Автомобілебудування переживає не найкращі часи. За даними асоціації "Укравтопром", у травні вітчизняні заводи виробили трохи більше 560 автомобілів - на 88% менше, ніж у травні 2014-го. Це чи не найгірший показник за останнє десятиліття. Але навіть у цій ситуації знаходяться учасники ринку, які активно перешкоджають залученню в країну інвестицій, створюючи їй імідж "дикого поля".
Засновник компанії "Атол Холдинг" (володіє заводом "Єврокар" на Закарпатті, де складають автомобілі Skoda) і голова Федерації роботодавців автомобілебудівної галузі Олег Боярин одразу в кількох інтерв'ю звинуватив уряд - мовляв, він нічого не робить для проведення реформ, не залучає інвесторів і взагалі веде країну до економічної та соціальної катастрофи. За його словами, негативно позначилися на автомобільній галузі не тільки підписання угоди про Асоціацію з ЄС і втрата російського ринку, а й кроки Кабміну з перегляду рівня мит і акцизів усередині країни.
Такі заяви представника партнера великого європейського автоконцерну SKODA Auto можна було б сприймати як конструктивну критику великого гравця ринку, орієнтованого на створення робочих місць, сплату податків та виконання всіх зобов'язань перед контрагентами, незалежно від складної ситуації в економіці. Якби тільки сам Олег Боярин, а точніше - підконтрольні йому компанії, не сприяли ситуації, яка відвертає інвесторів від вітчизняного автопрому. Йдеться про підконтрольну Боярину компанію "Євро Лізинг", що входить до групи "Атол Холдинг".
Це сьогодні "Єврокар" перебуває на межі виживання. За даними Асоціації "Укравтопром", у травні компанія не випустила з конвеєра жодного автомобіля, хоча ще кілька місяців тому урочисто повідомляла про взяття на озброєння чергової новинки від SKODA Auto. Зате впродовж останніх передкризових років підприємство, як і весь "Атол Холдинг", почувалося досить незле, регулярно посідаючи лідерські позиції з продажів легкових авто. "Євро Лізинг" також міцно стояв на ногах.
Саме тому поява в липні 2013 р., тобто ще в "дореволюційний" період, новини про вихід "Євро Лізингу" з ринку стала для його учасників несподіванкою. Явних причин згортання бізнесу ні в "Атол Холдингу", ні в "Єврокарі" тоді не пояснювали. Піти планували красиво, чесно розпродавши активи іншим учасникам ринку.
Але восени щось не заладилося. З жовтня 2013 р. компанія "Євро Лізинг" перебуває у процесі банкрутства. Згідно з даними Єдиного реєстру судових рішень, процедуру ініціювало ТОВ "Автоцентр Київ", оскільки лізингова компанія нібито не змогла виплатити цьому товариству борг на суму 478 тис. грн. При цьому ще до початку судового процесу "Євро Лізинг" передав "Автоцентру" ряд житлових і нежитлових приміщень у Києві та в Криму.
Банкрутство "Євро Лізингу" дозволить керівництву компанії позбутися багатомільйонних боргів, сплачувати які у кризу вона, очевидно, не має бажання. Але історія процесу, зважаючи на все, має всі ознаки фіктивного банкрутства. За даними Єдиного реєстру юросіб, кінцевим бенефіціаром "Автоцентру Київ" є той-таки О.Боярин. Тобто фактично йдеться про спор двох родинних структур. Ще одна ознака спланованого характеру того, що відбувається, - раптовий переїзд "Євро Лізингу" (зміна юридичної адреси) з Києва у Хмельницький напередодні порушення справи про банкрутство. Відповідно, справа розглядалася в Господарському суді Хмельницької області.
Кредитори компанії-банкрута - переважно великі комерційні банки з європейським капіталом (Укрсиббанк, УніКредит Банк, Райффайзенбанк Аваль, ПУМБ) - вирішили банкрутство не оскаржувати і сформували комітет кредиторів, подавши свої вимоги арбітражному керуючому. За оцінками самих банкірів, загальна сума заборгованості "Євро Лізингу" на день оголошення про процедуру банкрутства становила порядку 200 млн грн.
