UA / RU
Підтримати ZN.ua

Майбутній оператор ГТС: яким йому бути і чому?

Хочеться сподіватися, що у суперечці щодо майбутнього оператора ГТС рішення буде зваженим і не лише комерційним, а враховуватиме національні інтереси в енергобезпеці держави. Адже сьогодні закладається фундамент для майбутнього вітчизняної ГТС і нового оператора. Якщо до нього дійде справа у цивілізований спосіб.

Автор: Алла Єрьоменко

На тлі похолодань в Україні і країнах ЄС російський "Газпром" підігріває тему: чи вистачить газу в українських "підземках" для безпроблемного газопостачання? Не дарма ж РФ реанімує "Турецький потік" і вимагає від Євросоюзу та Єврокомісії якомога швидше надати зелене світло вже для другої черги цього магістрального газопроводу, яким постачатиме свій газ до Європи з півдня. А також послідовно домагається гарантій ЄС на будівництво "Північного потоку-2". В обхід України.

Тим часом "Нафтогаз України" з'ясовує відносини зі своєю наглядовою радою, Енергетичним співтовариством, Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міненерговугільпромом і оператором газотранспортної системи ПАТ "Укртрансгаз". І все це - через створюване не за планом "Нафтогазу" ПАТ "Магістральні газопроводи України" (ПАТ "МГУ", МГУ)? Через незгоду менеджменту НАК "Нафтогаз України" на призначення в.о. глави МГУ і передачу цьому ПАТ і газотранспортної системи (ГТС), і підземних газосховищ (ПСГ)?

Чому це стало найважливішим, коли питання заповнення транзитним газом української ГТС постало руба? Адже зрозуміло, що незалежно від рішення Стокгольмського арбітражу "Газпром" домагатиметься згоди ЄК на будівництво і "Північного потоку-2", і другої частини "Турецького потоку".

Відокремлення транспорту газу чи його знищення?

Якби конфлікт між діючим оператором газотранспортної системи України ПАТ "Укртрансгаз" і ПАТ "НАК "Нафтогаз України" був спричинений лише корпоративними, особистісними чи навіть політичними непорозуміннями, він не вартий був би такої уваги. Але йдеться про принципово інше - не просто про відділення транспортування газу від інших видів діяльності, тобто про відділення оператора газотранспортної системи, яку обслуговує "Укртрансгаз", від "Нафтогазу", а про різні погляди на формування нового підприємства, яке має перебрати на себе функції оператора ГТС.

Юридично ПАТ "Укртрансгаз" є оператором ГТС з 1 січня 2016 р., хоча функції оператора газотранспортної системи виконувало завжди - ще до створення "Нафтогазу", а потім і після включення газотранспортного підприємства в НАК "Нафтогаз України" як дочірнього підприємства.

Між езоповою мовою та сучасною бюрократичною - сторіччя. Але що швидше засвоїте так звані особливості спілкування нинішніх бюрократів, то легше зрозумієте, чого вам не хочуть сказати прямо і взагалі не скажуть. Такими є відносини всіх держустанов і громадян.

Так от, голова правління "Нафтогазу" Андрій Коболев не даремно наголошував, що хоча реально новий оператор ГТС може запрацювати після набрання чинності рішенням Стокгольмського арбітражу (в даному разі - щодо контракту з "Газпромом" від 2009 р.), ніхто не заважає вести підготовчу роботу і шукати майбутнього стратегічного інвестора, який буде зацікавлений у завантаженні української ГТС, зокрема транзитним газом. І таку роботу розпочали давно.

Особливо гостро це питання постало не просто після заяв керівництва РФ і "Газпрому", а після безпрецедентного рішення ЄК щодо з'єднувального газопроводу OPAL, що дало можливість росіянам стати практично монополістом у транспортуванні газу в ЄС, використовуючи газопровід "Північний потік-1". І хоча це рішення призупинили, прецедент створено. Тепер росіяни вимагають гарантій Євросоюзу і Єврокомісії вже для нових газотранспортних потужностей - "Північний потік-2" і "Турецький потік-2".

На тлі таких потужних претензій російської газової монополії, яка вочевидь за ціною не постоїть для отримання максимального впливу і на ринок транспортування газу, намагання Польщі й України відстояти в судовому порядку свої права на транзит російського газу мають мало шансів на успіх без дієвої і твердої позиції країн - членів Євросоюзу та Єврокомісії.

