UA / RU
Підтримати ZN.ua

Горбаті та могили

Через два роки після пожежі на Васильківській нафтобазі компанії БРСМ винних не покарано, збитків потерпілим не відшкодовано.

Автор: Сергій Куюн

8 червня 2015 р. почалася найбільша в історії України пожежа. Васильківську нафтобазу компанії БРСМ гасили майже тиждень, згоріло близько 20 тис. т нафтопродуктів, або вісім поїздів. Продукти горіння - бензопирени та канцерогени пішли в повітря, воду, ґрунт. Загинуло шість чоловік, півтора десятка рятувальників і співробітників термінала стали інвалідами.

Через два роки винних не покарано, збитків потерпілим не відшкодовано. Хоч би яким неймовірним видавався тоді такий сценарій, винуватцям трагедії, схоже, вдалося відкупитися, а справу фактично розвалили.

У Київській області продовжують працювати десятки нафтобаз із масовими порушеннями, включаючи нафтобазу БРСМ. Живе й ремесло, яке призвело до Васильківської трагедії, - кустарне виробництво палива.

Причини аварії встановили практично відразу: на тлі палаючих резервуарів тодішній прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк, а також міністр внутрішніх справ Арсеній Аваков і голова ДСНС Микола Чечоткін заявили, що пожежа виникла в процесі виготовлення паливного фальсифікату. Жертви серед рятувальників і гасіння пожежі, яке розтягнулося на тиждень, - наслідок численних порушень норм будівництва та експлуатації нафтобази.

Брехун, брехун

БРСМ поспішила заявити, що це був теракт. До цього "теракт" був і у квітні 2014-го на АЗС компанії в Переяславі-Хмельницькому. Тоді загинуло п'ять осіб.

"Причиною трагедії став вибух повітряно-газової суміші внаслідок витоку з проїденого корозією трубопроводу та накопичення суміші в підвальному приміщенні станції", - оголосив підсумки розслідування голова Держгірпромнагляду Степан Дунас. Що ж до теракту, то було проведено всі можливі експертизи - хімічна, балістична, вибухопожежна тощо, але жодна з них не підтвердила цієї версії. Про теракт перестали говорити й у Василькові.

Сергій Здоренко, начальник нафтобази КЛО, розташованої по сусідству з базою БРСМ, одним із перших прибіг на місце події, надавав першу допомогу потерпілим.

"Побігли на базу БРСМ, а звідти вискакують 6–7 чоловік. Один із них обгорілий весь, у струпах. Запитую другого: що сталося? Той відповідає, що обірвало шланг під час перекачування пального, а проводи на насосі голі були - і бензин потрапив на них. Усе відразу ж і спалахнуло.

А в них (БРСМ. - С. К.) не було системи пожежної безпеки…Обвалування не було, системи пожежогасіння як такої теж. Вогнегасники чисто символічно були. У них навіть піногенераторів немає на резервуарах", - розповів С.Здоренко в інтерв'ю The Insider.

Вторять очевидцю й чиновники. "Обвалування на базі не було, зовнішньої системи гасіння теж, були відсутні піноутворювачі... Через розташування резервуарів на похилій місцевості паливо лилося в пожежну водойму, її не можна було використовувати під час гасіння", - заявив під час слухань у Київоблраді директор департаменту цивільного захисту Київської ОДА Ігор Аксьонов. За його словами, першопричиною загоряння стало використання персоналом незахищеної перекачувальної мотопомпи, яка при перекачуванні палива дала іскру.

На думку С.Дунаса, у Переяславі було порушено практично всі норми безпеки, сам комплекс навіть не був уведений в експлуатацію. Аналогічної думки дотримується й Держслужба з надзвичайних ситуацій, тільки вже з приводу Василькова.

Буквально за місяць до трагедії у Василькові пожежники склали акт за результатами перевірки бази, виявивши 52 (!) порушення. Як і переяславський комплекс, сховище не було введене в експлуатацію та не мало права працювати, зазначається у звіті урядової комісії за підсумками розслідування причин аварії. Але чому нафтобазу не було закрито? Відповіді немає. За 15 років БРСМ без дозволу контролюючих органів наростила резервуарний парк у 15 разів, до 28 тис. кубометрів. І це на території, яка розташована між військовою частиною, переповненою ракетами та снарядами, і другою, ще потужнішою, нафтобазою компанії КЛО.

Однак це ще не всі питання. У Переяславі-Хмельницькому працює друга нафтобаза БРСМ. Її резервуарний парк не тільки більший, а й сусідить на одному майданчику з найпотужнішою в регіоні газонаповнювальною станцією БРСМ.

"Там (на нафтобазі БРСМ у Переяславі. - С.К.) аналогічні порушення: недостатня відстань від резервуарів до насосних станцій, не обладнаний пожежний пост, відсутній піноутворювач, немає замкнутого обвалування резервуарів, немає проїздів для пожежної техніки, немає систем раннього оповіщення про пожежну безпеку", - розповів восени 2015 р. представник ДСНС Руслан Буханець. Це також було прописано: усунення порушень по сотні позицій.

