UA / RU
Підтримати ZN.ua

Новорічні подарунки-2012: побачити ціну крізь окуляри 3D… й осліпнути!

Невже споживач, який пережив першу хвилю кризи, до такої міри розбагатів, що готовий викласти понад 100 грн. за солодку дрібничку?

Автор: Наталя Вареник

Ще три роки тому аналіз ринку новорічних солодких подарунків, що називається, тішив покупців: подарунків класу «преміум» ставало дедалі менше, а отже - виробники починали рахуватися з доходами пересічного українця. Передноворічний марафон за подарунками-2012 засвідчив, що ці часи розтанули, як міраж у пустелі: дорогі VIP-подарунки для дітвори сьогодні буквально окупували прилавки магазинів.

Невже споживач, який пережив першу хвилю кризи, до такої міри розбагатів, що готовий викласти понад 100 грн. за солодку дрібничку? Продавці стверджують протилежне: найпопулярнішими в покупців залишаються подарунки так званої середньої цінової групи вагою 400-500 грамів.

Але, в кожному разі, цінові акценти змістилися явно не на користь пересічного українця: за подарунки формату «міні», які три роки тому коштували 9-13 грн., сьогодні потрібно викласти 18-25, за подарунки «популярної» категорії - замість 15-25 - уже 32-50 грн. Вартість «м’якого» солодкого подарунка-іграшки змістилася з 50-70 до 100-150 і більше гривень.

Не подорожчають?

Гравці ринку стверджували, що солодощі до Нового року не подорожчають, бо в сирому складі кондитерських виробів до 50% становить цукор, а він нинішнього року подешевшав, отож і причин для зростання цін на подарунки для ласунів нема.

З цим твердженням важко погодитися, оскільки ціни на цукерки навіть «найдемократичнішої» - вагової - категорії досить підросли. Улюблені шоколадні цукерки малюків «Білоч­ка», «Ведмедик» та інші стрибнули до запаморочливої ??ціни 80-100 грн. за кіло.

Маніпуляція громадською думкою - інакше й не назвеш нав’язане деякими кондитерами твердження, що українські споживачі воліють купувати дітям до новорічних свят дорогі подарунки класу «преміум». Про деклароване ними зростання загального рівня життя і високу платоспроможність населення напередодні другої хвилі кризи нема й мови.

Збільшення асортименту сезонної новорічної продукції за рахунок збільшення кількості подарунків високого цінового сегмента - всього лише прагнення до надприбутків, вважають аналітики ринку. Враховуючи щорічне зростання обсягу реалізації новорічних подарунків на 20-30%, зрозуміло, що випускати дорогі подарунки прибутково.

На перший план виходить упаковка, сувенір, іграшка, а частка самих кондитерських виробів у подарунку зменшується інколи до 100-150 грамів.

Подарунки із патоки, льоду і вугілля

Традиція дарувати новорічні подарунки прийшла до нас здалеку: ще до нашої ери стародавні римляни обдаровували одне одного з настанням нового світлового року.

Жителі Шотландії в новорічну ніч ходять у гості з окрайцем пирога, келихом вина і шматочком вугілля. Згідно з національним звичаєм, вважається, що завдяки такому незвичайному подарунку близькі весь наступний рік не матимуть нестачі в їжі, питві і теплі.

В Англії Батькові Різдва, місцевому Діду Морозу, пишуть послання зі списком бажаних подарунків і кидають його в камін. За легендою, разом із димом із димаря ці прохання потрапляють у царство чарівного адресата. Напередодні Нового року англійці не тільки звертаються до Діда Мороза, а й розсилають вітальні листівки усім своїм знайомим.

Жителі Гренландії дарують своїм знайомим на Новий рік фігурки моржів та білих ведмедів із льоду, оскільки клімат цьому сприяє.

У Швеції популярним новорічним гостинцем є саморобні свічки - символ щастя, добробуту й затишку. Оскільки ж у цій країні сутінки настають дуже рано, то такий подарунок ще й корисний.

Обдаровувати своїх близьких цукерками - давня традиція. В Єгипті перші солодкі подарунки робили з фініків та меду, оскільки цукор тоді ще не був відомий, на Сході - з мигдалю та фіги, а в Стародавньому Римі варили горіхи й мак із медом і засипали кунжутом. Прабатьки наших солодких презентів з’явилися в Стародавній Русі, і робили їх із кленового сиропу, патоки та меду.