Вплинути на ситуацію міг би партнер Україні, насправді зацікавлений у збереженні і видозміні напрямків транзиту через українську ГТС. Інакше посіяна у 2014 р. ідея створення незалежного оператора української ГТС просто грає на руку "Газпрому". І називатися це має не відокремленням транзитної діяльності від інших видів діяльності "Нафтогазу", а… знищенням газотранспорту України, який, до речі, щороку дає до бюджету близько 2 млрд дол. І це вже може потягнути на статтю Кримінального кодексу. Хоча навряд чи змінить обхідні газотранспортні плани росіян.

"Нафтогаз" vs "Укртрансгаз"

Щойно зайшла мова про відокремлення "Укртрансгазу" і створення замість нього нового оператора ГТС, проявився принципово різний підхід менеджменту "Нафтогазу" і "Укртрансгазу" до цього процесу. Можна було б, мабуть, списати це на зрозуміле небажання газотранспортників сприймати реформаторські ідеї менеджменту НАКу, під час реалізації яких частина працівників "Укртрансгазу" практично залишиться без роботи, що є вагомим аргументом на сьогодні. Як неодноразово висловлювалися менеджери НАКу, "цих корумпованих трансгазівців давно пора розігнати". І це ще найм'якіший коментар.

Можна було б, напевне, списати все на конфлікт інтересів, корпоративних і навіть особистих. І вони таки існують (НАК скасовує результати тендерів, проведених "Укртрансгазом", призначає в "Укртрансгаз" "своїх" наглядачів; "Укртрангаз" у судовому порядку вимагає від НАКу повернути йому газ тощо). Подейкують і про тісні відносини керівництва НАКу і "Укртрансгазу" з так званими кураторами від політсил - Мартиненком, Кононенком. Проте і голова НАКу Андрій Коболєв, і президент "Укртрансгазу" публічно заперечують їхній вплив.

Зрештою, все це не тягне на масштаб, який може завадити реформі газової галузі країни, "Нафтогазу" і "Укртрансгазу".

Розбіжності на сьогодні стосуються в основному двох аспектів: чи буде новий оператор ГТС обслуговувати лише газотранспортну мережу (та й то тільки комерційно привабливу) без підземних сховищ газу і хто очолить нове газотранспортне підприємство?

Про те, що новий оператор ГТС за участі стратегічного інвестора-партнера повинен буде укласти концесійну угоду, поки що промовчу. Але якщо парламент не спроможеться оперативно ухвалити такий закон і внести поправки до чинного законодавства, взагалі не буде про що говорити. Незважаючи на зобов'язання України за Третім енергетичним пакетом перед Енергетичним співтовариством, МВФ та іншими міжнародними фінансовими інституціями.

Протиріччя як фактор прискорення

Ще навесні минулого року, коли менеджмент "Нафтогазу" однозначно заявив, що новий оператор ГТС не буде "тягти на собі" комерційно непривабливі "підземки" (на континентальній частині України їх 12), хіба що лише найцікавіші з точки зору бізнес-привабливості, голова "Укртрансгазу" Ігор Прокопів хоча і м'яко, але досить категорично заявив, що перш ніж так кардинально "різати" газотранспортну систему, складовою якої є ПСГ, варто спочатку на пілотному проекті проаналізувати, як така модель працюватиме. Приміром, створивши на базі відокремленого підрозділу (управління) "Укртрансгазу" окреме підприємство і проаналізувавши результат. А вже потім братися за всю ГТС.

"Нафтогаз" наполягав на тому, що й без пілотного проекту виконаний на його замовлення аналіз свідчить, що у цивілізованій Європі транспортування газу і його зберігання - це два окремі види бізнесу. І що включення "підземок" до складу нового оператора ГТС тільки зашкодить як газотранспортному бізнесу, так і залученню інвестиційного партнера до управління ГТС.

