Криза завдала нищівного удару по ринку нафтопродуктів України. Зростання цін, яке внаслідок девальвації гривні становило 50%, змусило споживачів у липні 2014-го скоротити використання бензину майже на чверть порівняно з 2013 р. Найбільші втрати ринок несе на Сході країни, де багато автозаправних станцій уже не підлягають відновленню.
Тим часом не всі оператори ринку нафтопродуктів втратили продажі. Легше переносять кризу ті, хто має доступ до державних ресурсів чи попросту "бодяжить".
За січень-липень 2014 р. продажі нафтопродуктів на АЗС порівняно з минулим роком знизилися на 8,62% (без урахування АРК). На перший погляд, небагато, хоча, на думку галузевих аналітиків, на тлі попередніх років із їх 2–3-відсотковими коливаннями -
чимало.
Однак краще розкриває суть подій детальне вивчення динаміки продажів. Такий "спокійний" накопичувальний результат зумовлений тим, що в перші три місяці 2014 р. показники навіть перевершили рівні "провального" 2013-го, який запам'ятався тривалими морозами та пов'язаним із цим низьким споживанням.
Починаючи з квітня 2014 р., коли проблеми в держфінансах стали очевидними, стартував крах реалізації нафтопродуктів. Якщо квітневе відставання становило 3,73%, то липневе - уже 21,8% (див. рис.). Попереду "біжить" бензин, реалізація якого в липні нинішнього року обвалилася на 26,4% порівняно з липнем 2013-го. Дизельного палива було продано менше на 14,4%.
Зазначу, що йдеться про готівкові продажі, які відображають ситуацію з приватними автомобілістами, а по суті говорять про їхню платоспроможність.
Промисловий сектор за сім місяців 2014 р. знизив закупівлі бензину на 14,5%, дизпалива - на 5,3%. Як кажуть, далі буде.
LPG як альтернатива бензину
Крім падаючої платоспроможності автомобілістів, посилений темп зниження споживання бензину пов'язаний із триваючим переведенням транспорту на скраплений газ (LPG). Якщо торік літр газу був дешевший від бензину А-95 на 4–
5 грн/л, то нині - на 8–9 грн/л. Перехід на LPG стримує газобалонне обладнання, яке подорожчало разом із валютою. Але судячи з тижневих черг на СТО, воно того варте. (В одній із таких черг у серпні відстояв й автор цих рядків.)
За попередніми даними, за сім місяців роздрібні продажі скрапленого газу зросли на 20%, або на 45 тис. т. Це означає, що близько половини "зниклих" цього року обсягів бензину "перетворилися" на газ. І це переконлива та найкраща ілюстрація оптимізації енергоспоживання в сегменті моторних палив.
Снаряди
підривають продажі
У територіальному розрізі найбільш постраждалими регіонами є Донецьк і Луганськ. Тут реалізація за сім місяців 2014 р. впала на 25%. Але судячи з липневих цифр, фінальна картина набагато гірша: по Донецькій області зниження продажів бензину та ДП становило 64,32%, а по Луганській - майже 92 (!). Дивуватися особливо не доводиться, якщо врахувати, що в липні перед Держстатом не відзвітували 142 донецькі АЗС (25% від загальної кількості в регіоні) і 214 луганських - 75% АЗС у Луганській області. Очевидно, що багато власників АЗС із зрозумілих причин просто не змогли подати звітність.
Що ж до інших регіонів, то падіння продажів нафтопродуктів спостерігається в більшості з них, найбільше - у Дніпропетровській (10,8%) і Херсонській (16,1%) областях.
Про глибину проблеми свідчить факт 9-відсоткового падіння найбільшого та найбільш ліквідного ринку країни - столичного. Хоч як дивно, знайшлися й ті, хто навіть трохи приріс у споживанні нафтопродуктів: Волинь (7,8%), Рівне (12,5%) і Чернігів (6,3%).
