UA / RU
Підтримати ZN.ua

Столичний бюджет-2012: передвиборна піар-«турбота»

Бюджет Києва на 2012 рік, прийнятий «під ялинку», 29 грудня, — це просто якась казка про царя Салтана!

Автор: Олександр Карпець

Бюджет Києва на 2012 рік, прийнятий «під ялинку», 29 грудня, - це просто якась казка про царя Салтана! Або про білого бичка - це вже як кому подобається, але зміст цього документа вийшов точно казковим… Адже якщо в нього повірити, то бюджет столиці нинішнього року буде не просто бездефіцитним - його доходи перевищать видатки більш як на півмільярда гривень. І надходження від прибуткового податку на 16% зростуть; і на культуру, дитячі школи естетичного виховання, театри й концерти набагато більше, ніж раніше, відвалять; а на соціальний захист аж 2,5 млрд. грн. дадуть. І навіть на фонтани виділять аж 24 млн., що вражає на тлі жалюгідних 5 млн. грн., які виділяють на багатостраждальні ліфти в багатоповерхівках.

І ви в таке щастя повірите?! Втім, у те, що на ремонт і заміну ліфтів виділять гроші, віриться охоче: в сусідньому будинку як зупинили ліфт на ремонт десь на початку листопада, так уже січень закінчується, а народ усе пішки ходить, тренуючи опорно-руховий апарат і серцевий м’яз. Для здоров’я багатьом, може, й корисно, але в під’їзді живуть громадяни досить похилого віку, яким така фізкультура з медичного погляду явно не показана… І до речі, цікаво, якщо на ремонт і заміну всіх ліфтів усього Києва виділяється 5 млн. грн., то на ті ж цілі, але в будівлі однієї тільки КМДА планують «відстібнути» 3,5 млн.!
Та повернімося до загальних показників. Отже, доходи зведеного бюджету столиці з урахуванням загального та спеціального фондів і трансфертів із центрального бюджету затверджено в розмірі 16 млрд. 439 млн. грн., видатки - 15 млрд. 929 млн. грн., тобто планується профіцит бюджету в розмірі 510 млн. грн. Але якщо поглянути на структуру і динаміку реальних доходів бюджету за останні два роки та порівняти з величезними планами на 2012-й, то привертають увагу, м’яко кажучи, неув’язочки.

Доходи бюджету столиці без урахування трансфертів із центру 2010 року становили 9,746 млрд. грн., а 2011-го очікувалося 10,586 млрд., тобто планувалося зростання на 8,6% (точні дані минулого року на момент написання статті ще не були відомі). На 2012 рік плануються надходження в обсязі 13,862 млрд., що майже на третину (31%) більше, ніж 2011-го, і на 42,23% більше, ніж у відносно успішному 2010 році. Звідки такі цифри величезного, просто-таки «космічного» зростання? Чи в столицю знову повертається «Ера Глибокого Космосу»?..

Що стосується трансфертів із держбюджету, то на 2012 рік їх планується навіть зменшити. Якщо 2010-го вони становили 1,450 млрд. грн., 2011-го очікувалося (точних даних поки що немає) 3,811 млрд., то нинішнього року планується тільки 2,577 млрд. грн. - це якщо уряд дасть.

Отже, сумарні надходження ( з урахуванням трансфертів) до столичної скарбниці 2010 року становили 11,196 млрд. 2011-го очікувалося 14,397 млрд., або на 28,6% більше, ніж 2010-го, а 2012 року планується одержати 16,439 млрд. грн. Це на 14,2% більше, ніж очікувалося 2011-го, і аж на 48,8% (!) більше, ніж 2010-го. Фантастика - майже півтораразове зростання всього за два роки в умовах кризи!

Та всі ці старанно вибудувані цифрові «пасочки» розвалюються, якщо звернутися до фактичних даних міського статуправління: станом на 1 грудня минулого року бюджет-2011 столиці за доходами було виконано на 70,6%, за видатками - на 72%. Тобто наявне ніяке не перевиконання планових показників, а навпаки. Більшим, ніж очікувалося, виявився хіба що дефіцит міської скарбниці. Навіть якщо припустити, що грудень був небачено ударним місяцем у плані збору податків та інших надходжень, виконання річного плану в найкращому разі могло досягти 77-80%. А тому намальовані в планах на нинішній рік «відсотки небаченого зростання» - це або туфта, або діагноз…