Суперечки тривали аж до того моменту, поки президент "Укртрансгазу" Ігор Прокопів, за його ж словами, не звернувся до віце-прем'єра Кубіва з пропозицією напряму підпорядкувати "Укртрансгаз" Міністерству економічного розвитку і торгівлі. І тут почалося…

Голова "Нафтогазу" Андрій Коболєв, заручившись підтримкою міжнародних представників, заявив про неможливість такого перепідпорядкування. Хоча саме він роком раніше домігся того, що НАК було виведено з орбіти впливу Міненерговугільпрому і підпорядковано МЕРТ. А на той час перший заступник голови МЕРТ Юлія Ковалів очолила наглядову раду ПАТ "НАК "Нафтогаз України". Очолює її Ковалів і досі, хоча вже не працює в МЕРТ.

Врешті уряд залишив "Укртрансгаз" в орбіті НАКу до його відокремлення і створення нового оператора ГТС. Але право кадрових рішень залишив за наглядовою радою "Нафтогазу" з обов'язковим затвердженням таких рішень Кабміном.

"Магістральні газопроводи України": коса на камінь?

9 листопада 2016 р. Кабінет міністрів України нарешті вирішив створити ПАТ "Магістральні газопроводи України" в рамках поділу НАК "Нафтогаз України" за напрямами діяльності. Для початку за рішенням уряду новоствореному ПАТ передано мансарду нежитлового будинку по вул. Гонти, 3а, у Києві вартістю 3,7 млн грн. Поки що ця сума і становить статутний фонд новоствореного товариства.

11 січня 2017-го за поданням МЕРТ уряд призначив т.в.о. голови ПАТ "МГУ" віце-президента "Укртрансгазу" Валерія Ноздріна. Не маючи суттєвих заперечень проти його призначення, менеджмент НАКу, тим не менш, обурився, що на цю посаду було призначено не пропоновану "Нафтогазом" кандидатуру. В "Нафтогазі" воліють публічно не називати прізвища "свого" кандидата, але поінформовані джерела в цій компанії розповідають, що МГУ хотів очолити комерційний директор НАКу Юрій Вітренко. До слова, його кандидатуру пропонували й на посаду члена правління "Нафтогазу".

Далі розпочалася робота з відбору об'єктів єдиної ГТС, які мають бути передані "Магістральним газопроводам України". І тут сталася друга неприємна для "Нафтогазу" подія.

Хоча "Укртрансгаз" і залишено в орбіті "Нафтогазу", приймаючи рішення про його відокремлення і створення "Магістральних газопроводів України", уряд доручив Міненерговугільпрому цю копітку і, прямо скажемо, невдячну роботу. А точніше, аналіз матеріально-технічних, людських та інших ресурсів. На підставі такого аналізу буде сформовано попередній перелік матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для ефективної роботи ПАТ "МГУ", і план їх передачі зазначеному товариству згідно з постановою Кабінету міністрів України від 1 липня 2016 р. №496.

Міністр Насалик від імені Міненерговугільпрому подав на розгляд робочої групи під керуванням віце-прем'єра Кістіона пропозиції. Головна пропозиція цього міністерства збігається з поглядом нинішнього оператора ГТС - "Укртрансгазу": окремо газомережі без ПСГ не будуть мобільними і ефективними, тому до складу МГУ варто передати ГТС як єдиний комплекс з "підземками". За винятком невиробничого і зовсім застарілого майна.

Вищезгаданий аналіз матеріально-технічних, людських та інших ресурсів, необхідних для ефективної роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України", здійснюється з метою реалізації п. 3 і 4 Плану реструктуризації публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" з метою відокремлення діяльності з транспортування та зберігання (закачування, відбору) природного газу, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №496 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабміну від 9 листопада 2016 р. №800).

Нагадаю, що зазначений план реструктуризації прийнято Кабміном на виконання зобов'язань України в рамках Енергетичного співтовариства відповідно до вимог Третього енергетичного пакета ЄС і Закону України "Про ринок природного газу".

Отже, ПАТ "Магістральні газопроводи України" виконуватиме функції оператора газотранспортної системи України, діяльність якого буде відокремлено від здійснення продажу та видобування природного газу. На цей час виконання таких функцій покладено на ПАТ "Укртрансгаз".

Метою діяльності нинішнього оператора ГТС є забезпечення безперебійного транспортування природного газу магістральними газопроводами для задоволення потреб у природному газі споживачів України та споживачів країн ЄС, ефективної експлуатації, управління об'єктами магістрального трубопровідного транспорту та розвитку газотранспортної системи.

