UA / RU
Підтримати ZN.ua

Петро БЕЛЗ: "Ми завжди виконуємо свої зобов'язання на 100% згідно з початковими умовами договорів"

Ми поговорили з директором компанії "Анвітрейд", шо повідомив про відмову брати участь у тендерах "Укрзалізниці" до переходу на формульне ціноутворення.

Автор: Олександр Яцюта

Державна "3" в черговий раз заплуталася в судових і антимонопольних скаргах і амбіціях постачальників дизельного палива.

Цього разу уникнути зупинки допоміг екстрений тендер. Закупівля 60 тис. т лотами по 10 тис. відбулася за прискореною переговорною процедурою, під приводом загрози національній безпеці і неможливості забезпечити потреби армії в залізничних перевезеннях. Наразі невідомо, коли відбудеться наступний тендер, і скільки разів він буде заблокований.

Трейдери визнають: ситуацію із закупівлями "Укрзалізниці" вже доведено до абсолютного абсурду, і єдиним виходом із цієї ситуації є перехід на умови формульного ціноутворення. Але цього, здається, не дуже хоче сама "Укрзалізниця". Ми поговорили з директором компанії "Анвітрейд" Петром Белзом, якій офіційно повідомив про відмову брати у подальшому участь у тендерах "Укрзалізниці" до переходу на формульне ціноутворення.

- Пане Белз, навіщо ви заблокували формульний тендер "Укрзалізниці"?

- Ця інформація не відповідає дійсності. Ми були одним із перших ініціаторів формульного ціноутворення при закупівлі палива "Укрзалізницею". Наш головний принцип - конкуренція має бути за ціною та якістю, а не в сірих схемах. А блокування, скарги, "рєшалово" та тяганина - ми в таке ніколи не гралися і надалі не збираємося.

- Але тендер "Укрзалізниці" на 90 тис. т дизельного палива було заблоковано. І це, здається, була третя декларативна спроба "Укрзалізниці" перейти на закупівлі за формульним ціноутворенням.

- Так, "формульний" тендер, на жаль, заблокували наші колеги по ринку. Кому цікаво, в мережі повно інформації від Антимонопольного комітету про авторів скарг і позовів.

- Готуєтеся до наступних тендерів?

- "Анвітрейд" - стабільний, системний трейдер з великими обсягами та достатніми залишками на складах. Нам не потрібно готуватися до великих тендерів - шукати ресурс та гроші на закупівлю. "Укрзалізниця", як і решта наших клієнтів, знає, що ми завжди можемо дати кращу цінову пропозицію.

Довідка DT.UA:

Петро Белз - директор компанії "Анвітрейд". Основний вид діяльності - торгівля паливом. Кінцевий бенефіціар компанії - СП "Векслер Глобал Трейдинг". Засновник - Петро Белз.

- Всі трейдери дають кращі цінові пропозиції під час торгів.

- Так, але ми завжди виконуємо свої зобов'язання на 100% згідно із початковими умовами договорів. І ще жодного разу не просили перенести терміни або змінити ціну через зміну курсу валют, чи коливання ринку, чи магнітні бурі на Марсі.

- Отже, ви завжди готові та чекаєте наступних тендерів?

- Ми чекаємо на те, щоб "Укрзалізниця" змінила, нарешті, правила закупівель палива. Буде проголошено тендер на умовах формульного ціноутворення, ми зробимо найкращу пропозицію.

- А якщо не буде?

- Якщо не будуть змінені умови на чесні та прозорі, "Анвітрейд" більше не братиме участі у тендерах ДП "Укрзалізниця". Після останніх подій, після всього того кіно з блокуваннями, скаргами та іншим, втягуватися в процеси з Антимонопольним комітетом і різні судові процеси ми не хочемо. Нам це не цікаво.

- Тобто компанія "Анвітрейд" не братиме участі у тендерах державних компаній? Але ж ви втратите величезний ринок?

- Так, ми принципово не будемо брати участі в непрозорих закупівлях. І - ні, ми нічого не втратимо: нас як компанію влаштовує мінімальна розумна маржа на тонні палива. Ми ж не платимо відкотів. Усі свої обсяги ми легко продамо на відкритому ринку. "Укрзалізниця" - великий, але не єдиний споживач на українському ринку палива!

- І все ж таки ви взяли участь в останніх закупівлях "Укрзалізниці" і навіть виграли два маленькі лоти. Там хіба було формульне ціноутворення?

- Якби всі тендери "Укрзалізниці" проходили саме так, як пройшов останній - відкритий, чесний і прозорий, у присутності всіх учасників і всіх контролюючих органів від СБУ до НАБУ, УЗ не мала би проблем з паливом. З боку залізниці це був крок відчаю, але він був правильний: після скасованих тендерів і погроз блокувати наступні "Укрзалізниця" не мала іншого виходу, як провести швидкі торги за відкритою переговірною процедурою. Ще плюс - малі лоти по 10 тис. т: усі охочі змогли продати свій продукт за ціною, яка їх влаштовувала на той момент. Це було розумно, і це врятувало залізницю від паливної кризи. "Анвітрейд" уже наступного дня після цих закупівель відвантажив залізниці перші 3 тис. т палива.