До речі, на те й схоже. Бо голова КМДА після ухвалення документа заявив, що, мовляв, 2011-й закінчуємо на позитиві, а бюджет-2012 - амбіційний. (Хоча якщо виходити з наведених фактичних цифр, доречно назвати його не амбіційним, а неадекватним.) Що стосується 2011 року, то, очевидно, через надмір «позитиву» багато бюджетників столиці пішли на новорічні вакації, одержавши голу ставку в розмірі близько однієї мінімальної зарплати без найменших, хоча б мінімальних надбавок (навіть тих, які за законом і зрізати забороняється). Райфінвідділи сказали, що грошей немає (очевидно, теж від надлишку «позитиву» у виконанні та перевиконанні плану за надходженнями до бюджету). Ну а районна влада заявила: хто незадоволений - може звільнятися за власним бажанням, а хто дозволятиме собі багато невдоволених розмов - того знайдемо за що звільнити.
За рахунок чого ж столична влада планує таке гігантське зростання доходів бюджету? Адже, як справедливо звернула увагу замголови фракції Партії УДАР у Київраді Наталя Новак, Світовий банк прогнозує зростання ВВП в Україні 2012 року в розмірі 2,5%, Кабмін і держбюджет-2012 - 3,9%, але столичні чиновники намалювали зростання у розмірі аж 5%, а зростання виробництва - і зовсім 6,5%. Звичайно, Київ - це столиця, але не до такого ж ступеня!

За словами замголови КМДА Руслана Крамаренка, основним джерелом наповнення бюджету Києва є податок з доходів фізичних осіб, частка якого в загальному фонді перевищує 62%. Порівняно з 2011 роком надходження від нього мають збільшитися на 1 млрд. грн. (до 7,2 млрд.), або на 16%. Однак за рахунок чого має статися таке вражаюче зростання, столичні чиновники не говорять. Але ж у держбюджеті-2012 зростання мінімальної зарплати заплановано всього на 10%. І знову-таки, усе це добре, якщо план за надходженнями до бюджету 2011 року буде виконано. А якщо цього не станеться, то всі наведені розрахунки є «суєта суєт, - усе суєта», як казав Екклезіаст…
При цьому не слід забувати, що згідно з діючим законодавством 50% надходжень від податку на доходи фізичних осіб забирає держбюджет, а це 7 млрд., якщо плани реальні. Тільки екс-мер Омельченко дозволяв собі боротися з цим «глибоко чужим» для столичної громади явищем, але Попов на це ніколи не піде.

Другим за значенням джерелом наповнення столичного бюджету є надходження від плати за землю. Р.Крамаренко стверджує, що 2011 року плата за землю дала 1,9 млрд. грн. У бюджеті-2012 планується подвоїти надходження - до 3,8 млрд. грн. Зробити це передбачається простим, але дієвим методом -переукладанням договорів з орендарями столичної землі. Якщо нині ще діють договори, які в низці випадків визначають орендну ставку в розмірі 1%, то за чинним законодавством вона має становити від 3 до 12%.

Очевидно, що при переведенні на вищі ставки значно зростуть і надходження. Як почуватиметься бізнес, особливо малий, при оренді за ставкою 12%, як це позначиться на цінах на товари і послуги першої необхідності, на можливості утримувати культурні об’єкти - ніхто не замислюється. Зокрема, власники кіосків із продажу преси стогнуть від неймовірних «пайових внесків», а мережа кіосків «Преса» скоротилася порівняно з радянськими часами в кілька разів.

Крім того, від продажу землі планується одержати 660 млн. грн. Питання про те, за рахунок чого житимемо, коли все продамо, поки що мало кого хвилює… Збори за користування природними ресурсами мають принести в міську скарбницю 3,882 млрд. грн., надходження від діяльності бюджетних установ - понад 450 млн., від якихось «операцій із капіталом» - 1 млрд., від цільового фонду - 187 млн., від пайових внесків суб’єктів господарювання на розвиток транспортної та соціальної інфраструктури - понад 196 млн., від реклами на об’єктах комунальної власності - 81 млн. грн.

Зростання виробництва в столиці, як ми вже зазначили вище, заплановане на рівні 6,5% (до 48,5 млрд. грн.), на 6,5% планується збільшити й експорт (до 68 млрд. грн.). Середньомісячна зарплата в столиці, на думку чиновників, має зрости на 15%, досягнувши 4600 грн.

Якщо доходи місцями досить сумнівні, то видатки заплановано реальні, які забезпечують передвиборний піар і підкуп виборців. Але так, щоб не відповідати за невиконання незахищених статей видатків, якщо грошей не вистачить. Голова фракції БЮТ у Київраді Тетяна Меліхова звертає увагу на такий нюанс. Широко розрекламовані Азаровим при ухваленні держбюджету-2012 надбавки вчителям і медикам у столичному бюджеті-2012, звідки вони, власне, і виплачуються, начебто закладені. Та, на відміну від голих ставок, вони не захищені, і якщо грошей на них у міській скарбниці не буде (що цілком імовірно, виходячи зі сказаного вище), а Кабмін субвенцій не дасть, то в невиконанні обіцяного формально ніхто не буде винний.

