UA / RU
Підтримати ZN.ua

Туризм: реальні підстави для невеселих прогнозів і… нові можливості

Нині, коли в популярному Криму, м'яко кажучи, неспокійно, а гривня "схудла", потенційні відпочивальники повинні серйозно зважити всі "за" й "проти", щоб визначитися з місцем, де можна не тільки добре, а й недорого відпочити.

Автор: Надія Гоцуєнко

Ще зовсім недавно ніхто й припустити не міг, що з довгоочікуваним літнім відпочинком цього року в наших співвітчизників можуть виникнути проблеми. Однак вони виникли як у тих, хто планував відпочити, так і в тих, хто розраховував на цьому заробити. Нині, коли в популярному Криму, м'яко кажучи, неспокійно, а гривня "схудла", потенційні відпочивальники повинні серйозно зважити всі "за" й "проти", щоб визначитися з місцем, де можна не тільки добре, а й недорого відпочити. Одне не виключає іншого, адже недорого - не означає погано.

"Хрест" на Україні?

Менеджери російських турфірм, не змовляючись, констатують: туристичний потік в Україну практично припинився. Мовляв, спочатку через події на Майдані впав попит на поїздки до Києва, потім - на відпочинок у Карпатах і Закарпатті (невже позначилося залякування міфічними "націоналістами" й "бандерівцями"?). А тепер до всіх дійшло, що й півострів Крим - в епіцентрі нестабільності.

Уперше за багато років туристичний потік в Україну буде не таким, як колись. Варто нагадати: щорічно тільки в Крим приїжджало понад 6 млн туристів. Із них: росіян майже 1,5 млн, білорусів понад 300 тис., інших гостей із країн близького й далекого зарубіжжя - ще 300 тис. І майже 4 млн прибували на ПБК з континентальної України. Додайте до цього ще одну показову цифру - 90% кримчан тією чи іншою мірою жили за рахунок відпочивальників (не тільки здавали житло, а й були задіяні в їх оздоровленні, обслуговуванні тощо). А тепер курортний сезон під великим сумнівом. Це катастрофа для тих, у кого пов'язаний з туристами бізнес - чи не єдиний спосіб заробити, адже, з одного боку, рівня безробіття в Криму ніхто не скасовував. На кожному вокзалі будь-якого приморського містечка з початком курортного сезону роками формувалися численні юрби "приватників" і представників
квартирно-посередницьких бюро, які навперейми викрикують: "Однокімнатна квартира - 300 грн на добу!", "Кімната з хазяйкою - 100 грн!", "Хостел - 120 грн!". Куди тепер подітися всім цим людям? За рахунок чого вони житимуть? Додайте до цього численні санаторії, пансіонати, профілакторії та інші оздоровчі заклади Криму, ціна проживання в яких для відпочивальників коливалася в межах 500-1200 грн на добу. Помножте ці гроші на кількість курортників і кількість проведених там днів - вийдуть значні суми грошових втрат.

Після відомих кримських подій кореспондент DT.UA поспілкувався з двома бізнесменами, що вклали кошти в курортну справу:

- Після смерті чоловіка залишилася деяка нерухомість у столиці, до того ж дочка завжди непогано заробляла в іноземній фірмі. От ми й вирішили продати нашу спадщину, додати накопичень і купити невеликий профілакторій у Саках. Але в нинішній ситуації, коли в АРК неспокійно, що ми, дві жінки, можемо зробити? Боюся, втратимо все, що вклали, - розповіла Людмила А.

- Довгі роки я торгував на ринку, "дослужився" спочатку до одного свого намету, потім до кількох. А на старості років вирішив купити шикарну квартиру в Ялті, щоб здавати її в оренду відпочивальникам. Ще й у меблі, обладнання, техніку вклав чималі кошти. А тепер не те що її здавати, навіть не знаю, чи зможу я там жити, - хвилюється підприємець Валерій Ф.

І ще про зайнятість населення. Буквально з останніх новин із ПБК, отриманих у телефонному режимі: у деяких готелях і приватних санаторіях їхні хазяї, налякані прагненням самопроголошеної кримської влади до націоналізації приватного бізнесу, стараючись хоч якось урятуватися від збитків, уже почали звільняти найманий персонал і навіть вивозити найцінніші меблі й обладнання. Чи все це сприятиме інвестуванню в тутешній сервіс, запитання, здається, риторичне. Мимоволі напрошується думка: за всіх аргументів російської верхівки з приводу ситуації в Криму не можна виключати й того, що нинішня нестабільність тут - це, зокрема, і прагнення усунути потужного конкурента Сочі як літнього курорту.

Разом із тим, як і раніше, до послуг відпочивальників пляжі Одеси. Готелі й хостели "перлини біля моря" можуть прийняти щодня понад 10 тис. приїжджих. Не кажучи про заповзятливих одеситів, готових запропонувати для проживання гостей послуги приватного сектора. До речі, ні ті, ні інші не планують підвищувати ціни на проживання порівняно з попередніми сезонами. Навпаки, за словами місцевих готельєрів, найбільші готелі мають намір знизити ціни. У майбутньому курортному сезоні в Одесі очікують істотного збільшення кількості курортників: якщо зазвичай сюди приїжджали близько мільйона людей, то тепер очікують до трьох мільйонів.