Метою аналізу є визначення профільних (цільових) активів, матеріально-технічних та інших ресурси, які перебувають на балансі ПАТ "Укртрансгаз" і необхідні для ефективної роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України" як майбутнього оператора газотранспортної системи України.

Зміст ефективності роботи ПАТ "МГУ" полягає також у можливості здійснювати експлуатацію, реконструкцію та обслуговування магістральних газопроводів (у т.ч. об'єктів на них) і сховищ природного газу, що зумовлює необхідність передачі ПАТ "Магістральні газопроводи України" активів, матеріально-технічних та інших ресурсів сервісних філій ПАТ "Укртрансгаз".

ПАТ "Укртрансгаз" являє собою технологічний комплекс, який забезпечує виконання двох основних функцій - транспортування природного газу магістральними газопроводами та підземне зберігання природного газу. Крім того, товариство має в своєму складі спеціалізовані сервісні підрозділи, які фактично повністю забезпечують його потребу у сервісному технічному обслуговуванні газоперекачувального, енергетичного та іншого обладнання, приладів і систем компресорних станцій, у будівництві і ремонті магістральних газопроводів, будівництві та облаштуванні газових родовищ і свердловин.

Міненерговугільпром і "Укртрансгаз" зазначають, що ПСГ є невіддільною складовою не тільки газотранспортного комплексу України, а й інтегрованими частинами територіальних підрозділів товариства, які здійснюють транспортування природного газу та забезпечення сервісних функцій, і нині не можуть бути технологічно та організаційно відокремлені на даному етапі виконання Плану реструктуризації без проведення комплексного аналізу. Такий комплексний аналіз повинен бути здійснений до 1 липня 2017 р. згідно з п. 13 Плану реструктуризації. Підземні сховища газу підлягають передачі ПАТ "Магістральні газопроводи України" до визначення у встановленому Кабміном порядку найбільш ефективної моделі їх використання та управління ними.

Оптимізація активів, матеріально-технічних та інших ресурсів, у тому числі визначення, виведення з експлуатації та ліквідація надлишкових потужностей, приведення у відповідність штатної чисельності працівників, буде здійснена ПАТ "Магістральні газопроводи України" з огляду на кон'юнктуру ринку послуг транспортування, транзиту та зберігання природного газу, укладені товариством договори надання таких послуг та аналіз ринку природного газу суміжних держав.

Станом на сьогодні ПАТ "Укртрансгаз" розробило план оптимізації незадіяних і надлишкових потужностей, у тому числі виведення їх з експлуатації, та приступило до його виконання. ПАТ "Магістральні газопроводи України" перегляне актуальність і доцільність таких заходів та у разі їх схвалення продовжить цей процес.

Враховуючи надважливе стратегічне значення газотранспортної системи України в частині виконання нею двох основних функції - транспортування природного газу для забезпечення споживачів України, а також транзит природного газу через територію України до країн Європейського Союзу, аналіз активів, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для ефективної роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України", має здійснюватися з огляду на мету та предмет діяльності товариства, визначені статутом, який затверджений постановою Кабміну №837 від 16 листопада 2016 р.

Для ефективної роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України" необхідні активи, матеріально-технічні та інші ресурси, що використовуються у діяльності з транспортування природного газу, якими є мережа магістральних газопроводів і газопроводів-відгалужень ПАТ "Укртрансгаз", що являють собою єдиний технологічний комплекс.

НАК "Нафтогаз України" вважає за доцільне здійснювати аналіз ресурсів, необхідних для роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України", взявши за основу активи ПАТ "Укртрансгаз", які включені до регуляторної бази активів.

Натомість позиція Міненерговугільпрому, яка викладена в цьому аналізі, полягає в тому, що передачі ПАТ "Магістральні газопроводи України" підлягають усі магістральні газопроводи і газопроводи-відгалуження, компресорні станції і парк ГПА та газорозподільні станції, оскільки всі магістральні газопроводи та об'єкти на них мають бути зосереджені виключно в єдиного оператора газотранспортної системи України. При цьому слід зазначити, що активи ПАТ "Укртрансгаз", які включені до регуляторної бази активів, обов'язково ввійдуть до попереднього переліку.

