UA / RU
Підтримати ZN.ua

Атомна суміш

Минулого тижня в п'ятий енергоблок Запорізької АЕС завантажили паливо американської фірми Westinghouse шведського виробництва. Таким чином блок перейде на змішану зону - три чверті російського палива і чверть американського. На "ядерні" запитання в інтерв'ю DT.UA відповів директор Державного науково-технічного центру з ядерної та радіаційної безпеки Ігор ШЕВЧЕНКО.  

Автор: Ігор Маскалевич

Минулого тижня в п'ятий енергоблок Запорізької АЕС завантажили паливо американської фірми Westinghouse шведського виробництва. Таким чином блок перейде на змішану зону - три чверті російського палива і чверть американського.

Це прорив у диверсифікованості джерел постачання палива для наших АЕС. Раніше, років десять тому, це паливо тестували, доробляли й впроваджували на двох блоках Південно-Української АЕС. Тепер черга дійшла до найбільшої в Європі Запорізької АЕС. Передбачається, що змішані зони в результаті з'являться на чотирьох з шести реакторах Енергодара (саме там розташована ЗАЕС).

У Росії це зовсім не викличе захвату. Річ не тільки у втраті великого українського ринку ядерного палива та грошей. Передусім це - зниження енергозалежності від Москви. Крім того, успіх українського проекту поставить під сумнів перспективи російського палива в Східній Європі.

Власне, реакція РФ уже пішла. Віце-президент російського постачальника ядерного палива "ТВЕЛ" Григор'єв заявив: "…якщо українська сторона офіційно підтвердить факт використання американського палива в
2016 р. хоч на одному енергоблоку, то, за умовами контракту, це стане його порушенням… Ми залишаємо за собою право захистити наші законні інтереси будь-яким доступним способом".

Цього тижня знову підключили МЗС РФ, яке заявило про можливість позаштатних ситуацій. Гарантовано шквал бруду в пресі та Інтернеті, що почався ще до завезення ядерного палива. Втрата росіянами замовлень на кілька блоків (одне завантаження коштує приблизно –48 млн) - це серйозно, тож статей "про майбутнє Чорнобиля" не бракуватиме. Тим більше, що закони інформаційної війни дозволяють, а методи написання страшилок обкатано.

Ми ж вирішили поцікавитися про проблеми та перспективи у фахівців.

На "ядерні" запитання в інтерв'ю ZN.UA відповів директор Державного науково-технічного центру з ядерної та радіаційної безпеки Ігор ШЕВЧЕНКО.

- На Запорізькій АЕС з'явиться змішана зона з російського й шведського палива. "Енергоатом" заявляє про подальший перехід на змішані зони. Наскільки це правильно?

- Узагалі-тозмішаними зонами є навіть ті зони, в яких експлуатується паливо одного виробника, але різних модифікацій. Це поширена у світі практика. Багато енергоблоків десятиліттями працюють у змішаних завантаженнях. Наприклад, у Франції до 1993 р. був один постачальник - Framatome, з 1993 р. використовувалося паливо Siemens (зокрема в змішаних завантаженнях), з 2002 р. - паливо Westinghouse, а 2011 р. 70% усіх реакторів Франції експлуатувалися в змішаних завантаженнях. У Англії до 2000 р. використовували паливо Westinghouse, після 2000 р. - паливо виробництва Areva.

Що стосується розуміння про змішані завантаження (використання західного палива у звичних нам "твелівських" завантаженнях), ми вже неодноразово відповідали на такі запитання й запити. Нині звучить чимало негативних оцінок з боку російських політиків. У нас теж є так звані експерти.

Чомусь замовчується, що "ТВЕЛ" активно намагається грати на ринку палива західного дизайну ("квадрат"). До нас паливо їде зі Швеції, а в ній самій нині цікава картина. 2014 року на шведській АЕС було встановлено пілотну партію російських касет. І ніхто нічого не писав про ризики. Ба більше, у травні цього року росіяни в США підписали угоду з General Electric, Hitachi і Toshiba про створення компанії Global Nuclear Fuel Americas, яка просуватиме російське паливо ("квадрат") на американському ринку. Передбачається зайняти до 10% ринку. Тобто росіяни роблять точно те ж саме, за що докоряють нам.

- Одна з улюблених страшилок росіян у тому, що генеральний конструктор реакторів ВВЕР-1000 (які стоять на Запорізькій АЕС) скаже: "Все, приїхали", після чого "хохли" муситимуть усе закрити. Оскільки це, мовляв, суперечить правилам МАГАТЕ тощо.

