UA / RU
Підтримати ZN.ua

Податково-митна реформа 2.0

Уточнено та змінено деякі правила оподаткування

Автор: Андрій Реун

Навздогін до вже прийнятих змін до Податкового кодексу України на період дії воєнного стану (надалі — Закон №2120-IX) Верховна Рада України прийняла ще один законопроєкт (Законопроєкт №7190), яким уточнила низку норм Закону №2120-IX, а також додатково змінила деякі правила оподаткування в бік зменшення податкового тягаря на період воєнного стану.

Наразі Законопроєкт №7190 готується до підпису президентом із подальшою публікацією. Пропонуємо аналіз його основних нововведень на підставі оприлюдненого тексту прийнятого законопроєкту.

Читайте також: Україна повністю змінює економічну модель разом з системою оподаткування – Шмигаль

Зміни новоствореного особливого режиму оподаткування третьої групи спрощеної системи оподаткування

Нагадаємо, що Законом №2120-IX було дозволено переходити на третю групу спрощеної системи оподаткування платникам податку із оборотом до 10 млрд грн із необмеженою кількістю працівників. Платники за новими правилами «спрощенки» мають сплачувати 2-відсотковий податок із доходу замість податку на прибуток і ПДВ.

Розширено перелік операцій, щодо яких платник єдиного податку третьої групи звільнятиметься від податкового обов’язку з ПДВ. Законом №2120-IX було передбачено, що платники єдиного податку третьої групи звільнятимуться від податкового обов’язку з ПДВ щодо операцій із постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Законопроєкт №7190 поширив таке звільнення також на операції із ввезення товарів на митну територію України, крім товарів, що імпортуються з країни-агресора.

Змінено податковий період. Замість квартального звітного періоду Законопроєктом №7190 вимагається подання декларації кожного місяця. Сплата зобов’язань залишається щомісячна зі зміною авансових платежів на звичайну сплату податкових зобов’язань, визначених у податковій декларації.

Збільшено перелік осіб, які не можуть перейти на спрощену систему оподаткування на спеціальних умовах. Так, до переліку осіб, які не зможуть бути платниками єдиного податку за ставкою 2%, долучено осіб, які здійснюють діяльність щодо імпорту автомобілів легкових, кузовів до них, причепів і напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення десяти i більше осіб, транспортних засобів для перевезення вантажів.

Водночас імпорт автомобілів звичайними фізичними особами буде звільнений від мита, акцизу та ПДВ, про що йдеться в пунктах 3.1 і 3.3.

Перехід на спрощену систему можливий посеред кварталу. Закон №2120-IX пропонував подавати заяву про перехід не пізніше останнього дня кварталу, що означало його реєстрацію платником єдиного податку з першого дня наступного кварталу. Фактично платники, які не встигали подати відповідні заяви до 31 березня, не змогли б скористатися новим правовим режимом оподаткування до липня 2022 року.

Разом з тим Законопроєкт №7190 передбачає, що особи вважатимуться платниками єдиного податку з 1 квітня 2022 року у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року і з наступного робочого дня після подання такої заяви — у разі подання заяви після 1 квітня 2022-го.

Уточнено порядок звільнення від податкового обов’язку з ПДВ. Нагадаємо, що у Законі №2120-IX щодо ПДВ лише зазначалося про звільнення від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на додану вартість. Водночас таке формулювання викликало низку питань, які Законопроєктом №7190 частково врегульовано.

Реєстрація платником податку на додану вартість при переході на спрощену систему оподаткування вважатиметься призупиненою. Це означає, що на період перебування на спрощеній системі оподаткування призупиняються права та обов’язки, встановлені розділом V і підрозділом 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, без анулювання реєстрації платника ПДВ.

Операції, здійснені під час перебування на спрощеній системі оподаткування, вважатимуться звільненими від оподаткування ПДВ. Так, після використання товарів та активів, придбаних із формуванням податкового кредиту, необхідно буде донараховувати компенсаційні податкові зобов’язання з ПДВ. Водночас донараховувати такі зобов’язання необхідно буде не одразу, а не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому здійснено відновлення реєстрації платником ПДВ, тобто після скасування воєнного стану в Україні.

Якщо з товарами в цьому разі все виглядає логічним, то необхідність нараховувати компенсаційні зобов’язання за основними засобами, враховуючи тимчасове використання нового режиму єдиного податку, може створити платникам додаткові труднощі.

Так, база для донарахування компенсаційних зобов’язань для необоротних активів, згідно із Законопроєктом №7190, визначається, виходячи з балансової вартості, що склалася станом на початок звітного періоду, протягом якого здійснюються операції на спрощеній системі оподаткування.

