UA / RU
Підтримати ZN.ua

Прогноз 2022: Що дасть Україні е-резидентство?

Плюси, мінуси, підводні камені

Автор: Олена Болтушкіна

Якщо по-простому, електронні резиденти (е-резиденти) — це іноземці, яким уже 2022 року не потрібно буде ні отримувати громадянство України, ні навіть з'являтися тут, аби офіційно стати фізособами-підприємцями (наразі лише у сфері ІТ) та сплачувати податки в Україні.

Е-резидентство придумали та запустили 2014 року естонці, відкривши світові доступ до зручної, надійної та налагодженої інфраструктури своєї е-держави. Естонія цифровізувалася однією з перших у світі, вибудувала зрозумілі та прозорі державні процеси й залишається в топах світових рейтингів економічної свободи та зручності ведення бізнесу. Естонська податкова система восьмий рік поспіль залишається найбільш конкурентоспроможною у світі. Станом на грудень 2021 року вже понад 87 тисяч е-резидентів із більш як 170 країн світу влили в бюджет Естонії понад 80 млн євро.

Наше Мінцифри просуває український проєкт е-резидентства, покликаючись на естонський успіх. Утім, для України озвучують такі прогнози: до кінця 2022 року очікують до трьох тисяч е-ФОПів третьої групи (здебільшого фрилансерів із Індії, Пакистану, Китаю, Бангладешу та Філіппін) і 1,5 млн дол. надходжень у бюджет. На чому ґрунтуватиметься очікуваний економічний ефект, не кажуть.

Зате амбітний піар присутній повною мірою: «Україна у смартфоні» завойовує світ простими рішеннями для мільйонів громадян Землі. Однак політичні заклинання та фактичний проєкт змін до законодавства, що вже пройшли перше читання в парламенті, наразі не надто співзвучні.

 До другого читання законопроєкт №5270 про експериментальний податковий режим для е-резидентів істотно доопрацьовують, тож упевнено сказати, на що ж буде схоже українське е-резидентство, наразі не можна. Готовий до другого читання законопроєкт, за словами його автора, першого заступника голови комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослава Железняка, є шанси побачити вже в січні. А поки що можемо придивитися до вже відомих важливих подробиць.

Плюси

Мінуси

«Е-резидентство в Естонії побудоване вже поверх іншої інфраструктури, що ефективно працює: судів, податкової інспекції», — пояснює громадянин України та естонський е-бізнесмен Костянтин Клягін, компанія якого розробляє, зокрема, цифрові рішення для європейських державних сервісів. Він розповідає, що за час роботи з Естонією до нього не приходили з перевірками з податкової, але, наприклад, телефонували уточнити, коли йому потрібна послуга, щоб устигнути її надати: «Така ось інвест-нянька — звичайний співробітник податкової». Українська ж податкова посилає співробітників за місцем реєстрації з вимогою з'явитися до них без пояснення причин: «Я кажу: не прийду. Пишіть мені листи, як цивілізовані люди, а я реагуватиму на них зі своїм юристом. Кожен похід до вас відкриває вікно корупції, не робімо цього. І таке трапляється десь раз на рік. В Естонії такого немає».

Аналогічна ситуація і з українською юрисдикцією: врегульовувати спори в країні, де судам довіряють менше, ніж газетам країни-агресора, а корупційні скандали за участю вищих чинів судової влади не сходять із телеекранів, — сумнівний стимул.

 При цьому сайт-визитівка електронного резидентства Мінцифри обіцяє е-ФОПам дружню податкову (ось тут звичайним ФОПам може стати прикро). А буквально наступним рядком — «особистого менеджера від уряду» для взаємодії з держорганами. Настільки все «дружньо», що без допомоги кожному е-резиденту не обійтися.

З аналогічними викликами стикнеться й Україна, але нас принаймні попередили. Тобто маємо шанс знайти системне рішення на старті, а не після того, як шахрайство з українською е-ідентифікацією нівелює всі позитивні піар-ефекти.

Підводні камені

Серед них — наділення держпідприємства «Дія», адміністратора порталу «Дія», безліччю повноважень у податковій сфері, хоча воно не є суб'єктом податкових правовідносин. Так, у законопроєкті закладено, що «контролюючі органи мають право звернутись із письмовим запитом до адміністратора щодо надання в порядку, визначеному цим підрозділом, інформації про обсяг та рух коштів на рахунках е-резидентів-підприємців та іншої інформації та/або документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів та/або погашенням податкового боргу таких е-резидентів-підприємців». За такого підходу адміністратор отримує доступ до податкової та банківської інформації. Ще й без обов'язку не розголошувати інформації, яка по суті має конфіденційний характер.

До речі, згідно з даними естонського держконтролю, доходи від програми електронного резидентства в Естонії почали перевищувати витрати наприкінці перших п'яти років роботи.

Тепер слово за парламентом. Про те, наскільки привабливим для е-резидентів і вигідним для України вийде проєкт електронного резидентства, можна буде судити після доопрацювання та ухвалення законопроєкту. Наразі сподіваємося, що до другого читання його принаймні розмінують.

Точно прогнозувати можна тільки одне: піару буде більше, ніж економічного ефекту. Інтрига експерименту полягає лише в тому, наскільки.

Більше статей Олени Болтушкіної читайте за посиланням.