-Нічого цього не станеться, що б не сказав генеральний конструктор. Нині Україна незалежна в усіх відношеннях: у інженерній і ремонтній базах, у обслуговуванні. Тобто ми ніяк не залежимо від російської сторони. Є апарат, який ми обслуговуємо самі.

- І все-таки - яких несподіванок очікувати від палива Westinghouse?

- Що стосується "крутіння" й "вигину", що проявилися на касетах першої модифікації, - це притаманно всім касетам, зокрема і російським.

Що стосується експлуатації палива Westinghouse, то воно зарекомендувало себе достатньо надійним паливом. Основним критерієм є відмова палива при експлуатації. Тут Westinghouse виявився достатньо надійним. Проблем з ним не було. Навіть ті касети, решітки яких деформувалися (2012 р.), були герметичними. Жодних несподіванок з паливом Westinghouse не було, чогось поганого від нього я б не очікував.

- Що стосується доробки американцями касети для підвищення жорсткості, це була наша ініціатива чи їхня?

-Усі пропозиції з доробки касети запропонувала американська сторона. Вони проаналізували ситуацію з завантаженням палива і самостійно запропонували варіанти доробки. Саме для виключення цих вад палива, зафіксованих у акті розслідування, американці касету й доробили.

- Проте на ЗАЕС від палива Westinghouse не всі в захваті, та й на ПУ АЕС теж. У чому проблема? Психологічний чинник?

-Гадаю, скоріше так. Бо більшість персоналу звикла працювати з певним паливом, і в багатьох його заміна викликає психологічне відторгнення. Впровадження нового палива завжди тягне за собою великий обсяг додаткових робіт. Це необхідні обґрунтування, модернізації, зокрема й вузлів свіжого палива, обладнання на вузлах свіжого палива. Це потребує модернізації систем реакторного контролю.

Один з аспектів впровадження палива на ЗАЕС - встановлення американської системи BEACON, яке потребує серйозних обґрунтувань, додаткових грошових вливань. Тому, можливо, є психологічна настороженість.

- Що на цьому етапі відбувається з паливом Westinghouse?

-На цьому етапі з нашого боку закінчено експертизу технічного вирішення поширення палива Westinghouse на енергоблок №5 Запорізької АЕС. З боку експертів і регулятора не залишилося зауважень, що перешкоджають поширенню цього палива безпосередньо на п'ятий енергоблок ЗАЕС. Це означає, що паливо Westinghouse отримало зелене світло, і його буде встановлено на п'ятий енергоблок ЗАЕС. За планами НАЕК "Енергоатом", передбачається віддати під завантаження палива Westinghouse шість енергоблоків - два блоки на
ПУ АЕС і чотири на ЗАЕС.

- Чому на Запорізькій АЕС тільки чотири з шести? І чому Westinghouse пропустив перший блок на ПУ АЕС?

-Це не Westinghouse пропустив перший енергоблок, а НАЕК "Енергоатом". На той момент, коли поширювалося це завантаження, "Енергоатом" обрав два блоки на ПУ АЕС - №2 і №3. Подальші плани "Енергоатома" - поширити паливо на ЗАЕС. Це все зроблено з метою диверсифікації.

- Чи можна паливо Westinghouse використовувати в маневреному режимі?

- Сам виробник ядерного палива говорить про те, що паливо Westinghouse не має одного з основних для маневрів параметра - жорстких вимог по циклах навантаження.

Три-чотири роки тому, коли ще узгоджувалася кампанія з впровадження касет ТВС-W на Південно-Українському блоку, регулятор рекомендував встановити обмеження по циклах навантаження. Але компанія Westinghouse повідомила, що таких обмежень у них немає. Тобто паливо дозволяє працювати в маневреному режимі.

Обмеження робляться винятково тому, що паливо працює в змішаних завантаженнях разом із паливом російського виробника, яке має обмеження по циклах навантаження.

- Обмеження 115 циклів по російській касеті - це на один період чи на всі чотири роки?

-115 циклів - це на всі чотири роки її експлуатації.

- Якщо вже ми торкнулися теми маневрування. Згідно з концепцією, три відносно нових блоки мають перевести в маневрений режим, часом говорили й про п'ять.

- Через нас проходила тільки Хмельницька АЕС. На другому блоці ХАЕС було проведено два етапи випробувань.

Дуже багато було хвиль в Інтернеті, в інформаційному полі. Сухий залишок такий: маневрений режим можна реалізувати на енергоблоках ВВЕР-1000, це перший меседж.