У недалекому минулому дитячі новорічні подарунки видавали профспілки. У «валізках» різної форми були тільки цукерки, зате чудові, благо - в УРСР кондитерська фабрика була в кожному обласному центрі (налічувалося 25 підприємств). До цього подарунка батьки додавали ляльку або машинку, оскільки профспілкою таке не передбачалося.

Виробництво солодощів в Україні бурхливо розвивається - кондитерська галузь, на відміну від багатьох інших, зуміла успішно подолати нелегкі кризові часи. Мабуть, якби в кондитерів справи йшли гірше, солодка продукція не зростала б у ціні, мов на дріжджах.

Сьогодні серед національних виробників вирізняється десяток компаній-лідерів, які мають по кілька фабрик. Саме вони конт­ролюють значну частку ринку. Зберігають свої позиції ці гіганти завдяки розробці нових продуктів і постійному розширенню виробничих потужностей. А відповідно, і ціни на їхню продукцію безперервно підвищуються.

Малі виробники (за статистикою, їх в Україні близько восьми сотень) часто не мають популярних торгових марок, гірше оснащені і працюють не на національному, а на локальних ринках збуту. Ці фабрики знайшли свої ніші в низькому ціновому сегменті, знижуючи собівартість продукції за рахунок використання недорогих складових. Відповідно, їхня продукція дешевша. І хоча вони сукупно виробляють понад половину обсягу внутрішнього споживання, законодавцями мод залишаються великі гравці, які й диктують ціни всьому ринкові.

Цієї зими прилавки завалені дорогими подарунками «Зимова хатинка», «Рюкзак-дракон», «Дра­кон - довга шия», «Дракон з мішком» від Roshen вартістю понад 130 грн. і вагою солодкого наповнення всього 500-600 грамів. Хоча вони й привабливі зовні, але явно розраховані на психологію дитини, необізнаної з математикою: що почім? Не відстає від інших й АВК, яка підготувала колекцію новорічних солодощів з подарунками та розвиваючими іграми для дітей. Зокрема, розрекламований компанією подарунок із 3D-окуля­рами та міні-енциклопедією диких тварин коштує аж ніяк недешево - близько 80 грн. Є в арсеналі АВК і подушка з драконом за 70, і «Новорічне чаювання» з кухликом за 80, і «Малюк Дракоша» за 120 грн.

Звісно, багатодітна родина не в змозі подарувати кожній дитині такий подарунок. VIP-гостинці розраховані на сім’ю з однією дитиною, але кондитерів це зовсім не бентежить, хоча демографічна картина в Україні вже змінюється.

Протистояти розкрученим кондитерським брендам дуже важко, особливо в умовах кризи. У 2010 - 2011 рр. зупинили роботу чернівецька кондитерська фабрика «Буковинка», хмельницька кондитерська фабрика «Конд­філ» та інші малі виробники.

Втім, покопавшись у горах новорічних солодких подарунків від різних виробників, я переконалася, що, наприклад, ТДВ «ЖЛ» (до березня 2011 р. - ЗАТ «Жито­мир­ські ласощі»), хоч і входить до п’ятірки лідерів кондитерського ринку України, не пішло шляхом роздмухування цін та форсування продукції класу «преміум», - їхні новорічні пакети для дітей виправдовують свою ціну і розраховані на середнього споживача.

Зате більшість лідерів кондитерської промисловості явно вирішили перекозиряти одне одного вигадливими подарунками вартістю від 100 гривень і вище.

- Розробляючи подарунок, важливо розуміти, для кого він створюється, і постаратися вкласти в нього ще додаткову конкурентну перевагу, - коментує Оксана Шибецька, заступник генерального директора з маркетингу компанії ТДВ «ЖЛ». - Діти насамперед люблять очима. Тому необхідна яскрава і барвиста коробочка зі звірятами, цікавий і зручний дизайн. А в подарунок - різні цукерки, і їх має бути багато (400-500 грамів). Саме такими ми постаралися зробити наші новорічні подарунки колекції-2012 «Новорічний кошик», «Баул з ведмедиками», «Дзвіно­чок». Трохи дорожчі наші подарунки-новинки для дорослих - «Ностальжі» та «Ретро», які розраховані на тривале використання (як свічник, коробка, скринька для гудзиків тощо). Вага невелика, але й для новорічного сувеніра ціна дуже
демократична. Сьогодні важко подарувати щось дуже смачне, витончене і функціональне до Но­вого року всього за 50 гривень.

