UA / RU
Підтримати ZN.ua

Голодний пайок місцевих бюджетів-2

Місцеві бюджети, особливо малих міст, де немає потужної промисловості, перетворилися на засоби голодного існування.

Автор: Роман Якель

Бюджетний процес в Україні другий рік поспіль позначено чіткою лінією поділу - один бюджет верхів і тисячі бюджетів низів. Вищі органи державної влади про своє сите життя і надійну безпеку зуміли подбати. Наприклад, видатки на Державне управління справами у держбюджеті-2012 порівняно з минулим роком зросли на 25 млн. грн. (беремо до уваги загальний і спеціальний фонди), Генеральну прокуратуру - 206 млн. грн., СБУ - 234 млн., на МВС - на 616 млн. грн. Державна судова адміністрація отримає вдвічі більше коштів, ніж торік, - 4 млрд. грн. Хоча роком раніше фінансування цих органів теж збільшували...

А місцеві бюджети, особливо малих міст, де немає потужної промисловості, перетворилися на засоби голодного існування. Із розмов з міськими головами або бухгалтерами ряду невеликих міст Тернопільщини стає очевидним таке: недофінансування делегованих державою повноважень характерне для всіх територій. Причому незалежно від партійної належності міських голів. Адже контрольні цифри видатків з великим дефіцитом коштів побачили як керівники Бучача (ВО «Батьків­щина»), Теребовлі (ВО «Свобода»), Ланівців («Наша Україна»), Борщова (УНП), Кременця («Сильна Ук­раї­на»), так і Збаража (Партія регіонів).

Зазвичай левова частка доходів малих міст спрямовується на фінансування дошкільної освіти. А розрахунок видатків у цій галузі залежить від кількості споживачів послуг. Це означає, що невелике місто центральна влада б’є по руках, не дозволяючи не те що розвивати, а навіть утримувати існуючу мережу дитсадків із середньою наповнюваністю. З іншого боку, призначивши з 1 вересня минулого року 20-відсот­кові надбавки до зарплат вихователям як педагогічним працівникам, уряд не врахував можливостей місцевої скарбниці. Цього року дефіцит коштів поглиблюється ще й через заплановане у п’ять етапів збільшення мінімальної зарплати - загалом із 1073 до 1134 грн. та підвищення посадового окладу працівника першого тарифного розряду.

У Ланівцях із майже 10 тис. жителів працює чотири дитсадки. Їх відвідує ні мало ні багато - трохи більше 400 дітей. На фінансування дитсадків райфінуправління затвердило граничну цифру, яка зовсім
не покриває витрат. Бюджет Ла­нів­ців тріщить по всіх швах. Брак коштів дорівнюватиме двом місячним фондам зарплати працівників дитсадків. У грошовому еквіваленті це становить півмільйона гривень. Ще 200 тис. грн. не вистачатиме на оплату енергоносіїв. Основна причина - вартість газу, яка з 1 січня ц.р. зросла для бюджетних установ до 4733,62 грн. за 1000 кубометрів.

Міський голова Ланівців Іван Ткачук з ностальгією згадує 2004-2006 роки, коли місцеві дитсадки було переведено на автономне опалення. Тоді газ для них обходився місту втричі дешевше, ніж оплата централізованого теплопостачання, незважаючи на яке, діти мерзли. Тепер блакитне паливо «з’їдає» понад 80% коштів на енергоресурси. На жаль, міська влада поки що не планує переводити дитсадки на альтернативні види палива, зокрема тверде, і в такий спосіб заощаджувати кошти на тепло.

Цього року також бракуватиме коштів в обсязі одномісячного фонду оплати праці апарату міської ради, що перевищує 20 тис. грн. Керівник міста переконує: всі резерви для економії тут вичерпано, скорочувати працівників нікуди.

Отож ані приросту власних надходжень (400 тис. грн.), ані дотації вирівнювання та додаткової дотації (сумарно 2,428 млн.) не вистачить, щоб покрити основні видатки міського бюджету в Ланівцях.

У 20-тисячному місті Бережани ситуація з фінансуванням дошкільної освіти ще гірша. Галузь недофінансовано на чверть потреби - майже на 1,6 млн. грн.! Для виплати пра­цівникам чотирьох дитсадків (630 дітей) зарплат з індексаціями, коштів за заміну вихователів на час відпусток і перебування на лікарняному, допомоги при виході у відпустку та нарахувань цього року бра­куватиме 1,2 млн. грн. Міська влада запроваджує низку заходів економії, зокрема передбачає скоротити вісім посад за рахунок зміни режиму роботи дитсадків з 10,5 до 9 годин, почергово відправляти всіх (!) працівників дитсадків в оплачувані відпустки, проте «дірку» це закриє менш як наполовину. І ніхто з верхів поки що не підкаже, як реально її залатати.

У сфері дошкільної освіти Бе­режан скаржаться і на оплату енергоресурсів. З урахування минулорічних боргів на енергоносії у 2012 році бракує 260 тис. грн. У цю цифру не входять останнє подорожчання блакитного палива та очікуване зростання вартості газу й електроенергії.

Під час цьогорічного опалювального сезону майже удвічі зросла вартість газу і тепла в дитсадках. Саме тому, як розповів міський голова Володимир Музичка, влада намагається включити Бережани у державну програму енергозбереження та енергоефективності, щоб перевести вже цього року два дитсадки на тверде паливо. Відходів деревини у цій місцевості не бракує. Перехід на альтернативний вид палива дасть можливість заощадити для одного дитсадка 200-300 тис. грн. на рік.

А для забезпечення обов’язкових виплат працівникам апарату міськради його довелося суттєво оптимізувати (читай - скоротити!). Із 26 посад типового штатного розпису, рекомендованого відповідною постановою Кабміну, залишилося 13,5!

По сусідству з Ланівцями - у місті Кременці із майже утричі більшою кількістю жителів - збереглося лише три дитсадки. Їх відвідують 650 дітлахів. Благо, така звужена структура дошкільної освіти дозволить цілком профінансувати з міського бюджету-2012 зарплати працівникам дитсадків. Однак коштів на оплату енергоносіїв після нещодавнього подорожчання газу уже не вистачить, різниця - майже 100 тис. грн. А з фінансуванням апарату міськ­ради сталася сумна комедія. Із 26 посад штатного розпису, рекомендованого відповідною постановою Кабміну, зайнято лише 18. Та навіть для них коштів на обов’язкові виплати (посадовий оклад, ранг, вислуга років) у 2012-му набереться лише на перший квартал. До кінця року на утримання апарату Кременецької міськради бракуватиме майже 400 тис. грн.

«Райфінуправління довело нам цифру витрат на апарат міськради. Але при цьому не пояснило, де знайти фінанси на оплату протягом півроку телефонних розмов, охорони приміщень, - каже міський голова Олексій Ковальчук. - А на інші потреби, наприклад відрядження, придбання канцтоварів, бензину, кошти взагалі відсутні».

Днями президент В.Янукович зажадав від уряду переглянути державний бюджет на 2012 рік, щоб «справедливо розподілити фонди регіонального розвитку». Сподіваємося, Кабмін якнайшвидше виконає доручення глави держави. Але насторожує логіка верхів: спочатку треба створити серйозні проблеми в існуванні бюджетної мережі невеликих населених пунктів, щоб потім турбуватися про їхній розвиток. Хоча чому б і ні, адже подані на блюдечку із золотою облямівкою кошти «на розвиток» приносять політичні дивіденди, особливо перед черговими виборами. Що й треба буде довести.