Другий меседж: активна зона показала себе добре, негерметичні касети не з'явилися після змін потужності. Але проявилася потреба керувати багатьма процесами в ручному режимі. Автоматика наших енергоблоків була розрахована на роботу в базовому режимі.

Була потреба, щоб у процес постійно втручався оператор, що не дуже добре, бо, як ми всі знаємо, постійна робота оператора потенційно може призвести до помилок.

Як на мене, передусім, слід порахувати "економіку". Заміна всіх цих регуляторів, модернізація обладнання, - скільки це коштуватиме? Чи є сенс вводити цей режим надалі? НАЕК "Енергоатом" має порахувати, скільки це коштуватиме і тільки потім говорити про поширення маневреного режиму на інші енергоблоки. Наскільки мені відомо, "Енергоатом" має бажання в майбутньому продовжити цю роботу.

- Чому на 440-х реакторах маневрені режими не відпрацьовуються?

-Не думаю, що на 440-х НАЕК "Енергоатом" піде на маневрений режим. Це доволі складно з технічного погляду.

- Минулої зими розглядався такий варіант: якщо ми припиняємо поставки з Росії, то швидко переходимо на ядерне паливо Westinghouse. За рік, півтора, два? Це можливо?

-Я вважаю, що це дуже близько до істини. Westinghouse має дуже гнучке виробництво. Весь світ нині працює за контрактами. У разі якщо Westinghouse виграє десь контракт на поставку палива, то він досить швидко розгортає своє виробництво.

- Скільки блоків може забезпечити шведська лінія?

-Наскільки мені відомо, вона може забезпечити паливом усі блоки ВВЕР-1000.

- Чи може Westinghouse підготувати паливо для двох блоків ВВЕР-440 Рівненської АЕС?

-У 2001–2007 рр. на "Loviisa" використовувалася дослідна партія з шести касет, виготовлена англійською фірмою BNFL. Ці касети досить успішно відпрацювали, але, виходячи з економічних аспектів, далі їх не використовували, наскільки я знаю. Враховуючи те, що Westinghouse поглинув цю фірму, гадаю, у них є можливість реалізувати цей проект.

Та от що цікаво. У Європі нині нова енергетична стратегія безпеки, в рамках якої виділено гроші на реалізацію проекту "Обрій 2020". Було організовано й проведено тендер, де замовлено роботу, виграв її пул компаній на чолі з Westinghouse. Також там брала участь і українська, харківська, компанія.

Та це спільні підходи. Вони свідчать про те, що ми хочемо ліцензувати паливо західного виробника для ректорів, вироблених у колишньому Союзі. Проект просувається, ми - його активні учасники. Тому, в принципі, перспектива для 440-х є!

- Як справи з централізованим сховищем ядерного палива (ЦСВЯП), що з ним?

-Я бачу будівництво ЦСВЯП зі свого боку. І, як не парадоксально це звучить, я бачу його дуже активним. Ми провели перший цикл експертизи технічних специфікацій для всього основного обладнання, яке експлуатуватимуть на ЦСВЯП. Нині до нас почали надходити розділи попереднього звіту з аналізу безпеки. Робота йде. Як на мене, досить активними темпами.

- Ми вивантажуємо паливо Westinghouse, відправляємо його в басейн витримки, і там воно може лежати років п'ять?

-Так. Але у нас є обмеження щодо наповнюваності басейну витримки.

- Чи можна ущільнити гнізда басейнів витримки?

-Усі енергоблоки ВВЕР, у тому числі й розташовані в Росії,йдуть на ущільнення. Як не парадоксально це звучить, але вони безпечніші за неущільнені. Там використовується бар'єрна сталь у стелажах зберігання. Більшість енергоблоків АЕС України перейшли на нові стелажі. ЗАЕС також іде цим шляхом.

- А ми можемо, грубо кажучи, паливо, що вилежалося, з
ПУ АЕС перевезти в стелажі витримки ЗАЕС?

-Теоретично, це можливо.Але до нас на обґрунтування такі варіанти не надходили.

- На ЗАЕС заборонено приймати чуже паливо?

-Дозвіл їм видавали з урахуванням того, що там зберігатиметься тільки паливо ЗАЕС.

- Чи можна змінити умови цієї ліцензії?

-Це складний процес.Має бути відповідне обґрунтування, звернення експлуатуючої організації, робота з громадськістю. У такому разі можливий варіант внесення змін у ліцензію.

- ЦСВЯП нині споруджуємо на сто років. Чи можна буде потім продовжити цей термін?

-Гадаю, що ситуацію треба буде оцінювати, виходячи з розвитку науки й техніки на той період. Скажімо, запорізьке сховище спроектовано на 50 років експлуатації з можливістю продовжити ще на 50.

