В уряді готуються здійснити широкомасштабні реформи ринку природного газу. Зміни торкнуться передусім видобутку газу в Україні та цін на нього для домогосподарств. Реформувати газовий ринок, схоже, спочатку буде Мінфін. Без участі представників нафтогазової галузі, тобто без урахування інтересів видобувних компаній, у тому числі державної "Укргазвидобування".
Очікується, що ціна на газ для населення становитиме від 3600 до 7128 грн/тис. кубометрів (без урахування ПДВ) залежно від обсягів споживання. При цьому для державної компанії "Укргазвидобування" закупівельну ціну на газ Мінфін має намір підвищити з 349 грн (без ПДВ) до 1590 грн, а рентну плату збільшити з 20 до 70%.
Йдеться про 12,8–15,1 млрд кубометрів річного видобутку ПАТ "Укргазвидобування" - власного видобутку та на умовах договорів про спільну діяльність. Це третина всього споживання в країні та майже весь ресурс, який забезпечує потреби населення в природному газі.
Підвищення ціни на природний газ для домогосподарств планувалося давно (див. DT.UA від 19 лютого 2015 р.). Співгромадян до такого стресу інформаційно готували, як уміли. Але запропоновані "реформи" ціни газу для "Укргазвидобування" стали цілковитою несподіванкою, у тому числі для менеджменту цієї на 100% держкомпанії, корпоративними правами якої управляє НАК "Нафтогаз України". Зміни ставки ренти на природний газ, який видобувається цією держкомпанією, з 20 до 70% розробляв Мінфін. Фактично компанію "Укргазвидобування" ставлять перед фактом. Хоча яка це тепер компанія - у плані комерційному та розвитку?..
Латання "газової" діри "Укргазвидобуванням"?
Міністр фінансів Наталія Яресько оцінила зростання доходів держбюджету-2015 від підвищення рентних платежів у 9 млрд грн. Крім держбюджету, у відносному виграші опиниться НАК "Нафтогаз України", яка є посередником у торгівлі газом між "Укргазвидобуванням" і населенням. За підрахунками Мінфіну, за такі посередницькі послуги (фактично за трейдерство на вітчизняному ринку газу) "Нафтогаз України" може одержати близько 17,3 млрд грн. Сумнівний прибуток, тим паче в нинішніх умовах.
При цьому в "Нафтогазі" вважають, що це лише частково може покрити його збитки від реалізації імпортного газу для населення, що накопичуються в першому кварталі 2015 р., і очікувані збитки від реалізації імпортного газу теплогенеруючим компаніям на виробництво теплоенергії для населення. Як повідомили DT.UA в "Нафтогазі України", за їхніми підрахунками, прибутки від реалізації газу "Укргазвидобування" дадуть можливість скоротити загальну суму збитків "Нафтогазу" за цими двома категоріями споживачів до 42 млрд грн 2015-го, без урахування неплатежів. Сумнівний прибуток, особливо в нинішніх умовах.
Паралельно зі збільшенням ставки рентної плати планується підвищити закупівельну ціну на газ, який видобувається "Укргазвидобуванням", з 349 грн (без ПДВ) до 1590 грн/тис. кубометрів. Таке рішення, нібито, має прийняти Національна комісія, яка здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Чому саме 1590 грн? "Укргазвидобування" не вважали за потрібне запитувати. Не "царська справа"?
Нацрегулятор 26 лютого встановив ціну для промислових споживачів і бюджетників: з 1 березня їм доведеться платити замість 5700 уже 8900 грн/тис. кубометрів (без урахування ПДВ, цільової надбавки, оплати транспортування, розподілу газу облгазами та безпосередньо поставки споживачу). "Нафтогаз" до цього подав регулятору заявку на ціну газу для зазначених вище споживачів у 11100 грн. Регулятор "оптимізував" витрати НАКу, зокрема, способом реструктуризації на кілька місяців. (З однієї кишені в іншу?)
