умов придумувати нові "страшилки" у вигляді заяв АМКУ дуже небезпечно. Тим паче, що діагностування ціноутворення на паливному ринку може провести навіть любитель, не кажучи вже про "зубрів" з Антимонопольного комітету. Як неодноразово зазначалося раніше, через цілковиту залежність від імпорту енергоносіїв, а також номінування акцизів на нафтопродукти в євро бензин і дизельне паливо в Україні є на 90% валютним товаром. (Залишок у 10% припадає на логістику, експлуатаційні витрати АЗС і прибуток.) Тому зіставлення цін на паливо у валюті в цьому разі правильне та показове.

Упродовж 2013 р. вартість бензину А-95 у середньому становила 1,33 дол./л, дизпалива - 1,24 дол./л. Тоді як минулого березня цей показник для А-95 і ДП становив 1,23 та 1,11 дол./л відповідно. У квітні ціни вже не встигали за курсом: за 15 днів квітня ціна на бензин дорівнювала 1,14, на дизпаливо - 1,09 дол./л. Врахуємо також, що у квітні було збільшено акцизний збір на дизпаливо, який додав до кожного літра 0,07 дол. (в Україні акциз установлений у євро). Іншими словами, при збереженні міжбанківського курсу 13 грн за долар вартість бензину А-95 досягла б 17,30 грн/л, дизпалива - 17,0 грн/л.

Напередодні Великодня валютний курс пішов униз, втративши дві-три гривні за кілька днів. Багато хто почав видихати. "Що літр дорожче, то важче його продати, то менше клієнтів. А дохід на літрі фіксований, - каже керівник мережі "КЛО" В'ячеслав Стешенко. - Висока ціна невигідна нікому, ні споживачу, ні нам, ні уряду". Він вважає, що нормалізація обстановки на валютному ринку неминуче вплине на ціни. Такої самої думки дотримуються й інші опитані учасники ринку. Однак, крім самого значення курсу, важливі стабільність, прогнозованість і впевненість. Із цим поки що важко. Як немає й упевненості в стабільності цін на нафту, які у квітні нагадали про своє вміння зростати.

Юрій Шило, заступник генерального директора ПП "Надія":

"На вартість палива в основному впливає цінове котирування на зовнішніх ринках і курс валюти. Зростав не тільки курс, також на 50 дол. збільшилася вхідна ціна. На сьогодні склалася ситуація, за якої оптові ціни вищі за роздрібні. Першим на зниження курсу має відреагувати опт. При такому сценарії роздрібні ціни, найшвидше, якийсь час залишатимуться в межах існуючого діапазону. У разі подальшого зниження оптових цін змінюватиметься й роздрібна вартість нафтопродуктів".

Олена Хілієнко, генеральний директор мережі АЗС "Паралель":

"Ми робимо все можливе, щоб стримати зростання цін на нафтопродукти, які ми реалізовуємо, настільки, наскільки це можливо за нинішніх економічних умов. Сьогодні на нашу цінову політику впливає низка негативних чинників, головний з яких - зростання курсу долара і євро, тому що наша компанія закуповує нафтопродукти в європейських виробників за валюту. З початку січня 2014 р. вартість долара зросла з 8,23 до рекордних 13 грн. Крім того, котирування нафтопродуктів на світовому ринку у 2014 р. теж показували зростання. Посилилося й податкове навантаження на паливо, зокрема, з 1 квітня були підвищені ставки акцизу на дизельне паливо Євро-5 із 46 до 98 євро/т, а також екологічного збору, запроваджений додатковий збір на здійснення валютних операцій. Усі ці фактори призвели до подорожчання палива, яке ми спостерігаємо сьогодні.

Ми щиро поділяємо стурбованість споживачів і так само, як і вони, зацікавлені в якнайшвидшій стабілізації ситуації з цінами на нафтопродукти. Ми готові повернути ціни на стелах своїх АЗС на колишні позиції, щойно на ринку з'являться для цього хоч якісь економічні передумови".

Коментар мережі АЗС WOG:

"Наша компанія повною мірою поділяє стурбованість населення зростанням цін на нафтопродукти. У свою чергу, ми хочемо пояснити причини підвищення вартості пального.

Мережа АЗК WOG купує для своїх клієнтів нафтопродукти європейської якості лише за кордоном. Тому на ціну пального впливають курс валюти і податки. За останні три місяці курс долара виріс майже на 4 грн (з 8 до 12 грн). Крім цього, з 1 квітня майже вдвічі було збільшено акцизний податок на дизельне паливо, через що воно має зрости в ціні ще на 65–70 коп. (за літр пального).

Водночас компанія WOG підвищила вартість бензину не на ринкові 4, а лише на 3 грн, а дизельного палива - не на 5, а лише на 4 грн. Ми не зацікавлені в зростанні вартості нафтопродуктів і першими готові знизити ціни, як тільки почне знижуватися курс долара".