UA / RU
Підтримати ZN.ua

Міненерго не хоче жити по-новому

Верховна Рада розгляне в другому читанні дуже сумнівний законопроект "Про особливий період у паливно-енергетичному комплексі" №4117а

Автор: Володимир Рубцов

Наступного тижня парламент України має намір розглянути один із найсуперечливіших законопроектів нової влади. По суті це законопроектпро запровадження надзвичайного стану в енергетиці країни. Цей документ, внесений до парламенту Кабміном, на думку багатьох депутатів, не лише не відповідає Конституції, а й створює підґрунтя для масштабної корупції. Але найгірше те, що він може практично паралізувати економіку країни та призвести до повної зупинки вітчизняної енергетики й промисловості.

"Протиснути" прийняття в першому читанні у Верховній Раді законопроекту №4117а прем'єру Арсенію Яценюку вдалося тільки з третьої спроби. Попри надзвичайні зусилля глави уряду, законопроект не зміг набрати більше 237 голосів. 3 липня, за день до основних подій у зв'язку з цим законопроектом, голосування за двома "газовими" проектами уряду провалилося, і пан Яценюк удався до жорсткої риторики, попередивши депутатів про можливе "переформатування Верховної Ради, уряду та правлячої коаліції", якщо закон про НС в енергетиці не буде прийнятий.

"Зрозуміти невдоволення депутатів законопроектом "Про особливий період у паливно-енергетичному комплексі" нескладно. документ, який проштовхується урядом, дуже суперечливий, антиконституційний і має безліч недоліків. Зокрема, він дозволяє зосередити неймовірну владу в руках однієї людини - глави Міненерго, що несе ознаки корупції", - каже співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.

Справді, законопроект передбачає в "особливий період" делегування необмежених прав з управління енергетичним ринком країни Міністерству енергетики та вугільної промисловості. Міністерство одержує право регулювати роботу енергоринку взагалі за рамками завдань і планів, що затверджуються Кабміном.

Хоча прийняття законопроекту й пояснюється важким становищем у країні (військовим, енергетичним), але жоден із запропонованих аспектів регулювання прямо та чітко не обґрунтований урядом. Тобто цей законопроект не відповідає на запитання: як довго, чому та хто вирішуватиме взагалі, скільки триватиме "особливий період" у ПЕК України?

У вітчизняному Міненерговугільпромі пояснюють, що цей законопроект необхідний уряду для того, щоб "іти до кінця" у газовому конфлікті з Росією та за необхідності пройти зиму без російського газу. "Але механізм, як конкретно запропоновані заходи дозволять вирішити газові проблеми України, зокрема пов'язані з Росією, у законопроекті попросту відсутній. Зате зрозуміло, що у разі його прийняття весь енергоринок країни виявиться залежним від однієї людини", - каже керуючий партнер IMEPOWER Юрій Кубрушко.

Нарешті, один із найодіозніших пунктів, який є у документі, - це вимога до підприємств ПЕК незалежно від підписаних договорів виконувати розпорядження Міненерго. Тобто назване міністерство своїм розпорядженням може скасувати договір між членами Оптового ринку електроенергії. "Тут має місце пряме порушення Конституції, коли фактично порушується право на підприємницьку діяльність. Конституція України та антимонопольне законодавство не допускають неправомірного обмеження конкуренції, яке має місце в цьому законопроекті", - констатує партнер компанії "Правові партнери" Олександр Доманський.

Дуже яскравим є висновок комітету Верховної Ради по боротьбі з організованою злочинністю та корупцією: законопроект №4117а не відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

"Корупційний ризик полягає в створенні можливостей використання відповідними органами державної влади повноважень для вибіркового застосування норм закону з метою одержання неправомірної вигоди", - йдеться у висновках комітету, підписаних його головою, нардепом від УДАРу Віктором Чумаком. "Одна людина, у цьому випадку - глава Міненерго, прийматиме одноосібно рішення про відключення від поставок природного газу або електроенергії кого завгодно та коли завгодно. Я вважаю, що завтра в нього в кабінеті буде черга з ходоків, які хотітимуть дати грошей за те, щоб відключення не відбулося. І все це під благими гаслами "порятунку енергетики" і "перемоги в газовій війні з Росією", - зазначає голова Федерації металургів України Олексій Біленький.

Пан Чумак розповів, що при такій кількості зауважень у нинішньому вигляду законопроект узагалі не мали вносити на розгляд Верховної Ради. "Тим паче що є набагато кращий законопроект про особливий режим роботи газопромислового комплексу, підготовлений народним депутатом Артуром Мартовицьким, який саме пройшов перевірку антикорупційного парламентського комітету та визнаний таким, що відповідає вимогам антикорупційного законодавства", - каже В.Чумак.

Ще один негативний аспект законопроекту - він суперечить правилам Енергоспівтовариства та зобов'язанням, узятим на себе Україною під час підписання Угоди про асоціацію з ЄС. Про те, що документ повністю не відповідає світовій практиці функціонування ринку електроенергії, розпочатій реформі ринку та Третьому енергопакету, до якого приєдналася Україна, йдеться, зокрема, у висновках Американської торговельної палати.