- 7 вересня відбулися торги, а 8 вересня - відвантаження?

- "Укрзалізниця" попросила товарний кредит, і ми його надали. Вони показали, що можуть закуповувати чесно, і ми пішли назустріч. Але з нашого боку то був останній випадок співпраці до запровадження формульного ціноутворення.

- Хто ще з трейдерів підтримує ідею формульних закупівель?

- У приватних розмовах майже всі погоджуються, що це буде правильно і справедливо. Є, звичайно, трейдери, які будують бізнес на кабінетних домовленостях, але то їхня особиста справа. Наша позиція - працювати відкрито і конкурувати лише в площині ціни та якості.

- Як, на вашу думку, має виглядати формула ціноутворення, що забезпечить прозорість?

- Є константи - котирування PLATTS і акциз, а є змінна - премія трейдера. Все інше - корупція. Аби уникнути корупції, формула має бути простою: потрібно прив'язати ціну закупівель до констант, які не залежать від людського фактора і чиїхось домовленостей. Я впевнений, що предметом торгів має бути лише премія трейдера, а решта має бути стабільним і прогнозованим. Нема більше факторів впливу на ціну: жодних довідок, коригувань, змін. Лише обраний PLATTS і премія постачальника. І кожен для себе обирає свою міру заробітку.

- А ще є курси валют…

- Ми всі давно живемо і працюємо в режимі нестабільної гривні. Так чи інакше, всі трейдери закуповують паливо за долари, а продають в Україні за гривню. Є чіткі методики вирахування середньозваженого курсу. І лише в тендерах "Укрзалізниці" ніхто не може врахувати курс, і тому трейдери виграють з одними цінами, а потім постійно підвищують ціну на нескінченні 10%. Це і є спекуляційна корупція. Трейдери мають заробляти на торгівлі паливом, а не на коливаннях курсів валют. Формульне ціноутворення забезпечить прозорість.

- Крім розміру премії до суми сталих величин, є ще і реальна вхідна ціна, яка в усіх різна. Хіба тут не починають спрацьовувати не зовсім ринкові методи регулювання доступу до ресурсів?

- Тут починають спрацьовувати ще більш суворі ринкові методи. Сьогодні, наприклад, ми купуємо паливо у єдиного трубопровідного постачальника в Україну. Крім нас, саме з тієї труби отримують ресурс ще з десяток українських компаній - всі великі трейдери. Вже, наскільки мені відомо, відновлено навіть залізничне постачання дизельного палива з Росії в Україну. Білоруси почуваються на нашому ринку досить вільно. Є ще Польща, Туркменистан, Казахстан, Ізраїль, Угорщина, Литва… Питання ціни і бажання працювати. Це конкурентний ринок. Ми працюємо в межах своє премії, і якщо хтось запропонує "Укрзалізниці" дизельне паливо дешевше, хай поставляє, це ж зрозуміло. Просто ніхто не хоче працювати за премію 3–5 дол. з тонни.

- Але Росія суттєво обмежує доступ до своїх ресурсів для більшості українських імпортерів.

- Це такий національний засіб перемагати у тендерах: хто перший обізвав інших "рукою Кремля", той і постачає паливо, і диктує "Укрзалізниці" свої умови. А потім УЗ у черговий раз отримує загрозу повної зупинки потягів, бо дизелю нема. Пам'ятаєте, був час, коли РФ зупинила всі відвантаження дизельного палива в Україну у зв'язку з його можливим військовим використанням? Хіба на ринку стався колапс? Ні! За два-три дні всі, і ми теж, швидко переорієнтувалися на інші джерела і почали постачати дизель танкерами.

- Тобто "Анвітрейд" не лобіював якихось обмежень доступу інших трейдерів до ресурсів?

- Якби ми могли впливати на міждержавну політику та регулювати імпорт дизельного палива з Росії, то ми спрямували б увесь свій вплив на швидке врегулювання ситуації на Сході нашої країни. Ми українці, і якби мали той вплив, ми не займалися би бізнесом, а спрямували б усі свої можливості на відновлення зруйнованого. А поки що ми можемо лише постачати в Україну дизельне паливо за найнижчими цінами. І ми це робимо.

- Якщо все так просто, і формульне ціноутворення гарантує стабільність і економію, чому досі не відбувся перехід?

- Для переходу на прості формули треба пройти дуже складний шлях - подолати старі схеми і бажання залишити простір для тіньових цінових маневрів. Це складно. А формула, вона і так працює в Україні - більшість імпортерів закуповують паливо за формулою, великі аграрні або промислові споживачі купують паливо за формулою. Більшість приватного бізнесу працює за формульними цінами, бо всі бережуть власні гроші чи гроші акціонерів. "Укрзалізниці" доведеться теж перейти на роботу за світовими правилами. Це питання часу та політичної волі керівництва.