UA / RU
Підтримати ZN.ua

Через позицію "Укртрансгазу" в енергосистемі України можуть виникнути додаткові труднощі

Експерт зазначає, що це може загрожувати блекаутами для українців у зимній період.

Дефіцит необхідної техніки для відбудови української енергетичної інфраструктури може посилитись через конфлікт навколо постачання вантажної та спецтехніки українською компанією "Торговий дім техкомплект" для АТ "Укртрансгаз". У складний зимовий період це може загрожувати українцям додатковими блекаутами, повідомляють ЗМІ з посиланням на експерта агенції "Маркет.Інфо" Олександра Голіздру.

У матеріалі "Бий своїх, щоб чужі боялись, або чому позиція "Укртрансгазу" може обернутися блекаутами" експерт зазначає, що під загрозою опинились поставки вишок для підприємств сектору енергетики. Причина — небажання компанії з групи "Нафтогаз" врегулювати помилку у контракті на постачання спецтехніки компанією "Торговий дім Техкомплект" для "Укртрансгазу". Це, своєю чергою, має шанс затримати усунення пошкоджень українських електромереж після російських масованих обстрілів. 

Читайте також: Уряд поміняв директорів стратегічних підприємств — «Укргазвидобування» та «Укртрансгазу»: що відомо про нових керівників

У своєму матеріалі автор зазначає, що "Торговий дім Техкомплект" став переможцем у тендері на постачання 4 спецавтомобілей для "Укртрансгазу" та передав їх раніше визначеного контрактом терміну. Але у процесі укладання контракту сталася технічна помилка. Коли постачальник заповнював технічний параметр "номінальна потужність двигуна, не менше…", він помилково вніс значення не у кіловатах, згідно з відповідною таблицею, а у кінських силах – 250. Проте 250 кінських сил не дорівнює 250 кВт, а відповідає потужності у 185 кВт після перерахунку. Тобто це формальна помилка, її машинально перенесли з не зовсім точної тендерної документації.

"Помилково внесений параметр не впливає ні на ціну, ні на якість продукції. Більше того, у тендерних вимогах "Укртрансгазу" номінальна потужність двигуна була вказана на рівні "не менше 160 кВт", а по факту, як вже зазначалося вона виявилася суттєво вище і склала 185 кВт. До того ж замовник не регламентував конкретну модель шасі, а вказана в угоді модель базового шасі Iveco Euro cargoML110E25WS-E5 в асортименті продукції виробника – міжнародної компанії Iveco S.p.A. є лише з максимальною потужністю 185 кВт, а не з жодною іншою. Про це свідчить офіційний лист за підписом генерального директора ТОВ "ІВЕКО Україна" І.В. Бойка. Таким чином, навіть, якби "ТЕХКОМПЛЕКТ" дуже захотів, "усунути недоліки", як того вимагає "Укртрансгаз", і замінити на шасі з потужністю двигуна у 250 кВт, він не зміг би цього зробити, бо таких двигунів від виробника Iveco S.p.A. не існує в природі", — розповів експерт.

Читайте також: Тривалі блекаути: чи можуть бути взимку 20-годинні відключення

Зазначається, що "Укртрансгаз" не платить за поставлену продукцію, а також вимагає, аби постачальник сплатив "за зберігання" поставлених автомобілей 17,73 млн гривень та майже 4 млн штрафу за нібито неякісну техніку. Замовник не хоче при цьому йти на компромісні варіанти, як того передбачає законодавство. Своєю чергою заборгованість за поставлену продукцію та фінансові претензії суттєво обмежить можливості компанії виробляти спецтехніку для НЕК "Укренерго", АТ "Харківобленерго", ДП "Регіональні електричні мережі", АТ "Миколаївобленерго" та інших компаній енергетичного сектору України.

Експерт вважає, що позиція державного підприємства з групи "Нафтогаз" не лише суперечить інтересам суспільства та країни, а й сильно підвищує ризики блекаутів в осінньо-зимовий період на третій рік повномасштабної агресії.