UA / RU
Підтримати ZN.ua

Нацбанк уповноважений… нашкодити?

Запропонована НБУ система придбання валюти з відстрочкою в шість банківських днів і до десяти календарних днів абсолютно не вписується в реалії ринку нафтопродуктів.

Автор: Сергій Куюн

Слідом за девальвацією гривні, яка призвела до такого ж різкого стрибка цін на нафтопродукти, паливний ринок одержав від Національного банку України ще один, не менш відчутний удар. 6 лютого 2014 р. Нацбанк видав постанову №49, якою встановив небачений досі порядок придбання валюти для розрахунків із зарубіжними контрагентами.

Достоту невідомо, як це позначилося на решті галузей економіки, але запропонована НБУ система придбання валюти з відстрочкою в шість банківських днів і до десяти календарних днів абсолютно не вписується в реалії ринку нафтопродуктів. У результаті на ринку нафтопродуктів було зірвано практично всі контракти. Перспектива подальшої роботи ринку оповита щільною завісою, "витканою" із запитань.

Постанова Нацбанку №49 від 6 лютого 2014 р. встановлює такий порядок придбання валюти. Згідно з документом, суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності має перерахувати необхідну суму в гривнях на спеціальний рахунок і лише через не менш як шість банківських днів (до десяти календарних) валюта може бути придбана суб'єктом економічної діяльності.

При цьому, по-перше, невідомо, яким буде курс долара до гривні на момент настання цього заповітного шостого дня. По-друге, незрозуміло, чи буде задоволено заявку в повному обсязі. Бажаючих, мабуть, вистачає. За даними учасників ринку нафтопродуктів, у період ажіотажу, коли долар досягав на міжбанку позначки в 9,4 грн, попит покривався в найкращому разі на 15–20%. А якщо курс виявиться вищим від передбаченого (закладеного) при формуванні заявки тижнем раніше, придбати необхідний обсяг валюти не вийде, відповідно, суб'єкт не зможе заплатити необхідну суму зарубіжному постачальнику.

Проблема також і в тому, що нафтопродукти купуються у прив'язці до світових котирувань, які змінюються фактично щодня. Як можна передбачити курс долара в Україні і бензину в Європі на тиждень уперед? Масштаб проблеми чималий, адже імпортними нафтопродуктами наповнюється до 80% ринку країни.

У галузевому "Об'єднанні операторів ринку нафтопродуктів України" вдарили на сполох. "Початок дії нового порядку придбання валюти і наступних розрахунків із зарубіжними контрагентами може призвести до непередбачуваних наслідків, включаючи дефіцит палива та неконтрольоване зростання цін", - заявив голова асоціації Леонід Косянчук. Об'єднання закликало уряд і Нацбанк у терміновому порядку вжити всіх заходів для внесення необхідних змін до згаданої постанови, зокрема, запропонувавши винести "валютні" потреби імпортерів нафтопродуктів за периметр дії постанови №49.

Реакції фінансового регулятора на момент здачі матеріалу не було, тоді як ринок, зокрема ринок нафтопродуктів, уже відчув усі "переваги" нововведень Нацбанку. Хоч би якими тісними були партнерські відносини і хоч би як дзенькали келихи на гучних вечірках, а без передоплати в цій галузі вже давно не працюють.
За наявними у розпорядженні редакції DT.UA даними, практично повністю зупинилися "українські" відвантаження з двох нафтопереробних заводів (НПЗ) концерну "Орлен".

Трохи простіша ситуація у румунського "Ромпетрола". Своїй українській "дочці" головна компанія надає паливо з відстрочкою платежу. Як будуватиметься робота з найбільшими постачальниками нафтопродуктів - білорусами, на частку яких припадає третина поставок палива в Україну, не розуміє поки що ніхто по обидва боки кордону. Треба просити постачальника зарезервувати для тебе якийсь обсяг, ціну на який ще не сформовано (визначається або на день відвантаження, або за період, що передує йому), а самих грошей ще немає на руках, і чи будуть - невідомо.