Із чистого золота

Сьогодні, окрім звичних картонних упаковок, з’явилися полі­пропіленові та фольговані барвисті пакетики, пластмасові контейнери-іграшки, полотняні сумочки з аксесуарами, м’які рюкзаки у вигляді тварин.

Звідки таке розмаїття? Вияв­ляється, окрім фабрик-виробників солодощів, цукерки почали розфасовувати інтернет-магазини, що торгують новорічними подарунками.

Купуючи товар у такому магазині, ви можете отримати ексклюзивну упаковку, наприклад тубус із пластику й жерсті, покласти в нього логотип своєї фірми, сувенір, каву, чай - все, що має продавець.

Деякі інтернет-магазини чесно позиціюють наповнення подарунка, вказуючи фабрику-виробника, вагу і марку цукерок. Але є й такі, котрі просто перелічують кількість карамелей, ірису та шоколадок, навіть не згадуючи їх ваги та назви. Це вже тривожний сигнал: вас хочуть обдурити!

- Вся інформація про продукт має бути викладена на упаковці, - розповідає Оксана Шибецька. - Кожен охочий може з нею ознайомитися, тому обдуреним у даній ситуації може бути тільки той, хто хоче бути обдуреним. На кожен товар є свій покупець. До­рогих подарунків виробляється все ж таки менше, ніж дешевих, і в підприємств є статистика попиту на кожну цінову групу, тому всі прагнуть мінімізувати ризики.

Природно, це стосується тільки фабрик-виробників, малі інтернет-торговці нічим не ризикують, фасуючи подарунки відповідно до смаків та фінансових можливостей своїх покупців.

До речі, компанії-фасувальники новорічних подарунків з’явилися в Україні зовсім недавно, на відміну від Росії, де цей вид бізнесу давно прижився. Раніше за нас у Росії почали замовляти і дуже дорогі ексклюзивні подарунки, які по кишені тільки заможним корпоративним клієнтам. Звісно, постачальник гарантує, що нічого схожого в роздрібному продажі не з’явиться. Ціна таких наборів становить кілька тисяч рублів. Сьогодні аналогічні магазини з’явилися і в нас, наприклад магазин Choco-Lady: подарунки в ньому доступні дуже невеликому відсотку населення. Набір «Санки з подарунками Метелиця» в цьому магазині коштує 970 грн., подарунковий кошик «Старовинні листівки» - 840, кошик «Різдвяні ласощі» - 740 грн.

Ще однією модною новинкою, котра прийшла до нас із Росії, стала можливість «власноруч» фасувати подарунки з допомогою інтернет-магазинів. Батьки, не бігаючи по ринках, можуть вибирати ті чи інші цукерки різних виробників, замовляти упаковку і вагу подарунка.

Експерти вважають, що найближчим часом кожен із учасників ринку розробить власний стиль упаковки, щоб стати впізнаваним. Те ж саме має відбутися і з вмістом подарунків. Поки що на ринку панує строкате розмаїття. Компанії змагаються, залучаючи технологів, маркетологів, логістів, створюються антикризові проекти, запускаються новинки виробництва.

Доки вони мудрують - вибирайте солодкий подарунок до смаку, не забуваючи, що найромантичніші цукерки для коханих - з полуничною начинкою. Так вважають психологи. Для рішучих людей більше пасуватиме вишнева начинка, для сором’язливих - горіхова, а для творчих - кокосова.

Не помиляться ті, хто вибере найзнаменитіші цукерки - праліне. Винайдені ще 1663 року для французького посла в Німеччині, вони утримують рекорд продажів у Німеччині та Швейцарії.

Можна вибрати й фінські цукерки, які випускають кислими (без солодкого присмаку), солоними (до пива) і навіть зі смаком, схожим на нафту.

Ну, а якщо вам дозволяє гаманець, ви віддасте належне дорогим, із їстівного золота, запропонованим швейцарською компанією DeLafee. Їх праліне загорнуте в їстівну обгортку, до складу якої входить золото. Набір Intimacy, до якого входять всього дві такі цукерки, коштує 37 доларів, а за коробочку Celebration з вісьмома шоколадними смаколиками покупець викладе близько 100 дол США.

Дивись, і українські новорічні солодкі подарунки скоро коштуватимуть не менше.