Як позначиться призначення цін на газ регулятором на видобутку газу в Україні, насамперед "Укргазвидобуванням"? Ситуація з державним видобутком газу запущена до краю та вже давно потребує радикальних змін. Закупівельна ціна на газ не змінювалася з 2010-го й уже давно нижча за собівартість. Будь-які спроби щось змінити не знаходили підтримки ні в Міненерго (Міненерговугільпромі), ні в Кабміні, ні в Нацкомісії з регулювання в сфері енергетики (зараз - НКРЕКП). Останню серйозну спробу було зроблено "Укргазвидобуванням" у липні 2014 р. Держкомпанія представила проект розвитку, в якому, зокрема, пропонувала збільшити закупівельну ціну на газ власного видобутку з 349 до 800 грн/тис. кубометрів (без ПДВ). Сподівалися, що таке підвищення закупівельної ціни дало б фінансові ресурси для зростання видобутку газу. Але ця ідея не знайшла підтримки в уряду.
Девальвацією - по видобутку
Стрімка девальвація національної валюти за останні тижні й особливо дні призвела до того, що НАК "Нафтогаз України" закуповує газ найбільшої видобувної держкомпанії "Укргазвидобування" по 10 дол., що повністю підриває економіку цієї компанії. Навіть якщо закупівельну ціну буде збільшено до 1590 грн (без ПДВ), це лише 45 дол./тис. кубометрів - рівно стільки, скільки коштував газ при курсі
8 грн/дол. Тобто в доларах ціна на газ для "Укргазвидобування" взагалі не змінилася. Для порівняння: у лютому 2015 р. "Нафтогаз" імпортував природний газ із держав - членів ЄС і з РФ за ціною від 300 до 495 дол. (якщо не рахувати 100-доларової знижки).
Можна, звичайно, припустити, що власний видобуток не прив'язаний до курсу долара, але це не зовсім так. "Укргазвидобування", як і інші видобувні компанії, використовує імпортне обладнання та матеріали, частка яких досягає 40% у загальному обсязі закупівель компанії (див. табл.). Замінити імпортну продукцію в такій високотехнологічній сфері, як видобуток природного газу, неможливо. Понад те, вся продукція вітчизняного виробництва, яка використовується в процесі видобутку вуглеводнів, також істотно подорожчала та продовжує дорожчати на тлі девальвації гривні.
Якщо нові ставки рентних платежів на видобуток природного газу для "Укргазвидобування" будуть прийняті, компанія опиниться у дуже складному становищі. Рентою обкладається весь видобутий газ, навіть той, який іде на внутрішні технологічні потреби, тобто насправді рента для "Укргазвидобування" становитиме майже 72%. Таких податків на видобуток не платять ніде (хіба що в Норвегії, та й то за торгівлю видобутими ресурсами). При цьому, як уже було сказано, ціна на природний газ, що видобувається держкомпанією, у рази нижча за ціну імпортних поставок.
Теоретично підвищення закупівельних цін на газ дає "Укргазвидобуванню" зростання доходів із його продажу - із сьогоднішніх 400 млн грн до 1,8 млрд грн на місяць, понад 70% яких доведеться заплатити до бюджету. Крім того, "Нафтогаз України" затримує оплату за газ, видобутий "Укргазвидобуванням" і куплений НАКом, на шість-сім місяців. Борг "Нафтогазу" за видобутий і проданий йому "Укргазвидобуванням" природний газ досягав 3 млрд грн при курсі ще 8 грн/дол. (Тобто як був борг рік тому, коли змінили топ-менеджмент спочатку "Нафтогазу", а незабаром й "Укргазвидобування, так і залишається?)
Навіть якщо гривня, нібито "злякавшись" вимог і послухавшись голову Національного банку України Валерію Гонтареву, повернеться до від початку закладеного урядом у держбюджет-2015 курсу 21 грн/дол., це не вирішить проблеми. Тим паче, що гривня, як і раніше, не слухається та, наприклад, 26 лютого, уже після запроваджених НБУ валютних обмежень, узяла висоту 34 грн/дол.