Чи здійснив власник бази необхідні заходи? Невідомо, адже під різними приводами повторна перевірка зривається.

"Курити я буду, а пити не кину"

Про кустарне виробництво у Василькові знали задовго до пожежі. Залізницею сюди надходило все необхідне: стабільний газовий бензин, октанопідвишуючі та антидетонаційні присадки та багато чого іншого (після втрати Васильківської нафтобази ці вантажі перемістилися на нові термінали компанії в Козятині (Вінницька обл.), Гадячі (Полтавська область, там же, за словами джерел на ринку, є переробні установки), Голованівську (Кіровоградська обл.) і Переяславі-Хмельницькому. Це важка спадковість, мабуть, передалася від Едуарда Ставицького, з яким учасники ринку та ЗМІ нерозривно пов'язують БРСМ. Нагадаємо, що свої перші серйозні гроші екс-міністр енергетики, який втік, заробив на випуску безакцизних сумішевих бензинів.

БРСМ властиві дві особливості. Перша: ця мережа АЗС продає палива набагато більше, ніж закуповує. Друга особливість: у кошику реалізованих на заправках бензинів 35% припадає на марку А-95, якої БРСМ не закуповує - ні по імпорту, ні на внутрішньому ринку. Тільки А-92. Звідки БРСМ бере відсутній продукт і бензин А-95?

Запитання зникають, якщо скласти всі обсяги товарного палива, сировини та компонентів, що надходять на нафтобази БРСМ (див. рис. 1, 2 на сайті DT.UA).

Похитнулася звична картина в 2016 р., коли обсяги продажів і закупівель різко зблизилися. Але навіщо БРСМ, як і роком раніше, закупила 41 тис. т сировини та компонентів для випуску моторних палив? Звернемо увагу на неадекватне зниження в БРСМ роздрібних продажів на 24,84% - рекордний для ринку результат. У середньому ж по країні зниження становило 10,55%. У мережі групи "Приват", яка також працює в нижчому ціновому сегменті, падіння становило 10,05%. Не виключено, що фіскали та органи статистики просто перестали бачити частину продажів - "бити" паливо повз касу без видачі касового чека було досить поширеним явищем торік. Ефект досить відчутний: з кожного проданого літра стягувався "роздрібний" акциз - у середньому по року 1,2 грн.

Експерименти зі змішуванням паливних компонентів не минули безслідно. Наприкінці 2016 р. Генпрокуратура та Державна фіскальна служба обрушилися на БРСМ, звинувативши мережу в несплаті понад 1 млрд грн податків. Із 175 АЗС було закрито до 100 комплексів. Це знайшло відображення в статистиці реалізації: за чотири місяці 2017-го обсяги БРСМ упали вдвічі, фактично мережа тримається на станціях Києва та Київської області, які з невідомих причин уникли санкцій перевіряльників. Та й це не змогло зломити дух БРСМ: нехай і в менших обсягах, але поставки компонентів бензину тривають. Як і раніше, в номенклатурі закупівель БРСМ тільки бензин А-92 та жодної тонни А-95.

Кому я винний, усім прощаю

"Найближчим часом результати розслідування будуть оголошені, і вони будуть вражаючими!" - пообіцяв А.Аваков в один із тих гарячих днів у Василькові. Міністр обдурив. Не вражаючими, а шокуючими стали для родичів загиблих і для покалічених рятувальників ці два роки. Спочатку слідчі затягували розслідування, як могли. А навесні 2016-го справу було розділено на дві: в одній потерпілими виступають родини співробітників нафтобази, а обвинувачуваними - четверо керівників нафтобази. У другій справі потерпілими виступають постраждалі рятувальники та їхні родини, а обвинувачуваними... керівництво ДСНС.

"Логіка слідчих така: за постраждалих співробітників нафтобази відповідатимуть керівники нафтобази, а в загибелі пожежних винне керівництво ДСНС, мовляв, не так гасили. Те, що причиною пожежі стало порушення норм безпеки власником нафтобази, до уваги, мабуть, не береться", - каже адвокат потерпілих Олександр Мірошник. У результаті БРСМ убезпечили від відповідальності та виплат компенсацій постраждалим, яких суддя та прокурор синхронно відмовилися визнати потерпілими. Зрозуміло, це серйозно підвищує шанси обвинувачуваних - керівництва бази - вийти сухими з води.

А що власники БРСМ? Вони не фігурують у жодній зі справ. Покаранням їм поки що стали втрата згорілого майна (20–25 млн дол.), згадана облава силовиків і розподіл незліченної кількості хабарів усім і вся від слідчих і прокурорів до міністрів. Перепало й усякій "периферії", наприклад екологічним інститутам. Один із них торік відрапортував, що пожежа не завдала шкоди навколишнім територіям, хоча там за сім днів згоріло місячне споживання нафтопродуктів усієї Київської області. Витрати, схоже, великі, тому що жодної копійки родинам загиблих і покалічених власники БРСМ, глибоко віруючі люди, не дали. Мабуть, на те воля Божа.