Кілька шляхів подолання несподівано виниклих труднощів усе ж таки було знайдено. В окремих гравців ринку нафтопродуктів є валютні кредити, які пішли на проплату за нафтопродукти. Таким шляхом вирішили було піти й інші, але відразу одержали у вітчизняних банках ставку 40% річних (у валюті). У когось знайшлися афілійовані нерезиденти, які заплатили за ресурс своїх українських "родичів".

"Ситуація не критична, узимку обсяги невеликі, але з настанням весни тижневе "розтягування" в оплаті і, відповідно, у відвантаженнях загрожує безперебійності роботи постачання заправок", - вважає директор великої роздрібної мережі.

Насправді, побоюються трейдери, тижнева відстрочка за фактом переростає у двотижневу, що стає вже зовсім небезпечно для розрахунків. Через дорожнечу палива і комерційних кредитів великих запасів ніхто не тримає, а нормативної вимоги щодо їх розмірів у країні немає. Фактично в більшості мереж запаси палива саме й становлять дво-тритижневу норму реалізації. Два тижні на "валютні" зволікання плюс тиждень або днів десять на доставку (дай боже, щоб без затримок на митниці) - це вже гра на межі фолу.

Можна точно сказати, що фактор невпевненості у достатності ресурсу до поповнення запасів також відіграв свою роль у підвищенні цін на паливо, яке тільки за першу декаду лютого становило 40 коп./л (див. рис.). Прийом підйому ціни для охолодження попиту активно використовувався в періоди паливних криз, які траплялися по кілька разів на рік до 2005-го.

"Краще стояти з високою ціною, ніж із зав'язаним шлангом" - логіка приблизно така.

При цьому основний "внесок" у ціну постанова №49 зробить згодом. "Нові правила конвертації валюти і платежів призведуть до заморожування величезних сум обігових коштів, у результаті чого операторам ринку доведеться поповнювати ці кошти за рахунок комерційних кредитів. Це додатково тиснутиме на собівартість і, відповідно, на кінцеву вартість нафтопродуктів для споживачів", - говорить Косянчук.

За розрахунками паливних ритейлерів, додаткові витрати на 10-денні позики становитимуть 8–
10 коп./л. Кредити, як ми вже зазначали, нині недешеві.

Та все-таки основний внесок у зростання ціни зробила девальвація. Враховуючи, що паливо на 90% - це валютний товар, кожна копійка в курсі долара додаватиме ту саму копійку у вартості на АЗС. Скільки таких копійок набігає - точно невідомо. Як показує опитування учасників ринку нафтопродуктів, фінансові директори і банкіри готуються до курсу 9,1–9,2. Це значить, що порівняно із січнем у перспективі ціна на нафтопродукти зросте на гривню.

Таким чином, середньоринкова ціна бензину А-95 може встановитися на позначці 11,75 грн/л, на дизпаливо - 10,65. З урахуванням існування діапазону в 30–40 коп./л від середньої ціни так звані преміальні мережі можуть перевищити рівень в 12 і 11 грн/л за бензином і ДП уже в лютому, хоча навряд чи насміляться переступити цю важку психологічну межу. Але це - за умови стабільності зовнішніх котирувань щодо сировини і нафтопродуктів. Якщо ж і вони підуть угору, жодні забобони і круглі цифри ринок нафтопродуктів не зупинять.

P.S. Коментар голови Національного банку України Игоря Соркіна:

Постанова №49 має тимчасовий і виключно упереджувальний характер і спрямована на захист інтересів вкладників та інших кредиторів банків.

Якщо ми побачимо, що бізнесу некомфортно, то ми знайдемо компроміс для того, щоб вирішити своє завдання щодо зменшення попиту на валюту такого, як був, і для того, щоб бізнес працював комфортно.