Із розрахунків Мінфіну по закупівельній ціні газу для "Укргазвидобування" виходить, що 2015-го собівартість видобутку становитиме 480 грн/тис. кубометрів, а державна видобувна компанія одержить 300 млн грн на реалізацію інвестиційної програми. Це незначна сума, навіть якщо додати 2 млрд грн від реалізації цією компанією бензину та пропан-бутану, які не дешевшають. "Укргазвидобуванням", при її розрахунках за курсом 17 грн/дол., необхідні інвестиції оцінювалися у 8,5 млрд грн на рік, а при сьогоднішньому курсі - це мінімум удвічі більше. Без цих інвестицій видобуток природного газу компанією не те що буде заморожений, розпочнеться необоротне його скорочення.
Та головна загроза для держкомпанії - відсутність коштів для сплати податків. Якщо зараз "Укргазвидобування" платить щомісяця 250 млн грн рентних платежів (за видобуток природного газу, нафти та конденсату), то після підвищення закупівельних цін і ренти до 70% платити доведеться майже 1,5 млрд грн. Таких грошей у ПАТ "Укргазвидобування" немає та не буде, а "Нафтогаз" розраховується за газ мінімум з піврічною затримкою. Але, як відомо, податки доведеться платити вчасно, інакше штрафи та пеня в розмірі 10%, а це ще 150 млн грн щомісяця (усе при тому самому, старому курсі 17 грн/дол.). Брати кредити для оплати податків для "Укргазвидобування" не вихід - компанія ще до 20 лютого заборгувала кредиторам близько 3 млрд грн і з трудом розплачується за кредитами, що оціночно обходилося їй в 150 млн грн щомісяця.
Сказане вище дає привід і підстави казати, що запропоновані Мінфіном та урядом "реформи ціни" для "Укргазвидобування" несуть величезні ризики та жодним чином не сприяють вирішенню проблем цієї держкомпанії.
Операція "ліквідація"?
Сьогоднішні ініціативи з підвищення рентних платежів для держкомпаній ("Укргазвидобування" і напівдержавної "Укрнафти") - це черговий крок уряду з підвищення податкового навантаження на газодобувачів. Раніше було істотно підвищено аналогічні податки для приватних видобувних компаній.
Нагадаємо, що в серпні 2014 р. для приватних компаній рентні платежі було збільшено з 28 до 55% вартості газу при видобутку з глибини до 5000 м та з 15 до 28% - понад 5000 м. Підвищення планувалося як тимчасове (хоча заступник міністра фінансів Денис Фудашкін в інтерв'ю DT.UA півроку тому попереджав, що наполягатиме на підвищенні рентних платежів до 70%), і з січня 2015 р. уряд нібито планував повернутися до колишніх ставок ренти. Але цього не сталося. У запропонованому урядом держбюджеті-2015 ставки ренти залишилися на рівні 55 та 28%. Причому Мінфін 29 грудня
2014 р. (коли з голосу Яценюка та Яресько приймався бюджет-2015) пропонував збільшити їх для приватників до 70%. Крім того, до великого розчарування видобувних компаній, зникла норма понижуючого коефіцієнта 0,55 для нових свердловин.
По суті, уряд обдурив інвесторів (і такі реально є, тобто були серед "приватників"). Наскільки можна було побачити, Кабмін намагався приструнити не тільки "Укрнафту", а й інших "приватників", небезпідставно припускаючи, хто їх справжні бенефіціари. Але при цьому постраждали не лише компанії олігархів, з якими бореться Кабмін та особисто Арсеній Яценюк, а й бізнес іноземних інвесторів, серед яких представники США, Канади, Великобританії та Польщі - найнадійніших і найпослідовніших союзників України.
У результаті за минулий рік ситуація в приватному газовидобутку змінилася радикально. Колись надприбутковий бізнес, який ще в першій половині 2014 р. зростав на 40% щомісяця, лише за два-три місяці після запровадження підвищених ставок рентних платежів перетворився на головний біль - для інвесторів і фіскальної служби. Різке підвищення податків повністю змінило бізнес-модель видобувних компаній: вони в терміновому порядку стали переглядати інвестиційні плани, відмовлятися від дорогих проектів у видобутку, готуватися до масових звільнень співробітників.