Подальша оптимізація, в тому числі визначення, виведення з експлуатації та ліквідація надлишкових потужностей, буде здійснена ПАТ "Магістральні газопроводи України" за рахунок тарифної виручки від ліцензованого виду діяльності з транспортування природного газу.

Газотранспортна система України була спроектована та побудована як єдиний комплекс магістральних газопроводів і підземних сховищ газу для ефективного, надійного та безперебійного забезпечення природним газом споживачів України та транзиту газу в країни Європи.

Слід зауважити, що Третій енергетичний пакет ЄС не містить вимог щодо відокремлення транспортування природного газу від його зберігання та не містить заборони на здійснення обох видів діяльності однією юридичною особою.

На думку НАК "Нафтогаз України", умовою передачі підземних сховищ газу, а також активів сервісних філій ПАТ "Укртрансгаз" до ПАТ "Магістральні газопроводи України" повинен бути аналіз доцільності їх включення до регуляторної бази активів, який має бути проведений за участі регулятора НКРЕКП і з попередніми консультаціями із секретаріатом Енергетичного співтовариства.

Позиція Міненерговугільпрому полягає в тому, що для забезпечення безперебійної, безпечної та ефективної роботи газотранспортної системи як складного технологічного комплексу та з метою забезпечення безперебійного транспортування природного газу, в тому числі здійснення балансування газотранспортної системи, ПАТ "Магістральні газопроводи України" як незалежний оператор потребує передачі йому підземних сховищ газу, що зумовлює їх необхідність для такого:

- оперативності керування технологічними режимами роботи газотранспортної системи;

- компенсації коливань відборів природного газу країнами-імпортерами;

- врівноваження обсягів надходження та розподілу природного газу до/з газотранспортної системи;

- згладжування сезонних і пікових коливань споживання природного газу.

На сьогодні ПАТ "укртрансгаз" експлуатує 11 ПСГ, два з яких створено на базі водоносних структур, а решта - на базі виснажених газових родовищ. Загальна активна місткість підземних газових сховищ становить 31 млрд кубометрів.

Оскільки ПСГ є невіддільною складовою газотранспортного комплексу України та на цьому етапі не можуть бути технологічно та організаційно відокремлені без проведення комплексного аналізу згідно з п. 13 Плану реструктуризації, ці сховища підлягають передачі ПАТ "Магістральні газопроводи України" до визначення у встановленому КМУ порядку найефективнішої моделі їх використання та управління ними.

Після розроблення і погодження із секретаріатом Енергетичного співтовариства плану дій з ефективного використання підземних сховищ природного газу та управління ними та прийняття КМУ відповідно до п. 14 Плану реструктуризації, ПАТ "Магістральні газопроводи України" буде забезпечено виконання плану дій.

Передача ПАТ "Магістральні газопроводи України" активів, матеріально-технічних та інших ресурсів, які використовуються для транспортування і зберігання природного газу, без надання товариству активів, матеріально-технічних та інших ресурсів для експлуатації, реконструкції і обслуговування магістральних газопроводів (у т.ч. об'єктів на них) і сховищ природного газу ставить під загрозу ефективність роботи такого новоствореного оператора газотранспортної системи.

Людські ресурси - специфічний і найважливіший з усіх видів економічних ресурсів. Як фактор економічного розвитку, людські ресурси - це працівники, що мають певні професійні навички і знання і можуть використовувати їх у виробничому процесі.

НАК "Нафтогаз України" вважає, що чисельність працівників, задіяних у транспортуванні природного газу українською ГТС, значно завищена порівняно з аналогами у країнах ЄС. Відповідно, має бути проведений комплексний аналіз цільової штатної чисельності з урахуванням необхідності забезпечувати виконання функцій і процесів, передбачених цільовою операційною моделлю оператора ГТС.

У свою чергу, Міненерговугільпром чітко переконане в тому, що для ефективної роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України" йому мають бути передані всі людські ресурси ПАТ "Укртрансгаз", залучені до профільних видів діяльності та обслуговування відповідних активів і матеріально-технічних ресурсів. А оптимізацію та приведення у відповідність штатної чисельності працівників буде здійснено після впровадження Плану дій з корпоративного управління оператора газотранспортної системи з урахуванням досвіду операторів газотранспортних систем держав - членів ЄС.

