Валютна криза продовжує дестабілізувати паливний ринок. Першою жертвою стала оптова торгівля, яка до кінця лютого виявилася фактично паралізованою внаслідок щоденного зростання курсу долара. Трейдери побоюються ризиків одержати збитки, у зв'язку з чим вважають за краще зупинити торгівлю. Як раніше повідомляло DT.UA, близько 90% у структурі вартості нафтопродуктів в Україні мають валютну прив'язку: близько 55% - закупівельна вартість імпортної нафти та нафтопродуктів, 30–35% - податки (зокрема, акциз), номіновані в євро. З цієї причини зростання цін на паливо прямо пропорційне валютним котируванням (див. рис.).
За даними "Консалтингової групи А-95", 27 лютого середня вартість оптових партій бензину А-95 досягла 16150 грн/т, показавши зростання за місяць на 28%. Рівень цін на ДП становив 13080 грн/т (зростання на 26%).
Менш швидкими, але також украй відчутними темпами підвищувалися наприкінці лютого й роздрібні ціни. Порівняно з початком місяця вони збільшилися в середньому по ринку на 10%, і основне зростання спостерігалося в останній тиждень лютого. На момент здачі у друк цього номера середня ціна на бензин А-95 у найбільших мережах перебувала в діапазоні 11,05–12,79 грн/л, дизпалива - 9,90–11,39 грн/л.
Подальша динаміка цін на нафтопродукти цілком залежатиме від валютних котирувань, прогнози щодо яких не визначено. За даними одного з учасників ринку нафтопродуктів, банки рекомендують своїм клієнтам закладати на березень курс долара на рівні 11,5 грн.
Експерти впевнені, що падіння цін на нафтопродукти буде таким же оперативним, як і їхнє зростання.
"Більш ніж очевидно, що через зростання цін споживання різко знижуватиметься, адже грошей у людей більше не стане. Це змусить автозаправні мережі знижувати ціни, як тільки для цього з'явиться перша можливість", - прокоментував ситуацію для DT.UA Сергій Куюн, директор "Консалтингової групи А-95".
За його словами, ресурсне наповнення ринку достатнє, однак викликає певні побоювання напередодні сезону активного споживання нафтопродуктів.
"В умовах щоденно зростаючого курсу та відсутності розуміння подальшої перспективи трейдери обмежуватимуть поставки власними потребами (див. табл.), підтримуючи запаси на мінімальному рівні, бо в разі розвороту курсу ризик одержати вагомі збитки зростає", - вважає С.Куюн. Він повідомив DT.UA, що багато великих імпортерів протягом останнього лютневого тижня воліли не поспішати з купівлею валюти за спекулятивним курсом і тим самим відкладали закупівлі палива.
Дещо погіршує ситуацію на ринку те, що через нестабільну ситуацію з курсом національної валюти зарубіжні постачальники нафтопродуктів перейшли на 100-відсоткову передоплату, хоча раніше практикували відстрочки, особливо в зимовий період.
На думку експертів ринку, для зменшення негативного впливу курсових коливань на вартість палива уряду слід відмовитися від валютних ставок у паливних податках, зафіксувавши їх у гривні. Цей проект розглядався у 2013 р. Однак цього так і не зробили.
Інф. DT.UA