Разом з тим після закінчення воєнного стану та повернення на загальну систему оподаткування платники податків, очевидно, зможуть використати абзац шостий пункту 198.5 статті 198 ПК України та зменшити суму податкових зобов’язань на підставі розрахунку коригування до зведеної податкової накладної.

Тобто платнику податків після закінчення воєнного стану необхідно буде донарахувати компенсаційні зобов’язання на необоротні активи і відразу зменшити їх розрахунком коригування. Фактично, якщо балансова вартість за час воєнного стану встигне зменшитися, необхідно буде сплатити ПДВ із суми такого зменшення.

Уточнено перехідні положення з податку на прибуток. Законопроєкт №7190 лише запровадив обов’язок подавати звітність з податку на прибуток підприємств за ті періоди протягом календарного року, в яких платник був платником відповідного порядку.

Водночас не узгоджено порядку визнання доходів у перехідний період, що вказує на необхідність застосовувати раніше діючі норми, зокрема абзац 2 пункту 292.6 і підпункт 6 пункту 292.11 статті 292 ПК України.

Так, до доходу платника єдиного податку не слід буде включати суми коштів, що надійшли як оплата товарів (робіт, послуг), реалізованих у період перебування на загальній системі, вартість яких було включено до доходу при обчисленні податку на прибуток.

Якщо ж оплату отримано як аванс, що не вплинуло на обчислення податку на прибуток, то датою отримання доходу буде дата відвантаження товарів (виконання робіт, надання послуг). Тобто суму раніше отриманого авансу необхідно буде включити до доходу платника єдиного податку та оподаткувати за ставкою 2%.

Збільшено період, протягом якого платник податків може без застосування санкцій не виконувати податкового обов’язку, якщо у нього немає відповідної можливості

Законом України від 3 березня 2022 року №2118-IX було встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок платники податків звільняються від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Законопроєктом №7190 строк, протягом якого необхідно буде виконати податковий обов’язок, збільшено з трьох до шести місяців з моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Частково скасовано обов’язкові платежі при імпорті товарів та автомобілів

Звільнення товарів від ввізного мита. З моменту набрання законної сили Законопроєктом №7190 (але не раніше 1 квітня 2022 року) і до припинення або скасування воєнного стану на території України звільнятимуться від оподаткування ввізним митом товари, що імпортуються для вільного обігу, та автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення десяти i більше осіб, транспортні засоби для перевезення вантажів, що ввозяться громадянами для вільного обігу.

Відповідне звільнення від мита не поширюється на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво, тютюнові вироби, тютюн, промислові замінники тютюну, рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

При цьому, якщо імпорт здійснюється платниками першої-третьої груп єдиного податку (крім підприємств — платників третьої групи за ставкою 3% + ПДВ), митне оформлення товарів має тривати не більш як одну робочу годину.

Звільнення від оподаткування ПДВ імпорту товарів. Також з 1 квітня 2022 року на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування ПДВ операції з імпорту товарів платниками єдиного податку першої-третьої груп (крім фізичних та юридичних осіб третьої групи на ставці 3%+ПДВ).

Звільнення імпорту автомобілів від ПДВ та акцизного податку. На аналогічний період звільняються від оподаткування ПДВ та акцизним податком операції з імпорту фізичними особами автомобілів легкових, кузовів до них, причепів і напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення десяти i більше осіб, транспортних засобів для перевезення вантажів.

Підсумовуючи, зазначимо:

Тимчасове звільнення від податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

За 2021-й і 2022-й податкові (звітні) роки не буде нараховуватися та сплачуватися податок на нерухоме майно за об’єкти житлової нерухомості, які розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях, та за об’єкти житлової нерухомості, що стали непридатними для проживання у зв’язку із збройною агресією Росії.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані збройними формуваннями Росії, визначатиметься Кабінетом міністрів України.

Щодо об’єктів нежитлової нерухомості, які розташовані на територіях, де велися бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях, тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, аналогічний податок також не сплачуватиметься.

При цьому фізичним особам контролюючі органи самостійно нарахують податкові зобов’язання за січень-лютий 2022 року. Юридичним особам необхідно буде подати уточнюючу декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

***

Таким чином, Законопроєктом №7190 узгоджено низку колізій щодо податку з обороту. Це дасть можливість бізнесу ефективніше використовувати новий режим оподаткування для покращення економічних показників. Також надано додаткові пільги громадянам і бізнесу, які безумовно сприятимуть збільшенню обсягу імпорту необхідних товарів для задоволення потреб населення в умовах часткового зупинення виробництва всередині країни.

Більше статей Андрія Реуна читайте за посиланням.