Станом на 1 січня 2010 р. штатна чисельність працівників ПАТ "Укртрансгаз" становила 28144 штатних одиниць. Впроваджуючи заходи оптимізації бізнес-процесів, автоматизації виробництва, підвищення ефективності праці, станом на 1 січня 2017 р. штатну чисельність працівників ПАТ "Укртрансгаз" вдалося скоротити до 19956 шт. од. Протягом 2017 р. планується виконати заходи із зменшення штатної чисельності працівників ПАТ "Укртрансгаз" на 450 шт. од.

Ознайомившись з аналізом Міненерговугільпрому, НАК виконала свій аналіз і розіслала його членам робочої групи з питань прискорення реформи корпоративного управління "Нафтогазу". Як зазначено вище, НАК не у захваті від пропозицій міністерства. І головне, проти передачі в МГУ газосховищ.

Щодо активів для оператора ГТС та плану їх передачі

"Нафтогаз України" висловлює стурбованість розробленими Міненерговугільпромом пропозиціями щодо формування бази активів, людських та інших ресурсів, необхідних для ефективної роботи ПАТ "Магістральні газопроводи України". "Нафтогаз" вважає, що пропозиції Міненерго, подані на розгляд робочої групи, ставлять під загрозу досягнення стратегічних цілей реформи ринку природного газу в Україні, зокрема збереження транзитної ролі української газотранспортної системи шляхом створення ефективного, повноцінно функціонуючого та інвестиційно привабливого оператора ГТС. І що ці пропозиції базуються на хибних фактах і припущеннях про роль підземних сховищ газу у функціонуванні ГТС та ринку природного газу в цілому. НАК докладно наводить свою аргументацію, з якою читачі DT.UA вже знайомі.

Проте, вочевидь, варто говорити не про "хибність" думки опонентів "Нафтогазу", а дослухатися до аргументів. Зокрема й про роль "підземок" у забезпеченні поставок газу як громадянам України, так і європейцям. Навряд чи вітчизняні газотранспортники не обізнані з досвідом європейців, з якими давно співпрацюють.

Щодо ролі ПСГ ми поцікавились експертною думкою європейців. І зокрема з'ясували, що попит на підземне зберігання газу зростає (рис. 1). І навіть такі розвинені країни ЄС з диверсифікованим газовим бізнесом, як Німеччина, Австрія, Польща і Словаччина, досить активно використовують ПСГ (рис. 2). Це попри те, що "Газпром" також орендує "підземки" в країнах ЄС і оперативно пропонує свій газ.

***

Зазвичай кажуть, що у дискусії народжується істина. Але тільки в тому разі, якщо сторони дослухаються до аргументів і намагаються знайти зважене рішення, а не нав'язати виключно власне.

Хочеться сподіватися, що у суперечці щодо майбутнього оператора ГТС рішення буде зваженим і не лише комерційним, а враховуватиме національні інтереси в енергобезпеці держави. Адже сьогодні закладається фундамент для майбутнього вітчизняної ГТС і нового оператора. Якщо до нього дійде справа у цивілізований спосіб. "Нафтогаз" часто посилається на зобов'язання перед Енергетичним співтовариством. Секретаріат цієї організації, ознайомившись з аналізом ГТС, здійсненим Міненерговугільпромом, погодився з основними аргументами, зокрема щодо збереження на першому етапі становлення МГУ єдиної ГТС України, включаючи підземні газосховища. Як і голова секретаріату Енергетичного співтовариства пан Копач, який був присутнім при обговоренні аргументів НАКу і Міненерговугільпрому.

До слова, торік Світовий банк і Європейський Союз у рамках вивчення різних моделей реструктуризації НАКу і, зокрема, відокремлення транспортування і зберігання газу від інших функцій "Нафтогазу" здійснили власну оцінку української єдиної ГТС і ефективності її роботи. На той час уже було відомо про намір створити нового оператора ГТС. Так от, експерти, які проводили не менш детальний аналіз нашої ГТС, дійшли висновку, що практично збігається з висновками і пропозиціями, нещодавно наданими Міненерговугільпромом. І ці експерти не вимагали категоричного поділу ГТС на газопровідну інфраструктуру і газосховища. Навряд чи в "Нафтогазі" про це не знають.