Лякають? Звичайно. Як і уряд, вони прагнуть вижити при цій "погоді" та за можливості мінімізувати втрати. Крім того, спритність загнаних у кут "приватників" передбачувана - багато хто з них просто "заморозить" видобуток на свердловинах, щоб потім... представити їх як "нові".
Боротьба уряду з олігархами вже призвела до повномасштабної кризи в приватному газовидобутку. Але стагнація в цьому сегменті не така помітна, на частку приватників припадає лише 15% усього видобутку природного газу в Україні. Інша річ держкомпанії - "Укргазвидобування" та "Укрнафта", які забезпечують понад 80% видобутку газу.
Сумний результат реформ уряду в приватному газовидобутку викликає величезну тривогу, що цей експеримент повториться й у державному видобутку, але в більших масштабах, і матиме необоротні наслідки для "Укргазвидобування".
Інформація до розмірковування
На тлі вищесказаного "Укргазвидобування" виглядає безневинним ягням. Але хто в його шкурі? У 2014-му при, здавалося б, видимій бідності "Укргазвидобування", за інформацією джерел DT.UA, її дохід становив близько 400 млн дол. За рахунок чого, якщо це так? Продукція попутного виробництва (нафта, конденсат...)? Чи все-таки основного? Хто бачив публічний аудит "Укргазвидобування" та знає її реальний стан? Зрештою, це питання енергобезпеки.
Уряд, Міненерговугільпром і НАК "Нафтогаз України" за весь рік так і не змогли запропонувати узгоджений проект реформи в нафтогазовій галузі, в якій держава є монополістом. Парламентарії не бачили остаточного проекту реформ, зокрема законопроекту "Про ринок природного газу". Хоча про нього в інтерв'ю DT.UA розповідав голова правління "Нафтогазу" Андрій Коболєв. Усі зміни та "реформи" від уряду розробляються в Мінфіні й зводяться до банального підвищення цін на газ і збільшення фіскального навантаження.
Урядом вирішується одне-єдине питання - наповнення держбюджету та фінансування запрограмовано збиткової НАК "Нафтогаз України". Немає структурних реформ галузі, про лібералізацію взагалі не йдеться - сьогодні ситуація на видобувному газовому ринку гірша, ніж було навіть рік тому. Це стосується і приватних, і державних компаній. Торік видобуток зростав, зараз знижується, винятком є лише "Нафтогазвидобування", що входить у структуру ДТЕК, і тільки тому, що вдало пробурило одну високодебітну свердловину. Про Shell та Chevron не будемо всує.
Доводиться констатувати, що на рівні керівництва країни газовою галуззю як такою, а тим паче як бізнесом держави, ніхто взагалі не займається стратегічно. Керівництво країни не ставить такого завдання? Ламаного шеляга тоді не варта така коаліційна угода. Замість давно назрілих реформ у нафтогазовій галузі ми бачимо методичні спроби задушити податками бізнес і державні компанії. І що найголовніше, обсяги видобутку газу в Україні знижуються, хоча є (чи були?) всі передумови для розвитку газовидобувної галузі, про що свідчили скромні показники минулих років. Таких невтішних висновків ми дійшли. З нами можуть не погодитися, сперечатися, спростовувати...
З 2002 р. у світі існує добровільна ініціатива, яка стала міжнародною громадською (недержавною) неприбутковою організацією - "Публікуй, що платиш" (інакше її назву перекладають як "Декларуй, що платиш"). Можна сказати, це прародителька Ініціативи відкритості видобувних галузей (EITI). До цієї ініціативи Україна приєдналася ще 2009 р. Суть її - вимога та досягнення прозорості доходів видобувних компаній, їхніх платежів уряду (бонуси, податки, рента), прозорості одержання та використання цих доходів урядами й місцевими громадами.
Сьогодні рух до прозорості, публічності доходів і витрат, які мають соціальне значення, - глобальний. Україна за цим процесом лише спостерігає. Хоча громадськість смикає й уряд, і видобувні компанії для того, щоб одержати достовірну інформацію: наскільки ефективно ресурси, які належать згідно із ст. 3 Конституції народу України, а також доходи від їхнього видобутку використовуються урядом і компаніями на благо розвитку українського суспільства. Але ні уряд, ні видобувні компанії не квапляться відкрито відповідати на ці прості запитання. Схоже, їм
простіше грати в перетягання рентного каната.
