UA / RU
Підтримати ZN.ua

Податкова політика: процес — усе, результат — ніщо

Автор: Віктор Конев

Рада бізнес-омбудсмена опублікувала звіт щодо дослідження податкової політики держави. Головна думка: вона (податкова політика), як і раніше, виконує каральну функцію та заточена на вилучення коштів у бізнесу.

Непередбачуваність і непослідовність державної політики в сфері оподаткування боляче б'є по економіці нашої країни, яка воює з російськими загарбниками. Державна податкова служба сприймається бізнесом як орган, головне завдання якого — вилучення обігових коштів. Податкова ж бачить своє завдання при перевірках у донарахуваннях через виявлені порушення. Донараховані суми в загальній масі податкових надходжень незначні, при цьому витрати як грошових, так і людських ресурсів на судові процеси у зв'язку з оскарженням дій ДПС чималі.

Така от дивна гра, результатом якої є вилучення обігових коштів у бізнесу, втеча капіталу з країни, обнуління її інвестиційної привабливості. Тому біди України не тільки в широкомасштабному російському вторгненні, а й у внутрішній плутанині взаємовідносин бізнесу, з одного боку, і податкової служби, інших силових, контролюючих і наглядових державних органів — з іншого. Ну, а де плутанина, там активізується корупційна складова, там немає творення.

Читайте також: Нові податки: чий саме гаманець найбільше підтримає державу?

Рада бізнес-омбудсмена провела з власної ініціативи якісне та кількісне дослідження податкових перевірок і опублікувала звіт під назвою «Податкові перевірки. Перевіряй, але довіряй». Рада чітко вказала на проблему номер один у взаємовідносинах держави й бізнесу — це несправедливі правила гри.

І якщо Національна економічна стратегія України до 2030 року визначає відновлення довіри платників податків до податкових органів як одну з головних цілей, від яких залежить успішність проведення подальших реформ, то насправді вектор повернуто на 180 градусів.

«Бізнес і професійне співтовариство в основному сприймають податкові перевірки як фіскально-каральний інструмент держави та, згідно з дослідженням Ради, оцінюють свою довіру до регіональних податкових органів у контексті проведення перевірок на рівні 13%, а до центрального апарату ДПС — на рівні 19%», — йдеться у звіті Ради.

Для більшого розуміння: понад 99% податкових надходжень до бюджету забезпечуються за рахунок добровільної сплати податків. Частка ж надходжень від донарахованих грошових зобов'язань після 2017 року й донині ніколи не досягала 1% у загальній сумі податкових надходжень. Зате багато метушні й витрат на тривалі судові розгляди. Згідно з відомостями, наданими Раді бізнес-омбудсмена самою ДПС, у середньому впродовж 2017–2021 років у 74% випадків податкові перевірки завершувалися складанням актів, а в 2022–2023 роках цей показник зріс до 85%.

Перевіряльники від ДПС, якщо вже прийшли, то щось знайдуть обов'язково. У Раді бізнес-омбудсмена зазначають: «Протягом останніх семи років загальна тенденція результатів фактичних і планових перевірок є постійною: понад 90% цих перевірок завершуються складанням акта. Для позапланових перевірок тенденція суттєво інша: якщо 2017 року понад половина завершувалися складанням довідок, то з 2018 року пропорція почала змінюватися у бік поступового збільшення актів, досягнувши 2023 року максимальної позначки — 75%».

Читайте також: Податок на крипту: коли і скільки?

Проте акти про донарахування оскаржуються тими, кого перевіряють, причому досить успішно. За останні сім років, не рахуючи 2020-го і 2022 років, коли діяв мораторій на проведення перевірок, річна сума донарахувань зросла з 34 млрд грн 2017 року до 90 млрд грн 2021-го і до 75 млрд грн 2023 року. Однак, попри такий приріст донарахувань, обсяги фактичних надходжень до бюджету були суттєво меншими: від 16% (2017-го) до 4% (2023-го). Таким чином, чітко простежується закономірність, що донараховані за результатами податкових перевірок суми тільки в дуже малій частині перетворюються на реальні надходження до бюджету.

Ще дуже важливий фактор, який не додає бізнесу бажання працювати в Україні, — зволікання з узгодженням донарахувань. Зокрема, це стосується сум бюджетного відшкодування ПДВ, які можуть «зависнути» у бюджеті на роки. Але ж гроші мають властивість дешевшати. І якщо держава згодом зможе компенсувати собі зміну вартості грошей у часі з донарахованих зобов'язань пенею, дзеркальну норму з виплати пені бізнесу за затримані суми бюджетного відшкодування зупинено на період дії воєнного стану. Це свідчить про істотний дисбаланс сил, що також не сприяє побудові довірчих відносин і провокує корупційні ризики.

За результатами аналізу ситуації навколо адміністративного та судового оскарження результатів податкових перевірок Рада з'ясувала, що відсоток справ, де судове рішення повністю або в більшій частині прийняте на користь бізнесу, становить близько 85.

«Упродовж 2017–2023 років бізнесу було донараховано 346,2 млрд грн грошових зобов'язань. У судах перебувало оскаржень на 358,3 млрд грн донарахувань, що є очевидним проявом масового невизнання суб'єктами господарювання результатів податкових перевірок, — констатує Рада бізнес-омбудсмена. — Рада систематично зустрічається з випадками непослідовних дій держави в податковій сфері. Особливо болісно сприймає непередбачуваність правового регулювання бізнес, який і так вимушений мати справу з високим рівнем невизначеності, зумовленим спочатку карантином, а пізніше — війною».

Ось ще один цікавий висновок Ради: «Генерування щорічно десятків тисяч актів, які, за досвідом Ради, нерідко є вкрай формалістичними й недостатньо обґрунтованими, значну частину яких не буде прийнято до уваги після багатьох років [розглядів] у судах, створює адміністративну, правоохоронну, юридичну та судову метушню, яка суттєво не збільшує податкових надходжень до бюджету України. Такий підхід створює невиправдане навантаження на український бізнес, пов'язане з захистом у рамках адміністративних і судових процедур, відбираючи час у керівників і обіговий капітал у підприємств… І що навіть гірше, це продовжує підривати довіру між платниками податків і податковими органами, яку Нацстратегія прагне відновити».

Звіт Ради бізнес-омбудсмена також містить ідеї з поліпшення наявного стану справ:

Читайте також: Оподаткування, що стимулює економіку, існує. На жаль, не в Україні

«На третій рік великої війни податкові перевірки усе ще проводяться з презумпцією «злої волі», коли кожний платник податків розглядається як потенційний і навіть імовірний порушник. Нашою спільною метою має бути перехід до презумпції «доброї волі», відображеної в тих понад 99 відсотках добровільних податкових платежів, коли основну увагу зосереджено на тому, як надати якісну підтримку та консультування з метою дотриматися податкового законодавства, допомагаючи законослухняній більшості платників знаходити й виправляти свої помилки, водночас зосереджуючи важку фіскальну артилерію на недобросовісних платниках, задіяних у «сірих» і «чорних» схемах», — йдеться у звіті Ради.

Прекрасні висновки. Однак, як дежавю, пригадуються схожі заяви керівництва тоді ще податкової інспекції, потім — адміністрації, які неодноразово озвучувалися з кінця 90-х: про необхідність діалогу з платниками податків, надання допомоги їм і відмови від установки «обов'язково знайти порушення й донарахувати»…