Крім згаданих вилучень до держбюджету надходжень від податку на доходи фізичних осіб, основні статті видатків такі. На держуправління виділять 616 млн. грн., на ЖКГ - усього 484 млн., на будівництво - 773 млн., на транспорт, міське господарство, зв’язок, комунікації та інформатизацію - 673 млн., на фізкультуру і спорт - 127 млн., на внески до статутних фондів суб’єктів господарювання з часткою комунального капіталу - 209 млн. грн. На соціальний захист і соцзабезпечення передбачено 2,46 млрд. грн., у тому числі на адресну допомогу - 1,49 млрд., на енергоносії та комунальні послуги - 144,5 млн., на оздоровлення дітей і молоді - 21 млн. грн.

На освіту планується виділити 4,528 млрд. грн., у тому числі 284 млн. - на харчування школярів (за цією статтею утворився великий борг перед постачальниками), 1 млрд. - на середню освіту, 4,4 млн. грн. - на підготовку волонтерів до футбольного чемпіонату. Видатки на охорону здоров’я мають зрости на 28,3% і досягти 3,708 млрд. грн., у тому числі 60 млн. заплановано на медпрепарати для пільговиків, 221 млн. - на медичні та перев’язочні матеріали, близько 45 млн. - на ремонт і закупівлю медобладнання в стаціонарах. А от безплатне харчування дітей на молочних кухнях не передбачено…
Вагомі видатки передбачено на замолювання гріхів, тобто повернення боргів. Взагалі-то у зв’язку з прийняттям столичного бюджету-2012 на поверхню раптом спливли цікаві, але дуже тривожні речі. Спочатку секретар Київради Галина Герега повідомила громадян, що на даний момент столиця має борг у розмірі 800 млн., і не гривень, а доларів!.. Потім чиновники «порадували» громадськість, що максимальний розмір боргу Києва на кінець 2012 року встановлено в сумі 8,07 млрд. грн., і ні копійкою більше… Виходить, під кінець року місто матиме борг у мільярд доларів?! А хто надавав право, хто в громадян запитував, хто відповідальність понесе? Між іншим, це 50% запланованої дохідної частини бюджету, якщо ці плани здійсняться…

Р.Крамаренко повідав, що наприкінці року місто має погасити євробонди 2007 року випуску на суму 250 млн. дол., і, залежно від фінансової ситуації, чиновники збираються або знову випустити євробонди, або облігації внутрішньої позики, щоб перекредитуватися. Крім євробондів, за словами Гереги, місто має повернути понад 555 млн. грн. зовнішнього та майже 235 млн. грн. внутрішнього боргу (усього понад 790 млн.). Якщо вірити нардепу Кирилу Куликову, то за результатами роботи тимчасової слідчої комісії, яка розслідувала обставини протиправних дій посадових осіб Київради і КМДА, ситуація з боргами має й кримінальний характер: у 2009 році Черновецький і «молода команда» брали кредити під 40% річних. Пошумівши для піару про «боротьбу з корупцією», нова столична влада за рахунок «улюблених бабусь» виплачує неймовірні суми, але Черновецького, Довгого та інших до відповідальності ніхто не притягує, тому що, на думку Куликова, вони відкупилися.
Значно зростуть видатки на культуру та мистецтво, але, схоже, не «з любові до справи», а з метою передвиборного піару. На «культурку» планується відстібнути 605 млн. грн., з яких найбільше дістанеться театрам, концертним залам і культурним заходам - 191 млн. грн. Дитячим школам естетичного виховання виділять 174 млн. грн., на бібліотеки - 80 млн., на музеї, палаци та клуби - 64 млн., на реконструкцію павільйонів Київського зоопарку - 14 млн., на фінансування архівів - 21,8 млн., майже 18 млн. - на капітальний ремонт закладів культури, усього 3 млн. грн. - на кінотеатри, парки культури та відпочинку. Словом, де - густо, а де - пусто. Наприклад, обіцяні на реконструкцію театру оперети 14 млн. грн. з бюджетного розпису кудись зникли.

І взагалі, обіцяні 20-відсоткові надбавки бюджетникам, як ми вже зазначили, бюджетом не передбачено, і жодних виразних пояснень із цього приводу чиновники поки що не дали.

Та найбільше вражає «турбота». Програму «Турбота» попередня «молода команда» Черновецького розгорнула заради «улюблених бабусь», тобто для допомоги громадянам похилого віку. Щоправда, є версія, що це була масштабна афера, затіяна з метою експропріації в стареньких житлоплощі, що їм належала, але наші доблесні правоохоронці такими «дрібницями» не цікавляться. За цією програмою з 2008 року накопичився великий борг, у тому числі за утримання літніх людей у будинках престарілих. І всі ці роки всім - і «черновецьким», і «донецьким» було на це наплювати. І от, нарешті, у столичному бюджеті-2012 на ці цілі виділили аж 6 млн. грн., виявивши небачену «турботу». От що означає «вибори»…

Таким чином, при ближчому розгляді «соціально-амбіційний» бюджет кульгає на обидві ноги: амбіційність, повторімося, межує з неадекватністю, а соціальність, як водиться, звелася до такого любимого нинішньою владою шулерства, коли обіцяють одне, у бюджеті пишуть інше, а реально дають голу ставку на рівні мінімалки!