Коментарі
DT.UA попросило прокоментувати ситуацію з "Укргазвидобуванням" голову правління НАК "Нафтогаз України" Андрія КОБОЛЄВА:
- "Укргазвидобування" - один із найцінніших активів держави. Компанію необхідно розвивати, і щоб знизити залежність України від імпортного газу, і щоб держава могла належним чином заробити на цьому активі, наповнити бюджет. Поточна концепція "дешевого державного газу для всіх" неефективна. Вона призводить до скорочення виробництва газу держкомпанією, а держбюджет втрачає на дискримінації "Укргазвидобування" набагато більше, ніж витрачав би, субсидіюючи соціально незахищених споживачів газу безпосередньо.
Аби виправити ситуацію, необхідна фундаментальна реформа газового ринку в Україні. Разом із Енергетичним співтовариством, Міністерством енергетики та вугільної промисловості, експертами й учасниками ринку "Нафтогаз" розробив проект нового закону про ринок газу, в якому передбачено й лібералізацію ринку за європейським зразком, і розділення монополістів, і створення конкурентного середовища на ринку газу. Цей документ активно обговорюється нині в уряді, на зустрічах із експертами та депутатами Верховної Ради України. Ми сподіваємося, що незабаром цей законопроект буде поданий у Верховну Раду. У разі його прийняття буде розпочато справжню європейську реформу. Уперше за багато років у вітчизняного газовидобутку та в усієї газової галузі з'явиться шанс на розвиток.
З'явитися такий шанс може в тому разі, якщо парламент підтримає такий закон. (На момент верстки цього матеріалу законопроект "Про ринок природного газу" нарешті надійшов у ВР.) За великим рахунком, він повинен розглядатися в пакеті нововведень уряду до оновленого держбюджету-2015. А в ньому при найближчому розгляді білих плям, здатних перетворити будь-яку реформу на чорну діру, цілком достатньо. Та сама собівартість і ціна газу, який видобувається державним "Укргазвидобуванням". Адже цей газ спрямовується на забезпечення потреб громадян (домогосподарств). І однозначно "бере участь" у формуванні бюджету.
От як на прохання DT.UA прокоментувала проблему ціноутворення на газ і фінансово-економічний стан "Укргазвидобування" секретар комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Вікторія ВОЙЦІЦЬКА:
- Сьогодні громадян стривожило підвищення цін на газ, тепло та електроенергію. Тому, перш ніж приймати держбюджет, ми маємо чітко розуміти, зокрема, структуру доходів і витрат таких держкомпаній, як НАК "Нафтогаз України" і ПАТ "Укргазвидобування". Вона повинна бути прозорою. Але, на жаль, поки що не бачимо ні чітких аудиторських звітів цих компаній, які відповідали б вимогам міжнародних стандартів звітності, ні структури формування їхньої фінансово-економічної діяльності, ні інвестиційних планів на поточний рік, у тому числі з буріння та збільшення обсягів видобутку природного газу. Як "Укргазвидобування" має намір забезпечити видобуток заявлених нею
12,8 млрд кубометрів природного газу цього року? Яка реальна структура собівартості цього газу? Чому вона формується "у зворотному порядку"? Як видобувна компанія покриває дефіцит? Якщо за рахунок попутного видобутку нафти та конденсату, то чому не вказує цього у звітності? У цій держкомпанії аудит узагалі коли-небудь проводили?..
На ці та інші принципові запитання поки що немає чітких відповідей. І це лише одна держкомпанія. Але від її стабільної роботи значною мірою залежить газозабезпечення домогосподарств країни, видатки бюджету на соціальні програми тощо. Без відкритості та прозорої структури доходів і витрат таких держкомпаній формування головного кошторису країни може виявитися "умовним". Тому ми вимагаємо й від таких компаній, і від уряду відповідального, аргументованого та прозорого формування всіх без винятку статей бюджету. Іншого способу забезпечити та виправдати довіру співгромадян не існує".