Ситуація не виходила за рамки буденного корпоративного спору доти, доки не стали виявлятися додаткові малоприємні обставини справи. Суть у тому, що в заставі у банків перебували близько 500 авто, які компанія також передавала в лізинг клієнтам. За умовами договору, жодних дій із відчуження машин без узгодження з кредитором проводити не можна. Тим часом у процесі розгляду справи було встановлено, що з 500 авто на обліку в ДАІ залишилося тільки 128. При цьому фізичне їх місцезнаходження - як, утім, і знятих з обліку автомобілів, - сьогодні з'ясувати неможливо. По суті, йдеться про банальну крадіжку, здійснену керівництвом "Атол Холдингу", оскільки автомобілі були забезпеченням кредиту, а його "Євро Лізинг", у зв'язку з банкрутством, повертати не має наміру.
Окрім автомобілів, у заставі банків також перебували права вимоги за лізинговими договорами. Однак у більшості випадків усі вони були виконані клієнтами компанії, тому на сьогодні не становлять цінності. А ось щодо третього елементу - застави поручительства "Атол Холдингу" - позичальники, очевидно, вирішили піти на хитрість. Коли після початку банкрутства "Євро Лізингу" "Укрсоцбанк" звернувся до суду, щоб стягнути борг із поручителя, в "Атол Холдингу" стали апелювати до буцім закінчення договору поручительства. Мовляв, формально, сторони не домовилися про його кінцеві терміни, тому, згідно із законодавством, поручительство має припинити дію через 6 місяців автоматично, якщо не було висунуто претензій. Але в "Атолі" не врахували одного нюансу: згідно з договором поручительства, він діє до виконання сторонами своїх зобов'язань. Тобто до моменту, коли поручитель погасить за необхідності всі борги позичальника. У зв'язку з банкрутством "Євро Лізингу" така необхідність настала. І боргів "Атол Холдинг" не погасив. Справа дійшла до Вищого господарського суду, який повернув її на розгляд першої інстанції, оскільки ці моменти двома іншими судами враховані не були. У результаті 12.11.2014 г. Господарський суд Києва все ж таки ухвалив стягнути з "Атол Холдингу" 17,9 млн грн, 3,4 млн дол. США і 166 тис. євро на користь "Укрсоцбанку". У березні 2015-го Київський апеляційний господарський суд підтвердив ці вимоги. Та 19.06.2015 р. Вищий господарський суд України задовольнив касаційну скаргу "Атолл Холдінга". Він відмінив рішення господарського суду м. Києва і постанову Київського апеляційного суду, а справу передав на новий розгляд до суду першої інстанції.
Схожа на банкрутство "Євро Лізингу" і конфлікт із банками ситуація мала місце зовсім недавно у відносинах між автохолдингом АІС (належить нардепам Дмитру Святашу і Василю Полякову) та Укрсиббанком. Ціна питання становила близько 100 млн дол. За інформацією Укрсиббанку, безпосередня юрособа-позичальник також була збанкрутована, а активи через офшори виведені на інші компанії. У 2015 р. цей конфлікт вирішився на користь автохолдингу. Не дивно, що повторення історії кредитори "Євро Лізингу" не бажають.
За словами банкірів, на жодні переговори про реструктуризацію ні компанія "Євро Лізинг", ні її засновник Олег Боярин не йдуть. У зв'язку з цим кредитори мають намір інформувати головний офіс SKODA Auto про дії їхніх партнерів в Україні, адже такі ділові зв'язки ставлять під загрозу репутацію не тільки чехів, а й усієї Volkswagen Group. Більше того, відповідні звернення буде подано і бізнес-омбудсменові України, у Європейську бізнес асоціацію, а також у Федерацію роботодавців України.
"Поточний нормативно-правовий хаос і відсутність реальних реформ відлякують потенційних інвесторів", - скаржиться Олег Боярин в одному зі своїх недавніх інтерв'ю "Автоконсалтингу". При цьому його компанії, схоже, стали прикладом того, як нехтуються принципи цивілізованого бізнесу в частині дотримання договорів. Тим самим нівелюючи всі зусилля уряду, спрямовані на формування інвестиційного клімату в країні.