Не спадає попит на відпочинок у Західній Україні. У тих-таки Карпатах, Прикарпатті, від відомих курортів до маленьких населених пунктів, місцеві мешканці традиційно радо приймають усіх гостей, зокрема з Донецької й Луганської областей, - люди їздять сюди роками, дехто давно подружився сім'ями. А у світлі останніх політичних подій у деяких туристичних місцях країни потік відпочивальників навіть збільшився. Наприклад, нині туристи охоче відвідують Івано-Франківську область, щоб подивитися на резиденцію В.Януковича "Синьогора".

"Мені в Париж,
у справі, терміново!"

Пам'ятаєте, як продовжив цю фразу М.Жванецький? "Хоч і російською мовою, але ні виконавець, ні аудиторія цієї мови поки що не розуміють..." Із часу написання цих рядків свідомість туристів на території пострадянського простору зазнала істотних змін. На зміну прагненню виїхати відпочити "хоч кудись", аби лишень змінити обстановку, до людей прийшло відчуття усвідомлення всієї серйозності вибору в такій важливій справі, як відпочинок. До того ж, на думку більшості колишніх мандрівників, саме весна має низку істотних переваг порівняно з відпочинком іншої пори року. Приміром, вирушивши в поїздку навесні, можна відчутно заощадити.

У найбільш романтичну пору року люди, зрозуміло, хочуть у романтичний Париж. Ціни на подорожі до Франції коливаються від рівня розкішного класу lux до цілком прийнятного економа-варіанта, особливо якщо добиратися не літаком, а автобусом. Певна економія коштів у дорозі або за рахунок зручностей готелю з лишком компенсується прогулянкою Єлисейськими Полями, спогляданням Ейфелевої вежі, відвідуванням знаменитого Канського кінофестивалю або оцінкою краси неповторної Ніцци. Незаперечну фінансову вигоду матмуть ті, хто вирушить навесні до Австрії: по-перше, це зовсім недалеко, а по-друге, можна заощадити кошти, бо туристів тут у цей час іще небагато. Як і раніше, приваблюють своїм розмаїттям Італія, Іспанія, де ціни на відпочинок можуть бути найрізноманітнішими - все залежить від регіону й від "зірковості" готелів.

За даними Асоціації лідерів турбізнесу України (АЛТУ), прагматичні українці нині віддають перевагу так званим комбінованим турам, які дозволяють у рамках однієї поїздки відвідати кілька європейських міст, а то й країн. До того ж - "бонуси" у вигляді різних фестивалів або привабливих розпродажів. Що до останнього, то дедалі більше наших співвітчизників вважають за краще їздити на шопінг за кордон, ніж отоварюватися у вітчизняних бутиках, де ціни набагато вищі за закордонні. Безсумнівний економ-варіант - подорож за системою "галопом по Європах". Утім, варто бути готовими до того, що при такому варіанті відпочинку умови будуть максимально наближені до "спартанських".

Що стосується теплих країн, то однією з головних змін на сучасному ринку туроператори називають зниження попиту на тури до Єгипту (позначився період неспокійної ситуації в цій країні), а також зростання популярності на подорожі в Емірати (як альтернативу Єгипту) - поїздки цими доволі доступними і близькими напрямками вважаються відносно недорогими. Загалом, як зазначають в одній із туристичних компаній, уподобання наших співвітчизників не змінилися: з далеких теплих напрямків, як і раніше, вибирають Таїланд, Мальдіви, В'єтнам, Гоа, Домінікану, Мексику - перевагу віддають прямим чартерним рейсам у цих і інших напрямках.

Плануючи туристичний сезон-2014, аналітики ринку передбачали цього року мало не запеклу конкуренцію за туристів не тільки серед операторів, а й між напрямками. Усі гадали, куди хлинуть основні потоки відпочивальників з України: до Туреччини чи Хорватію, до Греції чи Іспанії? Але жорсткі сучасні реалії розвіяли всі найсміливіші бізнес-плани. На жаль, нині ажіотажним попитом і напливом туристів не може похвалитися жоден вітчизняний туроператор, жоден туристичний напрямок.

Усе розмаїття туристичної пишноти відразу зруйнувалося через одне істотне "але" - падіння курсу гривні і, як результат, зниження рівня життя, за якого переважній кількості українців вже не до екзотичних подорожей. За повідомленням керівника прес-служби Асоціації лідерів турбізнесу України Юлії Олійник, вартість путівок за кордон для українських туристів зросла пропорційно девальвації гривні. "Ціна путівок у валюті не змінилася, - наголосила вона, - однак у гривні через девальвацію доводиться платити більше".

Самі туроператори, природно, купують тури за кордон або в євро, або в доларах. Візьмімо, приміром, путівку в одну з європейських країн за 1000 євро. Якщо раніше, за курсу обміну 10-11 грн за 1 євро вона коштувала 10-11 тис. грн, то зараз, за курсу близько 14 грн за євро, відповідно, майже 14 тис. гривень. Така ж ситуація і з відпочинком в "доларовій зоні". Якщо ще зовсім недавно турист, купуючи путівку вартістю тисяча доларів, платив 8,3 тис. грн, то тепер - близько 10 тис. грн - різниця, погодьтеся, для більшості українців дуже відчутна.

Аналізуючи нинішню ситуацію в країні, багато експертів-песимістів пророкують цілком можливі й досить відчутні фінансові втрати в туристичному бізнесі на тривалий час. І ясно чому - є реальні підстави для таких невеселих прогнозів. Наприклад, уже відомі приклади, коли через валютну нестабільність неодноразово скасовувалися чартерні рейси.