- Є інформація, що частина запорізьких сховищ "тече".

-Це абсолютна неправда.Я там часто буваю і можу з упевненістю сказати, що це не так.

- Що ви скажете з приводу підвищення потужності енергоблоків?

-Підвищення потужності енергоблоків - досить цікава пропозиція від наших американських колег із компанії Westinghouse. Вони пропонують тепер в Україні реалізувати свій досвід з підвищення потужності енергоблоків до 110%. Загалом нині йдеться про три варіанти підвищення потужності - 101,5%, 104%, 107%.

- Енергоблоки в нас не найновіші, підвищення потужності проводитиметься на всіх?

- Реалізація такого режиму можлива на всіх енергоблоках. Усе залежатиме від індивідуальної характеристики енергоблоку й від стану обладнання, корпусу, палива.

Я не думаю, що на змішаних завантаженнях хтось піде на збільшення потужності. Але підвищення потужності - це досить розповсюджене явище. У Росії на більшості блоків потужність збільшено, в Чехії збільшено, практично на всіх американських АЕС збільшено. До речі, регулятор тут не пасе задніх. Ми запланували великий семінар, який відбудеться восени. На семінарі буде продемонстровано підходи США зі збільшення потужності.

- Які проблеми є з продовженням експлуатації енергоблоків?

-Насамперед, це фінансування для НАЕК "Енергоатом". Проблеми, пов'язані з процедурою закупівель. З погляду безпеки, є чіткі вимоги, плани й комплексна програма підвищення безпеки, де чітко прописано, що і як має робити "Енергоатом".

- На енергоблоці №1 РАЕС були давні проблеми зі швом, але блок "продовжили" на
10 років. Що далі буде?

-По-перше, було виконано роботи з відпалювання корпусу реактора.По-друге, згідно з вимогами української нормативної бази, кожні 10 років кожен енергоблок проходить процедуру переоцінки безпеки. Через 10 років після подовження експлуатації, відповідно до умов ліцензії експлуатуюча організація оцінить стан усього обладнання, включно з корпусом реактора, і дасть свій висновок. Регулятор його розгляне і погодиться або не погодиться з ним. Тоді й буде видно. Цей процес перебуває під контролем.

- МАГАТЕ вважає трендом закриття радянських реакторів, а не їх продовження.

-У МАГАТЕ такоготренду немає, скоріше, є позиція окремих країн Євросоюзу.

- Досвід росіян ви вивчали? Нині в Скандинавії легкий шок від того, що вони вбухали купу грошей у безпеку Кольської АЕС, а росіяни сказали: "Спасибі вам велике, ми ще на 20 років продовжимо". Скандинави сподівалися, що росіяни знімуть з експлуатації блок, а ті навпаки - вирішили продовжити.

-Підходи до продовження термінів експлуатації у нас і в Росії різняться. Україна пішла загальноприйнятим європейським шляхом: ми вимагаємо детального обґрунтування безпеки всього обладнання, важливого для безпеки, управління старінням обладнання, 100% кваліфікації обладнання, оцінки сейсмостійкості обладнання й трубопроводів, а також безлічі інших чинників. До того ж НАЕК "Енергоатом" розробляє відповідно до загальноприйнятої МАГАТЕ практики звіт періодичної оцінки безпеки, включаючи комплексний аналіз безпеки, де аналізує всю установку загалом.

- Чи можливе в Україні будівництво заводу з виробництва ядерного палива?

-Теоретично такий завод міг би випускати від 400 до 800 касет типу ТВС-А на рік. Та якщо порахувати, скільки нам треба касет (близько 600), то куди подіти залишок? Накопичувати чи що з ними робити? Продати його досить складно. ТВС-А для "Timelin" - це ТВС-А "Timelin", а не ТВС-А України. При цьому рентабельним випуск ставав десь на рівні 600 касет. Тут багато питань щодо необхідності будувати завод взагалі.

ТВС-А вже доволі стара касета, Росія на своїх АЕС переходить на касети нового покоління.

- А, до речі, чому нам не пропонували більш сучасну?

- Така політика постачальника.

- Недавно приїжджали китайські товариші, вони паливом не цікавилися?

-Питання виготовлення палива в рамках співробітництва не розглядаються. Їх нині насамперед цікавить поводження з радіоактивними відходами й відпрацьованим ядерним паливом.

- Американці не збираються ще одну комісію надсилати, як торік, з підготовки до зими?

-Невдовзі я зустрічаюся з одним з американських колег. З'ясую і точно вам скажу, чи приїжджатиме така комісія, чи ні.