Вітчизняну промисловість очікує колапс?!

Українські промисловці також докладають величезних зусиль, щоб пояснити Кабміну весь негатив прийнятого в такому вигляді законопроекту. "Це вбивчий законопроект для промисловців і добувачів газу", - заявив депутат і голова українського Союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах. На його думку, ніж скорочувати споживання, краще було б одержати газ зі Словаччини чи домовитися з Росією про поставки за ціною 360–380 дол. за тисячу кубометрів.

У прес-службі одного з найбільших українських хімічних підприємств "Дніпроазот" заявили, що законопроект загрожує зупинкою заводу: "Найгірше те, що немає чітких правил, як і кого відключатимуть: виходить, це питання буде вирішуватися в глави Міненерго чи в Кабінеті міністрів, а це прямий шлях до корупції".

"Ми всерйоз готуємося до того, що доведеться відключати всю промисловість і частину теплогенерації, - кажуть менеджери "Дніпроазоту". - Зате тоді є шанс, що Росія сама запросить "газового" миру, тому що втрачає найбільшого споживача свого газу".

Законопроект про НС в енергетиці може повністю припинити роботу металургії та хімії, які приносять Україні понад 60% валютної виручки, зазначає Олексій Біленький. Наслідки для гірничо-металургійного комплексу можуть бути дуже серйозні. Доменне виробництво все ще дуже залежне від газу, хоча на багатьох комбінатах впроваджено систему пиловугільного вдмухування, зазначає голова ФМУ. Якщо доменні печі на два дні буде зупинено, запустити їх не вийде, і збитки сягнуть сотень мільйонів доларів. "Наприклад, загальні збитки для одного великого підприємства, для меткомбінату повного циклу у разі зупинки на два дні через припинення поставок газу оцінюється економістами в 100 млн дол. Тому, природно, Федерація металургів просить шановних народних депутатів дуже виважено підійти до голосування за цим законопроектом і не приймати його в такому вигляді", - каже голова Федерації металургів України О.Біленький.

Вихід є

Держава як власник "Нафтогазу України" має відстоювати свої інтереси в боротьбі з ціновим диктатом російського "Газпрому". Із цим згодні всі. Питання тільки в тому, якими методами. Відключення більшої частини промислових споживачів України від поставок газу та електроенергії - це явно не вихід.

"Якщо велику ТЕЦ у такому місті, як Київ, наприклад, відключити від поставок газу, то можна перейти на використання мазуту. Нехай це й буде в обмежений період зі шкодою для екології. Але з поставками мазуту можуть бути проблеми. Насамперед його ціна: щойно підвищується попит, одразу в геометричній прогресії зростає ціна, - розповідає директор СВП (структурного відокремленого підрозділу) "Київська ТЕЦ" Юрій Гладишев. - Менш того, починаються перебої з поставками. А якщо є перебої, то тоді поставка централізованого тепла в будинки припиняється. І взимку температура всередині приміщень за тиждень-півтора стає такою самою, як і зовні".

Розв'язати проблему можна двома шляхами. У короткостроковій перспективі Україна має домовитися або про реверс газу зі Словаччини, через яку вона може одержувати до 30 млрд кубометрів газу щороку, або домогтися від Росії більш-менш прийнятної ціни в 350–360 дол. за тисячу кубометрів, адже дешевше в Європі газ сьогодні поки що не вдається купити.

Одночасно потрібно зробити все можливе для того, щоб збільшити видобуток газу в країні. Наприклад, як сказав під час виступу на 5-му Українському енергетичному форумі в Києві генеральний директор компанії "Нафтогазвидобування" (однієї з найбільших приватних газодобувних компаній в Україні) Ігор Щуров, перспективи видобутку традиційного природного газу в Україні недооцінені через відсутність актуальної та повної геологічної інформації про вуглеводневі запаси надр. На його думку, при створенні сприятливого регуляторного середовища, залученні інвестицій і використанні нових технологій Україна здатна впродовж 5–7 років повністю забезпечити себе газом власного видобутку.

Енергетична незалежність може перетворитися з гасла, яким вона була впродовж багатьох років, на реальність. Однак для цього необхідно виконати цілу низку умов. Серед головних - створення сприятливого регуляторного середовища, що дасть можливість залучити інвестиції, нові технологій, а також кваліфікований менеджмент.

Однак для того, щоб застосовувати енергоефективні технології, заощаджувати теплоенергію та нарощувати видобуток газу в Україні, потрібно справді багато працювати, почати жити по-новому, прагнути змінити країну на краще. А не намагатися під гаслами боротьби з "Газпромом" протиснути законопроект, який дуже сильно відгонить корупцією. І тим самим забезпечити главі Міненерго на найближчі півроку безперервний потік заможних прохачів. Так енергонезалежними ми не станемо.