UA / RU
Підтримати ZN.ua

Нафтовий бонус — до бюджету

Запаморочливе падіння нафтових котирувань до 30 дол. за барель - хороший сценарій для України як імпортозалежної країни в енергосфері. Супутній ефект і в тому, що до нафтових котирувань прив'язана ціна на газ. Однак чи зможе відчути зимове охолодження цін споживач? Упевненості немає.

Автор: Сергій Куюн

Запаморочливе падіння нафтових котирувань до 30 дол. за барель - хороший сценарій для України як імпортозалежної країни в енергосфері. Супутній ефект і в тому, що до нафтових котирувань прив'язана ціна на газ. Однак чи зможе відчути зимове охолодження цін споживач? Упевненості немає.

"Уже сьогодні ми бачимо, що є певна можливість зниження цін на АЗС… Тут немає жодного адміністративного тиску - що менша ціна нафти, то менша ціна "на пістолеті", - сказав на засіданні уряду прем'єр Яценюк. Прем'єр доручив главі Міненерговугільпрому Демчишину провести разом з Антимонопольним комітетом зустріч з операторами ринку нафтопродуктів щодо питання ціноутворення.

Сперечатися з прем'єром складно - хроніка обвалу цін на нафту в січні в усіх новинах. Менше говорять про інші аспекти, про які у своєму спічі "забув" сказати Арсеній Петрович. Річ у тому, що з нового року уряд відчутно наростив свої заробітки на паливі. На 13% підвищено акциз, трохи збільшено і зафіксовано в євро "другий" акциз - податок із роздрібного обороту підакцизних товарів. Торік він становив 5% від ціни на АЗС, а тепер - 0,042 євро/л.

Підвищення податків і падіння нафтових котирувань у січні 2016 р. визначило цікаву особливість - уперше в історії ринку нафтопродуктів податки на бензин перевищили його закупівельну вартість. Іншими словами, серед чинників ціноутворення податкова складова вийшла на перше місце, відсунувши "нафтову". Віднині частка податків у ціні бензину на АЗС становить понад 45%, ціна бензину на кордоні - близько 41%.

До слова, в Європі таке перевищення "податків над нафтою" є звичайним, і часом фіскальна складова досягає 70%. Величезні податки на паливо зазвичай у цільовий спосіб ідуть на ремонт доріг, розвиток муніципального транспорту тощо. Куди вони йдуть у нас - велике запитання, але це вже інша історія.

Попри зрослий тиск бюджетних платежів, січневе падіння котирувань створює нові передумови для зниження цін на АЗС. На скликаній на доручення прем'єра нараді з нафтотрейдерами в Міненерговугільпромі 13 січня фахівці відомства показали розрахунки, згідно з якими об'єктивна вартість бензину А-95 становить 19,7 грн/л. Міністерський моніторинг також показує, що середня по ринку ціна на цю дату дорівнювала 19,37 грн/л, тобто понад половина АЗС у країні торгували значно дешевше від розрахованого рівня.

Також слід зазначити, що за темпами зниження цін у Європі Україна перебуває на рівні інших країн. За даними Єврокомісії, зниження цін на бензин у роздрібних мережах за друге півріччя 2015-го становило від 24 до 31%. В Україні ці темпи дорівнювали 25%, що, наприклад, збігається з динамікою у Франції, Німеччині, Італії, Балканських країнах.

Обман зору по-українському, коли на тлі падіння цін на нафту не видно аналогічного руху цін на табло автозаправних станцій, полягає здебільшого у девальвації в комплексі зі зростанням податків, які уряд завзято встановлює у валюті. Девальвація й потреба бюджету в грошах фактично з'їдають увесь потенціал зниження, зумовлений крахом нафтових цін. Достатньо сказати, що при курсі 10 грн/дол. вартість бензину нині б не перевищувала 8 грн/л.

Під завісу - зовсім комічна ситуація: бензин із нафти по 30–35 дол./бар. в Україну фізично не надходить, бо Нацбанк припинив продавати валюту трейдерам для здійснення попередньої плати за імпортними контрактами.

Обмін думками показав, що потенціал для зниження цін у січні є, але реалізовано його буде лише за умови наявності валюти для закупівлі палива, що подешевшало, і припинення повзучої девальвації, яка прискорилася після новорічних свят.