Співвідношення тих, хто втратив, і тих, хто наростив, серед учасників ринку нафтопродуктів майже однакове. Абсолютна більшість мереж підраховує мінуси. Якщо казати про першу десятку роздрібних мереж, то лідером падіння стала компанія Shell, яка недорахувалася в січні-липні третини продажів порівняно з минулим роком (в останні чотири місяці падіння становить близько 40%).
На відміну від міжнародного бренду, зрозумілі причини втрат донецької "Паралелі" (30%), у якій з 117 станцій
54 АЗС не працюють - там війна.
Російські бренди ТНК і "Лукойл", усупереч закликам бойкотувати їхні станції, поки що тримаються в тренді ринку, втративши за сім місяців близько 25% готівкових продажів. Якщо ж вірити президенту "Лукойлу" Вагіту Алекперову, то за півріччя 2014-го зниження продажів становило 38% (у цьому разі може йтися й про оптові поставки).
Є підстави припускати, що результати громадського протесту проявлятимуться дедалі яскравіше. Зокрема, і стосовно "Лукойлу", автозаправні станції якого вже піддають поки що лише набігам особливо радикальних активістів. Але вже в липні 2014 р. падіння продажів на АЗС "Лукойлу" становило 40% порівняно з 2013-м. У цьому ж місяці компанія заявила про продаж паливного бізнесу в Україні.
Приблизно з однаковим результатом фінішували найбільші українські мережі WOG та ОККО, втративши 10–13% готівкової реалізації. Характерно, що непоганого, як на нинішній час, результату було досягнуто мережами, що позиціонували себе в максимальному ціновому сегменті. Схоже, споживач починає усвідомлювати, що скупий платить двічі.
Щоправда, вистачає й тих, хто вірить у диво. Абсолютний рекордсмен - мережа БРСМ, яку пов'язують із екс-міністром енергетики Едуардом Ставицьким. Продажі в цій мережі зросли порівняно з минулим роком на 60%, що стало результатом інтенсивного "брунькування" АЗС у період політичного розквіту нинішнього громадянина Ізраїлю Едуарда Ставицького.
Однак головним залишається питання: в який спосіб мережа АЗС, що не має власної переробки, утримує мінімальний рівень цін на нафтопродукти? Відповідь, мабуть, криється в тому, що на нафтобази БРСМ десятками тисяч тонн прибувають стабільний бензин, газоконденсат та октанопідвищувальні присадки до бензинів. Навіщо компанії такі вантажі? Пропонуємо відповісти на це запитання самостійно.
Усе зрозуміло і з іншим винятком із правил - найбільшою мережею станцій країни, яку об'єднує дніпропетровська група "Приват". Цього року вона змогла переломити тенденцію останніх років і вперше наростити готівкові продажі (+12,5%). Низька ціна на бензин і ДП як запорука такого результату стала можлива завдяки 15-відсотковому дисконту, з яким група "Приват" купує на аукціонах усю нафту наполовину державної компанії "Укрнафта". Щоправда, цього року "Приват" трохи не розрахував, і в мережі стали траплятися перебої з паливом. А 23 липня 2014 р. близько 1000 АЗС групи "Приват" було зупинено на "інвентаризацію", яка збіглася (?!) з періодом обговорення урядових ініціатив щодо збільшення ренти на видобуток нафти.
Яку роль відіграла ця зупинка, уже не має значення, але ренту в результаті законодавці підвищили до 70%, як від початку передбачали. Щоправда, не так радикально, як пропонував Кабмін при другій спробі (з 39 до 50% від ринкової вартості), а лише до 42%. Якщо в цьому був задум, то Ігор Коломойський дорого заплатив за цей фокус, втративши в липні близько 10% готівкових продажів, або 12 тис. т, порівняно з липнем 2013 р. За оцінками, це 1–1,5 млн дол. прибутку, але підвищення ренти до спочатку запропонованих урядом значень загрожувало переміщенням з контрольованої "Укрнафти" у державну кишеню майже мільярда гривень.
Очевидно, що втома споживача накопичуватиметься й надалі, у міру посилення спаду в економіці. Сумнівів практично немає: за підсумками року споживання світлих нафтопродуктів скоротиться мінімум на 25%.